Pass Labs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    22.05.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Takk for all info, her et et bilde av min under bruk. Den rikker seg ikke av flekken. Det er en video på YouTube som viser oppstart av X350.5, og der går nåla til ca. halvveis. Kanskje det et eksemplar for det amerikanske strømnettet?
    Eller kanskje jeg bare må begynne å spille høyere?:D

    IMG_20230628_151459038.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk for all info, her et et bilde av min under bruk. Den rikker seg ikke av flekken. Det er en video på YouTube som viser oppstart av X350.5, og der går nåla til ca. halvveis. Kanskje det et eksemplar for det amerikanske strømnettet?
    Eller kanskje jeg bare må begynne å spille høyere?:D

    Vis vedlegget 931325
    Sikker på, at det er en X-350.5 i den videoen???
    Dette skyldes, at X-350.5 IKKE er en klasse A forsterker, men ren A/B. Samme metret som brukes i
    klasse A modellerne. Den viser normal tomgangsstrøm. Metret er med liten forsinkelse i bevegelsen, derfor
    ikke de store utslag, om du spiller på "normalt" nivå.
    Men prøv å dra på for alvor i en ½ times tid. Da vil du se, at metret stille beveger seg oppover mot mitten.
    Kan også gå over, om du holder på lenge nokk og høyt nokk ;)
    Kort fortalt...... Alt er som det skal være ;)
    Fra hjemmesiden til Pass Labs:



    ClassABInput Impedance (SE & BAL Kohms)30/20
    TypeStereoDamping Factor150
    Gain (dB)26Output Noise (uV)200
    Full Pwr @ 26 dB gain (V)2.65Power Consumption (Watts)600
    Low Frequency Response1.5 HzTemperature (deg C.)53
    High Frequency Response100 KHzNumber of Chassis1
    Power Output/ch (8 ohm)350Dimension (W x H x D) (In.)19 x 11.2 x 22.5
    Power Output/ch (4 ohm)700Unit Weight (LBS)132
    Distortion (1 KHz, full power)1%
    website-logo
     
    Ble medlem
    22.05.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Dette skyldes, at X-350.5 IKKE er en klasse A forsterker, men ren A/B. Samme metret som brukes i
    klasse A modellerne. Den viser normal tomgangsstrøm. Metret er med liten forsinkelse i bevegelsen, derfor
    ikke de store utslag, om du spiller på "normalt" nivå.
    Men prøv å dra på for alvor i en ½ times tid. Da vil du se, at metret stille beveger seg oppover mot mitten.
    Kan også gå over, om du holder på lenge nokk og høyt nokk ;)
    Kort fortalt...... Alt er som det skal være ;)
    Du har rett, med forbehold at jeg tar feil, så tror jeg nå at den videon var av en Class A ja.
    Den måleren blir også kalt en bias måler av andre leser jeg.

    Dette er sikkert gammelt nytt for andre, men nytt for meg :)


    Fant denne artikkelen hos Pass Labs, men denne er over min "paygrade", så jeg skal ikke påstå at jeg skjønner så mye. Men interessant var den uansett.
    Takk for all info.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Takk for all info, her et et bilde av min under bruk. Den rikker seg ikke av flekken. Det er en video på YouTube som viser oppstart av X350.5, og der går nåla til ca. halvveis. Kanskje det et eksemplar for det amerikanske strømnettet?
    Eller kanskje jeg bare må begynne å spille høyere?:D

    Vis vedlegget 931325
    Ja, klasse A er konstant......og lekkert bilde (y)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du har rett, med forbehold at jeg tar feil, så tror jeg nå at den videon var av en A class ja.
    Den måleren blir også kalt en bias måler av andre.
    Dette er sikkert gammelt nytt for andre, men nytt for meg :)
    Fant denne artikkelen hos Pass Labs, men denne er over min "paygrade", så jeg skal ikke påstå at jeg skjønner så mye. Men interessant var den uansett.
    Takk for all info.
    Tror kanskje, jeg må rette meg selv, da info i brukermanual ikke stemmer med det, jeg skrev før.
    I brukermanualen står det, at den trekker 600watt kontinuerligt fra lysnettet, at den bruker ca. 1 time
    om å komme opp i normal driftstemperatur = 50 grader på "heatsinks" (Da skal nålen stå retti mitten eller litegran lavere). Dette stemmer jo ikke med A/B.
    Enten har de brukt samme manualen som A-modellen, eller kanskje, siden du har kjøpt den brukt, at tidligere
    eier har fått justert den ned i bias for å spare strøm/varme??
    Har kommet for skade å slette mine korrespondancer med Nelson Pass, så husker ikke mailadressen lengere,
    men søk den opp på nett. Han svarer kjapt på private mails, og det var nokk han, jeg ville stillt spørgsmål
    om bias på akkurat din forsterker. (y) (y)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ifølge denne fra Pass (en eldre version av den, du viste over)
    https://www.passdiy.com/project/articles/leaving-class-a
    skal din forsterker trekke 1 ampere i bias (0,5A pr. forsterkerhalvdel) hvilket gi´r 30watt i ren klasse A og resten i A/B.
    Set i det forholdet (30 vs 350) viser dit meter sikkert helt korrekt ;)
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    22.05.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1

    Bluepower

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2008
    Innlegg
    31
    Antall liker
    16
    Stemmer nok det. Mine XA160.5 har sentrert nål i VU meteret😉
    Forøvrig også klare for et nytt hjem, etter mange års hygge hos meg☺
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Takk for all info, her et et bilde av min under bruk. Den rikker seg ikke av flekken. Det er en video på YouTube som viser oppstart av X350.5, og der går nåla til ca. halvveis. Kanskje det et eksemplar for det amerikanske strømnettet?
    Eller kanskje jeg bare må begynne å spille høyere?:D

    Vis vedlegget 931325
    Har prøvd pass labs 350.5, og ja du må dra på litt mer, så får du fint nåle til å gå opp til 3/4 av meteret også har jeg sett, på Martin logan CLS…og da begynner den å svette, men har mer effekt en di fleste kan gi på di høytalerne i hvertfall…full kontroll og bra dynamikk.
     
    Ble medlem
    22.05.2013
    Innlegg
    9
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd pass labs 350.5, og ja du må dra på litt mer, så får du fint nåle til å gå opp til 3/4 av meteret også har jeg sett, på Martin logan CLS…og da begynner den å svette, men har mer effekt en di fleste kan gi på di høytalerne i hvertfall…full kontroll og bra dynamikk.
    Etter å ha spilt noen dager med mitt lydvolum innser jeg at den nåla aldri kommer til å gå høyere. Det er mer enn bra nok volum! :cool:
     

    Prodigy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2019
    Innlegg
    277
    Antall liker
    93
    Etter å ha spilt noen dager med mitt lydvolum innser jeg at den nåla aldri kommer til å gå høyere. Det er mer enn bra nok volum! :cool:
    Ja den driver det meste av høytalere med letthet, i hvertfall på normalt lydvolum…og det var mer en nok volum til meg også.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet hvor man kan få tak i slike muttere til terminalene, eventuelt hele terminaler?
    IMG_9715.jpeg

    mvh
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.710
    Torget vurderinger
    96
    Har prøvd pass labs 350.5, og ja du må dra på litt mer, så får du fint nåle til å gå opp til 3/4 av meteret også har jeg sett, på Martin logan CLS…og da begynner den å svette, men har mer effekt en di fleste kan gi på di høytalerne i hvertfall…full kontroll og bra dynamikk.
    Jeg har X350.5 på JBL Array 1400. Har aldri fått nåla til å bevege seg lengre enn til midten. Det var med ganske voldsom dynamisk musikk, og det var mer enn høyt nok for meg. Akkurat passe med overskudd å gå på da 😊
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er elektrostater ikke en kompleks belastning? Mener jeg at huske fra jeg havde ESL 63.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    noen her som har bygd pass aca amp? eller korg b1 nutube preampen?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    noen her som har bygd pass aca amp? eller korg b1 nutube preampen?
    Har bygd og bruker 2stk stereo aca'er. Kjører de som mono brokoblede.
    Bruker de på et par Lowther pm6 i jmlc 200 horn. De har vel en driftseffekt i området 105 dB eller så
    Så ved normale nivåer rundt 80-90 dB, så er det ikke så mange milliwattene som skal til.
    Så til det bruket så funker de ok. Ville jeg ha brukt de på noe mer tungdrevet - nei.
    En må ta det for det de er tenkt som. En enkel forsterker som 1e gangs byggeren relativt enkelt skal klare å sette sammen.
    Det finnes "et lass" av relativt enkle konstruksjoner der ute som kan levere (mye) mer effekt og som sikkert låter bedre.
    Just my 0.02 osv...
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    skal brukes til relativt lett drevne saker på lavt voloum. har bestilit korg b1 og et par aca kort. jeg gjør dette mest kun for og lære. jeg vet det finnes mye annet bedre der ute. som blir neste steg evt. @Drossel kastet du ditt kit eller bare satt det bort?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    skal brukes til relativt lett drevne saker på lavt voloum. har bestilit korg b1 og et par aca kort. jeg gjør dette mest kun for og lære. jeg vet det finnes mye annet bedre der ute. som blir neste steg evt. @Drossel kastet du ditt kit eller bare satt det bort?
    Gav det til en ven.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    skal brukes til relativt lett drevne saker på lavt voloum. har bestilit korg b1 og et par aca kort. jeg gjør dette mest kun for og lære. jeg vet det finnes mye annet bedre der ute. som blir neste steg evt. @Drossel kastet du ditt kit eller bare satt det bort?
    De er enkle å få til, det eneste er at de trenger en god del kjøling. Så en må ha kasser med passende kjøleribber. Bruk kasseforslaget på diyaudiostore som et utgangspunkt. Jeg bygde tradisjonelle strømforsyninger med trafoer og kondensator banker, men pc switchmode psu'er funker like bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn