Diverse paypal twist

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
728
Antall liker
484
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Jeg har solgt et par kabler til Israel og kjøper betalt med paypal, en måned etter at jeg har sendt kabler, klager han at en av de fungere ikke og han vil ha penger tilbake. Han klager til paypal og det oppstår en twist, kan paypal hente penger tilbake fra bank kontoen min eller blit det til inkasso???

Hvordan kan jeg dokumentere at kabler var i god stand ?? jeg har en del bilder men blir det nok? hvilken rettigheter har jeg som selger?

aldri paypal for meg igjen.

takk,
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Jeg har solgt et par kabler til Israel og kjøper betalt med paypal, en måned etter at jeg har sendt kabler, klager han at en av de fungere ikke og han vil ha penger tilbake. Han klager til paypal og det oppstår en twist, kan paypal hente penger tilbake fra bank kontoen min eller blit det til inkasso???

Hvordan kan jeg dokumentere at kabler var i god stand ?? jeg har en del bilder men blir det nok? hvilken rettigheter har jeg som selger?

aldri paypal for meg igjen.

takk,

Helt vanlig fraud. Paypal er MEGET sikkert og det er bare å følge rutinene deres for klaging. Alt dette er bra beskrevet.

Mvh
-BB-
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har solgt et par kabler til Israel og kjøper betalt med paypal, en måned etter at jeg har sendt kabler, klager han at en av de fungere ikke og han vil ha penger tilbake. Han klager til paypal og det oppstår en twist, kan paypal hente penger tilbake fra bank kontoen min eller blit det til inkasso???

Hvordan kan jeg dokumentere at kabler var i god stand ?? jeg har en del bilder men blir det nok? hvilken rettigheter har jeg som selger?

aldri paypal for meg igjen.

takk,
Huffameg. Har du fått pengene inn på din konto? Eller er de fryst?
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
728
Antall liker
484
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
jeg har ringt paypal og det er ikke fraud. penger har jeg overført til kontoen min men det står i minus på paypal kontoen min...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Uansett må kjøperen sende deg kablene for sjekk.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
jeg har ringt paypal og det er ikke fraud. penger har jeg overført til kontoen min men det står i minus på paypal kontoen min...
Det er fordi det er opprettet sak mot deg.

Midlertidig reserverte penger for omstridte transaksjoner. Hvis en bruker registrerer et krav, en tilbakeføring eller en reversering for en betaling du har mottatt, kan PayPal midlertidig reservere beløpet på kontoen din for å dekke hele kravs-, tilbakeførings- eller reverseringsbeløpet. Når penger reserveres etter denne bestemmelsen, begrenses ikke bruken av kontoen med hensyn til penger som ikke er omtvistet eller under risiko i henhold til kravet, tilbakeføringen eller reverseringen, med mindre vi har en annen grunn for å gjøre det. Hvis du får tvisten avgjort i din favør, eller dersom betalingen er kvalifisert for en utbetaling i henhold til vilkårene i PayPals selgerbeskyttelse, frigir vi reserveringen og gjenoppretter tilgangen til de gjeldende pengene. Hvis du taper tvisten, trekker PayPal pengene fra kontoen din.

Her finner du alt du trenger å vite:

https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/ua/useragreement-full#10

-BB-
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
kjøper gambler på at ikke kablene må sendes tilbake da det er for dyrt!
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
kjøper gambler på at ikke kablene må sendes tilbake da det er for dyrt!
Nettopp - og dermed fraud. Dette er en helt vanlig "lure"prosedyre som ikke er unik for Paypal. Flere andre sider har samme problem og det strømmer på med klager. Herunder også finn.no

En typisk historie handler om selgeren som sender en ny sykkel til en kjøper i Frankrike. Han mottar $1.700 dollar fra kjøperen, men etter en måned klager denne: Han sier at sykkelen ikke var ny da han mottok den. PayPal går inn og tar fra selgeren de $1.700 han tidligere har mottatt.
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
728
Antall liker
484
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Ganske kjedelig greie, det er ikke så enkelt for meg å dokumentere at kabler var i perfekt stand eller... har bilder men veit ikke hva slags mer dokumentasjon de forvente... hva hadde dere gjort?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Ganske kjedelig greie, det er ikke så enkelt for meg å dokumentere at kabler var i perfekt stand eller... har bilder men veit ikke hva slags mer dokumentasjon de forvente... hva hadde dere gjort?
Med mindre du ønsker å tape pengene dine så hadde jeg skrevet en saklig epost til PayPal hvor du forklarer situasjonen og legger ved bildene du har. Du er dessverre i ferd med å bli et offer for en svindler som prøver seg.

Mvh
-BB-
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det kan være lurt å bruke videodokumentasjon mht funksjonstest osv der dato og tid for den aktuelle forsendelsen er dokumentert og til vanlig - viktige saker i Norge tar kopi av brevkonvolutter før jeg legger de i postkassen (på vei inn i postkassa) og bilskilter tiil Satans Vegvesen utenom kontortid knipses på vei inn i kassa osv.

Jeg kjenner til andre som har blitt lurt på eBay ved kjøp av ting fra Kina, varer som er betalt for men ikke sendt altså en forskjellig sak fra din men da har eBay/PayPal sporenstreks tatt tak i saken og prompte tilbakebetalt pengene for varen som ikke ble levert på egne vegne mens de jakter på skurken.

Du bør vel ikke ha noe å frykte egentlig men påstår kjøper at den var DOA og har han sendt bilde av kablene slik at du kan verifisere de vs skader?
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.651
Antall liker
9.709
Sted
London
Eneste som kan fungere, er aa kreve at selger sender kablene i retur for at du kan verifisere at de ikke fungerer som beskrevet. La PayPal vite at du krever dette
Jeg har sluttet aa sende ting utenlands - er saa utbredt her fordi PayPal gir alle muligheten til aa reise en sak mot selgere uten bevis av noe slag
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
728
Antall liker
484
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Jeg merke at jeg får dårlig humør av dette... nå må jeg bruke tiden min til sånn tull... det er ikke snakket om noe stor beløp men det er bare feil at noen skal få lov til sånn. håper paypal folk ikke la seg lure også.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Akkurat vært gjennom samme prosedyre.
Bare vær saklig i din kommunikasjon og ikke gi etter.
Dette kommer dessverre til å ta litt tid og du får ikke brukt din PayPal i mellomtiden.
PayPal er erfarne og gjennomskuer en svindel kjapt. Bare å få kablene sendt hjem igjen av kjøper. (dekkes av han)

Kjedelig, men det finnes ikke snarveier.
Personlig er jeg helt ferdig med PayPal som betalingsmetode ved internasjonal handel. Kun bank overføring.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Denne kommer du til tape 99.99% sikkert. Det er bare tull at Paypal skal kunne avsløre om dette er en svindel eller ikke. De er ikke synske de heller. (Men det er som å kommunisere med roboter - både muntlig og skriftlig, selv om det er via en norsk kundesupport. Dette er self. for å beskytte seg selv av enhver art av implikasjon. Hvis dette er en over gjennomsnittlig halvsmart ebay-svindler så svindler han bare et fåtall av transaksjonene, så da MÅ ebay/Paypal "dømme" i hans favær. (Det samme om det er en ny bruker).

Her får du bare be kjøper sende kablene tilbake, med trackingnr. Når du henter kablene, sørg for å starte videofunksjonen på mobilen/kamera før du går inn i butikken/posten og film sammenhengende i "et klipp": hentelappen (som viser klart og tydelig alt), at du gir nevnte klipp til funksjonær, filme hans mens han leter fram pakken, filme selve pakken, navn nr . Alle detaljer fra alle kanter. La pakken være i bildet hele tiden (best å la noen andre filme om du f.eks må skrive under noe før du får utlevert pakken). Filme nøye mens du åpner pakken hos postkontoret. Finner du en stein oppi, så har du ihvertfall dokumentert det så godt du kan. (Last opp på youtube feks). Hvis ebay fortsatt favoriserer kjøperen, noe de fint kan finne på å gjøre, så kan du anmelde ebay/paypal og kreve dem for beløpet. Samtidig kan du stenge ned paypal-kontoen, ihvertfall fjerne kredittkort-info (de kommer ikke til å trekke kortene dine automatisk, men jeg syns det er nå logisk å fjerne dette likevel).
 
Sist redigert:

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
728
Antall liker
484
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
takk for svarene, dette var kjedelig, håper det ordne seg...

Det er ihvertfall en lærepenge, bokstavelig talt! :p
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
De to ut Kr. 4000 fra min konto når en Kineser hevdet
rør han kjøpte ikke ble motatt!Jeg fikk ikke varsel!Ble utestengt fra Audiogon og trukket ca samme sum av PayPal!Denne gang kom rør i Retur.Det var endel russiske notater på pakken som jeg fikk oversatt.Det viste at Russiske kjøper hadde fått tre meldinger fra sittlokale postkontor om å hente pakken.Isteden meldte han meg for bedrageri og jeg ble som sagt utestengt!Selv med denne dokumentasjon hjalp intet!No more PayPal!!!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
jeg solgte en Lyrec Frida til en kineser i Tyskland.......han glemte hele greia og dro hjem til kinesisk nyttår så pakken ble ikke hentet ut
så klagde han meg inn for at den ikke dukket opp og fikk pengene tilbake
ebay beholdt 280USD i fee da kjøpet ikke var avbrutt!?! teknisk sett
Ebay eier PayPal!
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
728
Antall liker
484
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
har fått beskjed av paypal at jeg må betale tilbake til kjøper etter kabler er sendt til meg. må betale frakt frem og tilbake... er nysgjerrig på hva jeg skal få i posten, skal filme alt...

aldri paypal igjen, ADVARER STERKT MOT Å BRUKE PAYPAL!!!
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
728
Antall liker
484
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Har paypal lov til å hente penger fra bank konto vis man ikke har nok saldo i paypal konto?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Nei. Det kan de ikke gjøre. De kan heller ikke trekke kredittkortet ditt. Men de *vil* tappe paypal-kontoen din. Derfor er det viktig å overføre pengene til bankkonto med en gang man har mulighet. Det nye er at dem ikke lar deg gjøre dette før det har gått en viss tid, og du må oppfylle enkelte betingelser. Dette kommer an på brukeren, antall transaksjoner/omsetning etc.
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
728
Antall liker
484
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Jeg har ikke noe penger igjen i paypal kontoen men vil ikke får noe overaskende inkasso varsel eller lignende... helt sikkert de kan ikke hente penger fra bank kontoen ??
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
Du bryter ingen lov ved å ikke ha penger på paypal-kontoen.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.842
Antall liker
17.346
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Samtidig er det mulig at du er bedre tjent med å svelge kamelene og gjøre opp. Etter du har fått og sjekket kablene.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Aldri i livet om jeg hadde gitt meg. En høyttalerkabel går for f... ikke i stykker. Har du navn og adresse er det vel verdt det å reise ned til han.
Og så hadde jeg gått til sak mot Paypal. Sikkert nok av advokater som vil ha en slik sak.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Lærepengen i etterkant må være- ikke selg greier til utlandet overhode, det er så plundrete, tidkrevende og kostbart med frakt osv når tig går i plunder som dette her.
Har erfaring og tapt på slike handler selv, det er ofte den ærlige som sitter igjen med svarteper.
 
Topp Bunn