Panasonic FC vs Elna Silmic II

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Lurte på om noen av dere har erfaringer mellom disse to? Skal pusse opp gammelt utstyr og panasonic FC virker få gode skussmål, og er greit priset. Silmic II skal være elektrolytter spesielt tilpasset lyd og mye bedre, men hvor mye? Prisen virker være ca det dobbelte, og når vi snakket 63V-kondiser så blir det litt penger etter hvert.. men gir det uttelling?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvor i kretsen står de? Pana FR er også bra sånn generelt sett.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det varierer - jeg tenkte recappe hele greia. Men skjønner at det kan variere hvor man får mest utbytte av de forskjellige seriene. Om jeg har én type å forholde meg til er det enklest, men ikke noe must.

Ser både FR og FC er betegnet som lav impedanse, men FR har lenger levetid. Er det hovedforskjellen mellom dem, eller er det andre nyanser?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Det kan jeg vist ikke afgøre med det grundlag jeg har å bedømme på. Kanskje du skal sætte enkelte Silmic i og lytte efterhvert.
 

kbm

Fersking
Ble medlem
14.07.2005
Innlegg
4
Antall liker
0
Så vidt jeg vet så har Digikey både Silmic og Panasonic fc til greie priser.:)
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
@Drossel forstår jeg deg dithen at det er ingen områder/tilfeller du ikke ville anbefalt Silmic?

@kbm Det er gammelt utstyr, vi snakker høye spenninger og mange elektrolytter. Blir fort dyrt... men er det stor forskjell så kan det jo være verdt det. Er vant til å bestille alt fra Elfa, så andre steder er skumle 😄 men så Mouser hadde Silmic i hvert fall. Vet ikke om Mouser eller Digikey er "best"?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Synes Digikey har rimelige priser på Silmic. Jeg har en hel pose Silmic 220 uf 100 v liggende. Synes altså Silmic giver noget musikalitet hvor Panasonic er mere forward/analytisk.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ved oppgradering av powersupply i mine fet linje trinn kom jeg fram til panasonnic FC som en fantastisk kondensator , i allefall som powersupply bank ,den gir liv og dynamikk og virker super nøytral" i forhold til flere andre jeg testet ,Jeg bruker dem flere i paralell kobling Jeg har ikke noe vont å si om silmic , og de ganger jeg har oppdatert on board caps , så har det vært ut med silmik og inn med FC
Så fornøyd har jeg vært med FC at jeg også bruker dem som driver supply i power amps samt onboard med power transene som tillegg til main power railen. Selv sagt kan jo valg av kondensatorer som annet være system avhenging utifra signatur
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Det er mange år siden jeg brugte FC. Kanskje jeg skulle give dem en ny chance. Dengang brugte jeg Duelund fladsølv. Det er yt idag. Hifi er en stadig udvikling.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.079
Antall liker
2.498
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Mitt siste analoge prosjekt var å gjøre mc phonosteget om til CI , current injected " 72 db gain , For ytterligere støy reduksjon måtte psu revideres ,Dette er en av mine støysvakeste shunts constant current source allfet og all FC railer og onboard .)
49000 uf x4 C-R-C
PSU  CRC CONSTANT  CURRENT REG X4.JPG
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ser det er veldig stor forskjell i levetid på dem. Silmic er bare 1000t/85C. Er det noe å være bekymret for?
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Jeg har brukt Silmic 2 i rørkretser i mange år uten problemer. Skal du bruke kondensator på ekstremt varme plasser finn en annen. BJ.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
En lille historie.
En af mine venner kom på (daværende) værkstedet med sine Gryphon Headamp/Phonostage + 2 stk. powersupplies.
De havde nok 15-20 år på bagen, så han mente, det var på tide at skifte lytterne i psu´ene. Adskilt og fandt 4 stk. 470/35 volt i hver.
Kunne få Panasonic FC 1000uF/35v i samme størrelse, så i blev monteret 8 nye af disse, og han gik glad hjem.
Dagen efter ringede han, at der var noget galt. Varmen var væk og erstattet af kold/klinisk/metallisk lyd, han bestemt ikke brød sig om.
Kontaktede Flemming Rasmussen (Gryphon), og han sendte 8 stk af de originale: Frolyt
som blev monteret. Hjem og prøve, og alt var igen i sin skønneste orden.
Siden har jeg eksperimeteret med Frolyt´s i dac´s, pre´s m.m., og er kommet til erkendelsen af, at de eneste typer, jeg bruger i fremtiden i psu´s til småsignal audio er Frolyt og Nichicon "Gold Tune" og Nichicon "Fine Gold" ;)
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Aldri hørt om Frolyt. Imponerende med 150 grader. Har Siemens Sikorel 125 grader som ser ut til å virke fint etter mange år. Jeg ble anbefalt FC av en seriøs bygger i USA for mange år siden. Jeg testet den som avkopling av katodemotstand, men den ble byttet til Silmic 2. Jeg testet den ikke i strømforsyningen. Leser om Nichicon og får vel prøve dem en dag. VH. Bernt
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
232
Antall liker
219
Sted
Oslo
Hei, bruker ELNA Silmic II i Henry Dacen min. Super fornøyd. Nelson Pass er også glad i dem ( :

