pc avspilling hva er best Mac eller å bygge seg en Htpc.

Luxor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2009
Antall liker
1
Sted
Vest-Agder
Torget vurderinger
4
Hei

Jeg går over til pc avspilling nå!.Og dermed har jeg noen spørsmål til dere data guruer,neida man trnger ikke være noen guru for
å komme med egen erfaringer og ellers andre tanker om temat,Mac eller selvbygd Htpc.

Jeg har da eventuelt tenkt å bygge den selv da jeg sitter inne med nok kunnskaper om det å bygge pc.

Skal jeg bygge en Htpc så blir det en topp spekifiseret en,,nyeste intel prossesering,usb3,firewire sataII og pci e express bare
for å nevne noe.

Nå spør jeg kanskje dumt med er Mac OS bedre enn Windows 7 når det gjelder avspilling og ripping,og er Mac OS avhengig
av spesiell hardware eller kan man implentere det i en Htcp også?

Viss man f.k.s bruker en imac hvordan ordner man det praktisk ved kopling av ekstern Dac,man trekker vel ikke en lang usb kabel fra stue bordet til hifi hyllene?

Viss ikke det blir en htcp,er jo morsomt æå bygge sin egen men kan man b ruke trådløst tatatur,mus eller skjerm,spør sikkert dumt igjen,men jeg lurer på dette da jeg ville ha brukt den som hjemme pc også?

Alle som føler de har noe å bidra med er velkommen.
Hadde også vært morsomt å høre hva andre har brukt av hovedkort,det må vel bli microAtx viss det hele skal inn i ett htpc kabinett kom gjerne med merke navn og modell på kort som du har brukt,eller hva som er ditt dream come true kort.

mvh
Supersam

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.028
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Når du skriver pc-avspilling; er det da i betydningen at du f x bygger deg en htpc, med ditto diger diskplass, for så å kjøre signalet via ekstern dac? Eller implementerer du dac i pc`n?
Eller tenker du litt videre; kan det bli aktuelt med streaming fra nettverksdisk? Disse kan jo, på en relativt grei måte, implementeres med bortimot trådløs avspilling og tilkobling til habil ekstern dac....

mvh
Proffen

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Tja, det er umulig å svare på dette, det avhenger av hva du vil ha og trenger. Er Bluray et issue, så se bort fra MAC. Du står friere med W7 til å implementere ting som romkorreksjon, aktiv deling etc. Format støtte er også enklere i windows. At lydkvaliteten er bedre i OSX kan nok stemme hvis en snakker out of box, men en riktig satt opp windows maskin står ikke tilbake for OSX. Så har du jo Linux, der er det også forskjellige løsninger som kan brukes.
Firewire er vel et utdøende interface, så det trenger du vel ikke implementere.
Skal du kun spille musikk, så gå med det du føler for, ferdig Mac Mini eller bygg en liten vifteløs W7 sak, skal du bruke den som HTPC så ville jeg heller vurdert W7, da denne takkler Bluray avspilling og ripping.Den siste Mac Mini har heller ikke optisk drev, så ripping/avspilling av CD/DVD krever en ekstern CD-Rom.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Både W7 og Mac med tilhørende avspillerprogrammer er enkle å sette opp, remote løsninger er plug and play og de har lossless digital ut.
Begge deler er tilnærmet plug and play såvidt jeg har forstått (har kun erfaring med pc og Android remote)

Lykke til med valget.

Luxor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2009
Antall liker
1
Sted
Vest-Agder
Torget vurderinger
4
Proffen skrev:
Når du skriver pc-avspilling; er det da i betydningen at du f x bygger deg en htpc, med ditto diger diskplass, for så å kjøre signalet via ekstern dac? Eller implementerer du dac i pc`n?
Eller tenker du litt videre; kan det bli aktuelt med streaming fra nettverksdisk? Disse kan jo, på en relativt grei måte, implementeres med bortimot trådløs avspilling og tilkobling til habil ekstern dac....

mvh
Proffen
Hei Proffen

Jeg hadde tenkt å gjøre det slik som du nevner en htpc med god plass,skulle det bli for lite har jeg jo mulighet til å kople til usb 3
disker.Er meningen å ha en dedikert Dac ut i fra htpc.

Luxor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2009
Antall liker
1
Sted
Vest-Agder
Torget vurderinger
4
stejorge skrev:
Tja, det er umulig å svare på dette, det avhenger av hva du vil ha og trenger. Er Bluray et issue, så se bort fra MAC. Du står friere med W7 til å implementere ting som romkorreksjon, aktiv deling etc. Format støtte er også enklere i windows. At lydkvaliteten er bedre i OSX kan nok stemme hvis en snakker out of box, men en riktig satt opp windows maskin står ikke tilbake for OSX. Så har du jo Linux, der er det også forskjellige løsninger som kan brukes.
Firewire er vel et utdøende interface, så det trenger du vel ikke implementere.
Skal du kun spille musikk, så gå med det du føler for, ferdig Mac Mini eller bygg en liten vifteløs W7 sak, skal du bruke den som HTPC så ville jeg heller vurdert W7, da denne takkler Bluray avspilling og ripping.Den siste Mac Mini har heller ikke optisk drev, så ripping/avspilling av CD/DVD krever en ekstern CD-Rom.
Hei
Det er altså som jeg trodde att det er enklere å implementere forskjellige ting i W7,bluray er ikke helt nødvendig for meg,men må ha en disk slik att jeg kan få rippet over til hdd.
Vet du om det går ann å få en Htpc til å virke med trådløst tastatur,mus er jo ikke noe probllem å bruke trådløst det bruker jeg allerede på min Laptop.Hvis jeg skal kople til en skjerm hvordan gjøres dette enklest?avstand i fra skjerm og htpc vill bli ca 2/2.5 meter må dette gjøres f.k.s via hdmi kabel eller finnes der trådløse muligheter?

Bygger jeg en slik htpc som jeg går med planer om vil jeg svært gjerne kunne bruke den som en vanlig pc også.

Har tenkt litt på imac som både ren pc og til avspillings system,men jeg vil vel da måtte trekke en usb kabel fra imac til Dac,og det ville bli en kabel på 2.5/3 meter,er dette ett problem bortsett fra kabel irritasjon.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.028
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
SUPERSAM skrev:
Proffen skrev:

mvh
Proffen
Hei Proffen

Jeg hadde tenkt å gjøre det slik som du nevner en htpc med god plass,skulle det bli for lite har jeg jo mulighet til å kople til usb 3
disker.Er meningen å ha en dedikert Dac ut i fra htpc.
Vel, jeg tenker jo som så: Hvorfor ikke like godt gå for en nettverksspiller med tilhørende NAS? Kan ikke helt se at det skal være spes mye dårligere løsning, og du kan kjøre signalet via ekstern dac.
Jeg valgte Sonos, og har ikke angret en dag på det... Bare en tanke... ;D

mvh
Proffen

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
36.196
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Jeg ville da bygd en server-NAS, helst plassert den unna veien i en kjeller, kott eller arbeidsrom, og streamet lyden over nettverket (gjerne kablet) til en nettverksspiller. Der tas signalet ut digitalt, inn på en DAC og inn på anlegget.

Ofte en veldig bra løsning hvis man også vil ha musikken i flere rom (ev samtidig).

Jeg bruker squeezebox, Sonos har vært nevnt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Fordelen med HTPC er at du kan skaffe deg et kabinett som holder mange år og utvide innmaten underveis. Det blir umulig med Mac. Du kan også få en HTPC 100% lydløs, noe som heller ikke er mulig med Mac. Lydmessig så er det ingen forskjell så sant du bruker Asio eller Wasapi i Windows. Fordelen med Mac er et at det er mer fiks ferdig system. iTunes og iPad og du har en flott løsning. Men den dagen Macen ryker, så må du kjøpe deg helt ny. Du kan ikke installere OSX på noe annet enn en Mac så vidt jeg vet.

Nettverksspiller er en litt enklere løsning, men byr ikke på så mange muligheten. En HTPC kan jo brukes til mye mer.

Jeg anbefaler HFX kabinett med SSD. Da er den helt lydløs. Koster en del, men da har du kabinett for mange herrens år.

HFX mini med halve høyden og slot-in disk er enda penere.

Tablet PC (touchscreen) er vel den mest elegante måte å styre en HTPC på. Et annet alternativ er en liten skjerm og et trådløst tastatur med mousepad. Logitech diNovo Edge er det beste trådløse tastaturet jeg har vært borti.
http://www.logitech.com/no-no/keyboards/keyboard/devices/192

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
orso skrev:
Jeg anbefaler HFX kabinett med SSD. Da er den helt lydløs. Koster en del, men da har du kabinett for mange herrens år.
Hvem selger HFX-kabinetter?
Det er flere. Jeg har kjøpt mine (ferdig montert) fra disse:
http://www.kinsarvik-breiband.net/
De satser i utgangspunktet på custom og ferdigbygde HFXer. De skal oppgradere nettsiden i nær fremtid.

HFXene er vanskelig å bygge. Mye vanskeligere enn en standard HTPC. Så dersom du ikke er veldig flink på HTPC bygging, ville jeg ha betalt de ekstra kronene for å få en ferdigstilt. De tar uansett ikke så mye for det. Bare sende en mail og forhøre seg.

Det finnes også et micro kabinett, men jeg synes ikke det er så veldig pent og du er veldig begrenset til innmat. Mini kabinettet i sort metal (matt) er griselekkert i real life. Slot-in drev støyer dog litt mer enn et vanlig drev.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
orso skrev:
CDWMcInSpots skrev:
orso skrev:
Hvem selger HFX-kabinetter?
Det er flere. Jeg har kjøpt mine (ferdig montert) fra disse:
http://www.kinsarvik-breiband.net/
De satser i utgangspunktet på custom og ferdigbygde HFXer. De skal oppgradere nettsiden i nær fremtid.

HFXene er vanskelig å bygge. Mye vanskeligere enn en standard HTPC. Så dersom du ikke er veldig flink på HTPC bygging, ville jeg ha betalt de ekstra kronene for å få en ferdigstilt. De tar uansett ikke så mye for det. Bare sende en mail og forhøre seg.

Det finnes også et micro kabinett, men jeg synes ikke det er så veldig pent og du er veldig begrenset til innmat. Mini kabinettet i sort metal (matt) er griselekkert i real life. Slot-in drev støyer dog litt mer enn et vanlig drev.
Takk for svar.

HFXene er vanskelig å bygge. Mye vanskeligere enn en standard HTPC. Så dersom du ikke er veldig flink på HTPC bygging, ville jeg ha betalt de ekstra kronene for å få en ferdigstilt.
Hva ligger det i dette? Tenker du på (fornuftig) komponentvalg/kombinering, er det selve byggepresessen og/eller noe annet?

Jeg har aldri bygd en HTPC, men jeg har bygd noen PCer og "skrudd på" langt flere.

Luxor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2009
Antall liker
1
Sted
Vest-Agder
Torget vurderinger
4
Hei :)

Takker for alle innspill,har nå valgtr å gå for en en helt ny Mac Mini den mellomste av tre konfigureringe der sitter en pentium i5
i den.og trådløst tastatur og mus,så nå skal jeg se etter en skjerm jeg kan ha stående på bordet.Den vil ta da over som pc også,og jeg har ikke lenger behov for den bærbare tror jeg.

ER der foressten noen som vet om mac har noen form for støtte til Android tlf?

mvh
Supersam

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Hva ligger det i dette? Tenker du på (fornuftig) komponentvalg/kombinering, er det selve byggepresessen og/eller noe annet?

Jeg har aldri bygd en HTPC, men jeg har bygd noen PCer og "skrudd på" langt flere.
Begge deler. Mini kabinettet trenger f.eks raising card dersom du skal bruke flere PCI(e) kort og tror ikke alle hovedkort passer i det. Det følger ikke med noe instruksjon om fargekode på kabler o.l., du må vite det. Strømforsyning løsningen er spesiell. Kjøling foregår ved heatpipes som monteres. Du kan ikke bruke komponenter som generer for mye varme.
Det er ikke helt rett frem, men selvsagt fullt mulig å få til hvis du baler litt, undersøker en del på forhånd og er tålmodig.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Skal du kjøpe HFX så sjekk i Frankrike. På HFX sin hjemme side står forhandlere listet opp, og den i Frankrike er ganske billig.
HFX er jo mer et komplett mediacenter en en lydavspiller, hvis det kun er lyd så ville jeg også sjekket http://www.sonore.us/index.html

Topp Bunn