P25. Jeg trenger en PU.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.249
Antall liker
3.509
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hei!

Har akkurat kjøpt en Rega P25 med av en kompis.
Så jeg trenger en ny PU. Min nåværende Ortofon OM30Super er ikke god nok for å yte armen rettferdighet, ifølge OHFC.

Riaa er Trichord Dino. Forsterker er Naim Nait 3.
Vil har god PRaT-faktor. Gjerne også nærvær og dynamikk. (Man kan vel ikke få alt..)

Prisklasse opp mot 4000,-

Har vært litt rundt og pratet med Lars Erik på OHFC, Tor på Lyric og han andre (enn Hegge) på Kontrapunkt.

OHFC anbefalte Ortofon Rondo Blå til 3300,- eller Rondo Rød til 4000,-
Forskjellen var visst nålerøret og bedre slipning på stiften.

Kontrapunkt anbefalte Linn Adikt til 2800,- , Ortofon Rondo Blå og Rød eller eventuelt en Rega Exact til 3500,-

Tor på Lyric anbefalte en Benz Ace til omtrent 3000?


Noen som har fasitsvaret? ;)
Andre tips til gode PUer som passer lydidealet mitt?
Nytt eller brukt spiller liten rolle..


-Christian
 
O

om.s

Gjest
Hei!

Har akkurat kjøpt en Rega P25 med av en kompis.
Så jeg trenger en ny PU. Min nåværende Ortofon OM30Super er ikke god nok for å yte armen rettferdighet, ifølge OHFC.

Riaa er Trichord Dino. Forsterker er Naim Nait 3.
Vil har god PRaT-faktor. Gjerne også nærvær og dynamikk. (Man kan vel ikke få alt..)

Prisklasse opp mot 4000,-

Har vært litt rundt og pratet med Lars Erik på OHFC, Tor på Lyric og han andre (enn Hegge) på Kontrapunkt.

OHFC anbefalte Ortofon Rondo Blå til 3300,- eller Rondo Rød til 4000,-
Forskjellen var visst nålerøret og bedre slipning på stiften.

Kontrapunkt anbefalte Linn Adikt til 2800,- , Ortofon Rondo Blå og Rød eller eventuelt en Rega Exact til 3500,-

Tor på Lyric anbefalte en Benz Ace til omtrent 3000?


Noen som har fasitsvaret? ;)
Andre tips til gode PUer som passer lydidealet mitt?
Nytt eller brukt spiller liten rolle..


-Christian

Hvorfor ikke prøve en av REGAs egne, denne REGA Apetha mc/pu, er visst siste skudd på stammen,



http://www.rega.co.uk/

Kanskje mer dedikert de litt større modellene med veilpris ca 890 GBP.  
Men les videre i deres produkt range og tangerende tråder her på hfs....

mvh
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.249
Antall liker
3.509
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Jeg vil bruke maks 4000,-

Man har selvfølgelig løst på en Lyra Titan eller lignende. Men man har ikke en slik kæsjflåv nå.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vi bruker en AT OC9 ML/2 på en P25, med Naim elektronikk; fungerer helt supert!
Kanskje ikke den pu'en som har mest nærvær dog, men mange andre gode egenskaper..

Mvh Vidar P
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.095
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For nærvær, dynamikk og linearitet kommer du vel ikke utenom Denon DL103R. Hifiklubben har tatt denne inn i sortimentet uten å annonsere for den. Prisen er vel 3000,-
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror denne Denon'en kan være "a mixed blessing" i RB600..

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Har RB300 og RB600 samme masse, slik at det først og fremts er lagerkvalitet som gjør forskjellen mellom de to? DL103 var vel regnet som grei match til RB300 i sin tid?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Denne ja, i ML (MicroLine)-utgave, altså også kalt mk II.

Den gir ikke en veldig varm og fyldig klang, men har en søt og eufonisk tone i gode drivverk; til gjengjeld er den svært detaljert, er snappy og klar i lyden, og gir en fabelaktig soundstage. Men aller mest iørefallende er kanskje den store renheten i lyden, får andre pu'er i prisklassen til å høres tung, skitten og farget ut. Imo.

Mvh Vidar P
 
E

espenj2005

Gjest
Hvordan er VTA med OC9 og RB600/RB700 ? Venter på nevnte pu men er usikker på hvilke spacer´s som må til?
mvh
Vi bruker en AT OC9 ML/2 på en P25, med Naim elektronikk; fungerer helt supert!
Kanskje ikke den pu'en som har mest nærvær dog, men mange andre gode egenskaper..

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Husker ikke i farta, men tror ikke det var nødvendig med noe ekstra duppeditt. Skal spørre brutter'n, som har spilleren hjemme hos seg.

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Har brukt opp en OC9 i en RB300 på en Planar 3. Brukte 2mm duppeditt da.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har brukt opp en OC9 i en RB300 på en Planar 3. Brukte 2mm duppeditt da.
Stemmer vel det ja, men mange liker lyden i AT OC9 med ørlite bakoverlent arm (negativ VTA?). Da blir den litt mykere i klangen. Da tror jeg ingen duppeditter trengs?

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Stemmer vel det ja, men mange liker lyden i AT OC9 med ørlite bakoverlent arm (negativ VTA?). Da blir den litt mykere i klangen. Da tror jeg ingen duppeditter trengs?

Mvh Vidar P
Det er godt mulig. Jeg foretrekker det svalt og direkte, i det minste fram til høyttalerterminalene.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sikkert lurt dersom du bruker SF høyttalere. De er vel ofte glade i et stramt og rent signal inn.

Mvh Vidar P
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Har akkurat kjøpt en Rega P25 med av en kompis.

Har vært litt rundt og pratet med Lars Erik på OHFC, Tor på Lyric og han andre (enn Hegge) på Kontrapunkt.

OHFC anbefalte Ortofon Rondo Blå til 3300,- eller Rondo Rød til 4000,-
Forskjellen var visst nålerøret og bedre slipning på stiften.

Noen som har fasitsvaret? ;)
Andre tips til gode PUer som passer lydidealet mitt?
Nytt eller brukt spiller liten rolle..
Fasitsvar på dette finnes ikke, klarer du å finne en pent brukt brukt Ortofon Kontrapunkt A/H eller ikke minst en Rohmann, så har du en bra kombinasjon.

Rondo Blue er også en god kombinasjon, Rondo Red med eliptisk slipning er muligens litt slapp i forhold til hva du beskriver som ønskelig (du har byttet om prisen Red og Blue).

Han "andre" på Kontrapunkt heter Simen.
 
K

kbwh

Gjest
Ser ut som SF kvitterer på en mest mulig kildetro elektronikk ja. Jeg har en teori om at de fleste bruker for "dårlig" elektronikk foran Domus-serien, men den er ikke empirisk bevist gitt.

Og nå inn på kanten av topic: Bruker Elys 2 på den gamle Planar 3en min nå, og det gir, sammen med svært gode uoriginale opamper i riiaen min, et bedre resultat enn den gamle OC9en og de originale opampene. For ordens skyld: Jeg har ikke nok LPplater til å forsvare investeringen i en P5/Exact.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser ut som SF kvitterer på en mest mulig kildetro elektronikk ja. Jeg har en teori om at de fleste bruker for "dårlig" elektronikk foran Domus-serien, men den er ikke empirisk bevist gitt.
Jeg har en teori om at de aller fleste bruker altfor "dårlig" elektronikk i det hele tatt jeg  :D
Det er meg helt uforståelig at så mange såkalte hifi-entusiaster virkelig ikke klarer å høre hvor mye bedre en god kilde spiller musikkens mange fasetter ift en dårligere...

Velvel, nok om det. Tips om Rohmann er dyrt, men bra. Jeg har en selv; har ikke brukt den på P25, men på LP12 med bl.a Rega-arm, det låter fortreffelig. Det smerter dog litt å bruke så dyr pu på en såpass "rimelig" platespiller, men det innrømmes gjerne at Rohmann er spesielt billig i Norge (ift utlandet), og imo er den mest velbalanserte av alle Ortofoner (jeg har hørt).

