Pc bygging.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Etter å ha pønsket litt så ser det ut til at jeg kommer til å
    velge et HK med heatpipe.
    Asus eller Abit HK.

Plextror DVD saken forblir som før.
    Funderer litt på scøzzi hd... noen som tror at dette blir vrient?
    Må kunne boote! Er dette noe problem med Asus eller Abit?

Jeg har fryktelig lyst til å ha en 15.000 spin systemdisk...
    Gjerne en cheeta 15.4k på en 37 Gig... Vroooom!
    Men det blir liksom 2500kr bare der! Er det verd det?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du kan jo bruke en 10K spin 37GB Raptor som systemdisk. Eller som jeg gjør, kjøre 2 slike i RAID 0.

Disse burde ikke koste så mye i dag.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Hvordan er det med boot fra slike da?
    Tar det lang tid eller?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når systemt var nyinnstallert gikk det meget fort. Nå er det en stund siden, og jeg har innstallert alt mulig rammel siden så nå går det ikke spesielt fort.. Tror windows er best hvid man reinstallerer et par genger om året.

Men uansett 2 SATA disker i Raid booter mye kjappere enn 1. Kan tenke meg at gevinsten er ca. 30-40 %.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Vil du ha skikkelig rask systemdisk skaffer du deg en Gigabyte i-RAM eller tilsvarende. DDRDrive er rett rundt hjørnet, og den bruker bl.a. PCI Express i stedet for PCI. Her er det en video av en maskin med Windows på RAMdisk som rebooter... Rimelig kjapt :D

Aberet er selvfølgelig prisen og ganske begrenset kapasitet.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Lurer på om Alienware ville ha gått med på å selge bare
    ett kabinett med psu ... ;D

*lillelørdagsk..* kanse det kanse? ;D

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Jeg bruker en raptor disk som OS disk i alle pcene mine. Fungerer veldig bra, bråker og koster langt mindre enn SCSI.
    Jeg tror de <5 sekundene du sparer på en 15.000RPM disk aldri vil spare seg inn ved privat bruk.

Berg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Antall liker
    1
    Skaru kjøre den der cheeta disken så burde du kjøpe høreklokker også. De der er laget for rack monterte servere etc. som står i tempererte glassbur hvor det ikke er mennesker.

edit: og er du en normal pcbruker vil du ikke merke noen ytelsesmessig forskjell mellom dyre scsi disker for servere og s-ata disker for workstations.

N

nb

Gjest
    SCSI er beregnet på serverbrukt, de var (er?) mer stabile og driftssikre enn IDE/SATA - disker, koster mye mer, bråker mer og er mindre enn alternativene. Etter min mening har de ikke veldig mye i en hjemme-PC å gjøre.

Raptor er et alternativ, men ser ikke ut til å være veldig god value-for-money. Og i alle fall ikke noe å gå for om man skal ha det så stille som mulig.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Ifølge nyere tester sier man at 15.000 spin disker nå er like lydløse som sine s-ata brødre... Iallefall noen av dem er det.

Så finnes det "ganske" rimelige hd-kjølere som også funker
    som dempere slik at diskene blir helt lydløse... små kabinett
    man huser dem i på en måte.

Uansett...

Etter å ha pønsket lenge og vel så har jeg lyst til å prøve scsi
    Det hele virker som om det bare koster 300kr mer for en systemdisk enn en raptor!

Raptor = 2200kr = 150G Raptor.
    SCSI = kontroller + 36G = 2500kr!!!
    Er levelig om enn mindre kapasitet og sånn.

Jeg kjører ett veldigt komplext og avansert oppsett på min
    nåværende pc. Av og til stopper maskinen rett og slett opp!!! Den kneler under det hele og det er hd og kontroller for hd som får en for lang I/O-kø og rett og slett
    blir til sirup... fysj hvor jeg hater det!!!
    I det minste blir det raid på systemdisken!!! 2 x raptor da.... :(Furte) ... ;D

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.306
    Torget vurderinger
    4
    Okey... Nå føler jeg du tenker litt feil tweakman... Kanskje du kunnne utdypelitt mer om hvilket bruk diskene skal utsettes for?
    Raptorer og SCSI har noe lavere aksesstider, samt litt høyere sekvensiell skriveytelse enn vanlige disker. Til aplikasjoner som krever mye I/O virksomhet, altså aksessering og skriving til små områder samtidig vil en raptor komme til sin rett. Raptoreiere skryter uhemmet av hvor mye raskere og bedre de er enn deres gamle ide-disker. Det de fleste som merker denne ytelsesøkningen oppgraderer sikkert fra disker som er 1-2 år gamle, og da er det klart at det er merkbar ytelsesforbedring. Jeg har en 1,5 år gammel 80GB samsung, og ytelsesforbedringen til min nyeste 250GB samsung er absolutt merkbar.

Det jeg mener å si er at dersom du snuser på 1stk raptor til 2200,- så er du mye bedre tjent med å kjøpe 4x samsung Spinpoint P120 250GB disker og kjøre disse i raid 0 (om du tør). Prisen blir akkurat det samme. Dette setter raptorene til skamme på alt annet enn aksesstid. Husk også at 250GB'en til samsung er en av de diskene som yter bedre enn sine småbrødre med mindre kapasitet.

Se benches av raptor 150GB, raptor 74GB og Samsung 250GB her!

Når du leser sequential read-testene, husk og sammenligne likt fyisk område på diskene, altså 0-75-150GB området fra samsungen opp mot raptorene.

