Høyttalere Piega vs. Elac

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
I min søken mot en kompakt høyttaler som gir et åpent, detaljert og luftig lydbilde ønsker jeg erfaringer og anbefalinger rundt følgende produkter. Hvem bør jeg velge til min Burmester 051?

Jeg lytter i hovedsak til klassisk, jazz og blues, men liker også Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Følgende høyttalere vurderes:
Piega TMicro 40 AMT
Piega Classic 3.0
Piega Premium 1.2
Elac CARINA BS243.4
Elac BS312
..eventuelt andre gode alternativer i det pris spekteret

MortenD
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
I min søken mot en kompakt høyttaler som gir et åpent, detaljert og luftig lydbilde ønsker jeg erfaringer og anbefalinger rundt følgende produkter. Hvem bør jeg velge til min Burmester 051?

Jeg lytter i hovedsak til klassisk, jazz og blues, men liker også Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Følgende høyttalere vurderes:
Piega TMicro 40 AMT
Piega Classic 3.0
Piega Premium 1.2
Elac CARINA BS243.4
Elac BS312
..eventuelt andre gode alternativer i det pris spekteret

MortenD
Den som er mest egnet til å svare på det er deg selv. Har du har du ikke hørt de du lurer på bør du jo ta deg en tur ut
for å teste noen, helst få med deg ett par hjem ville vært å foretrekke.
Jeg kan jo si hva jeg liker best, det er Piega men jeg spiller aldri jazz, klassisk og Blues.
Så hvis jeg skulle gjette hvem du liker best ville jeg anbefalt deg å test ut Elac sine fordi de skulle passe godt
godt til din smak og utstyr.
Men til dire Straits og pink Floyd, det liker Piega meget godt.
Andre merker som du kanskje kunne likt for eksempel PMC,
Audio Vector og Kef.
 
T

ThomasN

Gjest
I min søken mot en kompakt høyttaler som gir et åpent, detaljert og luftig lydbilde ønsker jeg erfaringer og anbefalinger rundt følgende produkter. Hvem bør jeg velge til min Burmester 051?

Jeg lytter i hovedsak til klassisk, jazz og blues, men liker også Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Følgende høyttalere vurderes:
Piega TMicro 40 AMT
Piega Classic 3.0
Piega Premium 1.2
Elac CARINA BS243.4
Elac BS312
..eventuelt andre gode alternativer i det pris spekteret

MortenD
Ligger jo ett par Elac BS 312 på finn til en hyggelig pris.
Dette er i hvertfall høyttalere som spiller godt på den nevnte musikken du nevner. Hvordan de er mot Piega vet jeg ikke.
 

Cuckoo61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.08.2005
Innlegg
91
Antall liker
101
Torget vurderinger
31
I min søken mot en kompakt høyttaler som gir et åpent, detaljert og luftig lydbilde ønsker jeg erfaringer og anbefalinger rundt følgende produkter. Hvem bør jeg velge til min Burmester 051?

Jeg lytter i hovedsak til klassisk, jazz og blues, men liker også Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Følgende høyttalere vurderes:
Piega TMicro 40 AMT
Piega Classic 3.0
Piega Premium 1.2
Elac CARINA BS243.4
Elac BS312
..eventuelt andre gode alternativer i det pris spekteret

MortenD
Jeg har selv hatt både Piega Premium 1.2 og premium 5.2 tidligere.
Piega og Elac har omtrent samme spillestil men Piega låter likevel en anelse fyldigere i mine ører.
Og har du en forsterker som er på den litt mørke og fyldige siden kan det muligens blir for mye "majones" totalt sett.
Jeg solgte mine Premium 1.2 til en kar som brukte Macintosh forsterker på dem og han klagde på at det omtrent tøt bernaisesaus ut av høyttalerne... :-(
Så det kan du kanskje være obs på...;-)

VHV - vennlig hilsen Vidar :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
KEF er nøyaktige og gode høyttalere, og kan godt være på listen
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
884
Antall liker
566
Prøv at give Egglestonwoeks et lyt. Jeg har ikke hørt alle deres modeller. Men mine egne The Camilla og Andra er meget åbne i lyden.
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
I min søken mot en kompakt høyttaler som gir et åpent, detaljert og luftig lydbilde ønsker jeg erfaringer og anbefalinger rundt følgende produkter. Hvem bør jeg velge til min Burmester 051?

Jeg lytter i hovedsak til klassisk, jazz og blues, men liker også Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Følgende høyttalere vurderes:
Piega TMicro 40 AMT
Piega Classic 3.0
Piega Premium 1.2
Elac CARINA BS243.4
Elac BS312
..eventuelt andre gode alternativer i det pris spekteret

MortenD
Ligger jo ett par Elac BS 312 på finn til en hyggelig pris.
Dette er i hvertfall høyttalere som spiller godt på den nevnte musikken du nevner. Hvordan de er mot Piega vet jeg ikke.
Takk, jeg vet at du kjenner godt til hvordan de spiller..
Hvordan vil du karakterisere åpenhet og detaljer i BS 312 sett opp mot Burmester?

