Dem sier det, at de har negativ erfaring med Om-serien; at det låter "tynt, skarpt og pistrete". De sier dette også gjelder OM 30.Valentino skrev:OM-serien til Ortofon passer den lette armen på TD 318 meget bra. Dessuten er de bra.
Hva sier folket, vil en splitterny Super OM30 være overkill?
Er det denne ?kaap skrev:Jeg hadde en periode en Denon 103 på min TD318... Den gir rockefotFaktisk nesten slik at jeg angrer på at jeg kjøpte en dyr ortofon istede for en ny 103 når den ble dårlig...
TP28-armen som satt i min Thorens TD166 MKV, som også er orginalarmen i bl.a. TD318 MKII og TD280 MKI OG MKII, har en effektiv masse på 12,5 gram (iht spec), som jeg vil mene er omkring medium. Rega-armene har en effektiv masse på 11 gram trur eg det var. Lagerkvaliteten til Thorensarmene er imidlertid under pari, så stive PUer kan lettere framprovosere litt «rattle» og andre uhumskheter (spesielt på armer som ikke er håndtert med silkehansker eller som evt. har mindre «produksjonsfeil», dårlig justert lager osv.).Valentino skrev:Ortofons 2M-serie er stivere enn OM-serien. Den er laget for å passe til de populære Regaarmene, som er for tunge for OM-serien.
Jeg tipper isolasjonstapen først og fremst var ment å dempe vibrasjoner/resonanser i armen, økningen i effektiv masse er marginal med mindre du surrer på veldig mye tape - lekkert er det uansett ikke. En mer presis og effektiv måte å øke den effektive massen i armen på er å montere en mynt eller to oppå headshellet (50-øring eller kronstykke). Monteres midlertidg med en liten kladd bluetack/tackit. Formålet er å redusere PU/armresonansen til et sted omkring 10Hz.Halveis skrev:Ok, mange takk for tips og info. Apropos dette dere snakker om lett eller tung arm; Fikk en gang i tiden et tips som gikk på å surre isolajons-tape rundt armen. Dette nemlig for at den skulle bli tyngre, hvilket altså ble ment å være en forbedring.
Hva er deres synspunkt på noe slikt?
(har ikke prøvd det)
Ps. Det var et generelt tips dengang, og gjaldt ikke min eller noen spesiell platespiller.