Pickup anbefaling!

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jeg trenger en p-u anbefaling til min Thorens 321 MKII med SME serie III arm.
Pr. i dag så står det en Goldring 10042 - som forøvrig har funket ok, men ikke mer enn så...
De p-u fabrikantene som har vært nevnt hittil er: Grado og Benz(hig output).
Jeg er kun ute etter kvalitets MM´er!! ;)

Jeg skylder vel også og si at foruten Thorensen så spiller jeg på rør og horn, kanskje det òg har noe å si for p-u valget?

Kjør i veg, folks!
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Ja, jeg er jo en meget fornøyd Grado bruker jeg da. Du må sjekke match mot armen din, men er den i orden, hadde ikke jeg vært i tvil! Har ikke erfaring med Benz, men Grado Reference pickupen min spiller kjempeflott. Musikalsk og godt oppløst med lite overflatestøy. Nå er den korrekte betegnelse på Graro sitt meget spesielle konstruksjonsprinsipp; Moving Iron. Men det fungerer utmerket på MM Riaa trinn ;) Men sjekk match med arm! Jeg vet det er noen som har slitt med å få Grado til å fungere!
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takk for den, gut!
Ja det var denne match med arma da... SME 3009 serie 3(III) er vel ei høvelig lett arm, og som derfor begrenser- og utelukker MC pu´er.
Håper at det er noen med erfaring med denne comoen her inne. Det er jo anerkjente - om enn litt gammelt - og velrennomerte produkter så det er vel noe som kan uttale seg mer detaljert vil jeg tro!? ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg er helt enig med gut man her. Armen din aksepterer jo ikke akkurat et bredt utvalg av elementer, men om du kan strekke deg til en Grado Sonata (ca. 5.500,-), vil du belønnes stort. Spiller du klassisk og vokaljazz, kommer du til å få hakeslepp over den glatte, veldefinerte og uhyre kommunikative mellomtonen og de nydelige perspektivegenskapene. Dessuten spiller denne pickupen med solid bass i en SME III, det er det slett ikke alle elementer som gjør. Om prisen svir litt, prøv Grado Prestige Black Gold til omtrent tusenlappen. Et eventyr av en pickup til prisen.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvis det er snakk om 3009 serie lll arm, så er det en arm med svært lav masse og som krever veldig myke pu-er. Grado Sonata er middels myk med en complience på 20.
Med fare for å bli oppfattet som fanatisk, hva med en Ortofon OM 40 med complience på 36. Denne fåes også i Super-utgave, da med en comp. på 25.

mvh
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for mange fornuftige svar, folks! :D
Men hvem forhandler Grado her på bjerget?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Grado importeres i alle fall av Audio Media utenfor Bergen. Ellers haar Oyvind et godt poeng her, Ortofons eminente OM40, som regnes for å være en av de aller beste mm-elementer Ortofon noensinne har laget, er en nærmest perfekt match til armen. Rimelig er den også. Bør definitivt sjekkes ut før du bestemmer deg. Mono a.s kan dirigere deg til nærmeste forhandler....
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
anekdoten skrev:
Takker for mange fornuftige svar, folks! :D
Men hvem forhandler Grado her på bjerget?
Et annet alternativ kan være en pent brukt fra AudiogoN, men husk å sjekke feedback fra evt. selgere. Du kan gjøre et kupp på Grado der! Jeg kjøpte min brukt, ikke fra AudiogoN, men da får du pickup til halv pris. Er ditt budsjett f.eks 5000, får du glatt en pent brukt Reference som er den jeg bruker!
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for link til Audio-Media... men det hjelper da så lite når siden www.audiomedia.no ikke er oppe og går. Ikke så godt som et tlf.nummer, ikke så godt som ei gateadresse.. :-\ :-\

Prøv og klikk dere inn dere òg..
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
anekdoten skrev:
Takker for link til Audio-Media... men det hjelper da så lite når siden www.audiomedia.no ikke er oppe og går. Ikke så godt som et tlf.nummer, ikke så godt som ei gateadresse.. :-\ :-\

Prøv og klikk dere inn dere òg..
Slik har sidene alltid vært.
Absolutt null info!!

Skal du ha kontakt må du ringe 55 25 62 14,
Besøksadresse:

Audio-Media
Fagerbakken 8,
5101 Eidsvågneset
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
anekdoten skrev:
Pr. i dag så står det en Goldring 10042 - som forøvrig har funket ok, men ikke mer enn så...


Kjør i veg, folks!
......men ikke mer enn så..?
Jasså bokkjin, og den he du tenkt å sæl te me? ;)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Haubokk skrev:
anekdoten skrev:
Pr. i dag så står det en Goldring 10042 - som forøvrig har funket ok, men ikke mer enn så...


Kjør i veg, folks!
......men ikke mer enn så..?
Jasså bokkjin, og den he du tenkt å sæl te me? ;)

Ha...den he du ikkje råa te lell! ;) ;)
Nåvel, alt e te salgs, så... vel, du fe kome med et bud!!
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
FallenA skrev:
anekdoten skrev:
Takker for link til Audio-Media... men det hjelper da så lite når siden www.audiomedia.no ikke er oppe og går. Ikke så godt som et tlf.nummer, ikke så godt som ei gateadresse.. :-\ :-\

Prøv og klikk dere inn dere òg..
Slik har sidene alltid vært.
Absolutt null info!!

Skal du ha kontakt må du ringe 55 25 62 14,
Besøksadresse:

Audio-Media
Fagerbakken 8,
5101 Eidsvågneset
Ja dette var da noe til butikkdrift? :-\
Men ok, hvis Audio-Media er seriøse aktører på markedet så er det vel greit.

Videre...
Jeg er blitt tipset om Shelter pu. Shelter 201 MM. Er det noen som har erfaring med disse, selv kjenner jeg knapt navnet?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Jeg hadde Shelter 90X en periode. Usikker på om dens ferdigheter og prioriteringer er generell huslyd, eller om de ulike modellene viser ulik prioritering. Mitt inntrykk av 90X var at denne hadde flott tonal balanse, noe på varme siden av nøytral. Kraftfull bass. Masse kjøtt på benet, men kom aldri i nærheten av Dynavectoren når det gjelder raffinement og presisjon.

HifiStasjonen har Shelter på lager. Han kan sikkert fortelle deg mer om de ulike modellene. På messa demonstrerte de vel utelukkende ZYX. Mulig HighEnd Sound spilte på Shelter? (Men når jeg var innom det rommet mener jeg de spilte på vdh, og all potensiell vellyd druknet i romproblematikk IMHO).
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for den, Fosse.
Nei... det må bli enten Grado, eller Ortofon OM40 :)
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har fått anbefalt en Benz Glider (MC high output) til samme arm. Er ikke dette brukbart tro? Kjenner ikke compliancen til Benzen, men hifi-guiden på Hamar mente dette skulle funke bra. Har hørt mye bra om Benz, men det er ikke så enkelt dette her. Det er ikke bare å låne med seg en pickup hjem og prøve..
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Har ikke kjennskap til Glider H2 high i eget oppsett, men har hatt en Glider L2 som gjorde seg svært godt i en ProJect jeg hadde en gang. Likte den veldig, veldig godt.
Ellers har jeg hørt M2 hos LydKarl her på sentralen, den forteller han sikkert mer om, hvis du spør pent.

Litt varm i klangen disse Benzene, litt "våt" karakter.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,tenkte bare å nevne det,men jeg har en pu i hylla...en mm audionote iq2 mm-knapt innspillt,da jeg gikk over til mc her...noe jeg trives godt med,kan bli av med denne dersom det er ønskelig...har sittet i en jmw-9 arm på vpi scout...den spillte godt i bassen!

Kan oppgraderes til iq3 om ønskelig...6,3mv på denne,ligger i originaleske,m kvittering fra juni i år (fryd hifi).......strøken!

Ta gjerne kontakt på pm.Espen
 

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Innlegg
91
Antall liker
15
Hei
Har tidligere selv brukt en Goldring 1042 på Thorens-spiller. Ga en lys - til tider et nesten hardt inntrykk i øvre mellomtone/diskant (Høyttaler med metalldome).
Ved skifte til Shure M 97xE ble bassen merkart tydeligere, og det ble mer ro i øvre mellomtone/diskant. Tror også at Grado vil kunne gi noe av det samme inntrykket.

Kan bestilles fra:

http://www.multima.no
http://www.ljudia.no
http://www.audioconsult.dk (Grado).



Dig_it_all
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
gamle Shure-pickuper funker bra i SME III, men du vil kanskje ikke ha det... ;D
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
anekdoten skrev:
Takker for den, Fosse.
Nei... det må bli enten Grado, eller Ortofon OM40 :)
Grado har noen veldig fine p.u.
Det ligger noen brukte Grado p.u til salgs på bruktbørsen. Jeg ville tatt en prat med selgerne.Jeg har god erfaring med å kjøpe brukt p.u.

Mvh
Kjetil
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for fine anbefalinger, folks!

Vel vel, så ble det en Grado Reference Sonata da ;)!!
Gler meg som en unge når den kommer i posten - sannsynligvis i morgen...
En ekstra takk til deg, impulse, og for en hyggelig prat!
 
Topp Bunn