Alt til hus og bolig Pant på gammel vedovn? Hvor?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Det begynner å nærme seg utløp for fristen for innlevering av gamle vedovner.
Nå skal det jo være rentbrennende ovner som gjelder.
Men har gått glipp av hvor man leverer slike gamle ovner.
Noen som har tips/vet hvem man kontakter i denne sammenheng?

mvh
Proffen
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1

Bare hyggelig. :)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tror du må ha en eller annen bekreftelse fra en installatør på at pipen er murt igjen eller ovnen erstattet av en godkjent sak.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Gjelder dette bare Bergen eller hele landet?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Tragisk egentlig. Det er mye fin kulturhistorie som nå kastes ut av husene. Gamle ovner er gjerne utrolig vakkre.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Det har du helt rett i,- og jeg tror ikke de gamle "etasjeovnene" er så mye dårligere..... tanken bak "etasjene" var nettopp å utnytte mest mulig av varmen før den for ut pipa. Trekkforhold spiller også en betydelig rolle.... Jeg har en ny ovn i stua... i stille vær funger prinsippet greit, men når det drar på med vind, bokstavelig talt "eter" ovnen ved....
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Krever vel dog en søknad, og noen krav til hus og interiør? Dersom vi snakker om ovner til oppvarming av bolig. Vedkomfyrer og andre innretninger med spesielle bruksområder kan installeres uten søknad, men må meldes inn.
Ja, det er vel hvis de brukes i hus fra samme periode - altså de må passe inn stil / tidsmessig.
Jeg har både kakkelovn og etasjeovn installert. Ingen planer om å hive ut dem i alle fall.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er vel ikke pålegg om å skifte ut gamle ovner, - eller har noe gått meg hus forbi???
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hele landet, men med litt ymse panteordninger.........

mvh
Proffen
Nei. Dette forbudet mot bruk gjelder kun Bergen. Det er imidlertid et landsdekkende forbud mot å nyinstallasjon av ikke rentbrennende ovner (dvs å kjøpe en gammel ovn og installere den i et annet hus).

Johan-Kr
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Det har du helt rett i,- og jeg tror ikke de gamle "etasjeovnene" er så mye dårligere..... tanken bak "etasjene" var nettopp å utnytte mest mulig av varmen før den for ut pipa. Trekkforhold spiller også en betydelig rolle.... Jeg har en ny ovn i stua... i stille vær funger prinsippet greit, men når det drar på med vind, bokstavelig talt "eter" ovnen ved....
Forskjellen er partikler. Energiomsetningen er ikke nødvendigvis så veldig forskjellig, ettersom en etasjeovn vil ta ut så mye som mulig av varmen i røykgassen, og overføre den til rommet. En rentbrennende ovn tilfører såkalt sekundærluft til svært varm røykgass, og skaper med dette en forbrenning nr. 2, som tar ut mye mer av partiklene i røykgassen. Riktig fyring vil vise at du ikke har synlig røyk ut av pipa. Ryker det, har du for lite oksygen tilgjengelig, og dette er ofte problemet med gamle ovner, som kun har ett luftinntak, vanligvis et relativt lite i ovnsdøra. Rentbrennende har luft inn under veden, samt der røykgassen er på sitt varmeste, før røyken går ut i pipa.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Merkelig da at jeg stort sett ser røyk fra alle pipene i nabolaget når det fyres... og alle har nye ovner.... :cool:
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Rå ved. Tar alt inn i tørr kjeller 3-4 uker før jeg bruker det selv om det er kjøpt hos forhandler. Da brenner det rent.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.267
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Rå ved. Tar alt inn i tørr kjeller 3-4 uker før jeg bruker det selv om det er kjøpt hos forhandler. Da brenner det rent.
En kjeller er dårlig egnet sted til å tørke ved.... Dumt å bære vann inn i kjelleren... Sett heller veden under tak ute, en litt porøs stabel, og vinden tar seg av tørkingen. Er en grunn for att "alle" gamle låver og vedskjul har glisne vegger. ;)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Merkelig da at jeg stort sett ser røyk fra alle pipene i nabolaget når det fyres... og alle har nye ovner.... :cool:
Det tror jeg på, men mange gjør den feilen at de fyrer med alt for lite luft. For øvrig så ryker alle ovner før de får opp varmen, sånn at sekundærforbrenningen kommer i gang.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En kjeller er dårlig egnet sted til å tørke ved.... Dumt å bære vann inn i kjelleren... Sett heller veden under tak ute, en litt porøs stabel, og vinden tar seg av tørkingen. Er en grunn for att "alle" gamle låver og vedskjul har glisne vegger. ;)
Nå er det ikke akkurat noen jordkjeller men en gjennomluftet Kjeller bod på 12 kvm i første etasje med en yttervegg under bakkenivå. Veden blir tørrere der enn i garasjen som ikke er lukket etter min erfaring.


Men ved hører ikke hjemme i lukkede rom nei.
 

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Innlegg
1.289
Antall liker
1.267
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Nå er det ikke akkurat noen jordkjeller men en gjennomluftet Kjeller bod på 12 kvm i første etasje med en yttervegg under bakkenivå. Veden blir tørrere der enn i garasjen som ikke er lukket etter min erfaring.


Men ved hører ikke hjemme i lukkede rom nei.
Jeg antok heller ikke at det var jordkjeller. Ikke så mange av oss som har en slik i dag... Og ikke nevnte jeg garasjen heller. Der er det som regel tette vegger, og begrenset ventilasjon.

Det er jo fritt opp til deg å bære vann inn i kjelleren(underetasjen). Du skal ha en rimelig god gjennomlufting av den boden før den fungerer som en god gammeldags vedbod. En 10*10cm ventil og et nøkkelhull... blir liksom ikke helt det samme som 3 vegger med gjennomlufting.
I dagens "effektive" samfunn har det gått mye kunnskap om f.eks ved og oppbevaring av denne, i glemmeboken. Og vi bruker flerfoldige KW i året på å tørke ved(og kjellere) for å kunne ha litt peiskos...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gode poeng. Vi får se om det kan bli en liten utendørs vedbod på sikt. Men i dagens tørre hus er det vel ikke utafor å bære inn litt vann :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Har outsourced hugging av trær, kapping av ved og stabling av ved utendørs i god tid før fyringssesongen til svigers. Fungerer fint.

Et annet problem er at moderne boliger fort er for tette. De er forsåvidt også så godt isolerte at vitsen med vedfyring i det hele kan diskuteres, men det kommer ikke mye luft inn i et moderne hus om man ikke har ekstra lufting. Noen fordeler har det tross alt å ha hus stort sett bygget etter Tek-1933.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.311
^Nye hus med vedfyring har ofte ekstern tilførsel av friskluft. Ved trenger lenger tørketid enn mange tror. Høstens ved bør hugges sent på ettervinteren/tidlig på våren. Er det løv på trærne og man har det travelt kan man felle treet og la det ligge med greinene på inntil løvet har tørket helt inn før man kapper opp til ved. Hardved som eik er ikke ordentlig tørr før etter et år eller to.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Men det hjelper ikke med ekstern tilførsel av friskluft når det blir ulidelig varmt etter kort tids fyring i et nyere hus.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Så på ny ovn selv men tror jeg venter litt. Har en Dovre peis som ikke er registrert som rentbrennende da den er installert før 1998, men jeg regner med det går greit å dokumentere den som rentbrennende. Mister da mulighet for vrakpant, hadde uansett tenkt å kjøpe en klebersteinsovn med kokeplate. De er imidlertid så pass dyre at vrakpanten blir småpenger og en eventuell rabatt når ting har roet seg vil ha mer å si.

Kakkelovner uansett alder var i følge selger regnet som rentbrennende.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840

Bare et eksempel. Første treff på google.
"Etterbrenneren" er temmelig enkle saker.
Og det gjør at du får mer varme ut av veden, da røykgassen, som fortsatt inneholder mye energi får anledning til å antenne før den forlater ovnen. Har den først reist opp i pipa er løpet kjørt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Vi har en liten ovn stående i gangen. I stedet for å å ta ut røyken bak og rett inn i pipa så tar vi ut røyken på toppen og lar den stige i et uisolert
metallrør en ca 1,5 meter før den går inn i pipa. Den halvannen meteren gir utrolig mye varme. Kan tenke meg at vi dobbler varmeutbyttet fra ovnen
på denne måten. I tillegg beruker vi tørr ved og fyrer med god trekk. Ikke noe "snikfyring" her. Resultatet er meget lys røyk om noen i det hele tatt. Mao
en meget rentbrennende ovn.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Dobler var nok å ta vel mye i, men effekten er høyst reell, ja.

Mener pipeguruen jeg var i kontakt med en gang sa at det gav rundt 1000 W / meter røykerør eller noe slikt. Det bør for øvrig ikke være for langt, det er et poeng i seg selv at røyken skal være varm nok for å stige som den skal i pipa.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
På hytta har jeg 8 meter rakt metallrør opp i mønet fra en moderne rentbrennende vedovn. Det er lite varmetap der, og det skal ikke mange kubbene til før det er varmt. Har aldri hatt noe problem med trekken i pipa. 20 april 2009.JPG 20 januar 2013 1.jpg
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Ikke et isolert piperør, vel??? Det gir ikke mye ekstra varme..... Jeg har vært i minst to gamle hus, hvor røykrøret fra en ovn p åett rom er ført igjennom et annet rom, for å avgi varme der....
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Det på bildet til Erato ser isolert ut pga tykkelsen. For at det skal avgi varme av betydning må det rimelig nok være uisolert.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er isolasjon i det, men det avgir uansett en god del varme de første meterne. Uisolert hadde åpenbartgitt mer, men er vel ikke tillatt? Eller?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Uisolert er lov, men man må ta hensyn til avsand til brennbart materiale. Det finnes regler for dette.
 
Topp Bunn