Phillips CD100

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• sterha

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Antall liker
    186
    Sted
    Trøndelag
    Jeg har vært så heldig å få tak i en fin CD100 med perm, test-CD og kvittering fra 83. Og den spiller meget bra.

Det eneste er at det er en slags skranglelyd i den, jeg tror den kommer fra den delen i lokket som legger seg oppå CD-plate. Når jeg trykker lokket forsiktig ned blir skranglingen lavere. Er det noen med CD100 her som kan si litt om hvordan den "ringen" i lokket som presser mot CD-plata skal være? Fjærbelastet? Hos meg er den helt løs, og jeg antar det er det som forårsaker skranglelyde.

20220204_185514 kopi.JPG

Vedlegg

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.207
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    grattis med en knall spiller som spiser alt. jeg har selv noe problemer lyd i fra mekanikken på min cd 200. jeg må se litt nærmere på . den sliter litt jo lengre ut i en cd den kommer. de siste 5 spor som regel. så er nok på tide og smøre den opp igjen og litt div. dog den er recapet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært så heldig å få tak i en fin CD100 med perm, test-CD og kvittering fra 83. Og den spiller meget bra.

Det eneste er at det er en slags skranglelyd i den, jeg tror den kommer fra den delen i lokket som legger seg oppå CD-plate. Når jeg trykker lokket forsiktig ned blir skranglingen lavere. Er det noen med CD100 her som kan si litt om hvordan den "ringen" i lokket som presser mot CD-plata skal være? Fjærbelastet? Hos meg er den helt løs, og jeg antar det er det som forårsaker skranglelyde.
    Mener å huske at på min CD 200 var denne "clampen" ganske så løs. Men det er lenge siden. Fikk en ny CD-104 som erstatning for denne på garanti i 1984 (tror jeg det var).

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Veldig bra bygd drivverk på disse tidlige Philipsene. Pro 2 drivverket, som de kom med senere, og som sitter i en masse high-end CD-spillere fra andre fabrikanter, er ikke i nærheten i byggekvalitet (og kostnad). Pro 2 er bare simple plast tannhjul over et lokk av metall.
    De eldre verkene (CDM-0,1, 2, 3 etc) er laseren plassert på ei vektstang av metall. Linsa er fra Rodenstock. Disse skal viistnok leve evig (men kan trenge service og justeringer). Laser på Pro 2 går som regel alltid (helst) før eller senere....

philips.jpg
    ph2.jpg

Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    959
    Sted
    Bodø
    den "ringen" i lokket som presser mot CD-plata
    Denne delen bruker jo å være en rund magnet (som ligger løst i lokket) over plata,
    og når du lukker igjen lokket, eller mekanikken selv lukker igjen (på andre spillere),
    så låses plata mellom denne magneten og spindelen som plata ligger på.
    Spindelen er jo av metall slik at plata blir låst mellom den og magneten.
    Det er altså ikke noe lager eller oppheng på oversiden av plata,
    det er kun akslingen opp fra motoren som holder plata.

Ser du noe unormalt når plata spinner, som om det er skjevhet i akslingen?
    En mulig årsak kan jo være at akslingen er litt bøyd...

Eller kan magneten ha dratt noe "fremmedlegeme" inn i huset den er i,
    (den er jo tross alt magnetisk....) som lager ulyder når den snurrer rundt?

Eller er det så enkelt som at lokket ikke lukker nok igjen til at magneten snurrer fritt?
    At låsen må justeres litt.

sterha

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Antall liker
    186
    Sted
    Trøndelag
    Denne delen bruker jo å være en rund magnet (som ligger løst i lokket) over plata,
    og når du lukker igjen lokket, eller mekanikken selv lukker igjen (på andre spillere),
    så låses plata mellom denne magneten og spindelen som plata ligger på.
    Spindelen er jo av metall slik at plata blir låst mellom den og magneten.
    Det er altså ikke noe lager eller oppheng på oversiden av plata,
    det er kun akslingen opp fra motoren som holder plata.

Ser du noe unormalt når plata spinner, som om det er skjevhet i akslingen?
    En mulig årsak kan jo være at akslingen er litt bøyd...

Eller kan magneten ha dratt noe "fremmedlegeme" inn i huset den er i,
    (den er jo tross alt magnetisk....) som lager ulyder når den snurrer rundt?

Eller er det så enkelt som at lokket ikke lukker nok igjen til at magneten snurrer fritt?
    At låsen må justeres litt.
    Takk for gode tips. Skal se litt på det, det kan være fremmedlegeme eller at lokket ikke lukker nok/riktig. Alt ser greit ut ellers, slik at jeg tror at det er i forbindelse med magneten i lokket lyden kommer fra. Tviler på at akslingen er skjev eller noe, men skal ta en ekstra sjekk. :)

sterha

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2021
    Antall liker
    186
    Sted
    Trøndelag
    Det som er litt gøy er jo at CD100 var den første CD-spilleren til salgs i Europa. Først ut i Japan og USA var vel Sony CDP-101 (har lest at 101 egentlig er 5 -fordi spilleren er en medium range spiller. Vet ikke om det er sant, men passer godt med en binær betegnelse av en CD-spiller).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn