Padde med lynvern....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg skal ha meg en padde med lynvern , etter at lynet har tatt livet av noe av min hi-fi.......

jeg sakl ikke ha noe som dreper dynamikken , men gjerne noe som fungerer som lynvern uten filter/dynamikkdreper , jeg gidder ikke kjøpe dette på måfå og søker litt hjelp fra dere med erfaring....maxpris ca 4k gjerne billigere om det er mulig ....8 stikk hvorav 4 er til forsterkere....

Fyr løs.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.916
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Mitt Voltex filter har vel lynvern innebygget, og det gjør omtrent null med lyden

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.234
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Gjenganger dette.
For at du skal være beskyttet i noen særlig grad er det et must med sk grov-vern ved inntaket. Uten noe "heavy duty" som tar den kraftigste pulsen, har slik "fin-vern" som du sikter til liten hensikt. Snakk med autorisert installatør. Dette er ikke for amatører.
Det kan tenkes at inntaket der du bor alleredeer beskyttet. Sjekk ut det først.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det ikke pr i dag montert lynvern i skapet og en elektriker kommer å ser på dette til uken , etter det skal jeg ha ei padde med vern som ikke farger noe lyd eller dreper dynamikk som det kalles......trenger 8 stikk , 4 til forsterkere resten til kilder inkl motor til platespillern......

vi får ta det den rette veien , så får vi se , skal prøve å få dratt inn en ny kurs til det hele også.....jeg har nemølig funnet ut at det går noen ekstra rør i skapet , så dette skal gå selv om det blir 20 meter strekk........får høre hva trikern mener om dette , men det hadde nok vært helt suverent med en egen hi-fi kurs her.... ;D

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vermin skrev:
Mitt Voltex filter har vel lynvern innebygget, og det gjør omtrent null med lyden
Min erfaring er at Voltex-filtre "stjeler" dynamikkk.
Mvh

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Gjenganger dette.
For at du skal være beskyttet i noen særlig grad er det et must med sk grov-vern ved inntaket. Uten noe "heavy duty" som tar den kraftigste pulsen, har slik "fin-vern" som du sikter til liten hensikt. Snakk med autorisert installatør. Dette er ikke for amatører.
Det kan tenkes at inntaket der du bor alleredeer beskyttet. Sjekk ut det først.
Elektrikeren jeg snakket med sa faktisk at om man ikke hadde grov-vern, ville "fin-vern" etter stikkontakten gjøre vondt værre.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Har han en logisk forklaring på det, eller er det et typisk håndverkersvar?

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Barbaresco skrev:
Har han en logisk forklaring på det, eller er det et typisk håndverkersvar?
Fikk ikke spurt og gravd så mye, så jeg skal forhøre meg mer om dette når han kommer for å gjøre resten av installasjonen hos meg. Men, han sa at uten grov vern tidligere i kjeden ville slike vern tiltrekke seg "feil". Noen her som vet mer om dette? ???

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Torek skrev:
...
Fikk ikke spurt og gravd så mye, så jeg skal forhøre meg mer om dette når han kommer for å gjøre resten av installasjonen hos meg. Men, han sa at uten grov vern tidligere i kjeden ville slike vern tiltrekke seg "feil". Noen her som vet mer om dette? ???
Jeg vet ikke om et «finvern» uten «grovvern» tiltrekker seg «feil», men lynvern enten det er grovt eller fint fungerer ved å «kortslutte» høyspente spenningspulser. Uten «grovvern» så kan et «finvern» gi økt brannfare i strømledningene fram til «finvernet» pga ekstrem strøm som er for kortvarig til at vanlige sikringer slår ut.

mvh
KJ

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
KJ skrev:
Torek skrev:
...
Jeg vet ikke om et «finvern» uten «grovvern» tiltrekker seg «feil», men lynvern enten det er grovt eller fint fungerer ved å «kortslutte» høyspente spenningspulser. Uten «grovvern» så kan et «finvern» gi økt brannfare i strømledningene fram til «finvernet» pga ekstrem strøm som er for kortvarig til at vanlige sikringer slår ut.

Aha! Da var det mest sannsynlig dette han siktet til.

mvh
KJ

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Titleist skrev:
har hatt en t+a powerbar en god periode og min erfaring tilsier at så lenge forsterkeren ikke er i mastodont klassen dreper ikke denne dynamikk.

http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/kabel/netzkabel.htm#Power-Bar
It features two (red) sockets for analogue equipment, two (white) sockets for digitally controlled equipment, and two (blue) sockets for fully digital devices. These are de-coupled from each other and from the analogue sockets by separate mantle current filters.

Direct mains-borne interference is kept at bay by high-efficiency symmetrical PI filters with current-compensated inductivity. An additional mantle current filter can also be fitted on the cable itself. The metal housing, together with the cable screen, is placed on the protective conductor and thereby provides all-round shielding. This effectively excludes and dissipates external interference fields. The Power Bar features a polarity indicator to ensure correct connection to the mains socket. The Power Bar includes an integral voltage spike guard, which can dissipate voltage peaks of up to 2500 Amps; this is sufficient in almost all cases to prevent such spikes entering the audio equipment
.

Hva er forskjellen på de forskjellige kontaktene? Har du testet onm det er noen forskjell på hva du velger?

Mvh

Vedlegg

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
ixos_76 skrev:
Hei , jeg skal ha meg en padde med lynvern , etter at lynet har tatt livet av noe av min hi-fi.......

jeg sakl ikke ha noe som dreper dynamikken , men gjerne noe som fungerer som lynvern uten filter/dynamikkdreper , jeg gidder ikke kjøpe dette på måfå og søker litt hjelp fra dere med erfaring....maxpris ca 4k gjerne billigere om det er mulig ....8 stikk hvorav 4 er til forsterkere....

Fyr løs.
Rimelige padder med lynvern består som oftest kun av varistorer som står fra hver fase til jord og mellom fasene. Av og til er det satt en ekstra sikring. Dette er såkalt finvern og kan av erfaring virke effektivt som lydvern selv med kraftige lynpulser. Dette avhenger hvor "god" jord du har. Selvsagt er grovvern bedre for voldsomme lynpulser, men ved direkte nedslag behøver ikke noe av dette virke overhode. En varistor er stort sett en varistor bare den er rett dimmensjonert, så for den slags skyld spiller det ingen rolle vilken type padde du velger, men kvaliteten på kontaktene er jo selvsagt noe å ta hensyn til. Varistorene ødelegger ikke dynamikk da motstanden er for høy. Det eneste er at vi bør skifte dem ut etter noen år, særlig viss man bor i et utsatt lynområde. Gjenntatte pulser svekker effektiviteten i dem. I mange padder for lynvern finnes det i tillegg enkle støy filter bestående av kondensatorer koplet på samme måte som varistorene. Disse har heller ingen påvirkninger på dynamikken. Verre er det konvensjonelle støyfilter med f.eks. serie spoler i tilegg. Her blir belastningen mer komplisert og kan i verste fall påvirke gjenngivelsen. Å kjøpe slike padder med enkelt vern til flere tusen er bare tull etter min mening. Bare til opplysning er prisen på en varistor ca 20 kr. :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Takk Up....dette høres bra ut , jeg har en sak gående med forsikringen nå , mulig de krever tiltak etter erstatningssaken , sa jeg ikke visste om at det fantes noe sånt..... ;)

Jeg har hatt nedslag og fått rasert ei monoblokk , trafoen er defekt og kanskje mer til , vært på serviceverksted og har skriftlig at det ikke lønner seg å reparere dette , så da satser jeg på at selskapet holder det de har lovet , nemlig penger til å skaffe meg ny effekt for... :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.408
Torget vurderinger
12
Det som skal monteres i tavlen heter mellomvern (ikke grovvern) og bør ha ca 270-280V utløsespenning. Det er viktig at dette monteres korrekt mellom hver fase og jord og med kort vei og slake svinger. Ute på anlegget monteres et finvern som gjerne har 300V eller høyere utløsespenning (hvertfall høyere enn mellomvernet ellers kan man jo bare gjette hvilket som løser ut først og forsøøker å lede energien mot jord). Mellomvernets oppgave er å ta energien ved en overspenning. Det hurtige finvernet skal beskytte følsomt utstyr mot mindre energirike overspenninger eller ta restspenninger ved en skikkelig smell. Dersom mellomvernet utelates vil finvernet ved overspenninger kunne lede strøm mot jord og således tiltrekke seg skadelige spenninger/strømmer. Mellomvernet er det viktigste for å beskytte normale komponenter, finvernet er tillegg ved ømtålig utstyr. Regn ca 2-3000 ferdig, korrekt og lovlig montert for et mellomvern. Finvern fra noen 100-lapper og oppover. Bruk alltid montør fra registrert installatørfirma!

Torek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.07.2008
Antall liker
0
Trondmeg skrev:
Det som skal monteres i tavlen heter mellomvern (ikke grovvern) og bør ha ca 270-280V utløsespenning. Det er viktig at dette monteres korrekt mellom hver fase og jord og med kort vei og slake svinger. Ute på anlegget monteres et finvern som gjerne har 300V eller høyere utløsespenning (hvertfall høyere enn mellomvernet ellers kan man jo bare gjette hvilket som løser ut først og forsøøker å lede energien mot jord). Mellomvernets oppgave er å ta energien ved en overspenning. Det hurtige finvernet skal beskytte følsomt utstyr mot mindre energirike overspenninger eller ta restspenninger ved en skikkelig smell. Dersom mellomvernet utelates vil finvernet ved overspenninger kunne lede strøm mot jord og således tiltrekke seg skadelige spenninger/strømmer. Mellomvernet er det viktigste for å beskytte normale komponenter, finvernet er tillegg ved ømtålig utstyr. Regn ca 2-3000 ferdig, korrekt og lovlig montert for et mellomvern. Finvern fra noen 100-lapper og oppover. Bruk alltid montør fra registrert installatørfirma!
Nå ble i alle fall jeg litt klokere :)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hva det ble til SSM? Selv vurderer jeg en T+A Power Bar.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det kan du trygt gjøre, men den er ikke gratis :'(

Han kun prøvd Monster, Voltex, og nå T + A powerbar, og mener bestemt at den siste er den beste!

De som har "peiling", mener at man skal styre unna de billigste sakene ::)

Topp Bunn