Panasonic plasma

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Hei!

Jeg har oppgradert bildesiden av anlegget med en Panasonic TH42PX70E for den latterlig lave prisen av 9995,-.

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-lefdal-Site/nb_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=Yf2z6oZKuyxSR0EjToxBwx1h0000xjDuUKak;sid=Ze_VoE9bx7TQoAnXvaAepq6YNlrrQRzuWw4=?ProductID=x1nD4QFH6iAAAAERd6kqwfl1&CatalogCategoryID=aErD4QFH.wUAAAEOefQs9Q46


Når jeg fikk riktig innstilling på signalet fra dvd-spilleren og justert parametre som lys og kontrast på tv'n, leverte denne et langt bedre bilde enn jeg hadde våget å håpe på. Jeg vil anbefale alle å ta en kikk på denne før de kjøper tv nå om dagen. Til denne prisen må det jo være et rent røverkjøp. ;D

Blir nok litt film i sommer om dette drittværet fortsetter!
 
O

omholt

Gjest
Gratulerer med røverkjøp. Prisen på denne skjermen er latterlig lav. Bildemessig er det bare den nyeste Pioneer plasmaen som er bedre etter min mening. Sony sin toppmodell, LCD, kommer bra ut i tester men har ikke det naturlige bilde og dybeperspektivet som plasmaen har.

Eneste som trekker Panasonic plasmaen litt ned er den har et litt plastikkaktig utseendet og reflekterer noe lys. Toppmodellen, PV700/PX700, er bedre på disse to områdene og koster ca. 4k mer.

Prisutviklingen på plasma har vært helt utrolig. Jeg betalte 23k etter pruting for min Panasonic 42PV600 for et år siden. ::)
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Ja, jeg tror dette er et ypperlig tidspunkt å oppgradere fra gammeldags tv til flatskjerm. Hva en får for pengene har økt dramatisk, samtidig som inngangsprisen er blitt så mye lavere.

Jeg må innrømme at jeg liker utseendet til denne modellen. Går en helt inntil så ser en at det er plastikk på kanten, men til vanlig synes jeg den blanke sorte overflaten tar seg godt ut. Jeg er heller ikke plaget av refleksjoner, men ser at det kan være en utfordring hvis du speiler et vindu i den.

Jeg er enig med deg om at plasma er bedre enn LCD. Jeg synes plasma er spesielt bra for film. Store gode prosjektorer er vel bedre, men de har jo en helt annen pris (og krav til størrelse på rommet).

Jeg sitter bare et par meter unna skjermen, og det fungerer helt fint. På den avstanden får jeg en god "kinofølelse". :)
 
A

Aubi

Gjest
Da jeg kjøpte min lavoppløste skjerm for 45K, så sa selgeren at "dette vil aldri komme til 9990". Nå er jo dette lenge siden, tilbake i steinalderen før Norge ble befolket (3år) ;D.
Det positive med det er at jeg vurderte å kjøpe den høyoppløst varianten til 65K. Siden jeg faktisk ikke har hatt noe å vise i det formatet så langt, så var jo det et snedig valg siden jeg nå kan få to HD skjermer for prisdifferansen. :D
 
O

omholt

Gjest
High_def skrev:
Ja, jeg tror dette er et ypperlig tidspunkt å oppgradere fra gammeldags tv til flatskjerm. Hva en får for pengene har økt dramatisk, samtidig som inngangsprisen er blitt så mye lavere.

Jeg må innrømme at jeg liker utseendet til denne modellen. Går en helt inntil så ser en at det er plastikk på kanten, men til vanlig synes jeg den blanke sorte overflaten tar seg godt ut. Jeg er heller ikke plaget av refleksjoner, men ser at det kan være en utfordring hvis du speiler et vindu i den.

Jeg er enig med deg om at plasma er bedre enn LCD. Jeg synes plasma er spesielt bra for film. Store gode prosjektorer er vel bedre, men de har jo en helt annen pris (og krav til størrelse på rommet).

Jeg sitter bare et par meter unna skjermen, og det fungerer helt fint. På den avstanden får jeg en god "kinofølelse". :)
Ja, jeg synes også utseendet til PV70/PX70 er bra. På avstand legger man ikke merke til plastikken. Refleksjoner er heller ikke et særlig problem, så sant man ikke direkte lys på skjermen.

