Forsterkere Parasound

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg synes jeg har litt lite kraft til å drive høyttalerne mine, og vurderer om jeg skal handle meg noe nytt. Pr i dag har jeg Doxa 70 Signatur som driver et par Audio Physic Tempo 3. Lyden har jeg ikke noe å utsette på, men merker er Tempoene er litt tunge å drive når jeg skrur opp litt.

Har lest mye bra om Parasound A21 og lurte på om noen har testet denne på Audio Physic?
Er også nysgjerrig på Parasound P5, som jeg har forstått har en bra innebygd DAC også.

Stian
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
721
Antall liker
257
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Jeg synes jeg har litt lite kraft til å drive høyttalerne mine, og vurderer om jeg skal handle meg noe nytt. Pr i dag har jeg Doxa 70 Signatur som driver et par Audio Physic Tempo 3. Lyden har jeg ikke noe å utsette på, men merker er Tempoene er litt tunge å drive når jeg skrur opp litt.

Har lest mye bra om Parasound A21 og lurte på om noen har testet denne på Audio Physic?
Er også nysgjerrig på Parasound P5, som jeg har forstått har en bra innebygd DAC også.

Stian
Hei
flotte Ht du har
hva bruke du som Pre.og kilde...og Kabler.
Doxa får du ca 108 Db på fullt på disse Ht som du spiller på
Para a21 ca 115 Db . er jo mere lyd/trykk.
Doxa Kontra Parasound som eg sitter med ,så er det mere av alt /åpnere/3D ,går dypere med Doxa,Men der er en mellom bass Punsj i Parasound som eg tror mange liker på eldre ParaS
Kanalseparasjon tilstedeværelse ved gode opptak 3D ,,,Osv er ikke godt å gå forbi på Doxa ,Er jo en helt annen forsterker denne
Det er transistor laget på teknologi på singel ended prinsipp som en rørkonstruksjon.(singel ended på steroider.)
En mye mere raffinert eff spør du meg ,laget for best mulig lydkvalitet,Den er også håndlaget med machende transistorer rund baut .Sette på en 2 veis lettdreven Ht 0ver 92 db og du er i himmelen.
Kjøpe deg en til for mere Trykk og kjøre disse i brokoblet /Mono :cool:


parasound er vel litt av alt, når nok ikke helt opp i lydkvalitet ,men er det lydtrykk/punsj en er ute etter så spiller den nok opp.
Men det handler til syvende og sist om maching i annlegget om en ønsket lyd i dette oppsettet, så der er mange veier til Rom.
Ikke sikkert du løser problemet med å sette inn en ny Box /Eff,
Mvh Roy

Ett utklipp av test på din Ht.

First of all, the burn-in. I let them run for a good bit o' time, then I recorded my first impressions, with half a mind to their impressive specs - a declared reproduced range from 34 Hz through 40KHz, a given sensibility of 90dB/1w/1m and a 4-ohms impedance.
Listening to the speakers positioned as referred to the booklet, after countless tries and moves, I was first pleased by their amazingly wide soundstage - of a really highest level, luminous and detailed, and very developed into all three dimensions. The loudspeakers just disappear, the background wall moves further, and the room, keeping your eyes shut, enlarges. All the rest comes somewhat second in the list of priorities. There is that slight "soulessness" and lack of warmth when it would be musically desirable. The two triple-reflex-loaded 16' woofers sport an fine extension and control. Yet, I expected something more in terms of "punch".
I think that to be taken away by the music you necessarily need one of those two things - either the "physical" participation (e.g., my listening of a pair of Tannoy Berkeley made several days ago), or the abilty to reconstruct a virtual environment where you can lose yourself.
The choice is up to the listener. He, based upon his personal tastes, will prefer one or the other. Tempo III stay in the second ones' field, and do their job well. Someone who wants a kick-in-the-ass, must look somewhere else.
I made my first listening session with my integrated tube amplifier and an analog source - I won't say anything more about the soundstage, I believe you already understood we are speaking about excellence.
The dynamic performance is good - with low levels you lose almost nothing and at high levels you notice little compression. Their ability in detail reproduction is very good, no loss of fine detail, as says the brand's motto.
I made my second listening with a mos-fet pre/power combo in a price class similar to the one of my tube integrated. the Tempos felt at home even with that combo, sporting more grunt and decision, yet with a slight more "cold" and fatiguing sound. However, I can't exclude that, with absolute class solid state gear, the results may be higher than those obtained with tube amplifiers.

