Peerless HDS Exclusive?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei!
Noen som har prøvet disse elementene, f.eks dette?http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=3? Høres de like bra ut som de ser ut på papiret? Noen som kjenner til konstruksjoner hvor disse er benyttet? Truels Gravesen har en, men elementet som han har brukt er et annet enn det som leveres i dag.

Øivind

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.306
Sted
Østfold
Jeg er litt bekymret for 3dB fall ved kantresonansen på ca 1400Hz. I tillegg er det alltid en utfordring med Tymphany at de måler i infinite baffel, noe som gjør det vanskelig å se for seg den naturlige responsen i en vanlig baffel.

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Her er jeg uenig med deg Snickers, ved å måle dem i det måleoppsettet fjerner man den variabelen en kasse med en gitt frontplatebredde nødvendigvis er. Hva om man ikke har tenkt å bruke samme frontplatebredde/høyde/elementplassering som det som er brukt på målingene?

Det fins jo fine programmer for å simulere baffeldiffraksjon og baffelsteptapet, for ikke å snakke om at en med litt erfaring vet omtrent hvordan systemresponsen blir i et vanlig WAF-justert høyttalerkabinett.

Når det gjelder HDS elementet har det en oppbrytning som ligner litt på Seas' nye Excel-elementer med nextel membran (hvis man kun ser på databladene). Verken HDS'en eller W18NX har spesielt pen frekvensrespons, men W18NX har ihvertfall fått endel skryt. Verdt et forsøk vil jeg tro, men ikke uten skikkelig verktøy (måleutstyr og programvare).

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har tanker om at denne konstruksjonen skal ha eget/egne basselement L26RFX/P (seas) med aktiv deling ved ca 100-125. I første omgang konsentrerer jeg meg om mellomtone-/diskantdelen. Jeg merket meg at HDS elementet har en egenresonans ved 50 mens W18NX har tilsvarende ved 70 hz, noe som gjør meg litt betenkt med tanke på å bruke seas. Til gjengjeld har HDS elementet betydelig dårligere off-axis respons ved delefrekvensen oppover (2500 - 3000) enn seas. På ene siden betyr det (kanskje) mindre problem med romrefleksjon, men på andre siden, mindre muligheter for å eksperimentere med ulike vinklinger av ht. Jeg registrerer, som Snikkers-is antyder et fall i nivået ved 1400 hz, men det har også W18NX og en rekke andre bass-mellomtone elementer i denne størrelsesorden. Excel-elementene i magnesium har i tillegg en dip i frekvenskurven ved 800 - 1000 hz eller for lav følsomhet i aktuelt frekvensområde.
Jeg bruker i dag en MCA15RCY (seas) som har rimelig høy følsomhet (90 db), ingen brysom oppbrytning og grei nok. Men jeg innbiller meg at jeg vil kunne få enda mer ut av et mer raffinerte elementer. Såpass høy følsomhet er skjelden kost og jeg ønsker å beholde følsomheten (med tanke på en mulig rørbasert fremtid) og tenker derfor en MTM konstruksjon.
Jeg har, så langt en seriøs konstruksjon bak meg, som til tross for fravær av målinger spiller meget bra. Fordi jeg har altfor lite disponibel tid til å krabbe rundt med måleutstyr og prøve meg fram, ville det selvsagt gjort ting enklere dersom jeg kunne ha brukt en eksisterende konstruksjon. Alternativet, kan hende er å dra med seg ferdig konstruksjon til en av dere som driver med denslags, for måling og finjustering.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.306
Sted
Østfold
Diselmink: Det er faktisk ikke alltid mulig å forutse hva som skjer når elementet havner i baffel. Elementer reagerer ganske forskjellig på dette.

Baffelen man bruker ved måling er en IEC-baffel med elementet ute av senter. Den gir deg svært god info om hva som kan komme til å skje i virkeligheten.

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Antall liker
0
Okei, du har mer erfaring enn meg med praktisk bruk av måleutstyr, så jeg regner med at det stemmer :)

Topp Bunn