Pelsdyrnæringen!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.275
Antall liker
24.853
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, så får vi lagt ned disse misforståtte som tror det er en god sak å slippe fri de stakkars dyrene også. Win-win.

(Men sobelpelsen min er bare min.)
 

olemar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2005
Innlegg
174
Antall liker
1
Kunne ikke være mer enig! Støtter ikke konsentrasjonsleire for dyr. Når leder av veterinærforeningen går inn for å legge ned næringen, sier det sitt.

De har fått mange sjanser til å rette opp dette.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Helt enig i at dette må det bli slutt på.
Makan til dyremishandling, det er rett og slett motbydelig og komplett uforståelig at dette er lov.
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Helt enig. Dette er motbydelig og grov dyremishandling som bør avskaffes umiddelbart!
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hva slags jobb skal sadister satse på om pelsdyroppdrett blir forbudt da?

Det er sikkert ikke nødvendig å forby. Det er bare å fjerne subsidiene som, hvis jeg husker riktig, ble innført for denne type virksomhet i et misforstått forsøk på rural sysselsetting. Staten behøver iallefall ikke å sponse galskapen.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Vil ikke støtte vanskjøtsel av dyr som er blitt avslørt her. Og når vetrinærene sier stopp er det rimelig alvorlig, men hva blir det neste..? Hvor går egentlig grensen?

Med tanke på amerkanske aktivister som vil forby fiske fordi fiskene lider av kroker og garn så kan listen bli lang over umoralsk dyrehold..

Hva med alle kyllingene og hønsene som har det fælt og
trangt og blir mobbet og hakket på??.

Stakkers reker som blir kokt levende!!!

Slipp kaniner og marsvin og fugler fri, forby akvariefisk.. listen blir lang..

Og hva med alle de sneglene som gamle damer klipper i to i hagen?
Vi bør vel slutte med sjømat, og kyllingmiddager også???
Når jeg tenker meg om er det vel umoralsk å ha kuer i et fjøs hele vinteren også?
Kvegdrift burde da forbeholdes Argentina og legges ned i Norge

hhhmmm...jeg bare lurer men med SP i regjering blir det neppe stans i pelsdyrdrift i Norge.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Vel, jeg har i lang tid forsøkt å få gehør for en aksjon mot baconcrisp ???



Mvh. RS
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Pelsdyrnæringen bør avvikles. Det har ingenting for seg å gi næringen en sjanse til å bedre vilkårene for dyrene. Dette er streifedyr som vil lide uansett hvor fine bur de får. Legg ned hele driten nå!

Det er helt klart andre dyrenæringer som også kan diksuteres (fiskeoppdrett er absolutt diskutabelt), men det er vel neppe noe som er så ille som pelsdyrnæringen.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.292
Antall liker
6.635
Sleiven skrev:
Vil ikke støtte vanskjøtsel av dyr som er blitt avslørt her. Og når vetrinærene sier stopp er det rimelig alvorlig, men hva blir det neste..? Hvor går egentlig grensen?

Med tanke på amerkanske aktivister som vil forby fiske fordi fiskene lider av kroker og garn så kan listen bli lang over umoralsk dyrehold..

Hva med alle kyllingene og hønsene som har det fælt og
trangt og blir mobbet og hakket på??.

Stakkers reker som blir kokt levende!!!

Slipp kaniner og marsvin og fugler fri, forby akvariefisk.. listen blir lang..

Og hva med alle de sneglene som gamle damer klipper i to i hagen?
Vi bør vel slutte med sjømat, og kyllingmiddager også???
Når jeg tenker meg om er det vel umoralsk å ha kuer i et fjøs hele vinteren også?
Kvegdrift burde da forbeholdes Argentina og legges ned i Norge

hhhmmm...jeg bare lurer men med SP i regjering blir det neppe stans i pelsdyrdrift i Norge.
Generelt: Utrolig flott at saken har fått så mye dekning og støtte i media og blandt befolkningen. Det er på høy tide med en komplett nedlegging av konsentrasjonsleirene.

Det kan virke veldig problematisk å sette en grense, mens det i realiteten ikke er så far out som mange vil ha det til. Jeg har sluttet konsekvent med alt du nevner i inlegget ditt, og svarer "ja" på alle spørsmåla dine.