Mvh Vidar P
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Rohmannen er glimrande, om du har råd. Elles likar eg både Dynavector DV20 og 10x5. Eg var ikkje heilt fornøgd med Denon DL 103 i Rega RB 250 for nokre år sidan, og veit ikkje om eg ville gått for noko slikt no heller.
Benz er eit alternativ eg hadde vurdert ut frå min subjektive smak. Men eg var godt fornøgd med MC30 Supreme også.....
Elles har Rega no kome med MC-pickup, men den er nok litt dyr. Eg er rimeleg nyfiken på denne...
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Christian
Har selv en Kontrapunkt A på min Rega 300 arm (m. michell lodd) Kjører dette inn i en Trichord Dino.
Synes dette er en knall combo.Milevis foran OM30super
Mvh Jan I
 
B

bamsemann

Gjest
Rohmannen er glimrande, om du har råd. Elles likar eg både Dynavector DV20 og 10x5. Eg var ikkje heilt fornøgd med Denon DL 103 i Rega RB 250 for nokre år sidan, og veit ikkje om eg ville gått for noko slikt no heller.
Benz er eit alternativ eg hadde vurdert ut frå min subjektive smak. Men eg var godt fornøgd med MC30 Supreme også.....
Elles har Rega no kome med MC-pickup, men den er nok litt dyr. Eg er rimeleg nyfiken på denne...
Hvilken lyd karakter har dynavector 10x5?

bamsemann.. :)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.249
Antall liker
3.509
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
God Aften!

Denne tråden har jo tatt helt av mens jeg har vært på jobben.

Gidder ikke å handle fra nettet nå med én gang, man kan sikkert gjøre det siden. NeedleDoctor bruker 2-4 uker på forsendelsen, og det gidder jeg ikke nå. Og ja, jeg har handlet for titusenvis fra utlandet før. ;)

Regner med at det blir en Rondo blå.


Et par spørsmål til:

Hva er forskjellen på en MM og en MC pickup når det gjelder lydsignatur?
Er en MM-pu grovere/ikke like finkornet sammenlignet med en MC-pu?

Hvordan vil en god MM-pu spille sammenlignet med en MC-pu i samme prisklasse. For eks Linn Adikt kontra en billig-rondo?

Eller er det bare tull å kjøpe en MM-pu i denne prisklassen, når RIAA-trinnet mitt fikser MC-puer?



-Ganske grønn på dette feltet.




Mange forkortelser om dagen...
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da hadde jeg kanskje like godt sett på en Rega Exact; de nye Rega'ene er LANGT bedre enn deres rykte vil ha det til! Linn's pu'er er gode, lagd av ScanTech er de vel de fleste; men Adikt har vel en tendens til å låte best i en enda mer påkostet arm enn RB600...? I Ekos swinger den, men i Akito gråner den vel til litt...?

Rega pu'er har rykte på seg for ikke å være veldig gode til prisen; typisk eksempel på at rykter lever lengre enn opphavet, og synd for Rega som har levert supre pu'er i flere år nå til tross for ryktene som fortsatt surrer, rykter som er basert på pu'er for 10-20 år siden...

Mvh Vidar P
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her er et par bilder av min P5 med Ortofon Rondo Blue





Jeg vil si at dette spiller rimelig "nøytralt"
Ikke noe som stikker seg ut i lydbildet.

Finnes sikkert PU`er som har mer fart og sprut, noen som låter "varmere" og noen "slappere" men jeg liker denne PU`ens evne til å være stille og bare spille musikken som finnes i rillene.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Nå har jo Rudi en Rohmann til salgs for rett over 4000, den skal ikke ha gått stort mer enn at den er innspilt. Regner med at Rudi vet hvordan han behandler sakene også. Det er faktisk så jeg vurderer å kjøpe den selv, bare for å ha litt å bytte på.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
God Aften!

Denne tråden har jo tatt helt av mens jeg har vært på jobben.

Gidder ikke å handle fra nettet nå med én gang, man kan sikkert gjøre det siden. NeedleDoctor bruker 2-4 uker på forsendelsen, og det gidder jeg ikke nå. Og ja, jeg har handlet for titusenvis fra utlandet før. ;)

Regner med at det blir en Rondo blå.
Et par spørsmål til:

Hva er forskjellen på en MM og en MC pickup når det gjelder lydsignatur?
Er en MM-pu grovere/ikke like finkornet sammenlignet med en MC-pu?

Hvordan vil en god MM-pu spille sammenlignet med en MC-pu i samme prisklasse. For eks Linn Adikt kontra en billig-rondo?

