Pick up valg Audio Technica AT- ART9

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
595
Er det noen som har hørt /testet Audio Technica AT-RT9 pick up og event vet hvilken arm den passer godt til?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.897
Sted
Kongsberg
Hei.

Ikke hørt eller testet denne, men som flaggskip i AT sortimentet er dette sikkert en helt utmerket pickup.

Det at den har 9 i navnet tilsier vel et slaktskap med AT-OC-9 som igjen betyr stram nøytral lyd - som
kanskje kan bli litt klangmessig lys i noen kombinasjoner (I dont know this!).

Når det gjelder arm til denne blir man fort forvirret av oppgittte verdier for compliance. En statisk
compliance på 35x10-6cm/dyne og en dynamisk compliance (ved 100 Hz) på 18x10-6cm/dyne henger
ikke på greip (statisk compliance er alltid 3-4 ganger større enn dynamisk compliance ved 100 Hz).

Jeg har en mistanke om at verdien 18x10-6cm/dyne faktisk er den dynamiske compliancen ved 10 Hz,
noe som stemmer overens med alle de andre AT pickupene (MM og MC) i sortementet. Dette sammen-
faller også med egne erfaringer med AT-OC-9 (som har oppgitt samme verdier som AT-ART9). Mao;
Denne pickupen er stiv, men ikke veldig stiv...

Det betyr at pickupen skal matches med en medium masse tonearm, mao. brorparten av de armene
som finnes på markedet i dag. Tenk Rega, Jelco og SME osv. Gå for en arm med gode stramme lagre.

Hvilken spiller skal armen monteres på?

Hvilken RIAA skal benyttes?

mvh
Gunnar Brekke

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
595
Takker så meget for svar. Jeg har litt å velge i men tenkte på å montere den enten i Rega RP8 eller bruke Transrotor ZET-1 da sammen med passende arm, hadde Jelco 750 litt i tankende og da bruke den med Jasmine lp3.0.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
35.755
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
20161011_221230196_iOS.jpg

En slik sitter på og holder på å spille seg til og inn hos meg om dagen. Oppfatter den ikke som lys, heller mer i samme leia som dyna 20-x2L som den er tenkt til å avløse.

Platekompaniet

Bransjeaktør
Ble medlem
30.05.2016
Antall liker
31
Torget vurderinger
1
Hei

Vi tok oss bryet med å spørre Audio-Technica om compliance-spesifikasjonene de oppgir på AT-ART9 og AT-OC9/III.

De svarer følgende:
"The specs are indeed correct. The AT-ART9 and AT-OC9/III have a so-called “Line contact needle” which is very light, that is why the dynamic compliance is 18 at 100 Hz.
Although the AT33PTG/II and the AT33Sa also have a “Line contact needle” the dynamic compliance is different due to the heavier needle and the different shape."

Static compliance er oppgitt til 36 på begge. Noen med god teksnisk forståelse kan da kanskje regne ut hva compliance ved 10Hz blir?

Mvh
Platekompaniet
Hei.

Ikke hørt eller testet denne, men som flaggskip i AT sortimentet er dette sikkert en helt utmerket pickup.

Det at den har 9 i navnet tilsier vel et slaktskap med AT-OC-9 som igjen betyr stram nøytral lyd - som
kanskje kan bli litt klangmessig lys i noen kombinasjoner (I dont know this!).

Når det gjelder arm til denne blir man fort forvirret av oppgittte verdier for compliance. En statisk
compliance på 35x10-6cm/dyne og en dynamisk compliance (ved 100 Hz) på 18x10-6cm/dyne henger
ikke på greip (statisk compliance er alltid 3-4 ganger større enn dynamisk compliance ved 100 Hz).

Jeg har en mistanke om at verdien 18x10-6cm/dyne faktisk er den dynamiske compliancen ved 10 Hz,
noe som stemmer overens med alle de andre AT pickupene (MM og MC) i sortementet. Dette sammen-
faller også med egne erfaringer med AT-OC-9 (som har oppgitt samme verdier som AT-ART9). Mao;
Denne pickupen er stiv, men ikke veldig stiv...

Det betyr at pickupen skal matches med en medium masse tonearm, mao. brorparten av de armene
som finnes på markedet i dag. Tenk Rega, Jelco og SME osv. Gå for en arm med gode stramme lagre.

Hvilken spiller skal armen monteres på?

Hvilken RIAA skal benyttes?

mvh
Gunnar Brekke

Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.897
Sted
Kongsberg
Hei.

Vi tok oss bryet med å spørre Audio-Technica om compliance-spesifikasjonene de oppgir på AT-ART9 og AT-OC9/III.

De svarer følgende:
"The specs are indeed correct. The AT-ART9 and AT-OC9/III have a so-called “Line contact needle” which
is very light, that is why the dynamic compliance is 18 at 100 Hz.
Although the AT33PTG/II and the AT33Sa also have a “Line contact needle” the dynamic compliance is
different due to the heavier needle and the different shape."

Static compliance er oppgitt til 36 på begge. Noen med god teknisk forståelse kan da kanskje regne ut hva
compliance ved 10Hz blir?

Mvh
Platekompaniet
Hei.

Dette er forbannet interresante saker! (I hvert fall for sånne detaljopphengte (anale) teknonerder som meg selv).

Om påstandene som AT gjør her faktisk er korrekte, betyr at jeg (og sikkert en del pickupprodusenter) må gå en
tur i tenkeboksen på dette med compliancen og "innvendig bevegelig masse" på pickuper...

Jeg er enig med påstanden om at (vesentlig) lavere bevegelig masse (i hvert fall teoretisk) vil få verdiene for statisk-
og dynamisk-compliance til å nærme seg hverandre. En lavere bevegelig masse vil kunne bevege seg raskere (være mer
dynamisk); så utsvinget blir større ved 10 og 100 Hz - i sammenligning med statisk måling av den samme pickupen - og
i sammenligning med en pickup med høyere bevegelig masse. Om dette er målbart som endringer i compliance - er jeg
derimot svært usikker på. (At forskjellig form på nåleslipinger skulle ha noen som helst betydning (annet enn variasjonen
i masse), har jeg svært vondt for å tro. Greit, skarpere nåleslipinger vil følge rilleveggen bedre ved høye frekvenser, men
alle nåleslipinger - også de koniske - vil kunne spore greit ved de lave frekvensene vi snakker om her; 10 og 100 Hertz).

En gjennomgang av Audio Technicas egne spesifikasjoner på sine pickuper tyder ikke på en slik korrulasjon:

Ser man på den billigste pickupen i sortimentet; AT-91, som ha stor bevegelig masse - med en stor konisk diamant,
en solid limklatt som holder diamanten, lang aluminium nålefane og bevegelige magneter (som har veldig mye større masse
enn bevegelige spoler). Der er forholdet mellom statisk- og dynamisk-compliance: 20 / 6,5 = 3.

Ser man til sammenligning på mellommodellen AT-33Sa bør den ha vesentlig lavere beveglig masse enn billigmodellen (mindre
diamant, mindre lim, mindre (?) masse nålefane og mye mindre generatorvekt (LO MC spole kontra MM magnet)). Dette bør
igjen tilsi at verdiene for statisk- og dynamisk-compliance burde ligge nærmere hverandre enn på billigmodellen. I stedet ser
vi at verdiene ligger lenger fra hverandre som: 40 / 10 = 4.

ART-9 er forholdet mellom statisk- og dynamisk-compliance kun: 36 / 18 = 2.

Selv om jeg er skeptisk til påstandene AT kommer med, kan jeg på ingen måte være bombastisk om dette. Jeg er bare en
glad amatør, mens de er profesjonnelle som har holdt på med dette i mange år. Bare dette at det faktisk er målbare forskjeller
på forholdet mellom statisk- og dynamisk-compliance i forskjellige pickuper - skulle tilsi at de vet noe som jeg ikke vet...
Jeg forholder meg bare til denne generelle regelen herfra - Resonance Frequency :

"There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C(ompliance).
(It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so they should be
multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they should be halved. Most figures of
C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)".

Når det gjelder compliancen ved 10 Hz for ART-9 så bør den i hvert fall ligge et sted mellom 18 og 36 (forutsatt korrekte
spesifikasjoner). La oss si midt i mellom på 27 x 10-6 cm/dyne (ved 10 Hz), noe som gjør at den kan spesifiseres som
"myk" snarere enn "medium stiv" (etter SMEs definisjoner). I praksis har dette ingen som helst betydning. Gitt prisen
vil denne pickupen matches med høykvalitets armer med medium til høy masse.
Mao. den typen armer som typisk selges i dag...

Edit: forsell: Hva med en Michell Tecnoarm? Litt lenger (9 1/2") og litt lettere enn Jelco armene...
http://oslohificenter.no/analog/tonearmer/michell-tecnoarm

mvh
Gunnar Brekke

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
- Statisk ettergivenhet sier kun noe om opphengets stivhet uavhengig av nålens masse og setter maksimum ettergivenhet.
- Dynamisk ettergivenhet er statisk ettergivenhet - massetreghet +- opphengets frekvensrespons

Desto lettere nål desto nærmer vil ettergivenheten ved 10 og 100Hz være hverandre. ART9 har et stivere oppheng enn AT33Sa og har en 10Hz ettergivenhet tettere på den oppgitte 100Hz. Store sjanser for at ART9 og AT33Sa ikke har så veldig forskjellig ettergivenhet ved 10Hz. ART9 har et slakkere fall med 36 som utgangspunkt(snittfaktor 2) 33Sa ved har et brattere med 40 som utgangspunkt(snittfaktor 4) AT91 vil ligge mellom disse men starter langt lavere på kurven.(snittfaktor 3)

Hadde ikke nålen hatt masse vil tallet ditt blitt tettere på 1 Gunnar.

Sist redigert:
Topp Bunn