Peerless XLS12 - en lav Q kasse til, eller BR?
Haavard skrev:
Enig med deg ang. bass. den kan godt gå lenger nedover i frekvens, men jeg kjenner ikke helt behovet. På den musikken jeg spiller går det greit, ikke blir de brukt til film heller. Folk er jo veldig opptatt av dette med bass, og noen mener at bassen er bra bare de hører det buldre litt nedover. Sjelden hører jeg noen si noe om hva slags bass de ønsker, ofte blir noen begrepsløse. "Den skal gå dypt", "Den skal ha puch". Dette sier ingenting. Jeg vet at du norcad vil ha mer en dyp og forvrengningsfri bass. ;D Jeg antar at du selv ikke vil si at du er i mål før den er detaljert og nyansert, den skal ikke lyde som entone bass. Kanksje vil du at den skal være noe tørr og crisp, slik at di virkelig kan holde styr på hva du hører nedover. I mine ører bør det helst være horn også. ;D Dynamikk er viktig. Det skal sparke ræv, hardt og kontant. Skal bli morsomt å følge dette videre.
Håvard
Jeg tenkte mer på lydkvalitet i bassen, enn å spille vesentlig dypere, selv om de fleste blir overrasket over hva man har gått glipp av når man får en jevn bassgjengivelse hele veien.
Ikke noe problem å spille dyp bass med små elementer, men samtidig opprettholde følsomhet, liten forvrengning og brukbart lydtrykk blir umulig.
Bass er mer enn noe annet fysikk, og noen fysiske lover man ikke kommer utenom.
Skal man unngå/minimere forvrengning trenger man først og fremst membranareal og slaglengde, deretter forsterkeri som ikke mister kontrollen.
Skal man unngå one note eller buldrebass må man konstruere en kasse som spiller på lag med elementet OG rommet.
Deretter er spørsmålet hvor godt man klarer å inntegrere det hele med eksisterende høyttalere og rommet.
Til slutt er eq ofte nødvendig i tillegg for å få bukt med romresonanser og roomgain.
Mange er nok begrepsløse, i likhet med meg, fordi det er vanskelig å beskrive lyd med ord, og fordi ikke alle legger samme betydningen bak begrepene.
Horn til dypbass blir aldri aktuellt, da det vil kreve enormt med plass.
Jeg trenger dypbass til film, men det er også mulig jeg satser på et 2.2 system til musikk, med passivt delte 2-veis i toppen og aktive suber, i stedet for mer eller mindre fullfrekvente 3-veis.
Akkurat i dag

er tanken at jeg skal forsøke et 2.2 system hvor Klipschene får spille uten noe deling nedover, og forsøke å la 2 suber i lukkede kasser fylle inn nedover. Forforsterkeren har både balanserte og ubalanserte utganger slik at jeg kan ta ut signalet der til subene og muligens kjøre det via DCX2496 for aktiv deling og eq før Hypex tar seg forsterkerjobben.
På den måten kan det også brukes på film, med å kjøre uten sub i oppsettet på receiveren, og bruke pre out på rec til prosessor inngangen på forforsterkeren.
Antar jeg vil møte noen problemer med fasevridning, og rompåvirkning på Klipschene som kan bli vanskelige, men man må da prøve! ;D
Er også spent på hvor gainkontrollen på Hypexene vil havne, Klipschene har jo en god del høyere følsomhet..............