Jeg gleder meg forøvrig, on topic, til at dyrevernsbevegelsen kan slutte å sloss mot pelsmonsteret og kan komme seg videre i kampen mot artssjåvinisme.

Et stort problem med den generelle holdningen til dyrehold som f.eks pelsnindustrien, er at det kan tvinge folk til å ta et standpunkt de ikke vil ha. Om man skal være konsekvent i sine standpunkt, ville det være hyklersk å være mot pels men samtidig løpe ned på supern og kjøpe seg priorkylling. Jeg tror faktisk mye av problemet i at dyrevernsbevegelsen ikke så lett blir hørt ligger her; folk vil gjerne at søte reveunger, sel, pusekatter og hunder ikke skal mishandles, men vil nødvendighvis nok ikke se det i sammenheng med sitt eget konsum av animalske varer. Har selv hatt nok av diskusjoner rundt dette med familie og kjente.

Hvem klapper du, hvem spiser du, og hvorfor?

Jeg gleder meg til lignende kampanjer og bilder kommer fra matvareindustrien. Det monsteret er nok enda seigere, desverre.

Go veg*!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Kverkar du noko, bør du ete det etterpå. Med mindre det er i sjølvforsvar.
Det er no mi meining.
I all hovedsak min og. Å drepe dyr (spesielt relativt høytstående pattedyr) utelukkende for å pryde seg med likdelene er både unødvendig, dypt umoralsk og blodharry i tillegg.
 
S

Smorte24

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Kverkar du noko, bør du ete det etterpå. Med mindre det er i sjølvforsvar.
Det er no mi meining.
Du får meg ikke til å spise de brune sneilene jeg dreper 10-12 av i uka :-X, de tror jeg smaker noe dritt.

Men jeg er enig at de bør legge ned pelsnæringen, samme med dyn.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har litt blanda kjensler. Men om revekjøt smakar slik rev luktar, vert det nok til at pelsdyrnæringa får lite støtte frå meg og mine likesinna.
Kyr kan også brukast til utmerka skotøy, og det er få alternativ til slikt om du skal gå i fjellet.
Sniglar, eg har forsynt meg med dei som kraup rundt på marka i Portugal. OK smak, men ikkje noko eg gidd ofte. Dei må gå på mjøl nokre døgn fyrst. Så eg ser snigeldrap som sjølvforsvar.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg blir forbanna over fok som behandler dyr så dårlig. Pelsdyrnæringen er dyreplageri og da tenker jeg ikke bare på bildene av avrevne bein. De som ikke skjønner det mangler empati dessverre. Okser på bås er slett ikke bra heller. Synes faktisk det er verre enn høns. Jeg er oppvokst med okser, hønsedrift og kyr. Kyrne hadde det veldig fint. Rene paradis i forhold til andre. Så lenge man behandler dyr med respekt så synes jeg det er greit med human avlivning for mat. Men liker masseproduksjon veldig dårlig. Det burde vært obligatorisk at alle får oppleve en dag på et slakteri. Det er faktisk ganske så grotesk.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Det burde vært obligatorisk at alle får oppleve en dag på et slakteri. Det er faktisk ganske så grotesk.
"Den som vet hvordan pølser og lover blir laget, vil aldri mer ha en rolig natt". Bismarck.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.699
Antall liker
1.473
Lyngen skrev:
Så lenge man behandler dyr med respekt så synes jeg det er greit med human avlivning for mat. Men liker masseproduksjon veldig dårlig. Det burde vært obligatorisk at alle får oppleve en dag på et slakteri. Det er faktisk ganske så grotesk.
Veldig enig.
Etter å ha sett hvordan kyllinger lever i '96 har jeg ikke spist kyllingfilet. Noe av det mest ugreie jeg har opplevd.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.857
Antall liker
10.340
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Veldig enig.
Etter å ha sett hvordan kyllinger lever i '96 har jeg ikke spist kyllingfilet. Noe av det mest ugreie jeg har opplevd.
Og etter å ha smakt kjøtt fra frittgående kyllinger er det heller ikke smaksmessige grunner for å spise slike industriellt fremstilte fileter.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.960
Antall liker
29.648
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Litt OT, men har jobbet i kjøttkontrollen, og vet at et slakteri ikke er noe sted for sarte sjeler.
Det er ofte heller ikke mors beste barn som jobber der.

