Pakke på døren - hva kan dette være?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hadde egentlig ikke tenkt å si noe om dette før jeg kommer en del lenger, men er så lei av krangletråder, og diverse toskete tulle tråder i det siste, at jeg håper dette kan inspirere til å lede tankene back to business!

En kar fra Box delivery kom pesende opp trappa til huset i går ettermiddag. Svett og sliten med lange armer. Han hadde 27 kg med JERN å dra på!

Jeg ble litt carried away, så opp-pakkingen blir dere ikke med på.

Men se hva som var i pakken:

Hva kan dette være?

Snakker vi TUNG hifi?
Eller skal jeg begynne masseproduksjon........

NB! Delene til venstre på bildet er kjøpt separat og kom ikke i esken. Dette er IKKE et kit!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Tror du har vært i elkjøp containeren jeg ;D ;D

/jan

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Dette var mye jern!

En rask telling tilsier at det burde holde til 3-4 PP forsterkere i varierende størrelse og effekt ???

Svein

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
JanR skrev:

/jan
Den kommentaren kunne nok fått en viss britisk gentleman til å plassere navnet ditt på "SPAM listen" ;D

Men han er rett og slett for hyggelig til å gjøre noe slikt!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Erland skrev:
JanR skrev:

/jan
Den kommentaren kunne nok fått en viss britisk gentleman til å plassere navnet ditt på "SPAM listen" ;D

Men han er rett og slett for hyggelig til å gjøre noe slikt!
Beklager :D

Ikke vær beskjeden med bilder/info nå da.

/jan

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Spent på å se det ferdige produktet her (aner meg at dette blir rørforsterker å være stolt av?!). 27 kilo er vel ikke innenfor definisjonen av tung hi-fi, da min lille integrerte rørforsterker fra JJ Electronic på 36 kilo må slanke seg noen prosent for å komme i samme vektklasse som her nevnes (men så ser jeg heller ikke "boksen" komponentene skal settes i - så matchvekt kan vel bli rimelig lik).

Hold oss løpende informert ettersom prosessen mot ferdig diy produkt pågår...

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
terryboy skrev:
Spent på å se det ferdige produktet her (aner meg at dette blir rørforsterker å være stolt av?!). 27 kilo er vel ikke innenfor definisjonen av tung hi-fi, da min lille integrerte rørforsterker fra JJ Electronic på 36 kilo må slanke seg noen prosent for å komme i samme vektklasse som her nevnes (men så ser jeg heller ikke "boksen" komponentene skal settes i - så matchvekt kan vel bli rimelig lik).

Har en mistanke om det her kommer til å bli "tung hifi" etterhvert ;D

/jan

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
terryboy skrev:

Ja denne vekta er kun jernet.

OPT'ene er heller ikke med på bildet.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Der var JJ Electronic JJ828 tilbake i lettvektskategorien mot din DIY aktør med god margin ser jeg!! Får sette forsterkeren på litt "foring" i stedet, når det litt frem i tid blir klart for en runde i hi-fi ringen ;D ;D ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Aner konturene av to 300B SE monoblokker med bare interstage.

O

OivindJ

Gjest
Erland skrev:
Snakker vi TUNG hifi?
Eller skal jeg begynne masseproduksjon........
Får håpe på "tung/seriøs" da det gjerne betyr en spennende bilde-tråd :) .

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Det blir vel monoblokker etter et skjema uten kondiser i signalveien (interstage trafo?), noe a la LMC sine, med trafoer fra Gary på borderpatrol og med en lang rekke choker til glatting av strømforsyning(er). Men ut i fra antallet trafoer på bildet så lurer jeg på om Erland skal bruke DC-glød som skal glattes av choker, slik som i LAMM sine forsterkere?

L

Ludo

Gjest
Oh, dette var mye jern ja - blir sikkert et spennende prosjekt. Håper du tar masse bilder og deler med oss andre rør-tullinger ;D ;D

Kan du fortelle noe mer om hvilken konstruksjon du har valgt?

Lykke til!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Slike ting er vel åpenbare for Jane, Andreas osv ;)

Ja det er et 300B monoblokk prosjekt.
Interstage trafo og ingen kondiser i signalveien.
Likeretting med rør og LC choke.
DC-glød på 300B og AC-glød på driver. Begge med egne glødetrafoer og tilhørende choker, slik at de er helt isolert fra de andre kretsene.
Alle nett-trafoene er laget etter spec. slik at minimalt med motstander er nødvendig for å regulere spenninger.
Elektrolyttene i strømforsyningen er Jensen 4-pole.
Allt jern levert at Borderpatrol!

Skal bygges i 2 smale dype kabinetter pr kanal.

