Palindromet SONOS sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Så veldig kort oppsummert, noen stor lydmessig revolusjon er det da ikke snakk om?
    Nei, det tror jeg ikke det er. Jeg bruker Sonos kun digitalt og det er neppe noen revolusjonerende endringer der. Det kan hende det skjer noe med S2 oppgraderingen, såvidt jeg skjønner skal den åpne for høyere oppløsning også fra digital utgangen.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok isåfall høyttalerne tilkoblet forsterkeren som Port er tilkoblet som er koblet feil, garrantert ikkje Port i seg selv som er problemet, prøv å bytt om pluss/minus på de.
    Takk for svar!

    Vi ser tydelig at det er motsatt bevegelse i basselementene når Port er koblet til i forhold til når multispilleren leverer signalet. Vi snakker om samme spor fra samme innspilling. Elementene beveger seg korrekt når kilde er platespiller og multispiller. Byttes pluss og minus på høyttalerne vil Port spille korrekt og de andre kildene i feil fase.

    Har andre Port og kan sjekke fase?

    Mvh Olav E
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Har en ZP80 jeg ikke får i gang. Etter ørten oppstarter ber appen meg om, for å kunne oppgradere enheten, å lage et midlertidig nettverk på telefonen under wifi som heter sonos for deretter å be meg koble meg til mitt eget nettverk. Så starter det opp litt passordkrøll som krever at jeg kobler ZP80 til routern med kabel. Har ikke gjort det siste enda. Lurer litt på om dette fører til at den havner i et sekundært system på en eller annen måte?

    Jeg koblet samtidig opp en ZP100 som ikke er i bruk. Den trengte kun en ordinær oppgradering så var det tut og kjør.

    Noen som vet r
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da er Sonos S2 oppgradering på plass..
     

    stixi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    102
    Antall liker
    9
    Hei.
    Er det noen som har både Sonos S1 og S2 appen? Fungerer det greit å splitte opp i flere apper, og er det verdt å splitte opp for å få S2? Den skal jo kunne ta Hi-res filer, men jeg vet ikke om den funksjonen fungerer mot Tidal enda.
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Har en ZP80 jeg ikke får i gang. Etter ørten oppstarter ber appen meg om, for å kunne oppgradere enheten, å lage et midlertidig nettverk på telefonen under wifi som heter sonos for deretter å be meg koble meg til mitt eget nettverk. Så starter det opp litt passordkrøll som krever at jeg kobler ZP80 til routern med kabel. Har ikke gjort det siste enda. Lurer litt på om dette fører til at den havner i et sekundært system på en eller annen måte?

    Jeg koblet samtidig opp en ZP100 som ikke er i bruk. Den trengte kun en ordinær oppgradering så var det tut og kjør.

    Noen som vet r
    Kjøpte en brukt Connect som jeg heller ikke får igang med samme beskjeder som du nevner. Har du fått løst problemet? Jeg ringte support og traff en russisk eller polsk dame som såvidt snakket norsk med sterk polsk slagside. Hun skjønte ikke problemet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Fant ut at jeg må kjøre factory reset.
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Okey? Hvordan gjør jeg det?
    Trykke inn PÅ knappen samtidig som å kjøre stikket i veggen å vente på grønt lys? Det har jeg gjort siden jeg kjøpte den brukt. Får uansett opp samme meldinger som du nevnte først.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Hmm, da vet jeg dessverre ikke
     

    Scofi

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    5
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    6
    Skal pensjonere en Connect og bruke Trade Up. Kan jeg levere gammelt produkt til Elkjøp og få avslag når jeg handler ny Sonos der?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Tror du må handle direkte fra Sonos for å kunne bruke trade up.Men jeg er ikke sikker.Jeg kjøpte min Move på den måten fra Sonos.Sender fra Nederland tror jeg.Fri frakt og moms betalt.Fikk den på under en uke.
     

    Scofi

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    5
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    6
    Ok takk. Skal innom butikken i dag så får vi se. Ringte Elkjøp, men det var litt for lenge å vente på svar.
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Du trenger uansett ikke levere produktet tilbake selv om du benytter "trade up". Den gamle Connecten kan du faktisk selge, men da forutsetter jeg at du er ærlig om at du har benyttet den til "trade up". Den vil fungere akkurat som før, men du kan ikke bruke den til "trade up" flere ganger. Leveringen fra Sonos er lynrask.
     

    Scofi

    Medlem
    Ble medlem
    15.05.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    5
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    6
    Sjekket med Elkjøp lokalt og ikke uventet visste de ikke om de kunne ta den inn og gi 30% med trade up. Fikk samtidig sett på bla. Beam og Move. Bestiller på nett når jeg har bestemt meg. Trade up-kreditten utløper ikke og fri frakt i tillegg. Bra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Mye frem og tilbake ang eldre Sonos eneheter så kansje dette er av interesse for noen:
    Det er 2 versjoner av de eldre Connect og Connect:Amp, og versjon 2 (fra 03.2015 til xx.2019) har støtte for S2. Dette var en "silent upgrade" fra Sonos så lite info om dette på websidene til Sonos, og de ble solgt til samme pris. De fire første sifferne i seriene nummeret under er produksjons dato.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Koblet opp en ny Sonos:amp i helgen. Synes generelt Sonos komponenter (Amp og Connect) er overpriset, men må si meg veldig imponert av ytelsen. Sitter en god forsterker i denne. Drar bra liv i noen små Dali høyttalere og fungerer svært bra som TV-lyd og som et lite ekstra stereoanlegg.
     

    kleine freiheit

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    81
    Hvis man sammenligner en Port med f.eks. Chromecast kan jeg være enig, men;
    hvor mange alternativer til Sonos AMP til 7k finnes på markedet som har kraften, multirom, god app, Spotify-/Tidal Connect oa, i tillegg til HDMI arc/optisk pluss tonekontroller og loudness (som er fantastisk ved lave lyttenivåer)?

    Er det egentlig overpriset?
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Sitter å hører gjennom noen album og hører umiddelbart at alle sangene i mitt rippede ALAC-bibliotek skurrer spilt over anlegget via Sonos Connect. Tester litt A-B mot Spotify og der er det null skurr, men lyden er jo åpenbart mye mindre dynamisk. Nå må jeg innrømme at det er en stund siden jeg har hørt noe annet enn strømmetjenester, men har det skjedd noe i en av Sonosoppdateringene?
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vil man anse bruktmarkedet for "legacy" produktene til Sonos?
    Har omtrent bestemt meg for å gjøre en del endringer, og samtidig bytte plattform.
    Har en Connect, en AMP og to Play1

    Er prisnivå trade-in rabatt pluss litt, eller hva kan man forvente egentlig?
     
    C

    Cyber

    Gjest

    1616311401282.png
    1616311450526.png


    Sonos lanserer Roam - en kompakt høyttaler til 1795,- med lovnader om god lyd, mulighet for wifi+blåtann, batteridrift og innebygget romkorreksjon. Kan også på wifi pares to og to i stereo. Hvis denne låter i nærheten av Sonos One så er det ganske fristende med et superfleksibelt oppsett ala det for 3500,-.

    Min erfaring med Sonos One i stereo er at de når korrigert med Trueplay låter nesten sjokkerende bra. Jeg testet mot et par aktive Dynaudio til 15 000 paret og rent musikalsk foretrakk ørene Sonos langt på vei - selv om hifi-hjernen min hører Dynaudio på mange måter er bedre. Dog til 5X kostnaden og mer komplisert oppsett.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Sonos lanserer Roam - en kompakt høyttaler til 1795,- med lovnader om god lyd, mulighet for wifi+blåtann, batteridrift og innebygget romkorreksjon. Kan også på wifi pares to og to i stereo. Hvis denne låter i nærheten av Sonos One så er det ganske fristende med et superfleksibelt oppsett ala det for 3500,-.

    Min erfaring med Sonos One i stereo er at de når korrigert med Trueplay låter nesten sjokkerende bra. Jeg testet mot et par aktive Dynaudio til 15 000 paret og rent musikalsk foretrakk ørene Sonos langt på vei - selv om hifi-hjernen min hører Dynaudio på mange måter er bedre. Dog til 5X kostnaden og mer komplisert oppsett.
    Jeg får et testeksemplar neste uke, og det blir spennende å se om løftet oppfylles om at den spiller like godt som Sonos One, bare lavere. Enig i at dette er et interessant produkt.

    Ellers regner jeg med at det er fleksibiliteten med batteridrift som gjør at denne er interessant i forhold til en One / One SL. Hvis det potensialet ikke skal utnyttes er det sikkert like greit å kjøpe en eller to stk. One.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får et testeksemplar neste uke, og det blir spennende å se om løftet oppfylles om at den spiller like godt som Sonos One, bare lavere. Enig i at dette er et interessant produkt.

