Parabolinnstilling med CanalDigital CDC-5050 mottaker

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hei,

Jeg har fått meg en CanalDigital CDC-5050 mottaker. Denne er stilt inn med riktige LNB-parametere. LNB'en er universal, og skal ta inn både horisontal og vertikal sending.
Den tar inn Thor på 1O vest.
Nå er det slik at det under justering av parabolens retning, høres en gjentagende pipetone fra mottakeren, og jo lysere tonen er jo bedre signal er det.

På CanalDigitals hjemmeside er det anbefalt å teste frekvensene 11.229MHz horisontal, 11.278MHz vertikal, og 11.309MHz vertikal.

Når jeg justerer parabolen med 11.309MHz vertikal, hører jeg en ganske lys pipetone. Denne pipetonen har jeg justert så lys som mulig ved å stille parabolskåla sideveis, og opp og ned. Samt vridd på LNB hode for å få optimal polarisasjon. Så switcher jeg til 11.278MHz, og pipetonen er som på forrige - veldig bra. Det merkelige er at 11.229MHz horisontal gir en dyp tone, og indikerer svært lavt, til ingen signal. Kobler jeg vekk LNB'en er signalet det samme.
Andre frekvenser med horisontal polarisering gir sterkt signal, men signalstyrken varierer for øvrig en del fra frekvens til frekvens uavhengig av polarisering.

Noen som kan hjelpe med tips? Er nytt LNB-hode noe å tenke på?

Mvh.

Vidar
 
Topp Bunn