Har litt for mye å holde på med for tiden, så det kan ta litt tid før jeg kommer i gang å bygge. Men det burde vel kunne spille om et par mnd.....

Joda, det er ikke feil å sammenligne med LMC sine blokker, men de som jeg bygger blir nok som "småsøsken" å regne.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Kan du si noe teknisk om konstruksjonen?
Jeg regner med at du kommer til å bruke fixed bias siden du ønsker å unngå kondensatorer i signalveien. Og siden jeg er interessert så håper jeg du ønsker å svare på noen spørsmål:
Hvilket omsetningsforhold har interstagetrafoen som er driver for 300B (1:1, 1.4:1, etc)?
Hva er reflektert primærimpedans på utgangstrafoen (3500, 5000 ohm)?
Hvilket rør bruker du som driver?

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
jane skrev:
Kan du si noe teknisk om konstruksjonen?
Jeg regner med at du kommer til å bruke fixed bias siden du ønsker å unngå kondensatorer i signalveien. Og siden jeg er interessert så håper jeg du ønsker å svare på noen spørsmål:
Hvilket omsetningsforhold har interstagetrafoen som er driver for 300B (1:1, 1.4:1, etc)?
Hva er reflektert primærimpedans på utgangstrafoen (3500, 5000 ohm)?
Hvilket rør bruker du som driver?

Jan E Veiset
Jan,

Jeg svarer gjerne på spørsmål i den grad min forståelse strekker til.
Jeg har fått hjelp til å tegne og beregne skjema siden det dette ligger over mitt kompetansenivå..

Interstage er 1:1
Primærimpedans OPT 2,5 Kohm
Driverrør 6C45pi

mvh

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Erland skrev:
Et omsetningsforhold på 1:1 gir noen fordeler. På den ene side unngår du mange av problemene med viklingskapasitans som vil dukke opp i en step-up trafo og på den andre siden slipper drivertrinnet å stresse med veldig høyt spenningssving som det ofte må forholde seg til i en step-down trafo. 1:1 gir også muligheter for en bifilar viklet trafo, noe som kan øke båndbredden dramatisk. (Jeg fikk viklet en bifilar sak for en tid tilbake og den har en båndbredde på nesten 300kHz, noe som er mange ganger høyere enn hva du vil forvente av en trafo viklet på EI kjerne.)
På sekundærsiden av trafoen står det sikkert en motstand som har til hensikt å terminere sekundærsiden og som representerer reflektert last til driverrøret, hvor stor er denne?

6C45pi greier omtrent å dra hva som helst, litt begrenset anodespenning men veldig høy transkonduktans og lav indre resistans. Hvis du ikke har et inngangstrinn foran dette (gainsteg/inngangstrafo) vil det sammen med 300B og 1:1 I/S gi deg en inngangsfølsomhet rundt 1Vrms. Tipper det kommer til spille bra. ;)

Jan E Veiset

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
jane skrev:
Erland skrev:
Et omsetningsforhold på 1:1 gir noen fordeler. På den ene side unngår du mange av problemene med viklingskapasitans som vil dukke opp i en step-up trafo og på den andre siden slipper drivertrinnet å stresse med veldig høyt spenningssving som det ofte må forholde seg til i en step-down trafo. 1:1 gir også muligheter for en bifilar viklet trafo, noe som kan øke båndbredden dramatisk. (Jeg fikk viklet en bifilar sak for en tid tilbake og den har en båndbredde på nesten 300kHz, noe som er mange ganger høyere enn hva du vil forvente av en trafo viklet på EI kjerne.)
På sekundærsiden av trafoen står det sikkert en motstand som har til hensikt å terminere sekundærsiden og som representerer reflektert last til driverrøret, hvor stor er denne?

6C45pi greier omtrent å dra hva som helst, litt begrenset anodespenning men veldig høy transkonduktans og lav indre resistans. Hvis du ikke har et inngangstrinn foran dette (gainsteg/inngangstrafo) vil det sammen med 300B og 1:1 I/S gi deg en inngangsfølsomhet rundt 1Vrms. Tipper det kommer til spille bra. ;)

Jan E Veiset
Sendte deg en mail Jan.....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Da har du litt å henge fingrene i utover høsten Erland! Kanskje like greit at det ikke passet med besøk for litt siden? Mer å se på og snakke om litt utpå?
Har du fått oppklart det jeg nevnte med hensyn til bias nettverket og komponentene rundt det?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Audiomix skrev:
Har du fått oppklart det jeg nevnte med hensyn til bias nettverket og komponentene rundt det?
Ja jeg spurte, og det er slik det skal være.....

Topp Bunn