Passiv (DIY) vs Aktiv Subb

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    med benyttet slaglengde ja. Men det er flere ting som spiller inn på forvregning. Som trådformen i spolene, antall lag og tykkelse på tråd f.eks.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Nei. Med økt slaglengde kommer økt forvregning. Men man bruker langt mindre slaglengde for et gitt lydtrykk med feks 6 10" enn man gjør med en 10"
    Min uttalsele gjelder altså det å erstatte totalt areal med slaglengde.
    Ok sef det er jo klart, det er det beste. Jeg hadde bare plass til to horn subber så da ble det sånn for min del
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg forstår ikke tilnærmingen.... "hvorfor kan vi ikke bruke flere små, istendfor en stor driver"
    Hvorfor ikke bruke flere store drivere ? Kapasitet og HEADROOM !!!!
    Aktivt oppsett og DSP.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Jeg forstår ikke tilnærmingen.... "hvorfor kan vi ikke bruke flere små, istendfor en stor driver"
    Hvorfor ikke bruke flere store drivere ? Kapasitet og HEADROOM !!!!
    Aktivt oppsett og DSP.
    Vel. De fleste dødelige har jo en viss begrensning plassmessig. I tillegg har de ofte kvinnfolk med begrenset interesse for mange store subber. Og dermed må man begynne å lete etter alternativer til det optimale som møter kravene til begge parter/situasjon så nært midt på som mulig.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    ^ skal ikke si meg uenig, men ser allikevel at hjemmekino folket er mye flinkere til og få til et eget rom !!!
    Og er langt mer dedikerte til og få til fete oppsett, og med dertil flotte rom !!!
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    ^ skal ikke si meg uenig, men ser allikevel at hjemmekino folket er mye flinkere til og få til et eget rom !!!
    Og er langt mer dedikerte til og få til fete oppsett, og med dertil flotte rom !!!
    Ja det er litt enklere med både plass og tillatelse når man har eget rom for det :)
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det er noen av oss som bor i blokk, har kone og barn som allikevel har 18 tommere i stuen. ;) For all del ikke 4 men 2 og to 15 tommere over der igjen.
    Jo da. unntak finnes. Jeg bor i sokkel, har 18kvm stue og samboer som bryr seg katta i lyd og hi-fi. Men jeg har fått igjennom 2 stk 15" her også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, men da mangler du fortsatt 2 st 18
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det er begrenset hvor mye en vil legge i kampen på en plass man ikke skal bli boende så lenge :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg prøver met litt på det JJ er inne på her. Men la det være sagt, noen ganger er det slik at det er grenser for utfoldelsen og ikke bare en ulempe å dele musikkanlegget med familien til tross for at det kan medføre begrensninger. Vi får alle gjøre det best ut av den situasjonen vi er i.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Vel. De fleste dødelige har jo en viss begrensning plassmessig. I tillegg har de ofte kvinnfolk med begrenset interesse for mange store subber. Og dermed må man begynne å lete etter alternativer til det optimale som møter kravene til begge parter/situasjon så nært midt på som mulig.
    Jammen då er vi jo helt enig då, får du kun lov til å ha en 18", da er det kult med 20mm Xmax istedenfor 6mm :cool: :cool: :cool:
    Som min far alltid sa, og som irrterte fettet av meg: "Hvis du får tenkt deg om så vet du at jeg har rett!", men det er som du sier det viktigste er membranareal. Så jeg må tenke meg om.😁

    Hvis man kan "ta'n helt ut" (som Falsk/Mathiesen reklamerte for i ett show, avis reklamen var da ett bilde av de to blanke issene deres som stakk ut av en smekk.) så er jo det det beste.

    Det stod i en bok eg leste at jo mer membranareal du hadde, ikke bare låt det bedre, men med mye membranareal så var høytalerne/membranene så sterke at de temmet mye mer av rom resonnansene. Så mye membranareal er det aller aller beste sef, men det stod ikke noen matematisk forklaring på det, så jeg har ikke noe å slå i bordet med bortsett fra at mange meg selv inkludert "tror på det"...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er vell bevist av flere, greit att elementet kan og har muligheten til å slå langt.
    Men en stor fordel att de ikke trenger det. Derfor mange og store.
    Bor mann slik att dette er mulig så er jo det greit.
    Det beste er jo att elementene ikke trenger å bevege seg mye.
    Det er jo da mann får det som heter "rask" bass.
    Fra gulv til takk så kobler det også bedre til rommet.
    Men som habicht skriver og mener, er grenser for hva mann kan putte inn i stua.
    Har hørt det han har og det overasket meg med hurtigheten det hadde.
    Mann trenger egentlig ikke så mye kunnskap om det for å forstå det heller, sier seg litt selv.
    Trenger ikke mene så mye heller, bare til å iverksette som det heter så fint på kompaniet for tiden:=)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for hyggelige ord osten.
    Du skulle hørt det nye oppsettet. Om du syntes det gamle hadde ok kapasitet er det blitt en stor forbedring.
    Ikke minst har midbasshorn gjort mye med lite byggevolum. Der er jo trådstarter allerede godt rustet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takk for hyggelige ord osten.
    Du skulle hørt det nye oppsettet. Om du syntes det gamle hadde ok kapasitet er det blitt en stor forbedring.
    Ikke minst har midbasshorn gjort mye med lite byggevolum. Der er jo trådstarter allerede godt rustet.
    Så det har kommet inn midtbasshorn ja:=)
    Jobber jo med tanker om mellombass selv, tror det blir 6 stk 12" pr side. AE eller 18 Sound i lukkede kasser, er vell de største kandidatene.
    Men må få regnet på det først, er ikke så flink til akkurat det. Har så mye annet som tar tid også.
    Men sånn er det når det er hus, hytte, hester, hunder, 4 unger, 3 barnebarn og en sint kone:=) Sistnevnte er ikke så sint da.
    Hester er langt mer utilregnelig:=)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det ligger noen AE td 15M på finn for tiden, blink, blink ;) I lukkede kasser
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Er vell bevist av flere, greit att elementet kan og har muligheten til å slå langt.
    Men en stor fordel att de ikke trenger det. Derfor mange og store.
    Bor mann slik att dette er mulig så er jo det greit.
    Det beste er jo att elementene ikke trenger å bevege seg mye.
    Det er jo da mann får det som heter "rask" bass.
    Fra gulv til takk så kobler det også bedre til rommet.
    Men som habicht skriver og mener, er grenser for hva mann kan putte inn i stua.
    Har hørt det han har og det overasket meg med hurtigheten det hadde.
    Mann trenger egentlig ikke så mye kunnskap om det for å forstå det heller, sier seg litt selv.
    Trenger ikke mene så mye heller, bare til å iverksette som det heter så fint på kompaniet for tiden:=)
    Uten at jeg er noen ekspert føler jeg korta blandes litt her. Kort slaglengde isolert sett gir ingen garanti for "rask bass". Det er derimot gunstig mtp. å holde elementet innenfor sitt lineære området og derav senke forvrengning.
    Parameteret for transientvillig bass (såkalt rask bass) er systemts q-faktor, og bestemmes av hvor godt sub'en integreres i rommet.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Alt over 100Hz er kjemperaskt!
    Nei, det går vel på impulsvilligheten til systemet. Andre kan sikkert svare på dette bedre enn meg.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Uten at jeg er noen ekspert føler jeg korta blandes litt her. Kort slaglengde isolert sett gir ingen garanti for "rask bass". Det er derimot gunstig mtp. å holde elementet innenfor sitt lineære området og derav senke forvrengning.
    Parameteret for transientvillig bass (såkalt rask bass) er systemts q-faktor, og bestemmes av hvor godt sub'en integreres i rommet.
    Ja alt henger jo sammen, rask kan vel også byttes ut med kontant bass.
    Kort slaglengde blir det gjerne hvis man har mange elementer.
    Rommet spiller jo alltid inn. Det er jo en av tingene jeg tar frem til det kjedsommelige.
    Det som ikke er rask bass er veldig ofte romproblemer.
    Mine er "raske" ned til ca 10hz.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hva er rask bass?
    Det kan vel du svare på? :p

    Selv håper jeg å oppnå noe i nærheten av det ultimax klarer, bare med mange "små". Ultimax besitter sånn bass som jeg har hørt meget få steder før, jeg synes det gir en anelse av "korrekt" gjengivelse.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det kan vel du svare på? :p

