Parallellkobling av rør

o2

Fersking
Ble medlem
29.10.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
For en del år siden startet jeg et prosjekt med design/bygging av en rør forforsterker med parallellkobling av rør på utgangen for å få ned utgangsimpedansen. Dette har støymessige fordeler. Prosjektet gle ut da jeg aldri ble ferdig med designet. Er det noen som har noen forenklede formler for modellering av paralellkobling av rør? (Jeg kan transferfunksjoner/ s-plan etc, selv om det er noe rustent). Rørene jeg vil bruke er ECC83 (eller egentlig 12AX7A) som jeg har en del av.
Har forøvrig noen der ute synspunkter på dette? - Det er noen år siden jeg var aktiv i dette gamet?
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Når du parallellkoplar to like rør vert røret sin indre motstand Ri halvert, røret sin steilhet (S eller gm) vert dobla, men det vert også inngangskapasiteten, utgangskapasiteten og kapasiteten mellom gitter og anode. Stor inngangskapasitet kan gje problem ved høge frekvensar. ECC 83 er ikkje nokon god kandidat som utgangsrør i ein linjeforsterkar fordi det har svært høg Ri (62Kohm). Røret sin lastmotstand - altså det som kjem etter røret - bør vere 5 - 10 gonger høgre enn Ri for å halde nede forvrengninga. Det er difor det er praktisk å bruke eit rør med lav Ri som utgangsrør i ein linjeforsterkar. ECC 82 er mykje betre til dette enn ECC 83. 6SN7 er endå betre. Så kan det vere at ein likar ECC 83 betre enn ECC 82, og då er parallellkopling ei løysing. Det er ein fordel å ha matcha rørhalvdelane i røret ein skal bruke.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
For trioder og termisk støy er det en rimelig tilnærming å betrakte inngangen som en ekvivalresistor (R) lik 2.5/gm.
For termisk støy se: http://en.wikipedia.org/wiki/Johnson-Nyquist_noise



Ved å parallellkoble flere rør vil effektiv R i formelen ovenfor bli senket til R/n.
Ønsker du lav termisk støy, velg et rør med høy gm. Høy gm impliserer ofte også lav indre resistans som du også var ute etter.

Jan E Veiset
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Ser at du ønsker å bruke ECC83. Avhengig av hvilken topologi du har tenkt å bruke finnes det også andre spennende rør som gir deg lav utgangsimpedans og tilstrekkelig lav forsterkning til at du kan bruke det alene uten trafoer, tilbakekobling etc. Et eksempel er 12B4A røret som er flittig omtalt på diyaudio.com. Etter sigende låter det også svært bra!
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Når du parallellkoplar to like rør vert røret sin indre motstand Ri halvert, røret sin steilhet (S eller gm) vert dobla, men det vert også inngangskapasiteten, utgangskapasiteten og kapasiteten mellom gitter og anode. Stor inngangskapasitet kan gje problem ved høge frekvensar.  ECC 83 er ikkje nokon god kandidat som utgangsrør i ein linjeforsterkar fordi det har svært høg Ri (62Kohm). Røret sin lastmotstand - altså det som kjem etter røret - bør vere 5 - 10 gonger høgre enn Ri for å halde nede forvrengninga. Det er difor det er praktisk å bruke eit rør med lav Ri som utgangsrør i ein linjeforsterkar. ECC 82 er mykje betre til dette enn ECC 83. 6SN7 er endå betre. Så kan det vere at ein likar ECC 83 betre enn ECC 82, og då er parallellkopling ei løysing. Det er ein fordel å ha matcha rørhalvdelane i røret ein skal bruke.    
Unskyld dette er et spørsmål litt utenfor tema, om QTL hodetelefon rørforsterker

Jeg har planer om å ferdigstille min rør hodetelefon forsterker, det står spesifisert at den skal ha ECC 82, eller 12 AUX7 rør, med kun et rør pr. kanal

Jeg har ikke fått tak på dem typen rør, men noen som ligner ECC83 rør.

Kan ikke ECC82 og 83 brukes om hver andre hvis de ikke parallell kobles?!
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Unskyld dette er et spørsmål litt utenfor tema, om QTL hodetelefon rørforsterker

Jeg har planer om å ferdigstille min rør hodetelefon forsterker, det står spesifisert at den skal ha ECC 82, eller 12 AUX7 rør, med kun et rør pr. kanal

Jeg har ikke fått tak på dem typen rør, men noen som ligner ECC83 rør.

Kan ikke ECC82 og 83 brukes om hver andre hvis de ikke parallell kobles?!
Jeg ville si at det vanligvis ikke er noen god ide å bruke disse "om hverandre" dersom kretsen er optimalisert for det ene av dem. De to rørtypene har svært forskjellige data så arbeidsbetingelsene blir langt fra optimale.

ECC83 og 12AX7 er samme typen rør.
ECC82 og 12AU7 er samme typen rør.

Alle er meget lette å fremskaffe.
 
Topp Bunn