Pick-up til Project rpm 5/phonobox

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Hei

Jeg bruker i dag en Pick-up til Project rpm 5/Speedbox/phonobox mk2. Pick up er AT95. Noen som har tips til en ok pick-up til mellom 1000,- og 2000,-
Kan jeg bruke en MC-type eller blir det galt på den rimelige phonoboxen?
Jeg ønsker en litt mindre hissig lyd enn hva jeg har i dag.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Ingen som har noen tips til meg? Jeg kan så lite om dette her med tunge/lette armer , belastningsimpedans osv.
Hadde satt pris på gode

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ikke bare pu'er som kan gi "hissig" lyd, det kan også rimelige platespillere/armer på svinedyre rågode høyttalere gjøre (og gjør det ofte!); men om du vet at det er pu'ens feil, så må jeg gjerne få lov å tilføye at AT95E er veldig god for nesten ingen penger i en nesten-gratis-spiller i budsjettsystemer; men langt ifra den supre pu'en som enkelte (ikke minst dualister) skryter den opp til å være. Faktisk har den absolutt ingen plass i et tilnærmet highend system; der er den katastrofe. Imo. Dessuten er det jo nesten norgesrekord i baktung ubalanse å bruke en slik pu med dine høyttalere....? Da ender det gjerne med slike tråder har jeg sett.

Den spytter og freser, som nær sagt alle rimelige MM'er, og skal du ha en bedre MM innen budsjett så ta en titt på Goldrings modeller; ikke minst kan det være lurt å se på den helt nye serien kanskje?

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
Spytter og freser... Ja slik kan det vel beskrives. Platespillerkombinasjonen min låter ihvertfall mer i den retningen enn cdspilleren min. Når det gjelder ubalanse i systemet så må jeg nevne at beethoven baby grand ikke lyder mørkt hjemme hos meg, slik jeg ser at andre beskriver dem. Mozart grand låt en god del fyldigere.
Jeg ser at det er en fyr som selger en ny Goldring Eroica mc LX på bruktbørsen. Kanskje det kunne vært noe? Noen som vet om project phonobox mk2 gir akseptable resultater med moving coil?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Karbon-arma har ord på seg for ikke å klare MC-pu'er med særlig suksessfullt resultat. Har jeg lest :)

Mvh Vidar P

kai.b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Antall liker
887
Sted
Arendal
E har pro-ject rpm 5 med benz ace pu, Pro-Ject Tube Box.
Det fungerer veldig bra. men den er litt dyrere en det du hadde tenkt ca 4000

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Vidar P skrev:
Det er ikke bare pu'er som kan gi "hissig" lyd, det kan også rimelige platespillere/armer på svinedyre rågode høyttalere gjøre (og gjør det ofte!); men om du vet at det er pu'ens feil, så må jeg gjerne få lov å tilføye at AT95E er veldig god for nesten ingen penger i en nesten-gratis-spiller i budsjettsystemer; men langt ifra den supre pu'en som enkelte (ikke minst dualister) skryter den opp til å være. Faktisk har den absolutt ingen plass i et tilnærmet highend system; der er den katastrofe. Imo. Dessuten er det jo nesten norgesrekord i baktung ubalanse å bruke en slik pu med dine høyttalere....? Da ender det gjerne med slike tråder har jeg sett.

Den spytter og freser, som nær sagt alle rimelige MM'er, og skal du ha en bedre MM innen budsjett så ta en titt på Goldrings modeller; ikke minst kan det være lurt å se på den helt nye serien kanskje?

Mvh Vidar P
Ingen DUALister som skryter av denne, Vidar. Jeg er enig med deg. Den har sine begrensinger, denne AT 95e.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Ingen DUALister som skryter av denne, Vidar. Jeg er enig med deg. Den har sine begrensinger, denne AT 95e.
Sorry, stryk den parantesen :)

Mvh Vidar P

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
En lett arm som din vil helst ha en høykompliant pu. Billigste vei er å finne en gammel Shure (m 75, m 91 eller
m 95) og sjekke nåla, evt skaffe ny ed-nål til denne. Det gir mye mere enn AT 95e, spesielt på din arm.

Gammel Shure kan dukke opp mange steder, f.eks på loppemarked eller i bruktbutikk og da sitter den kanskje på en gammel Garrard eller BSR platespiller. Kjøp spilleren for 50 kroner og bruk elementet!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.916
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Karbon-arma har ord på seg for ikke å klare MC-pu'er med særlig suksessfullt resultat. Har jeg lest :)

Mvh Vidar P
Det er da ganske mange som bruker den gamle RPM9 sammen med «mellomklasse» MC-pickuper (bla fra Ortofon sin BACH serie og Rohmann) med godt resultat. Den gamle RPM9 har samme armen som nå brukes på RPM5. Ift. MC-pickuper opp mot rundt om regnet 5K kr så tror jeg ikke det er armen som sådan vil være den begrensende faktoren. Phonobox II kjenner jeg ikke, men specen for MC-inngangen ser tilforlaterlig ut til bruk sammen med en MC-PU med utgangsnivå på rundt om regnet 500 µV. Ortofon sin nye billige MC PU - Samba (den skal vel ligge rundt 1500 kr) har jo fått ord på seg for å være passe musikalsk og litt rund i kantene.

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KJ, kan meget vel hende; refererer bare hva jeg har lest, så får eier velge å ta stilling til den informasjonen eller ei. Spiller ingen rolle for meg :)

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
507
KJ skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Det er da ganske mange som bruker den gamle RPM9 sammen med «mellomklasse» MC-pickuper (bla fra Ortofon sin BACH serie og Rohmann) med godt resultat. Den gamle RPM9 har samme armen som nå brukes på RPM5. Ift. MC-pickuper opp mot rundt om regnet 5K kr så tror jeg ikke det er armen som sådan vil være den begrensende faktoren. Phonobox II kjenner jeg ikke, men specen for MC-inngangen ser tilforlaterlig ut til bruk sammen med en MC-PU med utgangsnivå på rundt om regnet 500 µV. Ortofon sin nye billige MC PU - Samba (den skal vel ligge rundt 1500 kr) har jo fått ord på seg for å være passe musikalsk og litt rund i kantene.

mvh
KJ
Ja, jeg har lagt merke til denne i utenlandske hifiblader. Finner dog ikke denne på noen norske nettsteder, ei heller på importørens sider. Får sende dem en mail. Kan sikkert bestilles.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Pro-ject spillerne er jo ganske kjent for å være veldig nøytrale i klangen. I hværtfall RPM 6 og oppover.
Skifet nylig ut en Rega P3 2000 (Goldring 1042 PU) til fordel for en Pro-ject RPM 9.1 med en Ortofon Rondo Bronze og det låter helt fantastisk. Lyttet nylig til din spiller med en Ortofon 530 og ble veldig overbevist.
Så kanskje Ortofon + Pro-ject = en god match.

Vidar P:

Carbon-arma har ord på seg for ikke å klare MC-pu'er med særlig suksessfullt resultat. Har jeg lest..

??? Hvor har du lest det Vidar? Ble litt nysgjerrig på å lese den artikelen. Kan ikke si at jeg opplever det som noe problem. Men er jo mulig at «your mileage will vary fra pu til pu»

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Bare glem det Vidar P

Har gjort litt research rundt Compliance og tonearm masse nå. Lærte mye nytt nå ;D

For ordens skyld kan jeg nevne at Ortofons relative nye MC serie Rondo er ganske tunge (10.5g) med en compliance på 15, så matchen blir ganske god i en arm som 9C (8.5g masse).

Topp Bunn