Parkerings-selskaper, hva har de lov til.

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Det jeg lurer på er følgende; har en parkeringsvakt ute på tur lov til å stille seg opp og ta bilde av min bil?
Jeg liker ikke at mine ting blir fotografert, iallefall ikke hvis de har innhentet min tillatelse først.
Hva mener Datatilsynet om dette?

(Ja, jeg har nettopp fått bot, eller gebyr som det heter i Ålesund)................

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, han har lov til å ta bilde av din bil.

(og, ja, du må betale den boten uten noe om og men.)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hehe, ikke noe men.

alle har lov til å ta bilde av mennesker og gjenstander som befinner seg i det offentlige rom.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Gago skrev:
hehe, ikke noe men.

alle har lov til å ta bilde av mennesker og gjenstander som befinner seg i det offentlige rom.
Nei det stemmer ikke helt, spørs hva du gjør i det offentlige rom.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jada, jeg vet det finnes visse reguleringer, særlig ifht publisering av bildene.

men, tro meg, parkeringsvakten får lov til å ta bilde av en feilparkert bil til dokumentasjonsbruk - punktum finale.

ellers kan ivrige sjeler kikke her:

http://hannemyr.com/faq/legal_dm.html

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Hvis jeg da har eneretten på alle bilder tatt av min bil så kan jeg da gå til sak mot Ålesund Parkering f.eks?
Jeg har jo ikke gitt de klarering på å gjengi ett bilde av min bil, noe de har gjort.
Jeg siterer:
Enerett

Enerett brukes som en felles betegnelse om de eksklusive økonomiske rettigheter åndsverkloven gir den som skaper et åndsverk. Den omfatter eksemplarfremstilling og det å gjøre verket tilgjengelig for allmennheten. For bruk som omfattes av eneretten, må det inngås avtale med rettighetshaver. I praksis vil rettigheter ofte være delvis overdratt til en produsent eller utgiver. En forfatter vil f.eks. overdra retten til bokutgivelse til et forlag.
Jeg kverulerer:)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
åndsverk? gå til sak?
da ønsker jeg deg lykke til.
det kan du trenge.

ærlig talt, betal boten og kom deg videre, ffs.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.833
Torget vurderinger
1
thorgir666 skrev:
Hvis jeg da har eneretten på alle bilder tatt av min bil så kan jeg da gå til sak mot Ålesund Parkering f.eks?
Jeg har jo ikke gitt de klarering på å gjengi ett bilde av min bil, noe de har gjort.
Jeg siterer:
Enerett

Enerett brukes som en felles betegnelse om de eksklusive økonomiske rettigheter åndsverkloven gir den som skaper et åndsverk. Den omfatter eksemplarfremstilling og det å gjøre verket tilgjengelig for allmennheten. For bruk som omfattes av eneretten, må det inngås avtale med rettighetshaver. I praksis vil rettigheter ofte være delvis overdratt til en produsent eller utgiver. En forfatter vil f.eks. overdra retten til bokutgivelse til et forlag.
Jeg kverulerer:)
Din bil er ikke ditt åndsverk, med mindre du har designet den selv.

mvh
KJ

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.137
Torget vurderinger
0
Rent formellt og juridisk er bildet parkeringsvaktens ( fotografen ) sitt åndsverk.

Du kan protestere mot offentliggjøring av bilder av deg selv ( muligens også "ditt" ) i det offentlige rom, hvis bildet/filmen krenker "privatlivets fred". Dvs som illustrasjon av et generellt folkeliv på Carl Johan må du akseptere at du er med på et bilde av "en mengde" folk i gata. Hvis du "singles ut" slik at bildet kun viser Thorgir med frue/barn/ elskerinne/ puddel eller "what not" spaserende på gata vil det kunne være et lovbrudd å publisere bildet uten ditt samtykke.

For de som husker et par dager tilbake til en offiser ( ikke gentlemann ) og en soldat ( kvinnelig ) i heftig sexuell aktivitet i Kirkenes, ikke i hovedgata men likefullt på offentlig sted. Å ta bildet er en sak, men offentliggjøring på You Tube og/eller i avisa er et klart lovbrudd og krenkelse av "privatlivets fred". Saken blir etterforsket og vil vil bli påtalt om noen leverer en anmeldelse. Saken er ikke så alvorlig et lovrudd at politiet vil opprette sak på eget initiativ uten at det leveres anmeldelse.

Hadde bildets motiv representert åndsverket ville i allefall jeg ha protestert heftig mot enhver bruk av bilder av meg og bilen min som var tatt av en fotoboks! ( Har ikke blitt tatt av fotoboks, bare så det er sagt ) Det interessante spørsmålet når det gjelder fotobokser er hvorvidt en "ting" ( fotoboksen ) kan ha copyright etter åndsverksloven? Hvem har rettigheter til slike bilder? Kan jeg ved å leie inn en sleip advokat, som påstår han representerer fotoboksens interesser, og på vegne av fotoboksen nekter bruk av bildet av meg og bilen min, unngå fartsbot? Det ville i så fall åpne for interessante løsninger. For de som mener Statens Vegvesen som eier av kameraet har rettighetene vil jeg bare påpeke at om du låner et kamera og tar et bilde er det IKKE eier av kameraet men fremdeles fotografen ( du ) som "eier" åndsverket!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.833
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
...
Hadde bildets motiv representert åndsverket ville i allefall jeg ha protestert heftig mot enhver bruk av bilder av meg og bilen min som var tatt av en fotoboks! ( Har ikke blitt tatt av fotoboks, bare så det er sagt ) Det interessante spørsmålet når det gjelder fotobokser er hvorvidt en "ting" ( fotoboksen ) kan ha copyright etter åndsverksloven? Hvem har rettigheter til slike bilder? Kan jeg ved å leie inn en sleip advokat, som påstår han representerer fotoboksens interesser, og på vegne av fotoboksen nekter bruk av bildet av meg og bilen min, unngå fartsbot? Det ville i så fall åpne for interessante løsninger. For de som mener Statens Vegvesen som eier av kameraet har rettighetene vil jeg bare påpeke at om du låner et kamera og tar et bilde er det IKKE eier av kameraet men fremdeles fotografen ( du ) som "eier" åndsverket!
Morsom tankerekke ... siden «du» som bilfører må sies å være direkte delaktig i avfotograferingen, så bør det være smal sak å hevde at du er forotgraf (i praksis et selv protrett), og dermed eier av åndsverket. Siden Vegdirektoratet/Politiet benytter ditt åndsverk i vinningshensikt, mot din vilje og intensjon, så kan det bli ganske interessant ... ;)

mvh
KJ

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
3
Noen har for mye ledig tid til å fundere...! ;D ;D

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Bota betalte jeg dagen jeg fikk de. Trengte bare litt moralsk støtte:) Men det var det jammen lite av ja ;D

Men bare så det er sagt, så liker hverken jeg eller bilen min å bli tatt bilete av. Iallefall uten at noen spør.
Og spesielt når de bruker bildene til å presse penger fra folk. Hva vet jeg om hvor gode disse gutta er med photoshop.
Og Ålesund Parkering trenger en smekk. De kommer til å ta knekken på alle de små butikkene som fortsatt klorer seg fast i byen. Heia kjøpesenterene....

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Egentlig ingen ting, jævla drittsekker!

Her i Oslo har P. N. Myhre krevd at Trafikketaten skal øke budsjettet hvert eneste år, og blir faktisk helt kvalm av hele etaten!

Når det gjelder de private selskapene, så er de faktisk en trussel for hele samfunnet :'(

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.330
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
thorgir666 skrev:
Og Ålesund Parkering trenger en smekk. De kommer til å ta knekken på alle de små butikkene som fortsatt klorer seg fast i byen. Heia kjøpesenterene....
Det er jo strengt tatt ikke Ålesund Parkering sin feil - der er det kommunen du skal ta for å avgiftsbelegge parkering i sentrum...

Johan-Kr

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
5
Ålesund Parkering=Ålesund Kommune....

Faktisk det kommunale foretaket i Ålesund Kommune som gikk med det høyeste overskuddet i året som gikk.
Tror det var snakk om en mill i pluss..

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
En million kroner, hva i all verden er det for noe? Her i Oslo prater man om et tre siffret antall millioner kroner i overskudd, og det i et kommunalt selskap, som skal drive med service for befolkningen?

Her er de ute om natta, i alle bydeler, og bøtelegger hvis du står 4,90 meter fra hjørnet klokken 0400?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.191
Sted
Østfold
f skrev:
Her er de ute om natta, i alle bydeler, og bøtelegger hvis du står 4,90 meter fra hjørnet klokken 0400?
Det kan bekreftes. Jeg har vært ute for eksakt dette selv en gang jeg besøkte Kenti, mulig klokka ikke var 4, men passert 2 var den i hvertfall.

Parkeringsselskaper drives etter min mening etter umoralske faktorer. Jeg forklarte vennlig et parkeringsselskap at parkeringsbilletten min befant seg på venstre side, men var avløst av en på høyre side da det på det tidspunktet stod en bil så nær på venstre side at jeg ikke fikk åpnet døra. Jeg leverte også med referansenummeret på billetten slik at de skulle kunne kontrollere det. Billetten var levert til arbeidsgiver og arkivert for lengst.

Allikevel velger tåkehodene å trekke det for forliksrådet, og hva har de med seg for "bevis"? Jo, et foto, tatt av bilen min, som viste den gamle lappen på venstre side, samt speilbildet av en flott bygning som badet i sollys over Vika parkering og gjorde det fullstendig umulig å se gjennom vinduet. Det er vel unødvendig å nevne at saken ble avvist av forliksrådet.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Sånn blir disse menneskene opplært! Man skal overhodet ikke tenke selv, men kun skrive ut så mange bøter man klarer, på kortest mulig tid så klart!