Tygg litt på dette, så skal jeg leite etter tester med disse i raid 0 i mellomtiden. ;)

N

nb

Gjest
    www.hardware.no ble det også påpekt at en ikke helt usannsynlig forklaring på til dels dramatiske ytelsesforbedringer med Raptor-disker er det faktum at de stort sett blir testet med en duggferks OS-installasjon. Om man da tidligere hadde en årsgammel XP-installasjon, er det ingen bombe at ting går noget kjappere med en nyinstallasjon, Raptor eller ikke raptor.

Vedlegg

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.306
    Torget vurderinger
    4
    Nå bytter jeg hardware og drivere relativt ofte, så det er ikke utenkelig med påde 4, 5 og 6 reinstallasjoner i løpet av et år...

Fant faktisk ut at det var vanskelig å oppdrive tester av raptor opp mot raid-0 oppsett. Nå er det lenge siden jeg selv kjørte raid 0. Må vel kanskje investere i en til samsungdisk, men høyest på dagsorden er nok ny strømforsyning.

Vedlegg

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Man behøver ikke å reinstallere ved skifte av hardware og drivere da...
    Jeg har ikke reinstallert når jeg har gjordt dette...
    Ok, ok, så har jeg "bygd" og sydd sammen min xp home med en
    XP prof developers kjerne (kan faktisk lastes ned gratis ifra micke soft!!!) Altså microsoft... og "rekompila" uten drivere i det hele tatt... Disse sydde jeg inn manuelt siden...
    Gikk som hakka møkk!...
    Det finnes program som gjør dette for deg automatisk og!!!

L

Lydtekniker

Gjest
    AMD halvverte igår prisene på sine dual core-prosessorer :D X2 5000+ til 2750,-!

...og Intel har annonsert fire-kjerne før jul.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Core 2 Due E6600 til 2600,- yter allikevel mye bedre i de aller fleste tester jeg har sett, så når jeg skal bygge meg HTPC til høsten velger jeg nok Intel fremfor AMD :)

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Det skal være visst! Stoolman på hw.no-forumet har faktisk fått tak i en Kentsfield (fire-kjerne) allerede. :eek:

Han skal leke med flytende nitrogen og overklokking i dagene som kommer...

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.306
    Torget vurderinger
    4
    Man behøver ikke å reinstallere ved skifte av hardware og drivere da...
    Jeg har ikke reinstallert når jeg har gjordt dette...
    Ok, ok, så har jeg "bygd" og sydd sammen min xp home med en
    XP prof developers kjerne (kan faktisk lastes ned gratis ifra micke soft!!!) Altså microsoft... og "rekompila" uten drivere i det hele tatt... Disse sydde jeg inn manuelt siden...
    Gikk som hakka møkk!...
    Det finnes program som gjør dette for deg automatisk og!!!
    Misforstå meg rett, man må selvfølgelig ikke reinstallere, men foretrekker å minimere oppsamling av "slagg" fra gamle drivere, installerte programmer osv, osv. En frisk pc er en glad pc.

Anngående AMD 64 x2 vs den nye intel Conroe så ser det ut som om intel er totalt overlegen denne gangen. Per dags dato er det dog veldig få (og dyre) hovedkort som støtter denne prosessoren, så der lønner det seg nok å vente noen måneder om pris er kritisk (som det som oftest er for oss studenter). Conroe er dog ikke noe kjøligere enn amd, så for htpcbruk er nok Pentium M fortsatt det greieste med tanke på ytelese/temperatur.

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.306
    Torget vurderinger
    4
    Anngående enkel reinstallasjon:

- Ha minst to partisjoner hvorav kun windowsinstallasjonen og installerte programmer (office, photoshop etc) befinner seg på den første partisjonen.

- Mapp Mine dokumeneter til en annen ledig partisjon, eksempelvis d:\Mine Docs slik at de ikke går tapt under reinstallasjonen

- Bruk Nlite sammen med winXP platen din til å lage deg en personlig installasjon der du kan sette ønskede alternativer på de fleste settings som kan endres fra windows. Samtidig kan du bake inn autoinstall på mange programmer, (drivere om du ønsker), og gjøre installasjonen totalt automatisert.

Programmet virker litt omfattende i begynnelsen, men det finnes masse god informasjon på hjemmesiden deres. Anbefales absolutt!

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Jeg syns forsåvidt de nye EE-prosessorene til AMD også ser interessante ut til HTPC-bruk. X2 3800+ har TDP på henholdsvis 35 og 65 watt, om jeg husker riktig. Jeg skal klør allikevel i fingrene etter å bygge en 100% passivt kjølt Conroe-maskin... ::)

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Amd holder jo og på med "Reverse multithreading"

dvs 32 bit prog for en cpu skal kunne "a,b,a,b,a,b,a,b"' e på
    en dualkjerne, men programmet ser bare en cpu med dobbel hastighet!!!! Er fett!!! Om de får det til da! :)

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Det er vel foreløpig bare rykter. Noe sånt er veldig vanskelig å få til i praksis, da det avhenger av blant annet veldig gode prediksjon-algoritmer. A/B-svitsjing holder jo ikke, for da vil den ene prosessoren ikke gjøre noe mens den andre jobber. Ingen gevinst altså. Det de må gjøre er å parallellprosessere, men det kan bare gjøres om de har en operasjon som ikke avhenger av resultatet av en annen. Skal bli spennende å se om de får til noe, men jeg ville ikke satt penger på at ytelsesgevinsten blir stor i veldig mange tilfeller :)

Vedlegg

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Noe utrolig er at Amiga hadde en 5-sync proc til å fordele utregning mellom hele 5 utregningchipper!!! i 1987!!!
    Det var langt fremme det!!! !!!

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    64-bit har jo også fått en renessanse i det siste. Jeg har en gammel DEC 3000/300X fra begynnelsen av nittitallet stående, den har en 64 bit Alpha-prosessor på 175 MHz og kjører NetBSD for tiden :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn