Parks Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Du kan jo begynne med air og tilt. Deretter kan du jo sjekke hvor mye støy du har på inn og utgang og evnt om det hjelper å flytte på Puffin eller kablene noe for å bedre lyden/arbeidsvilkårene ytterligere. Bass og diskant kan du bedre en meg :) Riia filterne er også spennende.

    -BB-
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Du kan jo begynne med air og tilt. Deretter kan du jo sjekke hvor mye støy du har på inn og utgang og evnt om det hjelper å flytte på Puffin eller kablene noe for å bedre lyden/arbeidsvilkårene ytterligere. Bass og diskant kan du bedre en meg :) Riia filterne er også spennende.

    -BB-
    Takker BB. Hvordan ser jeg støyen?
    Tenkte å teste ut den "rør" innstillingen først.
    Air står allerede på +1 :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Måle støy på ditt riia oppsett med hjelp av Puffin:

    Trykk på menyvalg til du kommer til:

    Signal Levels

    The Puffin signal levels can be monitored between Set and Volume. These show a dB full scale (dBFS) value, so +00dBFs is the max signal the Puffin can handle at that stage in the Puffin, and this is normally a negative value. The more negative, the smaller it is.

    The Puffin routes the signal in the follow way:

    Input -> Adjustable Analog Gain -> ADC (Analog-Digital Converter) -> DSP (Digital Signal Processing) -> DAC (Digital-Analog Converter) -> Output

    If +00dBFS peak signals regularly occur at either the left or right ADC, lower the Puffin's Gain.
    If +00dBFS peak signals regularly occur at either the left or right DAC, lower the Puffin's Gain or Volume.

    The Select button can change between the Average and Peak signal mode. Peaks can easily happen with vinyl pops, and these clip events don't harm the Puffin and are handled gracefully and not set downstream. Any DAC clipping is handled in the DSP floating point math and causes no issues other than small amounts of higher order distortion. The main goal is to avoid distortion caused from constant clipping. For reference, -20dBFS to -10dBFS is a typical Average signal level range at the DAC.


    Jeg hadde startet med å sjekke støy uten å spille musikk. Altså uten PU på platen. Sjekk hva støyen er slik din Puffin er plassert nå og deretter kan du forsøke å flytte rundt på kablene fra platespiller til riia og fra riia til platespiller. Deretter kan du forsøke å flytte på riaatrinnet. Du ser med en gang når du nærmer deg en støykilde/strømkilde osv.

    -BB-
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Måle støy på ditt riia oppsett med hjelp av Puffin:

    Trykk på menyvalg til du kommer til:

    Signal Levels

    The Puffin signal levels can be monitored between Set and Volume. These show a dB full scale (dBFS) value, so +00dBFs is the max signal the Puffin can handle at that stage in the Puffin, and this is normally a negative value. The more negative, the smaller it is.

    The Puffin routes the signal in the follow way:

    Input -> Adjustable Analog Gain -> ADC (Analog-Digital Converter) -> DSP (Digital Signal Processing) -> DAC (Digital-Analog Converter) -> Output

    If +00dBFS peak signals regularly occur at either the left or right ADC, lower the Puffin's Gain.
    If +00dBFS peak signals regularly occur at either the left or right DAC, lower the Puffin's Gain or Volume.

    The Select button can change between the Average and Peak signal mode. Peaks can easily happen with vinyl pops, and these clip events don't harm the Puffin and are handled gracefully and not set downstream. Any DAC clipping is handled in the DSP floating point math and causes no issues other than small amounts of higher order distortion. The main goal is to avoid distortion caused from constant clipping. For reference, -20dBFS to -10dBFS is a typical Average signal level range at the DAC.


    Jeg hadde startet med å sjekke støy uten å spille musikk. Altså uten PU på platen. Sjekk hva støyen er slik din Puffin er plassert nå og deretter kan du forsøke å flytte rundt på kablene fra platespiller til riia og fra riia til platespiller. Deretter kan du forsøke å flytte på riaatrinnet. Du ser med en gang når du nærmer deg en støykilde/strømkilde osv.