Det sto for mange år siden en taxi ved Gimle kino (Fredrik Stangsgt i Oslo), som hjalp en rullestolbruker ut av bilen (hun var lam fra livet og ned), men den store feilen han gjorde var å stå med venstre forhjul på fortauskanten. Dette var helt nødvendig da parkeringsplassen på det nevnte område var for liten. Dette tok kun 2 minutter, og var faktisk vitne til overtredelsen.

Taxi sjåføren fikk tilsendt en bot, men nektet å betale. Han ringte meg, og jeg vitnet så klart for vedkommende, men etter tre runder i rettsapparatet ga han opp, og Trafikk Etaten fikk sine 500,00 kroner. Hvor fa.. er logikken. Dette er direkte galskap, og overtramp mot en borger som gjør sin plikt (jobb).

Det er også skrevet ut mange parkeringsbøter i Oslo, mot både Brannvesen, Politi og sykebiler på oppdrag. Hvor fa.. finner kommunen (Oslo) alle disse idiotene som ikke kan tenke selv?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.137
Torget vurderinger
0
f skrev:
Hvor fa.. finner kommunen (Oslo) alle disse idiotene som ikke kan tenke selv?
Personalavdelingen går ut i skogen og sparker i trestammer. De som faller ned etter et spark blir trafikkbetjenter, de som greier å holde seg fast så lenge at det behøves to spark blir ansatt på likningskontoret! ;D

Den er morsommere i land der det finnes ville aper, jeg vet det. :-\

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.381
Torget vurderinger
1
Etter å ha køyrd turistbuss rundt om kring i Noreg i lengre tid er det ofte eg hadde ynskja at dei ikkje skreiv bøter til ein del folk, men taua dei i staden for :mad:. Når ein kjem køyrande med ein buss med lang akselavstand og ein undermålar eller rasshol parkerer slik at eg ikkje kjem fram hadde eg vorti glad om nokon kom og taua dei burt. At folk parkerer slik at dei skaper problem for andre skjer ofte.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Spiralis skrev:
f skrev:
Personalavdelingen går ut i skogen og sparker i trestammer. De som faller ned etter et spark blir trafikkbetjenter, de som greier å holde seg fast så lenge at det behøves to spark blir ansatt på likningskontoret! ;D

Ville aper, og trafikkbetjenter, finnes det noen forskjeller?

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Spiralis skrev:
f skrev:

Hei.

Ligningskontoret tilhører Skatteetaten og er statlig. Du tenkte kanskje på kemner/skatteoppkrever?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har veldig mange flere historier, som faktisk grenser til lands- foræderi, men kan kanskje vente litt, så ikke topplokket blir overopphetet i varmen. Det er kun 28,8 grader i Oslo nord nå!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.771
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg er storsanker av parkeringsbøter.
og nesten utelukkende fortjent hver eneste gang.
betaler uten å mukke.

de 3-4 gangene (i løpet av 15 år) hvor jeg har vært uskyldig, så har jeg skrevet klagebrev og fått pengene tilbake just like that.

for noen uker siden kom jeg 15 min. etter at tiden var gått ut.
da sto det en kar og skrev lapp.
klarte å overtale ham til å rive lappen og bød ham på en sigg.

tror jeg har vært heldig.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Her kommer en liten solskinns historie til!

Parkerer i "et" minutt ved Klingenberggt. 2, og løper inn med en viktig CD-rom. Dette tok som sagt "kun" et minutt, noe som også parkeringsvakten var enig i, men som han/hun sa. Du skal få bot allikevel!

Klagde på boten, og kunne også bevise at bilen "kun" hadde vært gjensatt tom i denne perioden!

Etter to klager, så får man beskjed om og betale, eller møte de i forhørsretten?

Det sto ingen biler i denne gaten fra før, og det sto heller ingen lastebiler som hadde behov for å levere varer i dette ene minuttet, klokken var faktisk 1555, og parkering forbudt skiltet opphører faktisk klokken 1600 i denne gaten. Snakk om firkanta folk!

U

Utgatt11378

Gjest
Palmaris skrev:
Etter å ha køyrd turistbuss rundt om kring i Noreg i lengre tid er det ofte eg hadde ynskja at dei ikkje skreiv bøter til ein del folk, men taua dei i staden for :mad:. Når ein kjem køyrande med ein buss med lang akselavstand og ein undermålar eller rasshol parkerer slik at eg ikkje kjem fram hadde eg vorti glad om nokon kom og taua dei burt. At folk parkerer slik at dei skaper problem for andre skjer ofte.
Hei!

Men det tenker ikke "mikrobilisten" på, de kunne selv ha forsøkt seg med en FH16 med trailer og for den saks skyld buss....;-)

Vh

S

Topp Bunn