Pelletsovner

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er det noen som kan forklare hva det er som er så svært med disse pelletsovnene?

For meg virker dette noe opphauset.
De er dyre i innkjøp.( 30 000?) De er avhengig av strøm for å virke, både til mating av pellets og vifte, altså fungerer de ikke om strømmen skulle gå.
Har prøvd å finne ut hvilken brennverdi pellets har, det var ikke helt enkelt, noen som vet, i forhold til ved?
Hvor mye energi går med til å produsere pellets? Først skal treet flises opp, så må det tørkes godt (varme) så skal det presses sammen (høyt trykk) energien som brukes her må jo også med i regnskapet, samt energi til transport ut til kunder.
Man kan ikke selv kappe til pellets, som man kan med ved, man gjør seg altså helt avhengig av pelletsprodusentene, hva skjer den dagen man oppdager at grådigheten her blir som hos andre kraftprodusenter og prisene går opp? Helt billig er det vel heller ikke i dag?

Hvorfor i alle dager skal staten sponse dette, og ikke reintbrennende vedovner, dette tror jeg er et like stort blindspor som vindmøller.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
http://www.teknologiforlaget.no/art.asp?id=239

Åpenbart kan ikke all den energien man isolert sett bruker for å fremstille og transportere pellets komme ut igjen inne i ovnen hjemme hos forbruker. Spørsmålet er hva råmaterialet inneholder av energi, hva råmaterialet ellers ville bli brukt til, hva pelletsprodusenten får sin energi fra etc..
Dersom pelletsfabrikken bruker MER energi til fremstilling og transport enn det du får igjen totalt sett i ovnen hjemme, da er hele proessen dødfødt.

Honkey

K

kbwh

Gjest
Hvis pelletsovner skal subsidieres, hvorfor da ikke også subsidiere vedovner?

S

slowmotion

Gjest
Jeg synes også man burde subsidiere moderne vedovner.

Ellers er pelletsovner veldig greie i bruk, da.
Bare fylle opp magasinet en gang i døgnet.
Ukeuret justerer varmen etter som man vil.

;)

T

Thomas1

Gjest
Etter å ha kikket litt på selve flammen i disse pelletsovnene, tviler jeg på at det blir uaktuellt å bytte ut vedovnen i stuen. Det ligner på en blanding av sveiseflamme og fyrverkeri. Man må vel nesten få sveiseblikk av disse ovnene!?
Feller mine egne trær og hogger og løer selv. Den veden varmer mange ganger, men det er verdt "strevet"

Z

Zomby_Woof

Gjest
Fint at de subsidierer alle som har råd til å investere.

Jeg leier en leilighet uten pipe. Det er ikke aktuelt for meg å kjøpe verken varmepumpe eller pelletsovn. Fordi jeg ikke har råd til det. Jeg har heller ikke råd til å kjøpe hus eller leilighet. Det er mange som har dårligere råd enn meg, og smått med subsidier til fattigfolket.

Kjøss meg!!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Virkningsgrad på 77 %, javel. De nye reintbrennende vedovnene ligger på opptil 70 %.

Mulig at det til nå har vært treavfall som blir brukt til denne produskjonen, men skal "alle" skaffe seg en sånn ovn, blir det neppe nok avfall å produsere av?

Man gjør seg også som nevnt veldig avhengig at ett enkelt produkt her, og går prisene på dette opp, så sitter man der med postkassen full av skjegg, dette hadde ikke jeg tatt sjansen på.

Og den dagen strømmen går, så fryser man ihjel...
eller kaldt blir det i alle fall..  ;)

En vedovn kan man velge om man vil kjøpe ved til, eller hugge selv. Det er også mange flere små og store vedprodusenter.

Jeg mener ellers ikke at det nødvendigvis er galt med subsidiering, det er denne forskjellsbehandlingen jeg ikke forstår. Kakkelovner og mange av de nye gode vedovnene er dyre de og, hvorfor får ikke de støtte?

Her Zomby : :-*

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her Zomby :  :-*
Takker så mye, og her er en 'right back at ya' :-*

(Pokkers, at de ikke har en uten leppestift...)  ;)

Sånn for ordens skyld: Jeg greier en krisevinter. Det er ikke dårlig stelt. Men, det irriterer meg at tilskuddene til de som virkelig har problemer behovsprøves på sosialkontoret. Samtidig drives etterspørselen, og dermed prisen, opp av kilometervis med varmekabler i oppkjørslene på Montebello oiig i Holmenkollen.. Samtidig får eierne av firehjulstrekkerne (hva er vitsen?) som parkeres i de oppvarmede garasjene i enden av varmekablene, tilskudd til ny pelletsovn.

Kan nesten bli kommunist av sånt....

S

slowmotion

Gjest
Hva med begge deler?

Jeg har vedovn på kjøkkenet,
og planlegger pelletsovn i stua.

2 fluer med mange smekk....

;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva med begge deler?

Jeg har vedovn på kjøkkenet,
og planlegger pelletsovn i stua.

2 fluer med mange smekk....

;)
Kommer til å bli hett hos deg... ;) ;D

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.383
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
I tillegg så er det jo mange plasser man ikke får tak i pellets.

Gikk og sikla på en ganske lekker liten pelletsovn for å sette i kjellerstua...

Dyr, selvfølgelig (~20K), men pen, og samtidig veldig fin fyringskomfort. (Fyll på pellets 1-2 ggr om dagen, still inn ønsket temperatur evnt. med nattsenking, ferdig.)

Så begynte jeg å spekulere litt - hvor får man tak i pellets, og hva koster det ? Det viste seg at nærmeste plass jeg kunne få tak i pellets var felleskjøpets utsalg, ca 1 1/2 time unna.

Det endte opp med at jeg kjøpte denne til kjellestua:

På salg ble det så vidt over 1/3 av prisen på pelletskaminen...

Johan-Kr

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.359
Torget vurderinger
1
http://www.teknologiforlaget.no/art.asp?id=239

Åpenbart kan ikke all den energien man isolert sett bruker for å fremstille og transportere pellets komme ut igjen inne i ovnen hjemme hos forbruker. Spørsmålet er hva råmaterialet inneholder av energi, hva råmaterialet ellers ville bli brukt til, hva pelletsprodusenten får sin energi fra etc..
Dersom pelletsfabrikken bruker MER energi til fremstilling og transport enn det du får igjen totalt sett i ovnen hjemme, da er hele proessen dødfødt.

Honkey
Fyre med ved...

Mvh.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.012
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det må bli noe slikt som kan stå på 24/7 ??
Tube Research GTR800 monoblokker 800W .

Har peis på kjøkken. Kan stå på konstant men blir ikke varmt. Men en Dovre Astro Line i stua varmer som bare det.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det må bli noe slikt som kan stå på 24/7 ??
Tube Research GTR800 monoblokker 800W .

Har peis på kjøkken. Kan stå på konstant men blir ikke varmt. Men en Dovre Astro Line i stua varmer som bare det.

Ja her står pelletsene linet opp ser jeg, må være litt av en jobb å sette de opp slik da, men så har man noe å bale med den stunden... ;)

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
12
Her er en link for dere som lurer på ting ang. pellets!

http://www.bergeneholm.no/norpellets.no/

Selv kjøpte jeg vedovn i massiv kleberstein for noen år siden, og det fungerer meget bra. man må bare planlegge litt, da ovnen bruker noe tid på å bli varm. Den holder meget godt på varmen, og er god og varm om morgenen om den har vært fyrt i kvelden før! :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg leste et interessant leserbrev i denne ukens Teknisk ukeblad (papirutgaven, har ikke funnet det på nettet) angående co2- og bioenergi og brenning av ved. Litt mye å oppsummere, men han var imot brenning av ved, da dette fører til dobbelt så mye utslipp av co2 som f.eks brenning av gass. Dette argumentet med at det er naturlig co2 bundet opp i tre som vil blir sluppet ut på sikt motbeviste han på en måte, da man ved å beholde og dyrke skog binder opp mye co2 her, isteden for å slippe den ut ved å hogge ned og brenne. Han foreslo faktisk å lagre tre isteden for å brenne det eller la det råtne, for å binde co2’en og også gi tilskudd til dette. Det skulle også være bra å bygge mest mulig i tre, det går visst mye co2 også med i produksjon av sement.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.191
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
De mest effektive ovnene er vel en kakkelovn. Har selv en gammel ovn som er flyttet og murt opp med ny sten innvendig.
En utrolig varmekilde,men dessverre dyre i innkjøp.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg leste et interessant leserbrev i denne ukens Teknisk ukeblad (papirutgaven, har ikke funnet det på nettet) angående co2- og bioenergi og brenning av ved. Litt mye å oppsummere, men han var imot brenning av ved, da dette fører til dobbelt så mye utslipp av co2 som f.eks brenning av gass. Dette argumentet med at det er naturlig co2 bundet opp i tre som vil blir sluppet ut på sikt motbeviste han på en måte, da man ved å beholde og dyrke skog binder opp mye co2 her, isteden for å slippe den ut ved å hogge ned og brenne. Han foreslo faktisk å lagre tre isteden for å brenne det eller la det råtne, for å binde co2’en og også gi tilskudd til dette. Det skulle også være bra å bygge mest mulig i tre, det går visst mye co2 også med i produksjon av sement.
Det der er jo spennende tanker; problemet med modellen er jo at vi mennesker har lett for å glemme skogen for bare trær, for å si det sånn. Ved å øke avbrenning av fossilt brennstoff MÅ det følges av tilsvarende økning i aktiv (levende) biomasse, som nærer seg på CO2. Denne mekanismen fungerer litt for tregt om vi skal la jorden selv sørge for tilskuddet. Vi må altså kort sagt ha nok grønne planter til å ivareta det økete utslippet; og vi må ha denne biomassen i nærheten av der vi slipper ut CO2. Planting med andre ord. Problemet er jo bare det, da, at vi tenderer til å BÅDE hugge trær OG brenne fossilt. Da blir det dobbelt ille.
Men vi ser jo at jorda gjør jobben; aktiv biomasse øker bl.a. ved at tempen stiger og tregrensen kryper oppover. Men det går tregt, alt for tregt. Vi tilfører nemlig hele tiden mer CO2, slik at "vi" beholder forspranget.
Den tenkte modellen måtte altså følges av MEGET strenge og overvåkede systemer foro å ha kontrollen med den aktive biomassen.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Joda, selvsagt ikke helt lett å få til i praksis, men han skriver bla. at om vi fortsetter å øke den stående skogen i samme tempo som de siste 10 år (1.5 %) vil det føre til lagring av 8 millioner tonn co2 årlig. Og han hevder at Kyotoprotokollen åpner for at lagrede trematerialer og skogtilvekst kan inkluderes i karbonregnskapet.

Fin tur til Danmark? :)

Topp Bunn