    Ellers regner jeg med at dert er fleksibiliteten med batteridrift som gjør at denne er interessant i forhold til en One / One SL. Hvis det potensialet ikke skal utnyttes er det sikkert like greit å kjøpe en eller to stk. One.
    Jeg har en Move som jeg bruker på terassen.Veldig fornøyd med lyden i den,men den er litt stor og tung å ha med på reise.Har ett innbytte produkt igjen,så jeg kjøper denne nye med 30% avslag.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Dere som nå har testet en stund, Nye sonos port kontra gamle connect, er det verdt pengene å bytte ut?
    og hvor er forskjellene?
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Dere som nå har testet en stund, Nye sonos port kontra gamle connect, er det verdt pengene å bytte ut?
    og hvor er forskjellene?
    Eneste grunn til at jeg byttet var at gamle connect begynte å krangle. Var treg med å få igang musikk osv. Så foruten at ting nå går som det skal, merker jeg ingen forskjell.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ok, så den oppgraderte boksen er bare sludder da, de lovet vel lydforbedring bla-
    Men er det noe forskjell på Tidal på den nye kontra den gamle
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Tror ikke det. Hvertfall ikke hvis du kjører digitalt ut.
    Fokuser heller på rommet og høyttalerne :)

    Jeg kjører Sonos S1 i hele huset på diverse Sonos produkter kjøpt fom 2005. De tusler og går 24/7 fortsatt :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Har en sånn i hornriggen men tror ærlig talt at det har lite å si:

     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Har ikke port, men har masse Sonos rundt omkring i huset. Eneste grunn til å skaffe port ville vært å oppgradere til s2, men kan ikke se at det er verdt det.

    Hvorfor har de ikke trueplay på port, forresten? Kan ikke skjønne hvorfor det skulle vært teknisk problematisk å gjennomføre... Ikke noe for de mest audiofile, men på mange anlegg ville en slik dsp-løsning gjort underverker. Skjønner det ville vært en del begrensninger avhengig av hva som var koblet opp, men uansett stort rom for forbedring i de fleste tilfeller.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    men, spoty kontra tidal? Der er det forskjeller via Sonos?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker Tidal via Sonos
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Jeg bruker Tidal via Sonos
    Samme. Men vurdere å prøve ut spotify nå som de har noe bedre kvalitet. Tenker å teste med en ekstern DAC på connect, men ut fra hva jeg leser av mer teknisk orienterte tester, så er det ikke noe vesentlig å hente på det heller, ref din oppgraderte connect Ultimo.

    Den største forbedringen av stabilitet i Sonos-anlegget var å kvitte meg med android-telefonen. Etter å ha satt opp google mesh, så krasjet appen absolutt hele tiden, med kun ios-produkter er det langt mer stabilt.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Har testet flere dacer på conect, det endrer kun lyd signatur minimalt, dynamikk og oppløshet oppfattes likt.
    det var litt av grunnen jeg tenkte den nye boksen kanskje kunne være bedre

    Husker når jeg benyttet pc! Spotify og Henry Audios dac tidligere låt det langt mer transparent og dynamisk.
    selv om Sonos er meget stabil og brukervennlig er det ett eller annet som mangler på lyden.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    Har connect et veldig høyt støygulv?

    Jeg trodde det var preampdelen på min sansui 9500 som lagde sus, men da jeg flyttet om litt på utstyr i helgen koblet jeg connect feil (koblet output på rca in) og plutselig var det heeeeelt stille, uansett volum.

    Det er ingenting å gjøre med dette ved å justere gain (sansuien har variabel aux-inngang), så what to do? Ekstern DAC?

    Noen som har erfaring med samme?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har connect et veldig høyt støygulv?

    Jeg trodde det var preampdelen på min sansui 9500 som lagde sus, men da jeg flyttet om litt på utstyr i helgen koblet jeg connect feil (koblet output på rca in) og plutselig var det heeeeelt stille, uansett volum.

    Det er ingenting å gjøre med dette ved å justere gain (sansuien har variabel aux-inngang), så what to do? Ekstern DAC?

    Noen som har erfaring med samme?
    DACen i Connect er ikke imponerende så jeg bruker ekstern DAC
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    976
    Antall liker
    1.571
    Sted
    Hamar
    DACen i Connect er ikke imponerende så jeg bruker ekstern DAC
    Så støyen skyldes dacen, og ligger ikke i det digitale signalet? Det er greit å vite i så fall. Har du testet med både toslink og coax?

    Jeg har testet med begge mine (ikke med DAC), en zp90 (gammel logo) og en litt nyere connect. Begge støyer, omtrent like høyt volum på støyen, men den ene har i tillegg en høyfrekvent piping...
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukte både optisk og coax, mot flere forsterkere. Samme Connect hele tiden og har ikke hatt noe problem.
    Nå går jeg via ekstern DAC og det funker bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn