Philips GA 222/Ortofon - Spørsmål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Hei folkens.
    Jeg kom over denne spilleren fra Philips på ei bruktsjappe, betalte 100 kr inkludert en Ortofon MC 10 Super :)
    Håper noen vinyl eksperter kan gi noen tips her, jeg viser til bilder og tekst på det ene.
    Synes den spiller bra, men vet jo ikke hvor mange timer pickupen har gått. Kan man anslå dette på noe
    vis? Hvordan høres det? Synes spilleren er skikkelig tøff, med fotocelle-styrte knapper og greier. Kan ikke finne
    noe særlig på nett om denne, tyder på at den er sjelden? Uansett, denne kombinasjonen låter bedre enn
    andre platespillere jeg har hatt.
    Spent på å høre hva folket sier :)

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    43.030
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    hmmm minnet litt om 312 av philips,gode minner fra ungdommen :)
    er sikker på du kan få mange gode stunder ut av denne

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ut i fra bildene, ser denne spilleren ut til å komme ny rett fra fabrikken! 8) :)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Ja, den ble veldig fin etter at jeg polerte lokket og gikk over alt der jeg turte med microkluten :) Lurer fælt på hvordan denne havnet i en bruktsjappe for gamle møbler og o.l, men fint for meg :) Den går lydløst og fint, og reima ser ut til å være i brukbart skikk. Spilleren har vippevekt for innstilling av nåletrykk, men spørs jo hvor nøyaktig den er.
    Må vel være anti-skating den ringen under armfestet, men er usikker på hvordan jeg skal stille den, så den står i midtposisjon. Nåletrykket satte jeg til 1.5 som er anbefalt med pickupen.
    Synes det låter såpass bra at jeg får lyst til å gå på bruktmarked å lete etter plater :) Som om jeg ikke hadde nok med CD, DVD-Audio, SACD og hjemmekino :p

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Hei Polkagris
    Den ringen rundt er nok for justering av antiscating ja.
    Den røde skalaen ( hvis det er rund sirkel på siden) er for koniske nåler.

Og den hvite skalaen. ( Hvis ringen er oval)
    er for elliptiske nåler ( nåler med bedre sliping) Ortofon MC10super har elliptisk sliping så bruk den hvite skalaen.
    Vanligvis setter du antiscatingskalaen på samme som nåletrykk. ( dette som et utgangspunkt før du begynner å finlytte /justere denne)
    Den skruen inne ved armbasen kan jeg tenke meg er en låseskrue for å justere armen i høyden
    OBS: Dette er jeg IKKE sikker på, så få tak i en manual eller noen med mer kjennskap til denne spilleren som kan verifisere dette.
    Mvh Jan I

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Jan_I skrev:
    Hei Polkagris
    Den ringen rundt er nok for justering av antiscating ja.
    Den røde skalaen ( hvis det er rund sirkel på siden) er for koniske nåler.

Og den hvite skalaen. ( Hvis ringen er oval)
    er for elliptiske nåler ( nåler med bedre sliping) Ortofon MC10super har elliptisk sliping så bruk den hvite skalaen.
    Vanligvis setter du antiscatingskalaen på samme som nåletrykk. ( dette som et utgangspunkt før du begynner å finlytte /justere denne)
    Den skruen inne ved armbasen kan jeg tenke meg er en låseskrue for å justere armen i høyden
    OBS: Dette er jeg IKKE sikker på, så få tak i en manual eller noen med mer kjennskap til denne spilleren som kan verifisere dette.
    Mvh Jan I

Takk skal du ha. Da har jeg det meste klart :)
    Men det var motsatte symboler, den røde skalaen har oval ring mens det er en sirkel ved
    den hvite.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Da bruker du den røde skalaen
    Mvh Jan I

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Jan_I skrev:
    Mvh Jan I
    Ok, takk. Kom på en ting til. Det sitter en fjærbelastet knapp ytterst på tallerkenen.
    Noe slik har jeg ikke sett før. Hva er denne til tro? Spiller liten rolle, siden det ikke er noe justerbart, men
    kunne vært artig å vite.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Polkagris skrev:
    Jan_I skrev:
    Mvh Jan I
    Ok, takk. Kom på en ting til. Det sitter en fjærbelastet knapp ytterst på tallerkenen.
    Noe slik har jeg ikke sett før. Hva er denne til tro? Spiller liten rolle, siden det ikke er noe justerbart, men
    kunne vært artig å vite.
    Den knappen er vel det som gir informasjon til mekanismen om at det blir lagt på en plate eller tatt av en.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    10
    johna skrev:
    Polkagris skrev:
    Jan_I skrev:
    Mvh Jan I
    kunne vært artig å vite.
    Den knappen er vel det som gir informasjon til mekanismen om at det blir lagt på en plate eller tatt av en.
    Kan den kanskje varsle mekanikken om at det er lagt på en LP og ikke ei singleplate? Hvis det er snakk om helautomatikk vil armen da gå inn på innløpsrillen for singleplata når ei slik er lagt på tallerken, muligens?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    96
    Det høres fornuftig ut. Har ikke prøvd singler enda. Noe må jo skje slik at armen går inn riktig ved helaut. single avspilling.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn