Pickup "leken"

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ettersom vi har hatt mange anskaffelser av knall gode vinylrigger, og pickuper den siste tiden, tenkte jeg at jeg skulle lage en egen tråd ;-)

Må si at jeg virkelig har blitt bitt av basillen i det siste, og inspirert til å "shoppe" rundt etter gode PU handler!
Etter å ha hatt Grado Reference The Reference en stund fikk jeg muligheter til å oppgradere til en VdH modifisert Statement. Dette overgikk alle mine forventniger.
En venn av meg lot meg teste sin Empire MC1000 Van Den Hul PU, og jeg ble imponert over hvor "sprettent" denne presenterte musikken. Jeg fikk overtalt Pixy her på forumet til å selge meg sin PU som hadde mistet diamanten for en stund tilbake, og har store planer om å sende den rett til Van Den Hul for en overhaling  :)

Empire MC1000 Van Den Hul, er svært lik i signatur og oppbygning som Van den hul MC - 10.

Nå har jeg også ordnet det slik at jeg har en Van Den Hul MC Two på hånden.
Denne er spillt et par hundre timer, men er i god stand. (Har muligheter for å få en god deal på denne), men tenkte jeg skulle spørre her på forumet først!

Er det noen som har erfaringer med VdH MC - Two?

http://www.vandenhul.com/phono/mc-two-s.htm

Er litt giret nå, etter som jeg har to gode armer, og flere armrør til Mørch armen min, gir det meg muligheter til å leke meg med forskjellige kombinasjoner.

Kom gjerne med deres egne erfaringer!!  :)

K

kbwh

Gjest
Hehe, det er så krøkkete å bytte pickup på armen min at jeg tror jeg har kjøpt for billig...
Bedre med en stor og kjapp en enn flere små og slappe eller hvordan det nå var. Skulle kjøpt Blackbird...

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Pickup "leken" VDH MC TWO på vei

Synes den nye PUen din virker utrolig spennende jeg  :)

For min egen del så er det relativt enkelt å eksperimentere med både variasjoner av armer og PUer, og jeg har vært svært heldig med PU handlene mine den siste tiden.

Akkurat nå er en VdH MC - Two på vei hjem til meg i posten. Jeg gleder meg til å sammenligne den med Statement.
Blir lite tid til lytting i de nærmeste ukene, og førstkommende helg er det innflytting i nytt hus, og alt som følger i en slik operasjon.
Da er det jo godt å vite at jeg kan koble av med litt fintuning av div. forskjellige oppsett.
Forøvrig så må jeg nok gå til anskaffelse av et litt tyngre armrør til Mørch armen min, for å få ting til å fungere optimalt  :)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Sv: Pickup "leken"

Van den Hul pickup'ene er vel glade i lette armrør. er de ikke?

mener jeg sjekket opp dette en gang og da var compliancen på ett par av dem helt oppe i 35. det er likt som de gamle shure som liker 1.25g trykk og armer på rundt 5.5-7g

McLaren

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

VdH pickupene varierer veldig i hvilke armer de spiller best i.
I følge AJ VdH er MC two konstruert for å spille best i armrør med masse 8-12g.
Statisk compliance på 28 (man halverer ved oppgitt statisk compliance. Riktig blir da en compliance på 14. Dette gjelder faktisk også de fleste av toppmodellene til Grado.)Han sier også at man ved bestilling av PU (uansett versjon) kan beskrive sitt anlegg, platespiller, og utstyr forøvrig. Samt hvilke preferanser man har og musikk man spiller. Da vil han "skreddersy" PUen etter hva du synes er viktig.
Disse tingene kan også utføres ved en evt. retipping (mot ekstra kostnader selvsagt ;) )
Nå ser det faktisk ut som om PUen har forsvunnet i posten. Selger har vært meget seriøs, og har refundert utlegget mitt :)
Kanskje jeg får begynne å spare til en "skikkelig" VdH 8)

K

kbwh

Gjest

Vi bør lære oss å slutte å sende verdisaker som brev. En pickup som skulle fra Bærum til Stange havnet på et postkontor på sørlandet et sted her i vår, og ble liggende.
Smartpost kan i det minste spores på nett.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Det elementet har siden vært både i Vesterålen, på Rånåsfoss og i Arendal, Valentino...og er nå rappotert skadet.... :eek:

Vi bør kanskje jobbe litt med å finne alternativer til posten i det hele tatt....

K

kbwh

Gjest

Det er ikke bare bare å være på tur med posten. Det gikk en Smartpostpakke fra Randaberg i går. Den er nå på Hamar, og det er von i hangande snøre.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Krysser fingrene for at det kommer til Stange i samme stand som det ble sendt....
Regner med at det er det alldeles utmerkede riaatrinnet ditt vi snakker om her? ;-)

Topp Bunn