Jeg spiser likevel min biff med bevisstheten om at kua må innom slakteriet for å bli til, nettopp, biff.

På samme måte er jeg glad for at min biff er et produkt av småskala- gårdsdrift, og ikke f. eks storstilt "feedlot" drift, slik vi finner den i USA.

Akkurat nå fikk jeg en flashback til et minneverdig besøk til et av USAs største slakterier i Dodge City. Den som reagerer på et norsk slakteri bør ta seg en tur dit. Rysligt, som svenskene sier.

mvh
 
G

Gjestemedlem

Gjest
tkr skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Men Foile gras smakar no iallfall godt (stava eg rett, tru?)
Lurer på om ikke det er en "l" for mye et sted der....
mvh
Regner med at det om noen år er mulig å dyrke gåselever in vitro slik at man slipper å plage gjess for å få denne delikatessen på bordene. Kanskje pels også for den saks skyld. Da kan vi skaffe oss produktene uten å måtte bedrive slik barbari som mink- og revefarmer for å skaffe produktene.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.858
Antall liker
8.173
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
emokid skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Men Foile gras smakar no iallfall godt (stava eg rett, tru?)
http://www.youtube.com/watch?v=8IWN8UGDyC0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=32815SIgq1A&feature=related

Føler litt for å kalle deg sadist nå, men skal la vær.

Du er klar over at du spiser et skadd og sykdomsbefengt dyreorgan, ikkesant?
Jepp...dualiteten og paradoksa i tilværet, ikkje sant?
Du har vel smakt på organet, du også?
Det er nemleg veldig godt.....
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.292
Antall liker
6.635
Slutt å spis faenskapen og fortell folk hvorfor.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Nå er jeg av den oppfatning at mennesket som art fra naturen er bestemt å være kjøtteter. MEN industrijordbruket er intet vakkert syn. Dessverre er folk blitt så forflatet at det eneste de tenker på er pris!

Småskala matproduskjon med vekt på kvalitet og etiske verdier har dessverre trange kår, men likevel må man kunne glede seg over at det blir stadig flere som ser verdien av slik matproduskon og som er villige til å betale det lille ekstra det koster å kjøpe mat som er produsert med kvalitet og dyrevelferd som mål. Det hender jeg kjøper burger hos McDonald eller BurgerKing, men det gjør meg likevel ikke automatisk til dyremsihandler da.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
emokid skrev:
Slutt å spis faenskapen og fortell folk hvorfor.
I fremtiden kan vi spise kjøtt uten å være bekymret for dyrs velvære. En ønskelig situasjon for oss alle.

http://en.wikipedia.org/wiki/In_vitro_meat

In vitro meat, also known as laboratory-grown meat or cultured meat, is animal flesh that has never been part of a complete, living animal. Some scientists are currently experimentally growing in vitro meat in laboratories, but no meat has yet been produced for public consumption. Potentially, any animal could be a source of cells for in vitro meat.

Many biologists assert that this technology is ready for commercial use and simply needs a company to back it. Production of lab-grown meat could even be much cheaper than regular meat. For in vitro meat, costs only apply to the meat production, whereas for traditional meat, costs include animal raising and environmental protection (meaning there are fewer negative externalities associated with in vitro meat).[3] However, there is disagreement over whether in vitro meat can be made economically competitive with traditional meat.

Animal rights groups support in vitro meat because its production does not inflict pain and suffering on animals.[2] In vitro meat is grown without any nervous system, thereby avoiding ethical questions regarding pain.

Beslektet fagområde: http://en.wikipedia.org/wiki/Tissue_engineering
Dette vil muliggjøre produksjon av den vakreste sobelpels uten å krumme et hår på en sobel.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.292
Antall liker
6.635
Spiralis skrev:
Nå er jeg av den oppfatning at mennesket som art fra naturen er bestemt å være kjøtteter.
http://www.thechinastudy.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/The_China_Study

Når kommer jeg, ut fra naturens bestemmelser, til å dø? Er på 7. året nå. Par-tre år igjen, eller?;)

Spiralis skrev:
Det hender jeg kjøper burger hos McDonald eller BurgerKing, men det gjør meg likevel ikke automatisk til dyremsihandler da.
Indirekte, jo. Akuratt som når du kjøper andre masseproduserte animalske produkter.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
emokid skrev:
Indirekte, jo. Akuratt som når du kjøper andre masseproduserte animalske produkter.
Vel du går kanskje i sko du også?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.292
Antall liker
6.635
Spiralis skrev:
emokid skrev:
Indirekte, jo. Akuratt som når du kjøper andre masseproduserte animalske produkter.
Vel du går kanskje i sko du også?
Vel, kun syntetiske, om du prøver å ta meg i å være inkonsekvent.
 

ThorR

Medlem
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
13
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
emokid skrev:
Slutt å spis faenskapen og fortell folk hvorfor.
I fremtiden kan vi spise kjøtt uten å være bekymret for dyrs velvære. En ønskelig situasjon for oss alle.

http://en.wikipedia.org/wiki/In_vitro_meat

In vitro meat, also known as laboratory-grown meat or cultured meat, is animal flesh that has never been part of a complete, living animal. Some scientists are currently experimentally growing in vitro meat in laboratories, but no meat has yet been produced for public consumption. Potentially, any animal could be a source of cells for in vitro meat.

Many biologists assert that this technology is ready for commercial use and simply needs a company to back it. Production of lab-grown meat could even be much cheaper than regular meat. For in vitro meat, costs only apply to the meat production, whereas for traditional meat, costs include animal raising and environmental protection (meaning there are fewer negative externalities associated with in vitro meat).[3] However, there is disagreement over whether in vitro meat can be made economically competitive with traditional meat.

Animal rights groups support in vitro meat because its production does not inflict pain and suffering on animals.[2] In vitro meat is grown without any nervous system, thereby avoiding ethical questions regarding pain.

Beslektet fagområde: http://en.wikipedia.org/wiki/Tissue_engineering
Dette vil muliggjøre produksjon av den vakreste sobelpels uten å krumme et hår på en sobel.
Hvis det er slik at såkalt "in vitro" kjøtt blir en realitet så er det fortsatt mange problemer knyttet til dette. Hvordan vil dette endre synet våres? Vil dette kjøttet være mer mottakelig for bakterier og andre mekanismer? Mutasjon av bakterier?

Det er mange spørsmål som er knyttet til en slik teknikk å skaffe kjøtt på. Vi har de etiske spørsmålene, og de biologiske spørsmålene. Slutter vi å slakte dyr, hvordan vil dette påvirke den naturlige balansen og økosystemene? Blir vi å utrydde forskjellige dyr vi bruker til kjøttproduksjon og kun benytte oss av "in vitro" kjøtt da det ikke lenger er behov for levende dyr som produserer drivhusgasser og forbruker tørrfor, kraftfor osv.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
ThorR skrev:
Hvis det er slik at såkalt "in vitro" kjøtt blir en realitet så er det fortsatt mange problemer knyttet til dette. Hvordan vil dette endre synet våres? Vil dette kjøttet være mer mottakelig for bakterier og andre mekanismer? Mutasjon av bakterier?
Skal man tro artikkelen på wikipedia ser det jo ganske lovende ut:

"In vitro meat is cleaner and less prone to disease and bacteria contamination than meat garnered from livestock, provided that donor cells are not contaminated. With relatively simple isolation procedures, economically damaging culls could be avoided along with consumer illness and industry expense from meat recalls. The in vitro meat is also free from the growth hormones and antibiotics that are fed to many animals in intensive factory farming."



Det er mange spørsmål som er knyttet til en slik teknikk å skaffe kjøtt på. Vi har de etiske spørsmålene, og de biologiske spørsmålene. Slutter vi å slakte dyr, hvordan vil dette påvirke den naturlige balansen og økosystemene? Blir vi å utrydde forskjellige dyr vi bruker til kjøttproduksjon og kun benytte oss av "in vitro" kjøtt da det ikke lenger er behov for levende dyr som produserer drivhusgasser og forbruker tørrfor, kraftfor osv.
Uten tvil mange spennende og utfordrende spørsmål og ringvirkninger knyttet til dette. Men det er vel naturlig å tro at oppal av dyr kun for mat, hud og pels vil bli mye mindre viktig og nødvendig. Og tenker vi enda lenger frem vil jo dette være en god måte å produsere mat og proteiner når vi skal kolonisere andre planeter.

Det vil jo også som du er inne på bli store miljøgevinster og energibesparelser ved at for, sprøytemidler, medisiner, vil bli mindre nødvendig og jordbruksarealet i større grad kan brukes til produsjon av menneskemat og ikke dyrefor. Etterhvert som jordens befolkning øker vil dette bli viktig. Og det vil minske presset på de naturområdene som vi har igjen på kloden. Bare se på det tempoet regnskogene hugges ned i nå, og hva dette arealet brukes til...

Håper Norge kan komme på banen med forskning og utvikling her slik før selskaper som Monsanto skaffer seg de nødvendige monopoler til å eie vår fremtid som mennesker.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Blir litt som i Star Trek dette.

Computer, give me some meat.
 

ThorR

Medlem
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
13
Antall liker
0
Tenker også på "føre var prinsippet" relatert til dette temaet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
ThorR skrev:
Tenker også på "føre var prinsippet" relatert til dette temaet.
Det er viktig å drive forskning og produktutvikling på en god måte og ikke la ubegrunnet frykt, religiøse fantasier eller økonomisk feighet hindre en utvikling som vil komme menneskeheten til gode. Det er viktig å være føre var ved å være i fremste rekke når forskningen foregår, slik at ikke vi blir overkjørt av selskaper som Monsanto. (Som garantert vil bruke milliarder på å skaffe seg kontroll over fremtidige markeder her)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.292
Antall liker
6.635
Jeg er ikke mot invitro-kjøtt, men er kommer aldri til å konsumere det selv.

Jeg finner det paradoksalt å bruke ressurser på å fremstille noe kunstig, når det optimale kostholdet ligger rett på utsida av dørterskelen, om du skjønner hva jeg mener. Det er rett og slett unødvendig.

Om invitrosakene er helt likt animalsk kjøtt, er det fortsatt ingen god ide å spise det i typisk dagens størrelsesorden. Ikke i noen størrelsesorden, slik jeg ser det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
emokid skrev:
Jeg finner det paradoksalt å bruke ressurser på å fremstille noe kunstig, når det optimale kostholdet ligger rett på utsida av dørterskelen, om du skjønner hva jeg mener. Det er rett og slett unødvendig.
Jeg har forståelse for at man vil være veganer utifra dyrehensyn. Men det er nok langt i fra et optimalt kosthold sett fra et ernæringsmessig synpunkt, selv om det går an å overleve på det.


Om invitrosakene er helt likt animalsk kjøtt, er det fortsatt ingen god ide å spise det i typisk dagens størrelsesorden. Ikke i noen størrelsesorden, slik jeg ser det.
Hvilke problemer ser du med dette da?

Det er jo egentlig ikke stor forskjell på å dyrke animalsk cellevev og det er å dyrke plantevev til konsum. De aller fleste planter du spiser forekommer ikke naturlig uansett, men er et resultat av mange års kryssing, forskning og genetisk foredling.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.292
Antall liker
6.635
Gjestemedlem skrev:
Jeg har forståelse for at man vil være veganer utifra dyrehensyn. Men det er nok langt i fra et optimalt kosthold sett fra et ernæringsmessig synpunkt, selv om det går an å overleve på det.
Hva er uoptimalt? Hvilke problemstillinger ser du vet vegant kosthold, ernæringsmessig? Jeg ville i prinsipp snudd utsagnet ditt og puttet inn "kjøtteter" i stedet for veganer.

Hvilke problemer ser du med dette da?

Det er jo egentlig ikke stor forskjell på å dyrke animalsk cellevev og det er å dyrke plantevev til konsum. De aller fleste planter du spiser forekommer ikke naturlig uansett, men er et resultat av mange års kryssing, forskning og genetisk foredling.
Kjøtts totale mangel på fiber og generelt dårlige ernæringsmessige data, sett bort fra høyt protein. Jeg synes dog ikke det er så mye å rope hurra over. Animalske protein er ikke bra i en menneskekropp, og gjør oss mye mer disponible for livstilsykdommer, autoimmune sykdommer, kreft etc. Selv med oppgang fra bare et par-tre prosent til ca ti, øker tilfellene med nevnte sykdommer radikalt. Anbefaler igjen The China Study. Man anbefaler i dag opptil 35% inntak av calorier fra protein, gjerne animalske. Rundt 10 er det kroppen faktisk trenger, og det trenger ikke være animalsk. Typisk vestlig diett ligger på 20-25% mener jeg å huske.
 
Topp Bunn