Du vil legge merke til at skjermen blir bedre etter hvert. Plasma har nemlig en innkjørings tid. I denne tiden er det lurt å ikke bruke høyere verdier av lysstyrke, kontrast og farge enn maks 50%. Det er med på å forebygge innbrenning. Panasonic har aldri slitt med innbrenning, men noe midlertidig innbrenning er ikke uvanlig (sees vanligvis bare i mørkt rom).
En anne greie er at du vil merke at når mørket faller på til høsten, så blir skjermen enda bedre. Akkurat det motsatte av LCD, som blir dårligere i mørke.

Ellers så kan du glede deg til du fórer skjermen med HD. Da drar den langt forbi CRT.
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
243
Antall liker
53
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Hei.

Fikk også en slik i hus idag. Betalte litt mer da, siden vi ikke har Lefdal her i byen. Sjekket på nettet at Elkjip her hadde fått den på lager, så jeg bråbestemte meg og reiste ned. Men det viste seg at de hadde fått inn én tv som de akkurat hadde pakket ut og skulle vise i butikken.

Siden jeg allerede hadde bestemt meg for en slik orket jeg ikke vente på Posten ved evt nettbestilling (må ha det med en gang), og selgeren hadde forståelse for det, så jeg fikk kjøpt den ene de hadde. :)

Dette er min første flatskjerm, da jeg ikke har vært direkte imponert av det jeg har sett før. (I normale prisklasser). Men nå begynner det å komme seg. Er vel tiende generasjon plasma dette.

En kompis kjøpte akkurat en Phillips lcd-skjerm til 13k og den imponerte meg ikke. Panasonic plasmaen har et mer naturlig bilde, synes jeg.

Har ikke fått testet noe med DVD enda, men er ganske fornøyd med det som kommer igjennom Get-boksen.
Skal forske litt på innstillinger og slikt imorra.
 
O

omholt

Gjest
Et tips er slå av alle bildeforbedrings teknikkene. De har sine "bivirkninger". Det er i hvert fall tilfellet på min skjerm. Støyredusering på minimum går greit hvis det er behov for det.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Fikk en slik i hus tidligere denne uka, må si at jeg er utrolig fornøyd med den. 8)
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Har også nettopp kjøpt denne skjermen, og den er en fryd for øye, selv med en billig dvd med prog. scan! Har den i furtebua mi (kjellersute), så refleksjoner er intet problem! Kan anbefales på det sterkeste!

Mvh
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Hei! Vil bare komme med en oppdatering når tv'n har vært i bruk en stund.

Det positive er at førsteinntrykket holder seg. Dette er virkelig en glimrende skjerm å se film og tv på. Den har fortsatt et fantastisk svartnivå. Ypperlige farger og nydelig detaljering.

Se den før du kjøper flatskjerm!
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Vanskelig å kjøpe nytt TV uten at de nye Panasonicene (PX/PV/PZ) vurderes. Si hva en vil om Pioneerene, men på pris/ytelse er Panasonic de beste jeg vet for øyeblikket. Har selv også dyttet inn en PX70 i bokhyllen ;D

Mvh
Boden9
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Har nå hatt skjermen i noen måneder og er fortsatt ekstremt fornøyd. Er det bare meg eller har flere lagt merke til at bildene er enda bedre etter at skjermen har blitt brukt en god del, synes bildene har blitt mer naturlig og tre dimensjonale. Eller er det bare øynene mine som har blitt vant til skjerm størrelsen. Er ihvertfall håpløst å se på en vanlig 25 tommer som står på jobben.
 
O

omholt

Gjest
Plasma blir bedre etter innkjøringstid, så det stemmer det du opplever.
 
P

Parelius

Gjest
Boden9 skrev:
Vanskelig å kjøpe nytt TV uten at de nye Panasonicene (PX/PV/PZ) vurderes.
Hva er egentlig forskjellen på PX/PV/PZ? Alle disse typebetegnelsene gjør meg svimmel, og ikke synes jeg produktinfoen på de nettstedene som selger, er særlig opplysende.

Hva er f.eks. forskjellen på TH42PV70S og TH42PX70EA (selv de siste to bokstavene skifter jo, og kompliserer det hele.)
 