Hele testen /link.
http://www.tnt-audio.com/casse/tempo3_e.html
 
Sist redigert:

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Bruker Doxa 012, Cambridge DacMagic Plus, Apple TV og iPad. Har litt forskjellige kabler, planlegger et sett Nordost høyttalerkabler også. Også må jeg få på plass et strømfilter. Er det mulig å brokoble Doxa'en altså?
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
721
Antall liker
257
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Takk for svar. Bruker Doxa 012, Cambridge DacMagic Plus, Apple TV og iPad. Har litt forskjellige kabler, planlegger et sett Nordost høyttalerkabler også. Også må jeg få på plass et strømfilter. Er det mulig å brokoble Doxa'en altså?
Hei
Doxa 012 er den standar så er den ganske ullen,rund i lyden nedover ,dårligt pottmeter til volum på standar 012.
mye av det som gjør denne lyden ,,,anbefaler deg å prøve /låne en av en Hifi kamerat ,,,effekten din gir stor respons på skikkelig preamp.
Drite i strømfilter det er en dynamikktyv .kjøpe deg Cd spiller for pengene.
effekten gir bedre lyd ved å vende støpsel i vegg for best lyd ,,,,,du hører når dette er rett.(huske å vente litt før påslag av utstyr/eff )3min.
samme med disse andre komponentene dine.....
ja kan brokobles.høyre kanal+ og venstre kanal +og rød rca pr eff. (Høyre+Eff brukes til + på Ht ) (Venstre +Eff brukes til -på samme Ht)
Samme kolbling på eff nr 2.Samme Rca /Rød og kobling på den andre Ht.altså begge røde Rca, 1 pr amp, inn på pre en på rød (høyre)
og den andre inn på Venstre Kvit eller sort på preampen
Mvh Roy
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Hva slags pre bør man gå for da? Har fått høre at en del rør-baserte er bra med en Doxa. Har en cd-spiller fra Nad jeg er ganske fornøyd med, men også den kan nok med hell oppgraderes. Lurer på en mer "kombo" spiller ala Oppo eller Cambridge 752
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Hva slags pre bør man gå for da? Har fått høre at en del rør-baserte er bra med en Doxa. Har en cd-spiller fra Nad jeg er ganske fornøyd med, men også den kan nok med hell oppgraderes. Lurer på en mer "kombo" spiller ala Oppo eller Cambridge 752
Mulig Oppo 105 f.eks. er bedre på cd-lyd, men jeg kjøpte forgjengeren til Cambridge 752 for å bruke som cd-spiller, den som heter 751. Den leverer veldig bra lyd på de analoge utgangene som en ren filmmaskin, men jeg var ikke fornøyd med gjengivelsen i ren tokanals stereo. Ble ikke fornøyd før jeg fikk meg en skikkelig, dedikert cd-spiller. Mulig det har noe med matching og sånn å gjøre også, men det er iallfall min erfaring.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
721
Antall liker
257
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hva slags pre bør man gå for da? Har fått høre at en del rør-baserte er bra med en Doxa. Har en cd-spiller fra Nad jeg er ganske fornøyd med, men også den kan nok med hell oppgraderes. Lurer på en mer "kombo" spiller ala Oppo eller Cambridge 752
Hei
Bruke Nad/Cambridge som dac på denne da bruker du jo en nyere dac og nad som drivverk.burde holde en stund dette.
Har selv flere pre som eg bruker ,,,passive og aktive ,,,den som passer i flest oppsett spesielt på Doxa /SE (Singel Ended prinsipp)Rør eff.
Er Cary preamp.
Og i tillegg tune lyd med 2 stk rør (billigere en og kjøpe deg nye boxer ved forandring av lyd).her hos meg.
Ligger en flott pre inne på sentralen Cary rørpre til 6000.denne trenger også bytte av 2 rør for tuning av lyd:cool:.Dette merket(Cary)lager rørpreamper for SE prinnsipp (Doxa)
Passive preamper passer godt til lettdrevne Ht på doxa eff.(2 veis/fulltoneHt)
Doxa pre amper der er noen passive og noen aktive ca 6 Db.
Noen andre merker er noen høyere ,,,,denne som eg har er 20db (litt vel mye )Cary slp50b. vil nok forekomme Nettstøy ved enkelte rørpre i kombinasjon med Doxa eff.
Bør låne deg en annen pre av en du kjenner bare for og ha prøvt ,blir en helt annen lyd hos deg.
Mvh Roy
 

druntblunt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2014
Innlegg
156
Antall liker
169
Sted
Jar
Torget vurderinger
1
Har lest mye bra om Parasound A21 og lurte på om noen har testet denne på Audio Physic?
Er også nysgjerrig på Parasound P5, som jeg har forstått har en bra innebygd DAC også.
Høyttalerne dine kjenner jeg ikke, men selv bruker jeg kombinasjonen P5-A21 på de store XTZ Divine 100.49 med i mine ører meget godt resultat. DAC'en i P5 er meget god. Jeg hadde fra før en Benchmark DAC og når jeg sammenligner disse er det svært liten forskjell. P5 DAC'en evner kanskje å løse opp lydbildet litt mer når det er komplekst sammensatt (store orkestere f.eks), mens Benchmarken har bittelitt mer organisk/mørkere tyngde. P5 har også et OK RIAA trinn og er alt i alt et knallkjøp for en best-buy nørd som undertegnede.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Takk for gode innspill. Jeg har lest at det med Doxa blir en "kvasi-brokobling" som ikke gir mer effekt, men som gir mer strøm. Kanskje det jeg egentlig er ute etter da jeg ikke savner mer lydtrykk, men heller enda mer kontroll hele veien. Skal uansett teste litt forskjellige kabler, samt prøve å få lånt meg en bedre pre.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.181
Antall liker
5.299
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hvis du er ute etter skikkelig kontroll så ligger det en DP 6.4 på brukten. Mer kraft og raffinement i en pakke enn det du får i et Parasound oppsett. Jeg har hørt begge deler på Audio Physic HT.


Final
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.890
Antall liker
670
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg synes jeg har litt lite kraft til å drive høyttalerne mine, og vurderer om jeg skal handle meg noe nytt. Pr i dag har jeg Doxa 70 Signatur som driver et par Audio Physic Tempo 3. Lyden har jeg ikke noe å utsette på, men merker er Tempoene er litt tunge å drive når jeg skrur opp litt.

Har lest mye bra om Parasound A21 og lurte på om noen har testet denne på Audio Physic?
Er også nysgjerrig på Parasound P5, som jeg har forstått har en bra innebygd DAC også.

Stian
Hei
flotte Ht du har
hva bruke du som Pre.og kilde...og Kabler.
Doxa får du ca 108 Db på fullt på disse Ht som du spiller på
Para a21 ca 115 Db . er jo mere lyd/trykk.
Doxa Kontra Parasound som eg sitter med ,så er det mere av alt /åpnere/3D ,går dypere med Doxa,Men der er en mellom bass Punsj i Parasound som eg tror mange liker på eldre ParaS
Kanalseparasjon tilstedeværelse ved gode opptak 3D ,,,Osv er ikke godt å gå forbi på Doxa ,Er jo en helt annen forsterker denne
Det er transistor laget på teknologi på singel ended prinsipp som en rørkonstruksjon.(singel ended på steroider.)
En mye mere raffinert eff spør du meg ,laget for best mulig lydkvalitet,Den er også håndlaget med machende transistorer rund baut .Sette på en 2 veis lettdreven Ht 0ver 92 db og du er i himmelen.
Kjøpe deg en til for mere Trykk og kjøre disse i brokoblet /Mono :cool:


