Pickup til Rega P3?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg ønsker litt råd og tips om pickup til min andre/gamle RegaP3.
Jeg får jo aldri somlet meg til å selge gammelt når det anskaffes nytt.
Derfor sitter jeg nå (også) med Rega P3 og MF X-VLP3 som jeg tenker
meg brukt i andreanlegget (som sannsynligvis blir i det nye lytterommet i kjeller :-/
Andre skryter veldig av Denon 103 (jeg har ikke tenkt å bruke mer kroner på dette).
Den koster 1300 på HFK, men jeg så samtidig at ny stift til min Ortofon OM40 (som hele tiden har sittet på min Rega (kjøpt brukt)) koster noen få hundrelapper mer.
Hvilket av disse to alternativer vil "folket" der ute anbefale i mitt tilfelle/utstyr.
Andre altrernativer er også velkomne, men prisen bør være under 1500.- (eller kanskje noe svært pent og lite brukt og velegnet av annet kunne være noe ;)
Mvh.KW

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0
hei kw

selvom ortofon generelt er for dyr i kvalitet/pris - mener jeg stadig om40 qua sin slibning lyder fantastisk i prisklassen.
lidt handicappet er den ganske vist med sin ekstremt bløde fane (ca 40 cu..) så ikke optimal til en arm som rega -
men har du kunnet leve med den mindre optimale arm/pu resonans,tvivler jeg stærkt på en denon 103 vil glæde dig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal ikke uttale meg om OM40. Selv er jeg svært betenkt på å (i min mening) ødelegge en fin Rega med en så uegnet pu som 103. Pistrete, rar, splashy, gammeldags og syntetisk er begreper jeg liksom assosierer med denne pu'en. Andre liker den, for meg av en eller annen uforståelig grunn.

Harde ord javel, men husk det er ingen dom, kun min egen mening.

Hvorfor ikke se etter noe laaaangt bedre til Rega, i form av Regas egen Elys2 eller en superb Goldring 1006/-12? Ellers kan det jo hende OM40 vil være like bra også. Skulle forbause meg om den klarte å låte like dårlig som 103 iallefall (imo).

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Jeg likte godt Elys2 på Planar 3/RB300. Synergi vil jeg anta.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Takker for innspill.
Når jeg nevnte Andre i mitt startinnlegg, så snakket jeg om Andre Fosse ;D, men det var nettopp han som anbefalte meg å starte denne tråden, fordi han ikke visste hvordan denne Denon 103 vil passe på min spiller.
Elys 2:)
Den koster rundt det samme ser jeg .
Sterofil har vel denne, da stikker jeg innom der i morgen og kanskje legger jeg igjen noen kroner hos disse hyggelige entusiastiske gutta ;)
Mvh.KW som takker!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Ja, jeg har jo som nevnt andre steder hatt denne Denonen på besøk har i huset, den er nok ikke innspilt enda, men det lille jeg har hørt av den har vært utrolig imponernede. (Men, nå har jeg stort sett hørt den i en spiller jeg ikke kjenner, så det kan kanskje være litt av grunnen). Men, jeg var heller usikker på om det var god match med RB300.

Da ordner det seg da KW, det gjør gjerne det for snille gutter ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, jeg har jo som nevnt andre steder hatt denne Denonen på besøk har i huset, den er nok ikke innspilt enda, men det lille jeg har hørt av den har vært utrolig imponernede. (Men, nå har jeg stort sett hørt den i en spiller jeg ikke kjenner, så det kan kanskje være litt av grunnen). Men, jeg var heller usikker på om det var god match med RB300.

Da ordner det seg da KW, det gjør gjerne det for snille gutter  ;D
Sorry Fosse for ukvemsord om 103, håper du ser mellom fingrene på at jeg langer ut mot pu'en din.. det er ikke fornærmende ment.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Jeg regner jo med at du forstår dette er for one-night-stand å regne ;)

Men, jeg vil likevel påpeke at i mitt oppsett og etter min smak så spiller dette forrykende til prisen. At Urushien jeg nå låner av Parelius er bedre, derom er det ingen tvil, men så koster den jo drøye 20X prisen.

Men, jeg ser faktisk ikke bort i fra at din kjennskap til puen langt overgår min, og du vet garantert mer enn meg hva angår god match med RB300.

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Hva med Valentinos tips om Elys 2, er det god match? Er det noen som kan beskrive lyden i denne? Skal vel passe til Regaarmen vil jeg tro...

Grunnen til at jeg spør er at min PU til min Planar 3/RB 300 også må skiftes etterhvert.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No er tydelegvis Vidar P om lag like negativ til DL 103 som eg er positiv.....men det er ingen god match til Rega-armane. Likar du både Denon og må ha Rega, er det berre DL160 som funkar tilfredsstillande, tykkjer eg. Mi meining er at om vil du ha Denon 103 på mest kostnadseffektiv måte, ser du etter ein Technics SL1200 eller ein klon av desse. Vil du kose deg med Rega sine billegare modellar, er Dynavector DV10x5 eller AudioTechnica OC 9 det mest fornuftige.

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
6
Jeg vil anbefale Clearaudio sine MM puer til Regaen. Har en selv, som jeg kjører med Virtuoso med godt resultat, forutsatt brukbar matching videre. Har også prøvd de billigere utgavene, men akk....også her følges pris og kvalitet, dessverre...............

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva med Valentinos tips om Elys 2, er det god match?  Er det noen som kan beskrive lyden i denne?  Skal vel passe til Regaarmen vil jeg tro...

Grunnen til at jeg spør er at min PU til min Planar 3/RB 300 også må skiftes etterhvert.
Elys 2 er en helt naturlig og kostnadseffektiv match i RB300.
En rytmisk, upfront og dynamisk MM. Noen synes den er litt vel pågående i mellomtonen, men det er alltid noen som vil ha byssanlull-lyd til å sovne av mens andre vil ha engasjement; til sist er det vel et spm om matching i systemet og egen smak, dessuten er de nye (2) langt mer lett likanes.

Jeg synes Elys 2 har en besnærende og engasjerende spillestil med en fysisk og levende mellomtone og mellombass; og den har en fornuftig avrulling i bunn og topp, hvor P3 ikke har særlig overbevisende ytelse allikevel; den gir nærvær og liv til musikken. Mange pu'er virker tamme og akademiske i forhold synes jeg.

Mvh Vidar P

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
På hvilke områder synes du de nye er bedre enn de gamle? Som du sikkert har skjønt har jeg gamletypen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På hvilke områder synes du de nye er bedre enn de gamle? Som du sikkert har skjønt har jeg gamletypen.  
Synes nok de nye er mer veloppløste, nøytrale og fargerike. Den gamle var litt "diehard" hår-på-brøstet type pu kanskje, og falt ikke alltid helt i smak hos luft-og-rom-gutta... men hvem bryr seg vel om det :)
Elys har vel alltid låt tøft i sympatiske systemer synes jeg da.

Mvh Vidar P

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Synes nok de nye er mer veloppløste, nøytrale og fargerike. Den gamle var litt "diehard" hår-på-brøstet type pu kanskje, og falt ikke alltid helt i smak hos luft-og-rom-gutta... men hvem bryr seg vel om det :)
Elys har vel alltid låt tøft i sympatiske systemer synes jeg da.

Mvh Vidar P
Høres ut som det er veien å gå for meg iallefall. Takker og bukker.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
No er tydelegvis Vidar P om lag like negativ til DL 103 som eg er positiv.....men det er ingen god match til Rega-armane. Likar du både Denon og må ha Rega, er det berre DL160 som funkar tilfredsstillande, tykkjer eg. Mi meining er at om vil du ha Denon 103 på mest kostnadseffektiv måte, ser du etter ein Technics SL1200 eller ein klon av desse. Vil du kose deg med Rega sine billegare modellar, er Dynavector DV10x5 eller AudioTechnica OC 9 det mest fornuftige.

Hei AudiArve!

DV10X5 har jeg jo allerede på min Rega P 25 og den er jeg fornøyd med.
Det var da jeg kjøpte dette og etterhvert ASR Mini Basis at jeg ble sittende igjen med det jeg da hadde ;)
Innmari treg med å få solgt ting, treg også der ;D
Med nytt lytterom så kom jeg til å tenke på at jeg like gjerne kunne beholde det gamle og ha i andreanlegget.
Den gamle P3 ble reparert med ny motor og ny reim like før jeg kjøpte RoyErvin sin P 25.
Men ny pickup bør jeg nok skaffe meg (tror jeg?), hvis det ikke bare er en justeringssak da.
Her må nok Andre tre støttende til ved en anledning ::)
Men som sagt her er det snakk om noe begrensning rent prismessig og Elys 2 høres greit ut.
Mvh.KW