N

nb

Gjest
PX/PV er noe med en intern digital dekoder som uansett ikke kan brukes i Norge så vidt jeg husker. Bokstaven til slutt mener jeg er noe om hvilket marked den er tiltenkt, men skjermene i seg selv skal for alle praktiske formål være like.

Har en slik selv og er veldig fornøyd, brukes til TV/DVD/PS3 og funker brillefint til alt det. Jeg byttet ut en 32" Loewe Aconda CRT, jeg lurer på hva de som sier at flatskjerm er bedre enn det ultimate av billedrør har røyka;)
 
O

omholt

Gjest
De siste bokstavene er uvesentlig. Det har ofte med land å gjøre. Noen tar det med og andre gjør det ikke. PZ modellen har full HD oppløsning. Forskjellen på PV og PX er at PX har digital tuner. Men den benytter seg av MPEG2 teknologien. Norge har valgt å bruke den nyere MPEG4, så den digitale tuneren er ubrukelig her.

I tillegg får de store kjedene som Elkjøp og Expert bruke egne modell numre, så det gjør det enda mer forvirrende.
Hjemmekino sin sider er veldig fine til å finne info og sammenligne (produktsøk).
http://www.hjemmekino.no/database/tvinfo.aspx?katalognr=471
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=8370
 
P

Parelius

Gjest
Takker, omholt og nb! Da ble jeg straks mindre forvirret.
 
O

omholt

Gjest
Elkjøp selger en modell som jeg mener heter PX74. Det er samme skjerm som PV/PX70. Ville tro at noe av grunnen til at de bruker andre modell numre er for å unngå konkurranse. I tillegg er det ikke uvanlig at selgerne presterer å si noe sånt som om at den de selger er storebroren til det den andre, den er kommet senere, bruker nyere teknologi og lignende løgn og svada.
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Jeg har også hørt at PX-utgaven skal ha et eget digitalt støyfilter i inngangen. Det skal ved digitalt signal korrigere de aller vanligste feilene og ikke være "aggresivt" i korreksjonen.

Ellers så må jeg si at jeg fortsatt er strålende fornøyd med Panasonic'en. Tar med selv i å smile innimellom over hvor flott bildet er. Her snakker en ren bruksglede! :D
 
N

nb

Gjest
Tiltredes, dette er veldig mye TV for pengene. Pioneers nye serie synes jeg er en del bedre, men jeg synes de er absurd overpriset. Jeg ville heller ikke lagt ut 20k+ for en toppmodell i dette markedet nå, da det garantert finnes noe om et par år som koster ca 10k og er mye bedre. Det skjer jo mildt sagt en viss utvikling i denne bransjen.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Godt å se det er flere enn meg som har oppdaget denne fantastiske skjermen,
tviler sterkt på det finnes en bedre flatskjerm til 10-11k som denne 42" koster.
Jeg leta lenge og var i tvil om noe kunne slå gode gamle crt 100Hz, men det mener jeg faktisk denne klarer. Jeg har ringt Panasonic og kan gjerne rette opp litt av feilskrivingen her. PV og PX er samme tv'n, sist nevnte med den innebygde tuneren som ikke kan brukes i norge og det er den som har det omtalte filteret (digital optimizer) ett slikt filter er det ikke i PV, som heller ikke er nødvendig da det ikke er tuner. AEB tallene bak er etter jeg har forstått betegnelsen på hvor Tv er laget og har ingen betydning.
PX70 vs PX700 har identisk bilde... Forskjellen ligger i at sistnevnte har bedre lyd og flere tilkoplingsmuligheter, noe jeg ikke trengte og sparte 4k. (kjører lyden gjennom anlegget) Jeg har PX70
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.706
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
PX700 har et svært mye bedre antirefles filter. Man tror det er en LCD skjerm første gangen man ser den. Det er vel "sånn halvveis" delte meninger om dette (noen liker laptoper med matt skjer, noe liker skjermen glossy), men for de fleste er 700 å foretrekke. Skal man ha det beste av begger verdener så er man nødt til å handle Pioneer, som dessverre koster nesten det dobbelte.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
omholt skrev:
Gratulerer med røverkjøp. Prisen på denne skjermen er latterlig lav. Bildemessig er det bare den nyeste Pioneer plasmaen som er bedre etter min mening. Sony sin toppmodell, LCD, kommer bra ut i tester men har ikke det naturlige bilde og dybeperspektivet som plasmaen har.
Pioneer plasma er jo uansett best da, men de er litt stivere i pris. ;)

flaggskipet til 75kkr har jo et helt sinnsykt bilde!
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Skjønner ikke at folk vurderer andre merker en Pan og Pio..
Di er ledende på plasma, LCD er det vel Samsung og Sony,
Sony lager ikke plasma engang, like greit ikke lett å konkurere med kongene..