Eller er det bare tull å kjøpe en MM-pu i denne prisklassen, når RIAA-trinnet mitt fikser MC-puer?
Her kommer du med mange gode spørsmål som det finnes nesten like mange mer eller mindre gode svar på. Jeg synes at mange av de litt dyrere MM-pickupene gir veldig god valuta for pengene og på mange måter er undervurdert, dynamikk og bassgjengivelse er fullt på høyde og kanskje bedre enn mange dyrere MC-pickuper. Når det gjelder mikrodetaljer, perspektiv og romfølelse er det likevel MC-pickupene som er best, under forutsetning av at man har bra og riktig RIAA-trinn. Klang og lydsignatur kan uansett om det er snakk om MM eller MC være ganske forskjellig, særlig mellom forskjellige produsenter.

Egentlig burde man ha flere pickuper som man kunne bytte etter behov, men det er et pes å bytte pickup på P25, så det greieste er vel å finne en allrounder som passer til flest mulige behov. Har man lyst og råd til en MC-pickup er det vanligvis en nedtur å gå "tilbake" til en MM-pickup.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Da hadde jeg kanskje like godt sett på en Rega Exact; de nye Rega'ene er LANGT bedre enn deres rykte vil ha det til! Linn's pu'er er gode, lagd av ScanTech er de vel de fleste; men Adikt har vel en tendens til å låte best i en enda mer påkostet arm
enn RB600...? I Ekos swinger den, men i Akito gråner den vel til litt...?

Rega pu'er har rykte på seg for ikke å være veldig gode til prisen; typisk eksempel på at rykter lever lengre enn opphavet, og synd for Rega som har levert supre pu'er i flere år nå til tross for ryktene som fortsatt surrer, rykter som er basert på pu'er for 10-20 år siden...
Evig eies kun et dårlig rykte. Jeg har montert noen hundre Rega-pickuper hos min tidligere arbeidsgiver, skal man si noe negativt om Rega-pickupene, må det være at det er litt for mange feil på helt nye pickuper f.eks sammenlignet med Ortofon (hvor det er uhyre sjeldent at det er noe galt). Dansk kvalitetskontroll er nok bedre enn engelsk. Rega-pickupene er rimeligvis greie å montere på Rega-armer og passer i forhold til høyde og vekt, de har også høyt utgangsnivå.

Bias2 er en grei basispickup, litt grovkornet med bra bass og dynamikk, men her finnes det også mange gode konkurrenter i samme prisklasse. Er uansett veldig mye bedre enn Goldring Elektra som leveres med de fleste Rega-produserte billigvariantene.

Elys2 er nok relativt sett et vesentlig bedre kjøp enn Bias2 med mer helhetlig lydbilde og detaljer, en av de bedre MM-pickupene i sin klasse.

Exact er enda bedre enn Elys2 på detaljer, men er også dobbelt så dyr og havner i et prisområde hvor det finnes mange kompetente utfordrere. En outsider, særlig hvis man har en mer middelmådig RIAA.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du kjøper ny Ortofon får du 25% av prisen på den gamle i innbytte.

Jeg har ikke noe stort sammenligningsgrunnlag, men er godt fornøyd med min Kontrapunkt h. Minstemann i Kontrapunkt-serien kommer ikke langt over 4kkr med innbytte.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.249
Antall liker
3.509
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Nå har jo Rudi en Rohmann til salgs for rett over 4000, den skal ikke ha gått stort mer enn at den er innspilt. Regner med at Rudi vet hvordan han behandler sakene også. Det er faktisk så jeg vurderer å kjøpe den selv, bare for å ha litt å bytte på.
Hvor da?

Finner ingenting her eller på AA...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Den lå her på bruktbørsen, men det er mulig han har solgt den. Ville tatt kontakt og hørt. Ellers har jeg gode erfaringer med bruktbørsen på audiogon.

Det skal jo være en rasende god pu i følge flere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For å skryte enda litt mer av kanskje Ortofons beste;  Rohmann er jo ellers også absolutt verdt den beskjedne norske nyprisen; det er en fit-and-forget type pu, man ser seg ikke så mye tilbake eller rundtomkring; jeg synes på ingen måte at det er "verdens beste" eller noe slik, men den har ingen åpenbare svakheter på en god arm/drivverk, og låter crisp, organisk og søtt men samtidig bouncy og mektig når det krevs.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn