Høyttalere Piega vs. Elac

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Uten flere subwoofere plassert fornuftig med EQ og tidsjustering blir plassering av høyttalere et kompromiss mellom god bass og stereo-perspektiv. Begge deler er uhyre viktig for opplevd lydkvalitet, så det er ikke gitt at det lønner seg å ta fra den ene for å gi til den andre.

Det sies at området fra 20-400 hz er det viktigste for vår opplevelse av lyd, så det gir intuitivt mening å forsøke å optimalisere for bassen først. Det varierer hva folk vektlegger, så man må nesten bare prøve seg frem.
Jeg går aldri for kompromiss mellom bass og perspektiv ved plassering av høyttalere, da i alle fall jeg opplever at man da mister vesentlige deler av magien og perspektivet som er nødvendig for min gode musikkopplevelse, jeg opplever at man ikke kan få begge deler. Min erfaring er at en plassering for optimalt perspektiv alltid er forskjellig fra plassering for optimal bass. Man kan ikke få begge deler på samme sted.

Dette er min mening og min subjektive oppfatning, dette passer for meg men nødvendigvis ikke andre, andre prioriterer kanskje annerledes enn meg!
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: pp

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Min erfaring er at en plassering for optimalt perspektiv alltid er forskjellig fra plassering for optimal bass. Man kan ikke få begge deler på samme sted.
Det er nok ikke helt sant, men ikke helt usant heller, etter min erfaring.

Synes faktisk det meste jeg leser om dette temaet fra eksperter, så vel som entusiaster som oss, ofte er vel bastant. Jeg fulgte Geddes oppskrift, men finner at selv hans påstander ikke er universelle.

Det jeg prøver å si. En må finne veien selv som regel, men kan dra nytte av at andre har tråkket opp ei grov løype før deg.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Det er nok ikke helt sant, men ikke helt usant heller, etter min erfaring.

Synes faktisk det meste jeg leser om dette temaet fra eksperter, så vel som entusiaster som oss, ofte er vel bastant. Jeg fulgte Geddes oppskrift, men finner at selv hans påstander ikke er universelle.

Det jeg prøver å si. En må finne veien selv som regel, men kan dra nytte av at andre har tråkket opp ei grov løype før deg.
Jeg er veldig enig med deg der, jeg forteller hva som funker for meg :)
Hva som funker for andre kan være annerledes
(jeg er ikke kjent for mine diplomatiske egenskaper)

Jeg fant denne om hva (avdøde) Richard Hardesty skrev i audio perfectionist om høyttalerplasseing, han har solgt stort sett alt som finnes av hi-end merker og hadde mye erfaring på akkurat dette området.
AudioPerfectionist speaker placement.PNG

 
Sist redigert:

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
I min søken mot en kompakt høyttaler som gir et åpent, detaljert og luftig lydbilde ønsker jeg erfaringer og anbefalinger rundt følgende produkter. Hvem bør jeg velge til min Burmester 051?

Jeg lytter i hovedsak til klassisk, jazz og blues, men liker også Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Følgende høyttalere vurderes:
Piega TMicro 40 AMT
Piega Classic 3.0
Piega Premium 1.2
Elac CARINA BS243.4
Elac BS312
..eventuelt andre gode alternativer i det pris spekteret

MortenD
Hva ble det til, Morten?
Jeg gikk for Piega Classic 7.0 🙌🏻
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg går aldri for kompromiss mellom bass og perspektiv ved plassering av høyttalere, da i alle fall jeg opplever at man da mister vesentlige deler av magien og perspektivet som er nødvendig for min gode musikkopplevelse, jeg opplever at man ikke kan få begge deler. Min erfaring er at en plassering for optimalt perspektiv alltid er forskjellig fra plassering for optimal bass. Man kan ikke få begge deler på samme sted.

Dette er min mening og min subjektive oppfatning, dette passer for meg men nødvendigvis ikke andre, andre prioriterer kanskje annerledes enn meg!
Og dette er årsaken til at jeg er veldig fan av 2+2 løsninger hvor basser plasseres for optimal bass og hoved ht plasseres for optimalt perspektiv. (Kort fortalt)
 
P

parafinoksen

Gjest
Har eksperimentert litt i kveld. Trakk dem ca 90 cm ut på det lengste (målt fra frontbaffel), og jeg kan ikke si at lyden ble bedre. Kanskje heller motsatt, da det ble noe mindre fyldig bass. I tillegg stengte de for verandadøra, så det ville blitt en varm innesommer om det hadde vært superlyd i den posisjonen... Men verdt å prøve, da.
Det kan være at 90 cm akkurat er et punkt hvor bassen kanselleres. Flytter du høyttaleren enten bakover eller forover fra det punktet, vil bassen komme tilbake.

Jeg kan heller ikke ha høyttalerne optimalt plassert i stua, da det er små barn som fyker rundt her. Pluss kona ville ikke vært helt fornøyd heller. Derfor har jeg satt høyttalerne på granittheller med hjul så jeg kan trille dem ut når jeg skal ha en god lytteøkt. Jeg sitter forresten tett inntil bakveggen, hvor bassforsterkingen er størst. Så skyver jeg bare høyttalerne frem til der bassen låter bra. Og det er mer enn halvveis inn i rommet :) Her er det veldig mye å hente, og du bør eksperimentere for å få optimalt ut av anlegget ditt.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Det kan være at 90 cm akkurat er et punkt hvor bassen kanselleres. Flytter du høyttaleren enten bakover eller forover fra det punktet, vil bassen komme tilbake.

Jeg kan heller ikke ha høyttalerne optimalt plassert i stua, da det er små barn som fyker rundt her. Pluss kona ville ikke vært helt fornøyd heller. Derfor har jeg satt høyttalerne på granittheller med hjul så jeg kan trille dem ut når jeg skal ha en god lytteøkt. Jeg sitter forresten tett inntil bakveggen, hvor bassforsterkingen er størst. Så skyver jeg bare høyttalerne frem til der bassen låter bra. Og det er mer enn halvveis inn i rommet :) Her er det veldig mye å hente, og du bør eksperimentere for å få optimalt ut av anlegget ditt.
Ender vel opp med at jeg sitter med høyttalerne på en linje på hver side av meg 😅 Har ganske smal stue, og lyden ser ut til å være bra ganske nær bakvegg.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Jeg har testet mye mere og flyttet rundt på høyttalere (Sonus Faber Guarneri Evolution), jeg har en T formet stue som er 459 cm i bredden, sofa står 320 cm fra frontvegg. Jeg opplever betydelige forskjeller selv ved flytting på 5 til 10 cm. Jeg har endt opp med den oppstilling som alltid passer best for meg, høyttalerne langt ut, kraftig toe-in og nær sidevegg. (Joachim Gerhard oppstilling). Det beste oppsettet er ved tweetere ca 175 cm fra Frontvegg, men det funker ikke for da kommer jeg ikke ut døren til altanen, så jeg blir nødt til å kompromisse noe dessverre. Jeg har et integrert kjøkken bak sofaen så sofaen står vel også nær akustisk optimalt ca 2/3 inn i rommet. (hardt arbeide dette med høyttalere på nesten 80 kg, de er i alle fall j#$#& tunge)

Jeg kan nok teste mere på grad av toe-in men akkurat nå peker de direkte mot lytteposisjon. Jeg har også prøvd med ennå mere ekstrem toe-in hvor aksen fra elementene krysser foran lytteposisjon, dette kan også virke veldig bra, ingenting er for sprøtt til at man ikke skal kunne prøve det :p
Men normalt kjører jeg ikke slik, men gjør det noen ganger avhengig av humør...

Ved testing av høyttalerplassering kjører jeg naturligvis uten subwoofere, jeg ønsker å optimalisere 100% hva "satelittene" gjør. Jeg innser at jeg nok ikke greier å få god nok satellitt / sub integrering uten digital drahjelp så jeg sparer til en Trinnov :p

Hos meg står nå høytalerne med symmetrisk oppsett, tweeter 146 cm fra frontvegg og 44 cm fra sidevegg.

PS: For de som er interesserte så kan jeg kraftig anbefale Audio Perfectionist som jeg refererte til over, dette er en serie med magasin som kostet en del og som jeg har kjøpt, disse ble gjort tilgjengelig gratis etter at Hardesty gikk bort, her er veldig mye bra, bl.a om akustikk kontroll i hjemmet!
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Jeg har testet mye mere og flyttet rundt på høyttalere (Sonus Faber Guarneri Evolution), jeg har en T formet stue som er 459 cm i bredden, sofa står 320 cm fra frontvegg. Jeg opplever betydelige forskjeller selv ved flytting på 5 til 10 cm. Jeg har endt opp med den oppstilling som alltid passer best for meg, høyttalerne langt ut, kraftig toe-in og nær sidevegg. (Joachim Gerhard oppstilling). Det beste oppsettet er ved tweetere ca 175 cm fra Frontvegg, men det funker ikke for da kommer jeg ikke ut døren til altanen, så jeg blir nødt til å kompromisse noe dessverre. Jeg har et integrert kjøkken bak sofaen så sofaen står vel også nær akustisk optimalt ca 2/3 inn i rommet. (hardt arbeide dette med høyttalere på nesten 80 kg, de er i alle fall j#$#& tunge)

Jeg kan nok teste mere på grad av toe-in men akkurat nå peker de direkte mot lytteposisjon. Jeg har også prøvd med ennå mere ekstrem toe-in hvor aksen fra elementene krysser foran lytteposisjon, dette kan også virke veldig bra, ingenting er for sprøtt til at man ikke skal kunne prøve det :p
Men normalt kjører jeg ikke slik, men gjør det noen ganger avhengig av humør...

Ved testing av høyttalerplassering kjører jeg naturligvis uten subwoofere, jeg ønsker å optimalisere 100% hva "satelittene" gjør. Jeg innser at jeg nok ikke greier å få god nok satellitt / sub integrering uten digital drahjelp så jeg sparer til en Trinnov nå :p

Hos meg står nå høytalerne med symmetrisk oppsett, tweeter 146 cm fra frontvegg og 44 cm fra sidevegg.
Jeg bruker også Gerhards oppstilling til finlytting (se #46), men det kan ikke stå sånn permanent i vår stue. Har du lytteposisjon nære bakvegg (i tråd med Gerhards anvisninger)?

Noe jeg liker veldig godt med denne typen oppstilling, som nesten blir nærfeltslytting i vår stue, er at jeg kan spille veldig lavt, men fordi jeg sitter såpass nærme både høyttalere og bakvegg holder opplevd lydnivå og basstrykk i massevis. Det virker som om musikerne står på andre siden av rommet (fire meter unna), men når jeg reiser meg og går ut av lyttesonen så er det nesten merkelig stille i stua. Holder meg godt innenfor den første watten, for å si det sånn :)
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Jeg bruker også Gerhards oppstilling til finlytting (se #46), men det kan ikke stå sånn permanent i vår stue. Har du lytteposisjon nære bakvegg (i tråd med Gerhards anvisninger)?

Noe jeg liker veldig godt med denne typen oppstilling, som nesten blir nærfeltslytting i vår stue, er at jeg kan spille veldig lavt, men fordi jeg sitter såpass nærme både høyttalere og bakvegg holder opplevd lydnivå og basstrykk i massevis. Det virker som om musikerne står på andre siden av rommet (fire meter unna), men når jeg reiser meg og går ut av lyttesonen så er det nesten merkelig stille i stua. Holder meg godt innenfor den første watten, for å si det sånn :)
Veldig interesant lasning :)

Jeg kan ikke ha sofa nær bakvegg da jeg da ville sitte på kjøkkenbenken, jeg bor i en hypermoderne leilighet hvor kjøkken er integrert i stuen.
Enig med deg at med dette oppsettet nærmer man seg nærfelts-lytting og påvirkningen fra rommet er mye mindre da direkte lyden fra høyttalerne er relativt kraftigere enn refleksjonene, makes sense :D

Enig med det at dette også funker betydelig bedre når man spiller lavt :love:

I mitt oppsett benytter jeg steinplater og masse tunge ting for avkobling, så jeg kan ikke drive og flytte på ting, jeg tror jeg kan komme nær 95% optimal høyttalerplassering uten å måtte flytte på dem, men skulle gjerne hatt de siste 5% også ... (pluss litt til)
 
Sist redigert:

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Hva ble det til, Morten?
Jeg gikk for Piega Classic 7.0 🙌🏻
Jeg kommer nok til å kjøpe en Piega som erstatter for Burmester en gang i fremtiden, men så langt ble det et sett med Elac BS 312 med bakgrunn i størrelsen opp mot stuen oppe. Det har vært så mye som har skjedd etter at jeg kjøpte de, Så jeg har knapt nok hatt tid til lytting. Det melder seg vel igjen utover høsten :)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Jeg kommer nok til å kjøpe en Piega som erstatter for Burmester en gang i fremtiden, men så langt ble det et sett med Elac BS 312 med bakgrunn i størrelsen opp mot stuen oppe. Det har vært så mye som har skjedd etter at jeg kjøpte de, Så jeg har knapt nok hatt tid til lytting. Det melder seg vel igjen utover høsten :)
Førsteinntrykket av BS312?

Jeg kom til at stativhøyttalere + stativ tar akkurat like stor plass som gulvhøyttaler. Så da ble det sistnevnte.

Hvilken Burmester har du, og lyden..? Hørte at Herr Burmester en gang sa at de hadde som mål med høyttalerne at man skulle kunne ha på musikk og prate uten å bli forstyrret. Med det menes vel så naturlig og avslapper lyd som mulig?
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
BS 312 er nok ikke som mine Burmester 995 MKII, men spiller egentlig veldig bra, spesielt med tanken på størrelsen. Stativ og gulv tar nok i utgangspunktet lik plass, men jeg mener at mange gulvhøyttalere trenger mer luft for å kunne spille optimalt. Burmester spiller veldig oppløst og behagelig og skulle egentlig stått i stuen oppe sammen med 051, men pga fruen endte de opp i stuen nede.. De spiller bra på Primare A32 også, men trives nok hakket bedre med 051. Det er vel noe sant i at like barn leker best :)
 
  • Liker
Reaksjoner: pp

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
BS 312 er nok ikke som mine Burmester 995 MKII, men spiller egentlig veldig bra, spesielt med tanken på størrelsen. Stativ og gulv tar nok i utgangspunktet lik plass, men jeg mener at mange gulvhøyttalere trenger mer luft for å kunne spille optimalt. Burmester spiller veldig oppløst og behagelig og skulle egentlig stått i stuen oppe sammen med 051, men pga fruen endte de opp i stuen nede.. De spiller bra på Primare A32 også, men trives nok hakket bedre med 051. Det er vel noe sant i at like barn leker best :)
Men om man ikke hører på så fryktelig høy lyd, så funker nok gulvhøyttalere bare fint også i små rom, etter min mening og erfaring. Er i hvert fall superfornøyd med å gå for store høyttalere selv om stua mi er liten. Kan sitte hele kvelden og høre på musikk, og det er fin lyd uansett hvor i sofaen jeg sitter.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
BS 312 er nok ikke som mine Burmester 995 MKII, men spiller egentlig veldig bra, spesielt med tanken på størrelsen. Stativ og gulv tar nok i utgangspunktet lik plass, men jeg mener at mange gulvhøyttalere trenger mer luft for å kunne spille optimalt. Burmester spiller veldig oppløst og behagelig og skulle egentlig stått i stuen oppe sammen med 051, men pga fruen endte de opp i stuen nede.. De spiller bra på Primare A32 også, men trives nok hakket bedre med 051. Det er vel noe sant i at like barn leker best :)
Jeg opplever det nødvendigvis ikke slik, jeg har Duntech PCL-15, små stativhøyttalere som må minst 1.5 meter ut fra vegg for å låte noenlunde, helst ennå ,mere... 2 meter+ er optimalt.... Fungerer utrolig dårlig presset opp mot veggen i et lite rom, trenger mye luft.

Meadowlark Kestrel 2 gulvstående som har mere bass, fremdeles ikke fullrange, spiller knallbra i små rom, tett på vegg, og trives helst mye tettere på frontvegg... kan ikke si akkurat hvorfor

Tror det er farlig å generalisere... det finnes etter min erfaring ingen regler annet enn å prøve... funker det så er det bra, funker det ikke så er det ikke bra...
 
Topp Bunn