Jeg har tanker om at denne konstruksjonen skal ha eget/egne basselement L26RFX/P (seas) med aktiv deling ved ca 100-125. I første omgang konsentrerer jeg meg om mellomtone-/diskantdelen. Jeg merket meg at HDS elementet har en egenresonans ved 50 mens W18NX har tilsvarende ved 70 hz, noe som gjør meg litt betenkt med tanke på å bruke seas. Til gjengjeld har HDS elementet betydelig dårligere off-axis respons ved delefrekvensen oppover (2500 - 3000) enn seas. På ene siden betyr det (kanskje) mindre problem med romrefleksjon, men på andre siden, mindre muligheter for å eksperimentere med ulike vinklinger av ht. Jeg registrerer, som Snikkers-is antyder et fall i nivået ved 1400 hz, men det har også W18NX og en rekke andre bass-mellomtone elementer i denne størrelsesorden. Excel-elementene i magnesium har i tillegg en dip i frekvenskurven ved 800 - 1000 hz eller for lav følsomhet i aktuelt frekvensområde.
Jeg bruker i dag en MCA15RCY (seas) som har rimelig høy følsomhet (90 db), ingen brysom oppbrytning og grei nok. Men jeg innbiller meg at jeg vil kunne få enda mer ut av et mer raffinerte elementer. Såpass høy følsomhet er skjelden kost og jeg ønsker å beholde følsomheten (med tanke på en mulig rørbasert fremtid) og tenker derfor en MTM konstruksjon.
Jeg har, så langt en seriøs konstruksjon bak meg, som til tross for fravær av målinger spiller meget bra. Fordi jeg har altfor lite disponibel tid til å krabbe rundt med måleutstyr og prøve meg fram, ville det selvsagt gjort ting enklere dersom jeg kunne ha brukt en eksisterende konstruksjon. Alternativet, kan hende er å dra med seg ferdig konstruksjon til en av dere som driver med denslags, for måling og finjustering.