    Selv håper jeg å oppnå noe i nærheten av det ultimax klarer, bare med mange "små". Ultimax besitter sånn bass som jeg har hørt meget få steder før, jeg synes det gir en anelse av "korrekt" gjengivelse.
    Ja, Dayton skulle vise seg å være et godt kjøp og det er fortsatt temmelig sjokkerende for meg når de utfordres litt. (y)

    Men dette med rask bass er et intetsigende og misvisende begrep.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Dayton skulle vise seg å være et godt kjøp og det er fortsatt temmelig sjokkerende for meg når de utfordres litt. (y)

    Men dette med rask bass er et intetsigende og misvisende begrep.
    Derfor mener jeg kontant er ett bedre begrep en rask.
    Mellombass har det jeg vill kalle "snert", men det mange muligens kaller "rask"
    Men tror de fleste av oss er enige i om hva vi mener.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Hva slags bass er man ute etter da? Ekte høyoppløst kvalitetsbass? Eller tungt buldrende "hjemmekino" rive ned vegger bass?
    For førstnevnte variant så er slaglengden ikke interessant - nærmest motproduktivt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags bass er man ute etter da? Ekte høyoppløst kvalitetsbass? Eller tungt buldrende "hjemmekino" rive ned vegger bass?
    For førstnevnte variant så er slaglengden ikke interessant - nærmest motproduktivt.
    Helt enig, for der trenger mann ikke slaglengde i samme grad som den dypeste bassen.
    Men trenger det jo ikke der heller når det er mange og store.
    Men det er her mange snakker litt forbi og rundt hverandre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva slags bass er man ute etter da? Ekte høyoppløst kvalitetsbass? Eller tungt buldrende "hjemmekino" rive ned vegger bass?
    For førstnevnte variant så er slaglengden ikke interessant - nærmest motproduktivt.
    Please si litt mer om det - det du legger i den siste setningen din.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Tiden.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    For de fleste perkusjons instrumenter er vel crest faktoren uendelig bratt i forhold til hva en vanlig avspillingskjede skulle kunne makte å klare, hjelpe midler da er masse power, mye membran areal som spiller innenfor lineært arbeidsområde. Det er derfor man anbefaler minst dobbelt effekt i forsterkeren i forhold til nominell effekt i elementet
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Hmm våger meg utpå glattisen nå, men det er jo fredag i dag. Vennligst ikke still spørsmål til mine påstander for jeg kan sannsynligvis ikke svare! :LOL:
    Føler forøvrig denne diskusjonen så langt dreier rundt en av systemets egenskap (slaglengde) og drar konklusjoner ute av kontekst. Selv om de fleste her sikkert er enig i bunn og grunn.

    Når det kommer til bassgjengivelse er det mange variabler, men vi lytter i stor grad til sub og rom som én enhet under schrøderfrekvensen.
    Greit nok at kort slaglengde i et system KAN være en fordel, ref. arbeid innenfor lineært område. Men dette er altså hovedsakelig styrt av driverens egenskaper og skalering av riggen alene. Så er det slik at store rigger gjerne drar med seg andre fordeler av natur; flere subber eller array jobber blant annet enklere på lag med rommet. Når en ikke er avhengig av slaglengde for å oppnå SPL kan en benytte elementer med mindre beveglig masse, som gjerne låter bedre oppover i frekvens.

    Liten utfordring til dere med Dayton elementer: Disse 15" har vel fra 14-19mm slaglengde, hvor går grensen for at de begynner å låte dårlig?

    "Rask bass" forutsetter også fravær av større mengder gruppeforsinkelse. Gruppeforsinkelse kan som kjent oppstå av så mangt: dårlig konstruerte høyttalere/subber eller akustikkproblemer, men det kan også bli påført i form av EQ. Si at du har en bassrefleks med rimelig flat frekvensgang (ekkofritt) og putter denne i et rom med normal forsterkning. Ressonansen til subben (system Q) matcher ikke med rommets forsterkning og du må tvinge dette ned med EQ, og påfører med dette gruppeforsinkelse. Det samme gjelder hvis du har en trykkammer med høy q og må booste massivt i bunnen.

    De fleste er vel enig i at det som skal til for å oppnå god bass er et system som passer til rommet, og som ikke tøyes utenfor komforsonen sin.
    Hvis slaglengde alene legger lista for hvor god bass en kan oppnå er det dårlige odds for hifinerdene i de tusen hjem..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    - så har de da også stort sett råtten bass.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Liten utfordring til dere med Dayton elementer: Disse 15" har vel fra 14-19mm slaglengde, hvor går grensen for at de begynner å låte dårlig?
    Har 18 tommere med xmax på 22mm men har egentlig aldri strukket de særlig, aldri nok til å se nevneverdig bevegelse ihvertfall.

     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hmm våger meg utpå glattisen nå, men det er jo fredag i dag. Vennligst ikke still spørsmål til mine påstander for jeg kan sannsynligvis ikke svare! :LOL:
    Føler forøvrig denne diskusjonen så langt dreier rundt en av systemets egenskap (slaglengde) og drar konklusjoner ute av kontekst. Selv om de fleste her sikkert er enig i bunn og grunn.

    Når det kommer til bassgjengivelse er det mange variabler, men vi lytter i stor grad til sub og rom som én enhet under schrøderfrekvensen.
    Greit nok at kort slaglengde i et system KAN være en fordel, ref. arbeid innenfor lineært område. Men dette er altså hovedsakelig styrt av driverens egenskaper og skalering av riggen alene. Så er det slik at store rigger gjerne drar med seg andre fordeler av natur; flere subber eller array jobber blant annet enklere på lag med rommet. Når en ikke er avhengig av slaglengde for å oppnå SPL kan en benytte elementer med mindre beveglig masse, som gjerne låter bedre oppover i frekvens.

    Liten utfordring til dere med Dayton elementer: Disse 15" har vel fra 14-19mm slaglengde, hvor går grensen for at de begynner å låte dårlig?

    "Rask bass" forutsetter også fravær av større mengder gruppeforsinkelse. Gruppeforsinkelse kan som kjent oppstå av så mangt: dårlig konstruerte høyttalere/subber eller akustikkproblemer, men det kan også bli påført i form av EQ. Si at du har en bassrefleks med rimelig flat frekvensgang (ekkofritt) og putter denne i et rom med normal forsterkning. Ressonansen til subben (system Q) matcher ikke med rommets forsterkning og du må tvinge dette ned med EQ, og påfører med dette gruppeforsinkelse. Det samme gjelder hvis du har en trykkammer med høy q og må booste massivt i bunnen.

    De fleste er vel enig i at det som skal til for å oppnå god bass er et system som passer til rommet, og som ikke tøyes utenfor komforsonen sin.
    Hvis slaglengde alene legger lista for hvor god bass en kan oppnå er det dårlige odds for hifinerdene i de tusen hjem..
    Glimrende skrevet tofter, du er velinformert 😁 Dette er ikke en diskusjon om slaglengde, det var bare en som mente det var ikke noe bra, som eg synes var rart. Skal du har SPL på lave frekvenser må du ha slaglengde med begrensninger på antall elementer eller membran areal, for alt annet så bruker man jo ikke slaglengde til noe som helst for god lyd i bassen. Da er den ballen lagt død, håper jeg....
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Please si litt mer om det - det du legger i den siste setningen din.
    time is of the essens. membran har masse. elementer med lang slaglengde har tykke tunge membraner. å starte, bremse og stoppe slike elementer tar tid. bevegelsen i slaglengden tar tid. det mer tid dette bruker, det mindre kontant og presis blir bassen. Den blir heller buldrende og uryddig.
    Samtidig så har store elementer generelt en stor luftmotstand bak seg som hjelper bremsingen. og det kortere slaglengden er, det bedre "bremser" (start til stopp) vil elementet ha.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bassens bruksområde dikterer kanskje hva man trenger av membranareal og slaglengde.
    Om man eks. vil bruke bassystem til både musikk og film er det greit å bruke elementer med grei x-max for å ha litt å gå på før x-damage slår inn.

    De fleste basser låter vel best når de slumrer på tomgang (under tiendedelen av x-max)
    Men da trenger man jo mange om man vil spille høyt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn