Pick-up til Thorens TD 318

Halveis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
28
Ønsker forslag til pick-up som passer til min TD 318. Har tidligere brukt Ortofon OM 10 og 20, men det sies de ikke er noe bra.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.303
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
OM-serien til Ortofon passer den lette armen på TD 318 meget bra. Dessuten er de bra.

Hva sier folket, vil en splitterny Super OM30 være overkill?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Har hele tiden brukt en Ortofon X5-MC på min i et Cambridge 640 RIIA trinn. Men jeg har ikke sammenlignet med andre PU-er i mitt oppsett. I sammenligning med andre vinylrigger er jeg dog ikke spesielt stolt over lyden i min egen. Låter litt flatt og kjedelig. Men det kan, som kjent, ha et utall forklaringer. Oppsett, slitasje, match etc.

Mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.303
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg hadde X5-MC på min gamle Rega Planar 3 en stund. Det låt litt som du beskriver, toref.
X5-MC er kanskje litt stiv til tonearmen på TD 318?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Det kan veldig godt tenkes. Husker at jeg ble litt forundret da den spilte best med vekt over den vekten anbefalt av Ortofon. Tror jeg var et par tidels gram over maks. anbefalt nåletrykk da jeg fant optimal vekt. Jeg har ikke mye peiling på slikt, dog. Men jeg vet, etter å ha hørt diverse vellykkede vinyloppsett, at vinyl kan låte vesentlig bedre. :)

Mvh

Halveis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
28
Valentino skrev:
OM-serien til Ortofon passer den lette armen på TD 318 meget bra. Dessuten er de bra.

Hva sier folket, vil en splitterny Super OM30 være overkill?
Dem sier det, at de har negativ erfaring med Om-serien; at det låter "tynt, skarpt og pistrete". De sier dette også gjelder OM 30.
Fikk det hintet at selv en Phillips 400 fra 70-tallet som man finner på "dynga" ville låte langt bedre.

Er jo egentlig ute etter den varme "feite" lyden, så tenkte de hadde et poeng :-\

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Jeg har i mange år brukt Orotfon MC 25FL i min Thorens TD 166 MKV, den hadde orginalt samme arm som TD 318 MKII (trur eg det var). Det var en helt OK match til mine ører. «Verden» ble selvfølgelig «noe» klarere med å skifte arm til RB250 (eller «egentlig» TP250). MC25 passer også fint til Cambridge 640P phonoforsterker.

mvh
KJ

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Jeg hadde en periode en Denon 103 på min TD318... Den gir rockefot :) Faktisk nesten slik at jeg angrer på at jeg kjøpte en dyr ortofon istede for en ny 103 når den ble dårlig...

Halveis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
28
kaap skrev:
Jeg hadde en periode en Denon 103 på min TD318... Den gir rockefot :) Faktisk nesten slik at jeg angrer på at jeg kjøpte en dyr ortofon istede for en ny 103 når den ble dårlig...
Er det denne ?

I utganspunktet tenker jeg meg en MM pickup.
------

Når det gjelder dette med den "lette" armen. Har det mye betydning for hva slags pick-up en velger? Det er ikke bare til å velge hva som helst bare det er med 1/2" feste?

Har også en Project Debut med OM 5 pickup. Har sett man anbefaler andre pick-uper til de enn til TD 318.
Feks "Shure M75 -hus og SAS-nål fra Jico", uten at jeg kjenner noe til det enda. Men det ville altså ikke passet på en TD 318?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Ja, det var den jeg mente.. ser desverre nå at den har steget nesten 500 i pris siden sist jeg var innom HFK sine sider :|

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Jeg har hatt en slik spiller og det satt en OM20 på den jeg kjøpte (og solgte) den. Byttet aldri PU på den, men du bør nok ha en PU med mykt oppheng som f.eks AT95E, 2M-serien til Ortofon e.l. Jeg kan kun sammenligne 2M Blue med AT95E og må si at den er flere hakk bedre og mindre skrikete...2M Blue altså:)

Ellers så har vi andre som Goldring og Grado som (på papiret) kan være passende da disse er ganske "myke". Mono selger vel også fortsatt 500-serien til Ortofon som også bør være en mulighet.
Bruker du en PU med for lav kompilanse/stiv nål, vil du bla miste masse bass. (korriger meg gjerne)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.303
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ortofons 2M-serie er stivere enn OM-serien. Den er laget for å passe til de populære Regaarmene, som er for tunge for OM-serien.

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Kjekt å vite :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Ortofons 2M-serie er stivere enn OM-serien. Den er laget for å passe til de populære Regaarmene, som er for tunge for OM-serien.
TP28-armen som satt i min Thorens TD166 MKV, som også er orginalarmen i bl.a. TD318 MKII og TD280 MKI OG MKII, har en effektiv masse på 12,5 gram (iht spec), som jeg vil mene er omkring medium. Rega-armene har en effektiv masse på 11 gram trur eg det var. Lagerkvaliteten til Thorensarmene er imidlertid under pari, så stive PUer kan lettere framprovosere litt «rattle» og andre uhumskheter (spesielt på armer som ikke er håndtert med silkehansker eller som evt. har mindre «produksjonsfeil», dårlig justert lager osv.).

mvh
KJ

Halveis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
28
Ok, mange takk for tips og info. Apropos dette dere snakker om lett eller tung arm; Fikk en gang i tiden et tips som gikk på å surre isolajons-tape rundt armen. Dette nemlig for at den skulle bli tyngre, hvilket altså ble ment å være en forbedring.

Hva er deres synspunkt på noe slikt?
(har ikke prøvd det)

Ps. Det var et generelt tips dengang, og gjaldt ikke min eller noen spesiell platespiller.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Halveis skrev:
Ok, mange takk for tips og info. Apropos dette dere snakker om lett eller tung arm; Fikk en gang i tiden et tips som gikk på å surre isolajons-tape rundt armen. Dette nemlig for at den skulle bli tyngre, hvilket altså ble ment å være en forbedring.

Hva er deres synspunkt på noe slikt?
(har ikke prøvd det)

Ps. Det var et generelt tips dengang, og gjaldt ikke min eller noen spesiell platespiller.
Jeg tipper isolasjonstapen først og fremst var ment å dempe vibrasjoner/resonanser i armen, økningen i effektiv masse er marginal med mindre du surrer på veldig mye tape - lekkert er det uansett ikke. En mer presis og effektiv måte å øke den effektive massen i armen på er å montere en mynt eller to oppå headshellet (50-øring eller kronstykke). Monteres midlertidg med en liten kladd bluetack/tackit. Formålet er å redusere PU/armresonansen til et sted omkring 10Hz.

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Om du legger tape å vil du endre armens effektve masse og det vil virke inn på resonansfrekvensen. Om du vet hvor stor vektøkningen er og beregner det slik at du ikke får en uheldig resonans vil det kanskje ikke gjøre noen skade? Ellers så er jo den mest vanlige modifiseringen som tilbys fra kommersielle aktører å bore ulike typer hull i armrøret.

Topp Bunn