Det som blir sagt er at i signalkilden så er ELNA Silmic II en banker. Den er musikalsk og "rich".

I powersupply: Nichicon KZ (muse) som er den mest nøytrale,balansert og flat. Ingen fremheving av noe.
Nichicon FG (fine gold)har mere fyldig bassgjengivelse, står i datasheet at den er gjort for bruk i AV / feks DVD osv.

Det nevnes også at ELNA Cerafines som vist ikke skal låte så bra, men hvis puttes inn et sted i signalkjeden kan gjøre underverker. Som en blanding med andre kondiser. Her er det bare og kose seg. Skal bygge en Korg Nutube B1, da blir det Silmic II og KZ.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
En lille historie.
En af mine venner kom på (daværende) værkstedet med sine Gryphon Headamp/Phonostage + 2 stk. powersupplies.
De havde nok 15-20 år på bagen, så han mente, det var på tide at skifte lytterne i psu´ene. Adskilt og fandt 4 stk. 470/35 volt i hver.
Kunne få Panasonic FC 1000uF/35v i samme størrelse, så i blev monteret 8 nye af disse, og han gik glad hjem.
Dagen efter ringede han, at der var noget galt. Varmen var væk og erstattet af kold/klinisk/metallisk lyd, han bestemt ikke brød sig om.
Kontaktede Flemming Rasmussen (Gryphon), og han sendte 8 stk af de originale: Frolyt
som blev monteret. Hjem og prøve, og alt var igen i sin skønneste orden.
Siden har jeg eksperimeteret med Frolyt´s i dac´s, pre´s m.m., og er kommet til erkendelsen af, at de eneste typer, jeg bruger i fremtiden i psu´s til småsignal audio er Frolyt og Nichicon "Gold Tune" og Nichicon "Fine Gold" ;)
Præcis sådan synes jeg om FC. Sikkert noget system afhængigt.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Masse bra input her, dette var virkelig storveis! Jeg går for Silmic, dette blir spennende :p

Som et tilleggsspørsmål, egner Silmic seg til å erstatte gamle tantal-kondensatorer?
 

pgoutlaw

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2010
Innlegg
63
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Har selv 2stk adcom gfa5500 som er under oppgradering der Elna Silmic ll skal brukes i signalveien. Flere som har gjort dette og fått en "ny" forsterker som har løftet lydbildet betraktelig.

Som nevnt over her så er disse kondisene varmt anbefalt av legenden Nelson Pass. Han har også sagt disse er noe av det beste, om ikke di beste.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har selv 2stk adcom gfa5500 som er under oppgradering der Elna Silmic ll skal brukes i signalveien. Flere som har gjort dette og fått en "ny" forsterker som har løftet lydbildet betraktelig.

Som nevnt over her så er disse kondisene varmt anbefalt av legenden Nelson Pass. Han har også sagt disse er noe av det beste, om ikke di beste.
Når du sier signalveien, hvilke komponenter gjelder det? Typ koblingskondensatorer? Jeg tenkte ta Silmic på alt jeg bare, så ble det enkelt.. men det er kanskje ikke så lurt?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Når du sier signalveien, hvilke komponenter gjelder det? Typ koblingskondensatorer? Jeg tenkte ta Silmic på alt jeg bare, så ble det enkelt.. men det er kanskje ikke så lurt?
Man skal lytte sig frem. Det kan også blive for mye med bare Silmic.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Noen tips til hva jeg bør lytte etter? Når er det "for mye" Silmic?
 

pgoutlaw

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2010
Innlegg
63
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Når du sier signalveien, hvilke komponenter gjelder det? Typ koblingskondensatorer? Jeg tenkte ta Silmic på alt jeg bare, så ble det enkelt.. men det er kanskje ikke så lurt?
Tja, hvordan skal jeg forklare det da. (Ikke så teknisk anlagt). På disse ampene så er det 3 kondiser på hver kanal som byttes til Elna Silmic ll. Altså, ingen på inngangsfilteret eller som har med strøm og gjøre. Der er det byttet til rubycon og epcos.
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Hei :)

Hei, bruker ELNA Silmic II i Henry Dacen min. Super fornøyd. Nelson Pass er også glad i dem ( :
Som nevnt over her så er disse kondisene varmt anbefalt av legenden Nelson Pass. Han har også sagt disse er noe av det beste, om ikke di beste.
Det er riktig at Nelson Pass bruker (omtrent alltid) Elna Silmic II i signalveien. MEN, han bypasser de med en en liten 0.1uF Wima MKS2.
Her et eksempel:

Silmic II og Elna.jpg


Mhv.
Johnny
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Noen tips til hva jeg bør lytte etter? Når er det "for mye" Silmic?
Når du synes du mangler attack I bunden og lidt opløsning i toppen. Silmic giver lidt "basreflex" bas med manglende konturer. Som du ser bruger Nelson plast kondensator henover. Men alt er jo system afhængigt.
 

pgoutlaw

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2010
Innlegg
63
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Legger bare ved ett par linker der nevnte kondensatoer blir nevnt og testet😎 den nederste linken der er jo en veldig grei pekepinn.


 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Når du synes du mangler attack I bunden og lidt opløsning i toppen. Silmic giver lidt "basreflex" bas med manglende konturer. Som du ser bruger Nelson plast kondensator henover. Men alt er jo system afhængigt.
Ja, jeg har lurt en del på det der. For å få en nogenlunde flat frekvensrespons må man vel nesten matche riktige ESR-profiler? Filmkondensatorer har vel en flatere respons generelt, men kretsen kan jo være bygget for å kompensere for det, særlig hvis det er high end?

Nei, jeg får vel bare lytte meg frem da. Kanskje ha noen FC i bakhånd hvis lyden blir for koselig..
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Nå har jeg fått silmicene, og de er langt større enn jeg hadde sett for meg. Noen av dem får jeg rett og slett ikke plass til, så må ta av det jeg har i skuffen. Eks denne 470uF:

F91DE128-41C9-4577-902B-F78A3DF3BE3C.jpeg

Denne ser ikke ut til å være i signalveien?

A0EEBD63-CAB7-433C-B99B-97785E597F98.jpeg

I skuffen så har jeg Panasonic FM og Rubycon YXF. Hva egner seg best her? Og hva gjør egentlig en så diger kondensator der?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Når jeg ser det billede af kredsløbet, som åbenbart er meget gammelt, så tror jeg egentlig Panasonic vil virke bedre.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Tror det kredsløb vi producere af den lysere lyd fra Panasonic. Men det er jo gætterier.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hm, slik den er nå originalt er lyden litt hul og "sprø", så jeg tenkte varme og fylde var fint..men det gjenstår å se.

Har postet lydopptak i arbeidstråden for spilleren, hvis du har lyst hadde det vært kjempeinteressant med analyse av en proff:https://www.hifisentralen.no/forume...ng-av-tandberg-6041x-6000x.98429/post-3099732

Nå er riktignok de opprinnelige kondensatorene temmelig gamle, men nesten alle jeg har målt er innenfor spec, så litt representative er de vel.(Nåja, det er vel delte meninger om det kanskje) 😇
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
232
Antall liker
219
Sted
Oslo
Her er noen Silmic i min Henry Dacen. De er ganske store, måtte frese plass i topplokket.
IMG_3652.jpg
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.843
Antall liker
4.564
Sted
Halden
Hei :)
Disse sitter vel ikke i signalveien ? 1000uF forteller meg noe annet ? Eller ?
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
232
Antall liker
219
Sted
Oslo
Hei, nei de gjør ikke det de sitter i samenheng med VEE, CVDD og VDD på dac chipen. Har byttet ut de 560uF oscon som satt der orginalt.
I signalkjeden fra chip sitter det bare en 2n2 til jord til hver kanal. Var mest for og vise hvor stor plass de kan ta.
 
Topp Bunn