Frakt og sending PayPal

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.578
Antall liker
7.118
Har hatt noen rørforsterkere stående i Tyskland jeg ikke lenger har bruk for og har fått et greit tilbud (4k euro) fra en fyr i Wales for forsterkerne, inklusive transport med DHL til Swansea. Hans forutsetning er at salget går via PayPal.

Jeg har brukt PayPal noen få ganger til å betale for diverse tjenester, men aldri for salg. Har lest meg litt opp på PayPal sine hjemmeside og det virker jo greit å sende en faktura til kjøpers e-post adresse. Har blitt enig med kjøper at så snart han overfører pengene til min PayPal så får jeg DHL til å plukke opp forsterkerne og sender sporingsnummeret til kjøper.

For dere som har erfaring med PayPal, er det noen risiki her jeg har oversett? Dessuten, for brukte forsterkere solgt mellom privatpersoner innen EU, er det noen moms eller toll å ta høyde for?
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Paypal er genialt. Aldri hatt problemer med de. De ordnet opp med et kjøp som ikke gikk i orden også.

Det er mva, men ikke toll på elektronikk som overskrider 350kr inkludert frakt fra utlandet.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.941
Antall liker
17.237
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Frisker opp denne tråden fremfor å starte ny, siden jeg har en lignende sak som TS.

Det er en i Russland som vil kjøpe mine høyttalere. Han spør om jeg har PayPal konte, hvilket jeg har. Men jeg kan ikke se at det står noe "kontonummer" noe sted når jeg logger meg inn. Hvordan foregår dette? Sender selvsagt ingenting før pengene er på konto.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.578
Antall liker
7.118
For ordens skyld så gikk det lekende lett med mitt salg av rørforsterkerne, og har i ettertid også solgt unna en del annet jeg har hatt liggende en stund. Bare gode erfaringer herfra med andre ord.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.442
Antall liker
12.561
Sted
Sørlandet
PayPal er den tryggeste betalingsmetoden du kan benytte og det er ingen idiot som stod bak:

 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå har jeg ikke brukt PayPal så mye, og er ei stund siden sist, men om jeg husker rett, så må du aktivt overføre kroner fra kort til PP-konto. PP trekker ikke automatisk fra kort.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.074
Antall liker
3.070
Torget vurderinger
2
Nå har jeg ikke brukt PayPal så mye, og er ei stund siden sist, men om jeg husker rett, så må du aktivt overføre kroner fra kort til PP-konto. PP trekker ikke automatisk fra kort.
Jeg tror du husker feil. Jeg har ihverfall ikke trengt å gjøre det.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.691
Antall liker
15.811
Torget vurderinger
2
PayPal er den tryggeste betalingsmetoden du kan benytte og det er ingen idiot som stod bak:

PayPal er veldig bra, og trygt. Har brukt det mye og i mange år.

Men Max Levchin og Peter Thiel bør nok få mesteparten av æren for PayPal. Musk fusjonerte inn X.com i firmaet Confinity som de grunnla noen år før, og som utviklet betalingsplattformen. Produktet ble lansert som PayPal. Musk forlot selskapet fordi de andre ikke ville flytte plattformen fra Unix til Windows, noe Musk insisterte på var helt nødvendig for videre suksess.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå har jeg ikke brukt PayPal så mye, og er ei stund siden sist, men om jeg husker rett, så må du aktivt overføre kroner fra kort til PP-konto. PP trekker ikke automatisk fra kort.
Jeg tror du husker feil. Jeg har ihverfall ikke trengt å gjøre det.
Du har nok rett.. :) men dog - man må jo sjøl inn og overføre til mottaker. Hovedpoenget er vel at man slipper å legge evt kredittkort ut i åpen kommunikasjon. Blir som å handle på hvilkensomhelst nettsjappe.... fordelen her er jo at man også kan få penger inn på samme konto....
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.878
Antall liker
17.476
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
PayPal vekslingskurs

Ett lite PayPal "triks".
Når du er i Sverige på Harrytur blir du spurt om du vil betale i Norske eller Svenske kroner. Her har vi lært at vi skal velge Svensk, ikke sant? Visa har som oftest den beste vekslingskursen. Om du betaler i Norske, vil butikkens vekslingskurs bli brukt. Men du blir spurt, det er det viktige her.
Hos PayPal spør de ikke, de legger bare inn sin egen vekslingskurs. Og den er ikke veldig fordelaktig!
På siden du kommer til etter å ha trykket Buy It Now kan du endre dette til å bruke kortutsteders kurs.
Trykk Change:
Skjermbilde 2017-08-28 kl. 15.06.24.jpg
Velg Options
Skjermbilde 2017-08-28 kl. 15.12.23.jpg
Skjermbilde 2017-08-28 kl. 15.07.18.jpg


Dagens Visa kurs:
Skjermbilde 2017-08-28 kl. 15.14.16.jpg

Ikke ille stor forskjell i dag, men kjøper du en vare for noen tusen USD, blir det jo litt :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.868
Torget vurderinger
0
Ett lite PayPal "triks".
Når du er i Sverige på Harrytur blir du spurt om du vil betale i Norske eller Svenske kroner. Her har vi lært at vi skal velge Svensk, ikke sant? Visa har som oftest den beste vekslingskursen. Om du betaler i Norske, vil butikkens vekslingskurs bli brukt. Men du blir spurt, det er det viktige her.
Hos PayPal spør de ikke, de legger bare inn sin egen vekslingskurs. Og den er ikke veldig fordelaktig!
På siden du kommer til etter å ha trykket Buy It Now kan du endre dette til å bruke kortutsteders kurs.
Trykk Change:
Vis vedlegget 454814
Velg Options
Vis vedlegget 454816
Vis vedlegget 454815


Dagens Visa kurs:
Vis vedlegget 454817

Ikke ille stor forskjell i dag, men kjøper du en vare for noen tusen USD, blir det jo litt :)
Takk for den, hadde jeg ikke tenkt over.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.881
Antall liker
4.322
Dette ser man jo mye av når man betaler med kort i utlandet også. Utrolig at dette vekslingslureriet er lov. Det grenser jo til svindel.
 
Topp Bunn