parasound er vel litt av alt, når nok ikke helt opp i lydkvalitet ,men er det lydtrykk/punsj en er ute etter så spiller den nok opp.
Men det handler til syvende og sist om maching i annlegget om en ønsket lyd i dette oppsettet, så der er mange veier til Rom.
Ikke sikkert du løser problemet med å sette inn en ny Box /Eff,
Mvh Roy

Ett utklipp av test på din Ht.

First of all, the burn-in. I let them run for a good bit o' time, then I recorded my first impressions, with half a mind to their impressive specs - a declared reproduced range from 34 Hz through 40KHz, a given sensibility of 90dB/1w/1m and a 4-ohms impedance.
Listening to the speakers positioned as referred to the booklet, after countless tries and moves, I was first pleased by their amazingly wide soundstage - of a really highest level, luminous and detailed, and very developed into all three dimensions. The loudspeakers just disappear, the background wall moves further, and the room, keeping your eyes shut, enlarges. All the rest comes somewhat second in the list of priorities. There is that slight "soulessness" and lack of warmth when it would be musically desirable. The two triple-reflex-loaded 16' woofers sport an fine extension and control. Yet, I expected something more in terms of "punch".
I think that to be taken away by the music you necessarily need one of those two things - either the "physical" participation (e.g., my listening of a pair of Tannoy Berkeley made several days ago), or the abilty to reconstruct a virtual environment where you can lose yourself.
The choice is up to the listener. He, based upon his personal tastes, will prefer one or the other. Tempo III stay in the second ones' field, and do their job well. Someone who wants a kick-in-the-ass, must look somewhere else.
I made my first listening session with my integrated tube amplifier and an analog source - I won't say anything more about the soundstage, I believe you already understood we are speaking about excellence.
The dynamic performance is good - with low levels you lose almost nothing and at high levels you notice little compression. Their ability in detail reproduction is very good, no loss of fine detail, as says the brand's motto.
I made my second listening with a mos-fet pre/power combo in a price class similar to the one of my tube integrated. the Tempos felt at home even with that combo, sporting more grunt and decision, yet with a slight more "cold" and fatiguing sound. However, I can't exclude that, with absolute class solid state gear, the results may be higher than those obtained with tube amplifiers.

Hele testen /link.
Audiophysic Tempo III [English]
Det var voldsomt til hallejua over Doxa,har også hatt Doxsa så den kjenner jeg til.jeg ville prøvd Parasound p5+a21 g jeg tviler sterkt at selv to Doxaer er bedre enn den komboen
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
721
Antall liker
257
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
mediakjendis

Det var voldsomt til hallejua over Doxa,har også hatt Doxsa så den kjenner jeg til.jeg ville prøvd Parasound p5+a21 g jeg tviler sterkt at selv to Doxaer er bedre enn den komboen

Hei
Vilke boxer har du hatt pre /eff.,,,,Nr på dei.

Ja har mange av disse boxene og i tillegg Parasound 2 stk store av den gamle gode sorten når parasound virkelig var Made in USA
det som slår meg er lydbilde på disse Doxaboxene har mere av alt oppover og nedover/dybde inn i lydbilde.

Mvh Roy
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
721
Antall liker
257
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei igjenn
der er 3 stk forskjellige 70b
den første er med en felles trafo, 500va.4 stk lyttere
neste er med samme trafo til hver side ,500va pr side ,8stk lyttere (mener det er siemens på disse to) begge disse har frontplate med gjenomgående skruer,

siste utgave som eg har er 2 stk 750va med 8 stk Rifa lyttere og frontplate er lik den som selges i dag ,skruer på baksiden av platen.
Kan si det er stor forandring på denne og disse andre i lyden strammere åpnere bedre stereoperspektiv og en bunn en ikke glemmer .
har også nyere ting og disse er strammere renere /lysere .