    -BB-
    Prøver... Snart. Hva ser jeg etter?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_1408.jpg


    Slik ser det ut med alle komponenter påslått og pu av plata.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk besøk, men her er et nytt bilde.

    Var mobilen som gav utslaget på forrige bilde.

    DSC_1409.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan det vere fordi jeg har satt den til MM og 48db gain at jeg får bedre tall en resten av de bildene som er lagt ut.
    Her er alle kilder påslått, amp påslått. Pu ikke på plata.
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Bestilte meg en Puffin nå jeg også. Skal bli artig å testet den.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg liker min svært godt. Er litt morgendagens type riaa.. Du får komme med noen inntrykk etter å ha fått den ihus.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er sværet fornøyd med Puffin. Bruker 68db.

    Her er noen av mine typiske data.
    puffin data 1.jpg


    Av og til får jeg ujevnt dårliere data ifm DAC. Dette kan også veksle mellom høyre og venstre kanal.
    puffin data 2.jpg

    Kanskje er er molbilen som forstyrrer?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er sværet fornøyd med Puffin. Bruker 68db.

    Her er noen av mine typiske data.
    Vis vedlegget 534982

    Av og til får jeg ujevnt dårliere data ifm DAC. Dette kan også veksle mellom høyre og venstre kanal.
    Vis vedlegget 534983
    Kanskje er er molbilen som forstyrrer?
    Mulig mobilen gjør dette. Gjorde det hos meg om du ser på bildene jeg la ut.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Puffin har vært hos meg en tid nå. Jeg blir ikke lei av lyden. Det er et godt tegn.
    Hvis jeg trekker direkte paralleller mot andre phonoamper jeg har hatt i hus, så har puffin noen meget viktige justeringsmuligheter som ingen av de andre har vært i nærheten av og ha vært utstyrt med. Hvis du har en puffin så test ut dem og ikke tenk standard innstillinger. Tenk hvordan du vil ha lyden formidlet eller presentert. Innspillinger og anlegg er så forskjellig. Lag deg et gjennomsnitt. Hos meg «sitter» dette.
    I dag har jeg spilt masse TBM plater. Three Blind Mice.. Dette svinger virkelig.
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    knarfar.... Ja fått kobla opp puffin? :)
    Puffin har spilt over en uke her. Den gjør ikke skam på hakesleppet vi fikk første gang vi testet den. Jeg har fått haka opp fra gulvet, men det er nok fordi jeg har blitt vant til at det skal låte så bra. Lyden er fyldig, detaljert og kontant uten stress. Det låter naturlig. Supert å ha muligheten til å justere flere parametre ved avspilling som nevnt over. LP'er der mix/pressing ikke er vellykket kan få litt førstehjelp og gjøre det utholdelig å høre på. Den blir stående! ;D
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Da er Puffin riaa ankommet og koblet midlertidig opp. Har ikke fått lyttet mer enn 3 platesider, men liker det jeg hører.

    Skal teste litt mer, og lese meg opp på hva de forskjellige innstillingene gir og tar.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.826
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen som har hørt om når versjonen med digital utgang kommer? Venter utålmodig :)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som har hørt om når versjonen med digital utgang kommer? Venter utålmodig :)
    Siste ryktet basert på en forumpost fra et annet forum datert for noen dager siden;
    More info on the digital output option: per Shannon, he's pretty sure it's doable as an easy DIY (drilling in a new RCA jack and soldering a couple of wires, plus a firmware update) and is looking into it now. He's planning on releasing DIY instructions as soon as it's available; retail availability is going to be a wait-and-see. SPDIF out will be coax (obviously) and you'll retain analog out; the firmware update will allow the user to switch between them as a new menu option. No specific ETA but the tone of his email made it sound like it could be soonish.
    Så det betyr vel at det kommer en firmwareupdate og en DIY oppskrift om ikke så alt for lenge :)
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    1.826
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen som har hørt om når versjonen med digital utgang kommer? Venter utålmodig :)
    Siste ryktet basert på en forumpost fra et annet forum datert for noen dager siden;
    More info on the digital output option: per Shannon, he's pretty sure it's doable as an easy DIY (drilling in a new RCA jack and soldering a couple of wires, plus a firmware update) and is looking into it now. He's planning on releasing DIY instructions as soon as it's available; retail availability is going to be a wait-and-see. SPDIF out will be coax (obviously) and you'll retain analog out; the firmware update will allow the user to switch between them as a new menu option. No specific ETA but the tone of his email made it sound like it could be soonish.
    Så det betyr vel at det kommer en firmwareupdate og en DIY oppskrift om ikke så alt for lenge :)
    Takker for den :) Da er det ingen grunn til å vente på en dedikert versjon. Herlig!
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    450
    Antall liker
    387
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Mja, når han først legger det inn i firmwaren, og hvis det bare er en rcakontakt og ei lodding som skal til - så skulle det forundre meg om det ikke blir standard etterhvert :)
    Men det kan han selvfølgelig ikke si før dagens stock er brukt opp :p
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Puffin kom inn døra i dag. Har så vidt fått koblet opp, men det første lytteintrykket er svært lovende!