Jeg har lest om mye inbrennings problemer med skjermer fra Pio, en som ga 25k for en skjerm måtte kjøre den på "snø" hele natta for å prøve å få vekk innbrenning.
Dette problemet sliter ikke Pan med, gjenskinn? No way..
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
skjønner det ikke jeg heller GnR3. Samsung plasma suger f.eks.. LG sine dyre er gode, men veldig dyre. de har jo den 71" til 199 995 (ja 200k) blant annet. den kan du ikke si at er dårlig akkurat, men den er jo dyr da. 8)

var en del innbrenningsproblemer med 6-serien. med den nye 8-serien er ikke problemet like stort har jeg fått vite av et par som har pio..
 
N

nb

Gjest
En liten saksopplysning for de som vurderer Panasonic. Eneste argumentet mitt for evt å velge LCD var at jeg skulle koble til PC til skjermen. Jeg har testet såvidt med laptopen min, og om man bruker VGA-inngangen og setter oppløsningen ut til 1024x768 så blir bildet veldig skarpt og fint, og ingen over/underscan. Ser da ut som den støtter 1:1 pixelmapping over VGA. PC via HDMI har jeg ikke testet, da jeg p.t. ikke har HDMI-utagang å teste med. Skal se om jeg får dratt den stasjonære PCen inn på stuen for å teste dette ved anledning. Skal bygge meg HTPC, så litt spent på hvordan det går. Men VGA funker som sagt strålende.
 
O

omholt

Gjest
nb skrev:
En liten saksopplysning for de som vurderer Panasonic. Eneste argumentet mitt for evt å velge LCD var at jeg skulle koble til PC til skjermen. Jeg har testet såvidt med laptopen min, og om man bruker VGA-inngangen og setter oppløsningen ut til 1024x768 så blir bildet veldig skarpt og fint, og ingen over/underscan. Ser da ut som den støtter 1:1 pixelmapping over VGA. PC via HDMI har jeg ikke testet, da jeg p.t. ikke har HDMI-utagang å teste med. Skal se om jeg får dratt den stasjonære PCen inn på stuen for å teste dette ved anledning. Skal bygge meg HTPC, så litt spent på hvordan det går. Men VGA funker som sagt strålende.
Jeg har også testet VGA på min PV600. Det fungerte også svært bra og HD var et hakk bedre enn hva jeg opplever fra Canal Digital sine HD kanaler (så ingen uklarheter ved panoreringer som jeg ser tydelig fra parabolen). Har heller ikke testet HDMI. Noen sier at bilde blir skarpere med HDMI, mens andre sier de ikke greier å se forskjell. Derimot så støtter ikke skjermen 1:1 pixelmapping over HDMI og man får underscan.

Jeg har også planer om HTPC, men lurer på om det blir et problem med HD over VGA p.g.a manglende støtte for HDCP. Noen som vet noe om dette?

P.S. Kobler man PC til plasma, er det viktig å bruke skjermbeskytter.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.049
Antall liker
6.318
Viktigste grunnen til at jeg valgte Pioneer foran Panasonic da jeg kjøpte plasma var at det var for mye refleks i Panasonicen. Jeg vil helst slippe å se speilbilde av meg selv når jeg ser TV. ;D

Grattis med godt kjøp!
 
N

nb

Gjest
omholt skrev:
Jeg har også planer om HTPC, men lurer på om det blir et problem med HD over VGA p.g.a manglende støtte for HDCP. Noen som vet noe om dette?

P.S. Kobler man PC til plasma, er det viktig å bruke skjermbeskytter.
Jeg las akkurat en artikkel om det, p.t. får man full HD på VGA selv om man da rimelig nok ikke har HDCP,men det snakkes om å innføre en eller annen begrensning, denne er PT ikke implementert, men man vet jo aldri hva tullingene finner på.

Uten HDCP får man jo ikke lyden over samme kanal som bildet, men det ser jeg som et marginalt problem, denne kan uansett sendes digitalt til reciever ad vanlige kanaler. Muligens kan man få noen lip-sync problemer og slikt, men det har jeg ikke testet ut.
 
O

omholt

Gjest
nb skrev:
Jeg las akkurat en artikkel om det, p.t. får man full HD på VGA selv om man da rimelig nok ikke har HDCP,men det snakkes om å innføre en eller annen begrensning, denne er PT ikke implementert, men man vet jo aldri hva tullingene finner på.

Uten HDCP får man jo ikke lyden over samme kanal som bildet, men det ser jeg som et marginalt problem, denne kan uansett sendes digitalt til reciever ad vanlige kanaler. Muligens kan man få noen lip-sync problemer og slikt, men det har jeg ikke testet ut.
Får håper det ikke legges sjepper i julene her. Satser jeg på HTPC med innebygget Blu-Ray/HD DVD og det plutselig ikke fungerer over VGA, er det surt. Receiver kommer jeg mest sansynlig til å kutte ut og heller sende lyden rett fra lydkort til effektrinn.
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Jeg skal bytte PC, og da er jo skjermkortet viktig. Jeg ser jo også en gylden mulighet til å se HD på min elskede Panasonic via PC'n.

Hva er det folk bruker av skjermkort?

Jeg har sett GeForce 8600 GT og GTS som de mest aktuelle. GTS har HDMI utgang. Det kommer jo også et nytt kort i november.

Ser det skrives endel om at de nyere kortene prosseserer mer på skjermkortet og at resultatet blir bedre. Er det noen som har en anbefaling, eller noen generelle råd?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
GeForce 8600 GT er veldig bra i min laptop ihvertfall. HDMI-ut og gode greier.
 
N

nb

Gjest
Tester jeg har lest typer på at ATI/Nvidia sine low-end kort (dvs GT8500 og ATI2400/2600) klarer dette fint, dog p.t. kun i Windows Vista GT8600 har også denne dekodingen, mens 8800 ikke har det så vidt jeg har skjønt. Gt8500 fås nå også med HDCP, mener også ATI har dette, men er ikke sikker. Low-end kortene kan fort være bedre enn high-end kortene på HD-dekoding, da de argeste kortene ikke har støtte for dette.

Low-end kortene fås også med passiv kjøling, som jo er en fordel
 

Canutus

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
39
Antall liker
0
Hei
Hiver meg med i anbefallingene, kjøpte meg 50"eren. Er kjempefornøyd, endelig en plasma som overgikk min
gamle Sony 32 CRT. Bruker TVen kun til Tv titting via Canal digital (digitalt) og film via DVD (HDMI), og det holder i massevis for mitt behov. Pioneer er sikkert litt bedre, men istede bruker jeg heller penger på film, musikk og evt. oppgradering av stereoen. Og når evt. formatkrigen har gitt seg, blir det vel en Blueray eller HDDVD spiller.

Personlig synes jeg LCD ser kunstig ut, og de har det "ettersleppet" som jeg ikke fordrar .
Men skjønner de som sitter der med spillkonsolene sine, da er vel LCD best.
 
N

nb

Gjest
Canutus skrev:
Hei
Hiver meg med i anbefallingene, kjøpte meg 50"eren. Er kjempefornøyd, endelig en plasma som overgikk min
gamle Sony 32 CRT. Bruker TVen kun til Tv titting via Canal digital (digitalt) og film via DVD (HDMI), og det holder i massevis for mitt behov. Pioneer er sikkert litt bedre, men istede bruker jeg heller penger på film, musikk og evt. oppgradering av stereoen. Og når evt. formatkrigen har gitt seg, blir det vel en Blueray eller HDDVD spiller.

Personlig synes jeg LCD ser kunstig ut, og de har det "ettersleppet" som jeg ikke fordrar .
Men skjønner de som sitter der med spillkonsolene sine, da er vel LCD best.
Tja, min PS3 funker strålende på Plasma synes jeg. Mulig LCD hakke vært hakket bedre, men det er unasett flott som f. på plasma også
 
Topp Bunn