Passende forforsterker til DPA 6.3?

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har en Dynamic Precision DPA 6.3, som jeg gjerne skulle hatt en OK forforsterker til. Helst med balansert utgang, bare så det er nevnt...

Jeg lurer nå på om noen her inne vil dele sine erfaringer med meg/oss? Jeg tenker ikke bare på det lydmessige, da jeg vet at smaken er som baken. Jeg tenker like mye på det rent fysiske. Hvilken forforsterker passer godt til mitt effekttrinn med tanke på spenning, for eksempel?

For øyeblikket kjører jeg med en Thule PR-200R, som er ca like gammel som effekttrinnet. Dette fungerer OK, men Thulen har litt høyt utgangssignal, så det er ikke optimal match. Man må ikke være for voldsom på volumknappen, for å si det slik. ::)

Om du har noe å bidra med, håper jeg du tar deg tid til å fortelle om dine erfaringer på området. Thulen skal skiftes ut, men med hva?

All hjelp er god hjelp! ;)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.189
Antall liker
1.028
Torget vurderinger
2
prisklasse ?
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Satser i utgangspunktet på brukt utstyr. Prisklassen avhenger av visse andre parametre, så som innebygd RIAA, eller ei.

Jeg sier maks 10000,-, men gjerne lavere.

(Om jeg ikke tar feil, ligger inngansfølsomheten på dynamicen like over 1 volt, så jeg vil nødig ende opp med en forforsterker som spytter ut 10 volt...)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.189
Antall liker
1.028
Torget vurderinger
2
Har du prøvd den passive prien til dp .Den er rimelig på bruktmarkedet.ulempen er ingen fjernkontrol og tilpassing til cd spiller.Om du trenger fjernkontrol tror jeg ec 4.7 kunne passe sammen med 6.3 de har mye av samme svakheter og fordeler( Dette for jeg sikkert pepper for) Ulempen er følsomheten på dp forsterkeren men potmeteret på ec er ganske bra på lav gain.eller hva med AR CJ ellerBAT
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Jeg har en Dynamic Precision DPA 6.3, som jeg gjerne skulle hatt en OK forforsterker til. Helst med balansert utgang, bare så det er nevnt...

Jeg lurer nå på om noen her inne vil dele sine erfaringer med meg/oss? Jeg tenker ikke bare på det lydmessige, da jeg vet at smaken er som baken. Jeg tenker like mye på det rent fysiske. Hvilken forforsterker passer godt til mitt effekttrinn med tanke på spenning, for eksempel?

For øyeblikket kjører jeg med en Thule PR-200R, som er ca like gammel som effekttrinnet. Dette fungerer OK, men Thulen har litt høyt utgangssignal, så det er ikke optimal match. Man må ikke være for voldsom på volumknappen, for å si det slik.  ::)

Om du har noe å bidra med, håper jeg du tar deg tid til å fortelle om dine erfaringer på området. Thulen skal skiftes ut, men med hva?

All hjelp er god hjelp! ;)
Det er vel utallige innlegg vedrørende DP på denne sentralen, du kan jo bruke søkefunksjonen.

Kort fortalt så passer en passiv forforsterker som hånd i hanske til DP. De har en selv, jeg brukte en fra Audio Synthesis (hadde en 6.3 tidligere) og dette var også en svært bra match. Bakdelene med disse er at de mangler volum kontroll , dette var hovedsaken for at jeg gikk for en aktiv løsning, endte tilslutt opp med dCS som er koblet direkte opp mot effekt trinn.

Prøvde før dette en Primare Pre 30 til 15 k og en Linn Klimax til 77 k, dette matchet dårligere en den passive på mitt system.

Ellers så har DP en aktiv forforsterker selv nå, usikker på om den er ts på bruktbørs.

Skal du kjøre passivt så er det viktig at kilden også er tilpasset, dvs at dacen leverer et sterkt nok signal til effekt, hvis ikke så kan det hende at du ikke får utnytte effekten helt. Jeg kjøpte i villfarelsen er high-end radio og fikk ikke mere en ca 1/2 effekt ut pga lavt utgangsignal. På en aktiv så er ikke dette noe problem.

Lykke til

Mvh Jostein
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.920
Antall liker
29.404
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har du prøvd den passive prien til dp .Den er rimelig på bruktmarkedet.ulempen er ingen fjernkontrol og tilpassing til cd spiller.Om du trenger fjernkontrol tror jeg ec 4.7 kunne passe sammen med 6.3 de har mye av samme svakheter og fordeler( Dette for jeg sikkert pepper for) Ulempen er følsomheten på dp forsterkeren men potmeteret på ec er ganske bra på lav gain.eller hva med AR CJ ellerBAT
Hvis du trenger balanserte utganger kan du bare glemme C-J. De bruker utelukkende ubalanserte forbindelser.
mvh
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Det er vel utallige innlegg vedrørende DP på denne sentralen, du kan jo bruke søkefunksjonen.

Kort fortalt så passer en passiv forforsterker som hånd i hanske til DP. De har en selv, jeg brukte en fra Audio Synthesis (hadde en 6.3 tidligere) og dette var også en svært bra match. Bakdelene med disse er at de mangler volum kontroll , dette var hovedsaken for at jeg gikk for en aktiv løsning, endte tilslutt opp med dCS som er koblet direkte opp mot effekt trinn.

Prøvde før dette en Primare Pre 30 til 15 k og en Linn Klimax til 77 k, dette matchet dårligere en den passive på mitt system.

Ellers så har DP en aktiv forforsterker selv nå, usikker på om den er ts på bruktbørs.

Skal du kjøre passivt så er det viktig at kilden også er tilpasset, dvs at dacen leverer et sterkt nok signal til effekt, hvis ikke så kan det hende at du ikke får utnytte effekten helt. Jeg kjøpte i villfarelsen er high-end radio og fikk ikke mere en ca 1/2 effekt ut pga lavt utgangsignal. På en aktiv så er ikke dette noe problem.

Lykke til

Mvh Jostein
Snek seg inn en liten feil i farten, volumekontroll har de selvfølgelig, men ikke fjernkontroll.

Ellers så finnes det noen passive som har volum kontroll også, men jeg husker ikke merke i farten.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
lowgain pre ja... til 10 raske. xlr...
en Wadia... ;D
En brukt wadia vøttø, det ville jeg sett på ja. ;)

Ellers...

Superphon har lav gain.
...

Det lureste ville vært å senket følsomheten på ampen!
Si til en ca fra 1.7 til 2.2v for full guffe!
Det lar seg sikkert gjøre!
Det må da og være aller biligste alternativ!

Hva med en NLE pre? Det må jo bli bra!
http://www.dact.com/
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.189
Antall liker
1.028
Torget vurderinger
2
Dropper du balagsert forforsterker ?. De ubalangserte har ofte litt lavere gain.se for eksempel på ec 4.7.Jeg har hat både 6.3 og 4.7 men ikke på samme tid så jeg har ingen fasit
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Takker for mange innspill!  :)

Passiv pre er absolutt et alternativ, men jeg er dessverre blitt avhengig av fjernkontroll, så om jeg skal går for en preamp fra DP, må jeg nok ennå vente en stund før den passer lydbudsjettet mitt.

Det å endre følsomheten er et annet alternativ jeg har fundert på, men om jeg slipper, er det det beste.

Det finnes mange innlegg om DP, sikkert og visst det. Faktisk så mange at det er vanskelig å finne et som tar for seg mitt problemområde. ;)

Igjen takk til dere alle, nå her jeg litt å jobbe ut fra.
 

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Forresten; noen som vet utgangsspenningen på Hegel forforsterkerne?

Jeg har søkt i forum, og på nett, men så langt uten hell.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Kort fortalt så passer en passiv forforsterker som hånd i hanske til DP. De har en selv, jeg brukte en fra Audio Synthesis (hadde en 6.3 tidligere) og dette var også en svært bra match. Bakdelene med disse er at de mangler volum kontroll
Audio synthesis har da fjernkontroll. Hvis det er den passive passion ultimate du tenker på.
PMaudio har en brukt en for salg tror jeg. Kjøp den. Den er rågod.
 

jferk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2004
Innlegg
116
Antall liker
23
Sted
Åkrehamn
Audio synthesis har da fjernkontroll. Hvis det er den passive passion ultimate du tenker på.
PMaudio har en brukt en for salg tror jeg. Kjøp den. Den er rågod.
Du har rett der, passion som jeg hadde var modellen tidligere, den hadde ikke fjernkontroll.

Det jeg imidlertid er noe usikker på er om den med fjernkontroll har XLR utganger, min hadde men jeg er ikke sikker på at den nye har det. Jeg hadde tenkt å oppgradere til denne, men mener at den ikke hadde xlr utganger.

Ellers så er jeg enig at den er rågod og jeg måtte opp til dCS for å matche lydbildet. Når det er sagt er det jo en dyr løsning, men man får da både ny kilde og "forforsterker" siden denne kobles direkte i effekt.

Mvh Jostein
 
Topp Bunn