Pre amp er viktig på disse sakene mange som brukte 08/012 og en qed box som solgtes på 90 tallet ,,,,elendig lyd alle sammen med disse eff trinn.å dei fikk aldri hørt hva som bor i disse eff trinn.
Mvh Roy
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Hei
Doxa 012 er den standar så er den ganske ullen,rund i lyden nedover ,dårligt pottmeter til volum på standar 012.
mye av det som gjør denne lyden ,,,anbefaler deg å prøve /låne en av en Hifi kamerat ,,,effekten din gir stor respons på skikkelig preamp.
Drite i strømfilter det er en dynamikktyv .kjøpe deg Cd spiller for pengene.
effekten gir bedre lyd ved å vende støpsel i vegg for best lyd ,,,,,du hører når dette er rett.(huske å vente litt før påslag av utstyr/eff )3min.
samme med disse andre komponentene dine.....
ja kan brokobles.høyre kanal+ og venstre kanal +og rød rca pr eff. (Høyre+Eff brukes til + på Ht ) (Venstre +Eff brukes til -på samme Ht)
Samme kolbling på eff nr 2.Samme Rca /Rød og kobling på den andre Ht.altså begge røde Rca, 1 pr amp, inn på pre en på rød (høyre)
og den andre inn på Venstre Kvit eller sort på preampen
Mvh Roy
Kan du gi litt mer info om brokoblingen? Hva som oppnås av effekt, litt mer rundt kobling osv? Dette er virkelig interessant, hvis det vil gi meg mer kontroll i hele registeret
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Hei igjenn
der er 3 stk forskjellige 70b
den første er med en felles trafo, 500va.4 stk lyttere
neste er med samme trafo til hver side ,500va pr side ,8stk lyttere (mener det er siemens på disse to) begge disse har frontplate med gjenomgående skruer,

siste utgave som eg har er 2 stk 750va med 8 stk Rifa lyttere og frontplate er lik den som selges i dag ,skruer på baksiden av platen.
Kan si det er stor forandring på denne og disse andre i lyden strammere åpnere bedre stereoperspektiv og en bunn en ikke glemmer .
har også nyere ting og disse er strammere renere /lysere .

Pre amp er viktig på disse sakene mange som brukte 08/012 og en qed box som solgtes på 90 tallet ,,,,elendig lyd alle sammen med disse eff trinn.å dei fikk aldri hørt hva som bor i disse eff trinn.
Mvh Roy

Den QED boksen (antar du mener MA-34), kan faktisk bidra til betydelig god lyd hvis bare effektforsterkeren har følsomt nok inngangstrinn. Hvis den ikke funker med Doxa kommer det nok av dårlig impedansematching, rett og slett.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.890
Antall liker
670
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei igjenn
der er 3 stk forskjellige 70b
den første er med en felles trafo, 500va.4 stk lyttere
neste er med samme trafo til hver side ,500va pr side ,8stk lyttere (mener det er siemens på disse to) begge disse har frontplate med gjenomgående skruer,

siste utgave som eg har er 2 stk 750va med 8 stk Rifa lyttere og frontplate er lik den som selges i dag ,skruer på baksiden av platen.
Kan si det er stor forandring på denne og disse andre i lyden strammere åpnere bedre stereoperspektiv og en bunn en ikke glemmer .
har også nyere ting og disse er strammere renere /lysere .

Pre amp er viktig på disse sakene mange som brukte 08/012 og en qed box som solgtes på 90 tallet ,,,,elendig lyd alle sammen med disse eff trinn.å dei fikk aldri hørt hva som bor i disse eff trinn.
Mvh Roy
Den jeg hadde var den siste,den var god den og drev lett et par kappa7.2
 
Topp Bunn