    IMG_20190425_190006.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Er sværet fornøyd med Puffin. Bruker 68db.

    Her er noen av mine typiske data.
    Vis vedlegget 534982

    Av og til får jeg ujevnt dårliere data ifm DAC. Dette kan også veksle mellom høyre og venstre kanal.
    Vis vedlegget 534983
    Kanskje er er molbilen som forstyrrer?
    Mulig mobilen gjør dette. Gjorde det hos meg om du ser på bildene jeg la ut.
    Det var varmekablene i gulvet som satt ned dac fra r69 til r58. Da et dette avklart. Årsaken vet jeg ikke. Suveren RIAA dette. Liker den fortsatt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Jeg stortrives med min Puffin fra Parks Audio og ser overhodet ingen grunn for å bytte til noe annet. Den mangler absolutt ingenting sammenliknet med langt dyrere riaatrinn og den har i tillegg en rekke funksjoner som andre ikke har.

    For en liten stund tilbake laget jeg meg noen nye signalkabler i rent sølv fra HGC som jeg loddet med "sølvtinn" fra AudioNote og deretter stylet med linoljeduftende bomull. Når jeg byttet til disse fra Puffin til forsterker så fikk jeg meg en overraskelse. Det låt så dynamisk, åpent og krystallklart at jeg måtte sjekke innstillingene på Puffin for å se om jeg hadde endret noe der men neida.. Enden på visa var jeg faktisk justerte ned både "tilt" og "air" med ett hakk. Morsomt!



    -BB-
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg stortrives med min Puffin fra Parks Audio og ser overhodet ingen grunn for å bytte til noe annet. Den mangler absolutt ingenting sammenliknet med langt dyrere riaatrinn og den har i tillegg en rekke funksjoner som andre ikke har.

    For en liten stund tilbake laget jeg meg noen nye signalkabler i rent sølv fra HGC som jeg loddet med "sølvtinn" fra AudioNote og deretter stylet med linoljeduftende bomull. Når jeg byttet til disse fra Puffin til forsterker så fikk jeg meg en overraskelse. Det låt så dynamisk, åpent og krystallklart at jeg måtte sjekke innstillingene på Puffin for å se om jeg hadde endret noe der men neida.. Enden på visa var jeg faktisk justerte ned både "tilt" og "air" med ett hakk. Morsomt!



    -BB-
    Gøy å høre. Du får jaggu til både det ene og det andre. Ending i lydsignaturen var ikke uventet for meg.
    Noe å tygge på for kabelmafian her inne.
     
    Sist redigert:

    taffern

    Medlem
    Ble medlem
    18.03.2018
    Innlegg
    42
    Antall liker
    27
    Når man bestiller Puffin fra Amazon, følger det med strømkabel som kan brukes i Norge? Må si jeg er veldig nysgjerrig på denne, etter å ha lest mange gode omtaler :)
     

    tno

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    3.187
    Antall liker
    8.436
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    19
    Når man bestiller Puffin fra Amazon, følger det med strømkabel som kan brukes i Norge? Må si jeg er veldig nysgjerrig på denne, etter å ha lest mange gode omtaler :)
    Nei, ikke i mitt tilfelle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn