Pakning i kobling mellom headshell og arm - fordel eller ulempe?

L

lark

Gjest
På løse headshell med SME-fatning sitter det en gummipakning i den enden man skrur fast i armen. Kan det være en fordel å ta bort denne? Skulle jo tro at uten gummipakningen så vil arm og headshell oppføre seg mer et kompakt system. Med gummipakningen på plass har man jo et punkt der vil kunne oppstå vridninger p.g.a mykheten i gummien. Ingen ville vel finne på å bruke en gummiavkobling melllom pickup og headshell.

S

slowmotion5

Gjest
Avhengig av PU og arm kan en avkobling mellom pickup og headshell i noen tilfeller være en fordel.

;)

L

lark

Gjest
Har nå lyttet intenst med og uten pakning. Jeg hører ingen forskjell. mener å huske fra en omfattende armtest i High Fidelity på slutten av 70-tallet en gang at SME 3009 armen med fast headshell hadde mindre resonanser en samme arm med avtagbart p.g.a. vridninger i skrukoblingen. En faktor som kanskje spiller inn er at SME-huset hadde bare en styrepinne i koblings-stussen. Headshell med to pinner sitter mye mer stabilt etter montering og fastskruing i armrøret.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Jeg tror den pakningen kan fungere både som fjør og som dempemateriale. Gitt at pakningen i det hele tatt er der, så er det litt «slark» mellom «head shell» og arm, og dette blir evt ikke mindre av å ta pakningen bort. Pakningen kan dermed fungere ved å sette koblingen mellom «head shell» og arm i et vist dempet press/spenn, slik at evt. «slark» blir redusert. Git at den også fungerer som fjær så er det også noen resonanser som kan bidra til farging av lyden (på godt og vondt). Uten pakning kan resultatet bli mere «skranglete».

mvh
KJ

L

lark

Gjest
KJ skrev:
Jeg tror den pakningen kan fungere både som fjør og som dempemateriale. Gitt at pakningen i det hele tatt er der, så er det litt «slark» mellom «head shell» og arm, og dette blir evt ikke mindre av å ta pakningen bort.
Uten pakning er det metall mot metall uten noe slark overhodet.

Topp Bunn