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
No er tydelegvis Vidar P om lag like negativ til DL 103 som eg er positiv.....men det er ingen god match til Rega-armane. Likar du både Denon og må ha Rega, er det berre DL160 som funkar tilfredsstillande, tykkjer eg.
Jeg antar vi er flere i samme situasjon som KW; dette med å fundere litt rundt fornuftig pick-up til P3/Planar 3 og RB300.
Denon 103 er ett tema i denne tråden, og jeg forstår de fleste med lengre vinylerfaring enn meg fraråder denne kombinert med RB300. Er det stivheten som gjør dette til en dårlig match med RB300? Denon 103 er oppgitt med en dynamisk compliance (@100Hz) på 5, hva tilsvarer dette omregnet til standard dynamisk eller statisk verdi? Finnes det en standard faktor for slike omregninger?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Normalen er å oppgi kompilanse ved 10hz, en del amerikanske leverandører oppgir statisk kompilanse, japanerne bruker kompilanse målt ved 100hz.

Dersom du bruker den vanlige formelen for egenresonnans skal du da mulitplisere kompilanseverdien med 1,5-2 for typisk japaner og 0,5 for typisk amerikaner.

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Takker for svar Fosse, det demrer at du har nevnt dette til meg tidligere, også.

Greitt å vite når en prøver å navigere i vinylverdenen.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.426
Torget vurderinger
2
Hva med Valentinos tips om Elys 2, er det god match?  Er det noen som kan beskrive lyden i denne?  Skal vel passe til Regaarmen vil jeg tro...

Det skal ifølge ekspertisen ikke være mange puer som er like lave som regas egne, så med elysene slipper du omstendelig vta justering ( skiver ) i tillegg er alignement også enklere med 3 stk skruer tilpasset headshellet.

Lyden ? tja jeg har akryltellerken på min Planar 3 og Creek OHB- 8 se RIAA til Elys 2, jeg synes egentlig ikke lyden går i noen retning, hvis jeg blir tvunget til å si noe; kanskje litt tynn nederst ?
Oppsettet spiller iallefall kontrollert og pent og matchingen kommer anbefalt av gutta på Kontrapunkt.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Lyden ? tja jeg har akryltellerken på min Planar 3
Er det noe rega lager selv, eller passer alle merker over hverandre? Og hva ga du evnt for en slik?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.079
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det har vel blitt nevnt, men kan bekrefte at AT-OC9 er en god kombinasjon med RB-300 armen...

Arne K

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.426
Torget vurderinger
2
Er det noe rega lager selv, eller passer alle merker over hverandre? Og hva ga du evnt for en slik?
Nei, disse ble solgt som en rega-oppgradering for mange år siden , jeg innbiller meg at 23mm er en standard for mange men slett ikke for alle, i tillegg har akrylen forsenkning for etiketten.

Et kjapt søk på nettet brakte meg hit:

http://www.ironaudio.com/Iron_Audio_NEW/products.htm

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Det skal ifølge ekspertisen ikke være mange puer som er like lave som regas egne, så med elysene slipper du omstendelig vta justering ( skiver ) i tillegg er alignement også enklere med 3 stk skruer tilpasset headshellet.

Lyden ? tja jeg har akryltellerken på min Planar 3 og Creek OHB- 8 se RIAA til Elys 2, jeg synes egentlig ikke lyden går i noen retning, hvis jeg blir tvunget til å si noe; kanskje  litt tynn nederst ?
Oppsettet spiller iallefall kontrollert og pent og matchingen kommer anbefalt av gutta på Kontrapunkt.
Takk for tipset. Har prøvd å få tak i en OBH 8 SE, men det er slett ikke enkelt :-/ Vet du om noen som vil selge/bytte i Rotel RQ970 må du gjerne si fra...

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
401
Torget vurderinger
10
Ken Kessler hadde en artikkel i HiFi-News der har lovpriste rega armene og 103 pu fra Denon.Perfekt match iflg KK.
Men smaken er vel som baken....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
..og Noel Keywood et al i HiFi World har lenge sagt just det motsatte...
Det fins vel folk til alt :) ..men KK er jo litt sprø da.

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Får vel kanskje si at det ble en ny stift som erstatning for min om 40.
Elys 2 som de hadde en av ble prøvd, men etter mye "styr" ble det konkludert med at det eksemplaret måtte være en feilproduksjon.
Da de så hadde om20 liggende, så gikk jeg for den.
Billig og grei og kommer antagelig ikke til å bli brukt alt for mye, av tidligere nevnte grunner.
Mvh.KW

Topp Bunn