Bil, båt og motorsykkel Pendlerbil ...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.210
Sted
Holmestrand
Jeg begynner antagelig i ny jobb straks, og får ca 100 km kjøring hver dag. Det finnes ikke kollektivt alternativ som kan fungere.
Det er ikke budsjettert med en ekstra bil akkurat nå, så vi må nok snu litt på skillingen her.
Vil antagelig prøve å få en OK bil i området 50-100. Alternativene er golfklasse, eventuelt passat-. VAG er ikke nødvendigvis prioritert eller ønskelig. Noen som har gode forslag til en bil som er driftsikker, økonomisk, gjerne komfortabel og god å kjøre i dette segmentet?

Eller har en bil å selge for den saks skyld.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.998
Torget vurderinger
1
Jeg pendler 45mil i uka. I tillegg kjører jeg ca, 12mil i uka når jeg jobber. A6 min har gjort en bra jobb. Runder 479 000km i morra. Fremdeles tight og skranglefri. Bruker fremdeles ikke olje. Må skifte fjærer foran da en av dem er knekt i følge EU kontroll. Skifter støtdempere samtidig; de har aldri vært skiftet foran før! Skiftet bak på 300 000km. Skiftet ett hjullager. Glødeplugger på 250 000km. Luiftmengdemåler og glødesensor. katalysator på 430 000km (6200kr). Svakhet er disse drivmansjettene. De blir morkne. Har skiftet flere ganger. Et par ganger på reklamasjon. Ei øvre barearm foran samt ei nedre de siste to åra. Før dette ble alt av forstillingskomponenter skiftet før 170 000km; det meste på garanti.
Ellers er det vanlig vedlikehold. Bremseklosser og skiver og det der.
I år blir bilen relativt dyr. Bremseklosser + registerreimbytte + nye støtdempere og fjærer foran. Men verditap har den ikke! Får nok ikke billigere pendlerbil....

Motoren (1.9TDI) er et treskverk men den er pålitelig (må skytes sies det) og går billig (0.5 på mila nærmest uansett hvordan du kjører). I afrt høre man bare en behagelig dyp bassbrumming.

Bilen hare særdeles breie og gode seter.

Bilen er fantastisk på speilholka. Selv med slitte piggfrie dekk. Bilen har aldri hatt piggdekk selv om jeg kjører i Nord-Norge. Den er noe med de mest nevrotisk veloppdragne som kan tenkes. Etter alle disse kilometrene har den aldri gjort en eneste uventa bevegelse. Sleng er et fremmedord.....når man kjører 45mil i strekk på holka blir man fort allergisk mot rumpesleng.

Vedlegg

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.155
Brukt elbil om du kan lade hjemme og på jobben. Du vil spare type 12-13k i året i drivstoff på pendlingen. 3k spart i årsavgift og i tillegg kommer eventuelle bompenger på ruten. Ytterligere besparelser på annen småkjøring den kan ta.

Usikkerhetsmomentet er selvsagt verdien når du ikke trenger den lengre.

Og bilen vil være ganske døll, men økonomien i det kan være ganske bra, spesielt om det er bompenger involvert i pendlingen. Skal du inn til Oslo daglig koster det svært mye penger gjennom året.

Bilen vil også være ny nok til å være under garanti.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.154
Torget vurderinger
4
479 000 km på en stor bil uten å bytte støtdempere gir gode kjøreegenskaper...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.998
Torget vurderinger
1
479 000 km på en stor bil uten å bytte støtdempere gir gode kjøreegenskaper...
Tja..kan presse den gjennom svingene uten noen nevneverdig krengning. Men blir sikkert forbedring ja. Bilen er ikke så stor og tung. Veier bare 1405kg.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.154
Torget vurderinger
4
Normalt har støtdempere tapt seg allerede ved 60-70k men siden biler brukes daglig legger man gjerne ikke merke til gradvis degradering.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.210
Sted
Holmestrand
Støtdempere er sikkert Voff i stand til vurdere selv? :)

Fort og gæli ble det det kjøpt en gammel Skoda Fabia av en kjenning. Ikke spesielt morsomt, lett (!) undermotorisert men billig og god å kjøre mens jeg får vurdert saken nærmere.
Elbil som nevnt ovenfor er helt klart til vurdering. Er i gang med et testprogram, der tesla som jeg har lyst på utgår av prismessige grunner, i hvert fall foreløbig. Men jeg er ikke ukjent med å ombestemme meg.

I mellomtiden har det dukket opp et mer presserende problem. En kjedelig bil kan jeg leve med ei stund, men en dårlig bilradio går IKKE. Spesielt ikke sammen med en kjedelig bil.

Hvilke RADIO er er det som gjelder for tiden? Strekningen er Holmestrand-Kongsberg, og forholdene virker ikke spesielt gode?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Får du inn P2 på halve strekningen, så er det meste av dagens opplysningsbehov dekket

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.210
Sted
Holmestrand
Vil nå gjerne at radioen skal levere varene uansett da.
P2 har mye annet å by på enn nyheter, selv om de såkalte nyhetene har alt for stor plass i dag.

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
10.716
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Her hadde jeg ikke vært i tvil om æ skaffet meg en Toyota corolla av de siste modellene før auris overtok..
1,4tdi saken går latterlig billig.. og uansett hva man er fan av enten VAG, BMW eller andre ting så kan man ikke komme utenom at toyota er udødelig..

Selv er jeg litt mere partisk mot Mazda da jeg synes de har tatt steget lengere på design.. en mazda 3 1,6tdi f.eks.. ingen problem å presse dem ned i 0,4 på mila.
Ford Focus med samme 1,6tdi er også alternativer som er veldi driftsikkre.. men Toyota og Mazda er nok noe mer driftsikkre..

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Ja, tenkte mest på alt annet enn nyhetene :) test originalradioen først. Jeg kan ikke huske mottaksproblemer på den strekken.

Vil nå gjerne at radioen skal levere varene uansett da.
P2 har mye annet å by på enn nyheter, selv om de såkalte nyhetene har alt for stor plass i dag.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.210
Sted
Holmestrand
Problemet er at radioen i bilen spraker og suser så man føler seg hensatt til mellombølgens tidsalder.
Det er grunnen til at jeg er på leting etter noe bedre.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.210
Sted
Holmestrand
Her hadde jeg ikke vært i tvil om æ skaffet meg en Toyota corolla av de siste modellene før auris overtok..
1,4tdi saken går latterlig billig.. og uansett hva man er fan av enten VAG, BMW eller andre ting så kan man ikke komme utenom at toyota er udødelig..

Selv er jeg litt mere partisk mot Mazda da jeg synes de har tatt steget lengere på design.. en mazda 3 1,6tdi f.eks.. ingen problem å presse dem ned i 0,4 på mila.
Ford Focus med samme 1,6tdi er også alternativer som er veldi driftsikkre.. men Toyota og Mazda er nok noe mer driftsikkre..
Følger deg helt her, men fikk en Fabia i god stand til hyggelig pris, så da tenkte jeg ikke mer på den saken. Nå har jeg en billig bil mens jeg leter etter noe bedre.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Si si. Alt fra alpine eller blaupunkt skulle dekke god tuner-kravet foruten god jording og god antenne.
Sikker på at det ikke er dårlig jording el. som er synderen?

Problemet er at radioen i bilen spraker og suser så man føler seg hensatt til mellombølgens tidsalder.
Det er grunnen til at jeg er på leting etter noe bedre.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
10.716
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12

Følger deg helt her, men fikk en Fabia i god stand til hyggelig pris, så da tenkte jeg ikke mer på den saken. Nå har jeg en billig bil mens jeg leter etter noe bedre.

Så det akurat i det jeg fyrte avgårde innlegget så ble litt dumt :) Men da har du nå noe å gå etter ved seinere annledning..
Når det kommer til radio så høres det jo ut som den har sett sine bedre dager, men før du går å bytter spiller ville jeg sjekket antennen og kontakten i begge ender.. er det ikke noe synlig der så er det vel på tide med noe nytt og bedre.. f.eks dab :)

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.176
Jeg hadde ikke vært i tvil, men det har med preferanser å gjøre, men har gode erfaringer med Mercedes-Benz W210, gjerne E220CDI. Kjøp en til 25 000kr nylig eu godkjent, kjør i to år og kast den etterpå. En kamerat har hatt den del slike gående og er lite feil med de annet enn rust, men det spiller vel liten rolle.
Han pendlet 30 mil om dagen og kjørte mye forskjellig, BMW E39 530D var visst den beste av dem, men også den som var dyrest å drifte.

Det er veldig mange alternativer, en Audi med 1,9TDI motor vil vel gjøre samme nytta, men velger man RWD slipper man drivaksel slitasjer etc.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.210
Sted
Holmestrand
Har lånt en Nissan Leaf i dag.
Sitter helt greit.
Helt daddelfri radiomottak på hele turen (så da vet jeg det...)
Men herre gud for en klump på vegen! TUNG!
Med litt mer motor så hadde 15 år gammel Skoda Fabia vært rene tivoliet i forhold!
:)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.998
Torget vurderinger
1
Fornuftig å kjøpe billig pendlerbil, i alle fall om man kjører mye. Poenget er å ha en bil man kan slite ut uten å betale altfor mye.
Min neste (pendler)bil blir antagelig denne*: Audi A4 cabriolet til et sted mellom 100 000 - 150 000kr. Tre krav: det skal være diesel og den skal ikke ha sort interiør, og det må være skinn. Likevel nok av biler og velge mellom i Tyskland; de fleste med seksylindret motor. Pen bil og bygd som en tanks.

* Under forutsetning av at min nåværende tar kvelden før A4 Cab blir veteranbil. Runder 484 000km i løpet av uka, men man vet jo aldri når noen kjører på den.

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.030
Cabriolet diesel er helt feil. En cab skal si brumm-brumm, ikke klakk-klakk.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.998
Torget vurderinger
1
Cabriolet diesel er helt feil. En cab skal si brumm-brumm, ikke klakk-klakk.
Det har du rett i, men her er det motstridende interesser ute å går. Når man kjører 33 000km i året blir det ikke aktuelt å bruke 30% mer drivstoff til nesten to kroner mer per liter. Forøvrig kjører man vel med taket oppe 99% av tida her i Norge....
En (fattig?) trøst er at dieselen har seks sylindre og ikke låter helt fælt.....

Topp Bunn