Pickup til Technics SL-1210GR

nettxtra

Medlem
Ble medlem
23.12.2020
Innlegg
22
Antall liker
31
Sted
Sandnes
Oppsett
Cayin cs-100a
SPL Audio Phonos Riaa
Kef R3 Meta

Sumiko: Blue Point Special EVO III

Nåværende pickup ble valgt på anbefaling fra forhandler, tiden er inne for utskiftning.

Ser at det er flere parameter å ta hensyn, armens masse, stivhet, vekt osv. Ting som jeg ikke har tenkt på før 😋

Er det noen som kan gi noen eksempler på noen pickuper som passer, mm og mc i en prisklasse som står litt i forhold til resten av oppsettet 😊
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Artig anlegg! Kjører du BluePointen med MM-setting i RIAAen? Om så ville jeg - før du eventuelt bytter pickup -
forsøkt å sette RIAAen på MC, -10dB gain og 2,2k eller 4,7k last for å få maksimalt ut av pickupen du allerede
har. Kan hende du blir positivt overrasket.

Men, er pickupen utslitt (eller byttesyken blitt for sterk :) ), er tiden helt klart moden for å gå for en Low Output
Moving Coil
pickup. RIAAen din (med masse innstillingsmuligheter) og tonearmen din (med gode stramme lagre)
er klar for disse aller mest krevende (av kringutrustningen) av pickuper.

En Low Output Moving Coil pickup har med god margin den laveste bevegelige interne masse (stift/cantilever/spoler) av
alle typer konvensjonelle pickuper. Noe som gjenspeiler seg i bedre dynamikk. Med tanke på resten av anlegget ville jeg
gått for en pickup med varm til nøytral gjengivelse. Som en av disse:
Dynavector DV-20 Mk.II (Low output).
Ortofon Cadenza Red
Ortofon Cadenza Bronze
Ortofon Cadenza Black
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.938
Antall liker
754
Ja, Denon er i alle fall billigst av de nevnte alternativene 🙂.
 

nettxtra

Medlem
Ble medlem
23.12.2020
Innlegg
22
Antall liker
31
Sted
Sandnes
Artig anlegg! Kjører du BluePointen med MM-setting i RIAAen? Om så ville jeg - før du eventuelt bytter pickup -
forsøkt å sette RIAAen på MC, -10dB gain og 2,2k eller 4,7k last for å få maksimalt ut av pickupen du allerede
har. Kan hende du blir positivt overrasket.

Men, er pickupen utslitt (eller byttesyken blitt for sterk :) ), er tiden helt klart moden for å gå for en Low Output
Moving Coil
pickup. RIAAen din (med masse innstillingsmuligheter) og tonearmen din (med gode stramme lagre)
er klar for disse aller mest krevende (av kringutrustningen) av pickuper.

En Low Output Moving Coil pickup har med god margin den laveste bevegelige interne masse (stift/cantilever/spoler) av
alle typer konvensjonelle pickuper. Noe som gjenspeiler seg i bedre dynamikk. Med tanke på resten av anlegget ville jeg
gått for en pickup med varm til nøytral gjengivelse. Som en av disse:
Dynavector DV-20 Mk.II (Low output).
Ortofon Cadenza Red
Ortofon Cadenza Bronze
Ortofon Cadenza Black
Takker og bukker for mye nyttig informasjon, bruker mm setting på Bluepoint ja.
Bluepointen har noe i overkant av 1000 timer, mener og tror at den har noen timer igjen så jeg skal teste oppsettet du foreslår :)
 
Topp Bunn