PC-basert musikk fra internet - for dummies

bgran

Medlem
Ble medlem
14.07.2008
Innlegg
26
Antall liker
1
Etter at jeg har oppdaget at det er flere enn meg som føler seg som "dummies" når det gjelder PC-basert musikk fra internet, tar jeg sjansen på å starte en ny tråd.
Jeg laster ned ganske mye High-rez musikk på min standard bærbare PC og spiller musikken gjennom en DAC (Abrahamsen A-dac) og hodetelefonforsterker (Graham Novo) samt Grado 325i . Det høres bra ut, men jeg aner ikke om jeg får ut det jeg har kjøpt 96kHz/24 bit eller 192/24?? Jeg har en mistanke om at lyden er ok pga utstyret, og det er jo for dumt å betale i dyre domme hvis den bærbare PC'en ikke holder mål. Erstatter A-dac'en PC-dac'en eller er det analoge signaler som bare "går rett igjennom" til Novo uten noen forbedring? Forklaringer og forslag tas imot med takk!
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
PC'en holder mål den, du sender digitalt til A-DAC, det du kanskje kan se på er om du kan optimalisere avspiller SW. Det er en sticky her på Foobar med oppsett av asio eventuelt WASAPI.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Gutta på computeraudiophile.com mener det ikke er så enkelt. Jeg vet ikke siden jeg selv kjører alt trådløst til airport express og dermed hverken kan kjøre hirez (komigjenaapple?!?!) eller trolig har behov for bra pc?
Uansett, på dette nettforumet er folk opptatt av skikkelig strømkabel til pcen, helst solid state harddisk eller ekstern server slik at det ikke er bevegelige deler i pcen. Ingen andre programmer får kjøre osv.

Jeg tror generelt at det ikke er såååå nøye jeg.
 

bgran

Medlem
Ble medlem
14.07.2008
Innlegg
26
Antall liker
1
stejorge skrev:
PC'en holder mål den, du sender digitalt til A-DAC, det du kanskje kan se på er om du kan optimalisere avspiller SW. Det er en sticky her på Foobar med oppsett av asio eventuelt WASAPI.
Da har jeg i ale fall fått svar påat A-DAC'en har en misjon. Takk.
Hensikten med tråden var at andre "dummies" kunne bruke den til å lære mer om PC-musikk. Det ville i alle fal garantert være nyttig for folk i min alder (nærmer meg 70) som ikke er vokst opp med dagens datasystemer. Jeg kan mye om analog lyd/utstyr, men det er neppe fremtiden.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
bgran skrev:
Hensikten med tråden var at andre "dummies" kunne bruke den til å lære mer om PC-musikk. Det ville i alle fal garantert være nyttig for folk i min alder (nærmer meg 70) som ikke er vokst opp med dagens datasystemer. Jeg kan mye om analog lyd/utstyr, men det er neppe fremtiden.
Jeg har da arbeidet med mennesker som formodentlig er like gamle som og eldre enn deg. De kunne programmere datamaskiner de også. Heller ikke eldre mennesker er en ensartet gruppe. ;)

Forøvrig kan det være bra med en slik tråd.

stejorge skrev:
PC'en holder mål den, du sender digitalt til A-DAC,
Begge deler er korrekt.

stejorge skrev:
det du kanskje kan se på er om du kan optimalisere avspiller SW. Det er en sticky her på Foobar med oppsett av asio eventuelt WASAPI.
Tråden "Foobar innstallasjon - guide (Windows)" er bra.

bgran skrev:
Jeg laster ned ganske mye High-rez musikk på min standard bærbare PC og spiller musikken gjennom en DAC (Abrahamsen A-dac) og hodetelefonforsterker (Graham Novo) samt Grado 325i . [...] Jeg har en mistanke om at lyden er ok pga utstyret, og det er jo for dumt å betale i dyre domme hvis den bærbare PC'en ikke holder mål. Erstatter A-dac'en PC-dac'en eller er det analoge signaler som bare "går rett igjennom" til Novo uten noen forbedring? Forklaringer og forslag tas imot med takk!
bgran skrev:
stejorge skrev:
PC'en holder mål den, du sender digitalt til A-DAC,
Da har jeg i ale fall fått svar påat A-DAC'en har en misjon. Takk.
Abrahamsen A-DAC er en USB-DAK. Når den er tilkoblet en datamaskin oppfatter datamaskinen den som et lydkort den kan sende (digital) lyd til. USB-DAKen mottar digital lyd fra datamaskinen via USB og omformer den til analog lyd som den sender videre til en analog audiokomponent.

bgran skrev:
Jeg laster ned ganske mye High-rez musikk på min standard bærbare PC og spiller musikken gjennom en DAC (Abrahamsen A-dac) og hodetelefonforsterker (Graham Novo) samt Grado 325i . Det høres bra ut, men jeg aner ikke om jeg får ut det jeg har kjøpt 96kHz/24 bit eller 192/24??
Du får ikke det du betaler for når du avspiller høyoppløste lydfiler via Abrahamsen A-DAC fordi Abrahamsen A-DAC kun har støtte for standardoppløsning (Sample Frequency Range: 32kHz-48kHz og Maximum Word Length: 16-bit). Du trenger en annen DAK med støtte for høyere samplerate og ordbredde for å dra nytte av > 48 kHz og/eller > 16 bit.

[Spesifikasjoner for Abrahamsen A-DAC hentet fra http://www.abrahamsenaudio.no/]
[Mine uthevninger]

24-Bit/192 kHz D/A Converter 1 x USB input
24-Bit/192 kHz Upsampler 1 Pair output XLR (balanced)
Power supply: External 1 Pair output RCA (singel)
Width 12.5cm Height 6.5cm
Depth 14cm Weight 0.5kg

Output impedance: Balanced / single < 10Ohm.
Frequency response: DC to 1MHz -3dB
Digital Input
Sample Frequency Range: 32kHz-48kHz
Maximum Word Length: 16-bit
Det finnes andre tråder på HFS som ser nærmere på høyoppløste musikkutgivelser. Det viser seg at en (god) del er juks av ulike årsaker. Disse utgivelsene gir ikke noe ekstra selv om man har superutstyr i superkonfigurasjon i superrom. Det er m.a.o. også mulig å kjøpe "katta i sekken".

Rockefoten skrev:
Gutta på computeraudiophile.com mener det ikke er så enkelt. Jeg vet ikke siden jeg selv kjører alt trådløst til airport express og dermed hverken kan kjøre hirez (komigjenaapple?!?!) eller trolig har behov for bra pc?
Uansett, på dette nettforumet er folk opptatt av skikkelig strømkabel til pcen, helst solid state harddisk eller ekstern server slik at det ikke er bevegelige deler i pcen. Ingen andre programmer får kjøre osv.

Jeg tror generelt at det ikke er såååå nøye jeg.
En del mennesker ser ut til å tro at akkurat de samme regler gjelder for digtale datamaskiner og (fin)mekaniske, analoge platespillere. De overser fullstendig at en datamaskin f.eks. benytter bufre, protokoller med feilkorreksjon m.m. for å sikre pålitelig drift og datatransport. En del på computeraudiophile.com skal visst være ganske ille, men de er ikke særlig bedre i en del hifitidsskrifter. Noen ganger er det opplagt at de (overhode) ikke vet hva de snakker og skriver om.

bgran skrev:
Jeg laster ned ganske mye High-rez musikk på min standard bærbare PC og spiller musikken gjennom en DAC (Abrahamsen A-dac) og hodetelefonforsterker (Graham Novo) samt Grado 325i . [...] Jeg har en mistanke om at lyden er ok pga utstyret, og det er jo for dumt å betale i dyre domme hvis den bærbare PC'en ikke holder mål.
PCen er neppe/ikke noe problem. (Så godt som) alle nyere PCer er helt fine til musikkavspilling via en USB-DAK. (Jeg unngår å skrive alle fordi noen kanskje forsøker å selge et eller annet jallaprodukt som aldri burde vært produsert).

Abrahamsen A-DAC skal være en riktig god DAK til prisen (kr. 895) så lenge man kun spiller musikkopptak med standardoppløsning (se ovenfor). Det finnes dog, som alltid, bedre produkter hvis man betaler (vesentlig) mer. Hvis du har en god DAK fra før uten USB-inngang, kan en (asynkron) USB -> S/PDIF-konverter være en god og rimelig løsning/oppgradering. Eksempler: Musical Fidelity V-Link (II), Musical Fidelity V-LINK 192 og Stello U3.

Jeg kjenner overhode ikke Graham Slee Novo. Den må andre kommentere. Prisen er kr. 2760. Utgangsimpedansen er ikke oppgitt i spesifikasjonene.
http://www.headphoneamplifiersusb.com/novoheadphoneamplifier.htm
http://www.stereolab.no/Graham_Slee_Projects.htm

Jeg har ikke hørt Grado SR325i og vet lite om den, men både Grado og andre lager dyrere hodetelefoner. Det ser ut som om Grado SR325is er modellen før/under Grado RS2i, PS500 og RS1i (jfr. pris). Den er m.a.o. neppe det svakeste leddet i din avspillingskjede hvis den matcher resten av utstyret og din smak. Noen liker Grado, andre ikke. Husk dessuten at Grado dessverre er høyt priset i Norge i forhold til en del andre hodetelefonfabrikater.

Jeg avrunder med et lite sluttapropos med blikk tilbake til innleggets start:



"Min" første datamaskin var en IBM 4341 model 12
 

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Trådtittelen "PC-basert musikk fra internet - for dummies" er kanskje litt misvisende? "fra internet" er faktisk lite relevant i forhold til scenariet du beskriver. Musikkfilene kan egentlig komme fra et vilkårlig sted. "fra internet" indikerer bruk av en internettbasert strømmingstjeneste som Spotify, WiMP eller Qobuz.

Trådtittelen bør (antagelig) være:
"PC-basert musikk for dummies"
"Datamaskinbasert musikk for dummies" (inkluderer også Apple Macintosh)
"PC-basert musikk - for dummies"
"Datamaskinbasert musikk - for dummies"

Mvh.
 
Topp Bunn