MortenD
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
ProAc har strålende stativhøyttalere som passer perfekt til det aller meste. Du får også utmerket service hos den norske importøren Gjallarhorn:

https://www.x3mhc.no/

(servicen er langt bedre en hjemmesiden)

Mvh
-BB-
 
T

ThomasN

Gjest
I min søken mot en kompakt høyttaler som gir et åpent, detaljert og luftig lydbilde ønsker jeg erfaringer og anbefalinger rundt følgende produkter. Hvem bør jeg velge til min Burmester 051?

Jeg lytter i hovedsak til klassisk, jazz og blues, men liker også Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Følgende høyttalere vurderes:
Piega TMicro 40 AMT
Piega Classic 3.0
Piega Premium 1.2
Elac CARINA BS243.4
Elac BS312
..eventuelt andre gode alternativer i det pris spekteret

MortenD
Ligger jo ett par Elac BS 312 på finn til en hyggelig pris.
Dette er i hvertfall høyttalere som spiller godt på den nevnte musikken du nevner. Hvordan de er mot Piega vet jeg ikke.
Takk, jeg vet at du kjenner godt til hvordan de spiller..
Hvordan vil du karakterisere åpenhet og detaljer i BS 312 sett opp mot Burmester?

MortenD
Jeg har egentlig bare hatt Elac BS 312 på soverommet, så testet jeg de for gøy i stua en halvtimes tid ved siden av Burmester.
Burmesterne var bedre på alle måter, men det bør de være når de ikke på noen som helst måte befinner seg i nærheten av samme prisklasse. Så en helt fair sammenligning blir ikke det.

Men de har har en åpen, detaljert og samtidig behagelig topp disse Elac BS 312. Jeg er overrasket hvor mye godlyd du får ut av en å kompakt høyttaler.
Størrelsen tatt i betraktning så spiller de bass også :)
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
I min søken mot en kompakt høyttaler som gir et åpent, detaljert og luftig lydbilde ønsker jeg erfaringer og anbefalinger rundt følgende produkter. Hvem bør jeg velge til min Burmester 051?

Jeg lytter i hovedsak til klassisk, jazz og blues, men liker også Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Følgende høyttalere vurderes:
Piega TMicro 40 AMT
Piega Classic 3.0
Piega Premium 1.2
Elac CARINA BS243.4
Elac BS312
..eventuelt andre gode alternativer i det pris spekteret

MortenD
Ligger jo ett par Elac BS 312 på finn til en hyggelig pris.
Dette er i hvertfall høyttalere som spiller godt på den nevnte musikken du nevner. Hvordan de er mot Piega vet jeg ikke.
Takk, jeg vet at du kjenner godt til hvordan de spiller..
Hvordan vil du karakterisere åpenhet og detaljer i BS 312 sett opp mot Burmester?

MortenD
Jeg har egentlig bare hatt Elac BS 312 på soverommet, så testet jeg de for gøy i stua en halvtimes tid ved siden av Burmester.
Burmesterne var bedre på alle måter, men det bør de være når de ikke på noen som helst måte befinner seg i nærheten av samme prisklasse. Så en helt fair sammenligning blir ikke det.

Men de har har en åpen, detaljert og samtidig behagelig topp disse Elac BS 312. Jeg er overrasket hvor mye godlyd du får ut av en å kompakt høyttaler.
Størrelsen tatt i betraktning så spiller de bass også :)
Takk for sammenligningen. Jeg har et par 995 MKII i dag og tanken var å erstatte disse med noe som er mer kompakt. Har også et sett med Q Acoustics Concept 20 som egentlig leverer utrolig bra i forhold til pris. Jeg er på jakt etter noe som er særdeles åpent og detaljert..

MortenD
 
T

ThomasN

Gjest
Takk, jeg vet at du kjenner godt til hvordan de spiller..
Hvordan vil du karakterisere åpenhet og detaljer i BS 312 sett opp mot Burmester?

MortenD
Jeg har egentlig bare hatt Elac BS 312 på soverommet, så testet jeg de for gøy i stua en halvtimes tid ved siden av Burmester.
Burmesterne var bedre på alle måter, men det bør de være når de ikke på noen som helst måte befinner seg i nærheten av samme prisklasse. Så en helt fair sammenligning blir ikke det.

Men de har har en åpen, detaljert og samtidig behagelig topp disse Elac BS 312. Jeg er overrasket hvor mye godlyd du får ut av en å kompakt høyttaler.
Størrelsen tatt i betraktning så spiller de bass også :)
Takk for sammenligningen. Jeg har et par 995 MKII i dag og tanken var å erstatte disse med noe som er mer kompakt. Har også et sett med Q Acoustics Concept 20 som egentlig leverer utrolig bra i forhold til pris. Jeg er på jakt etter noe som er særdeles åpent og detaljert..

MortenD
Jeg har ikke hørt 995 MKII, men jeg tror det er ganske stor forskjell på de og 961 MK3. Jeg endte opp 961 MK3 foran Piega 80.2 da det var valgene det til slutt sto mellom da jeg byttet på slutten av fjordåret.

(Men Piega 60.2 eller 80.2 står fortsatt på lista over noe jeg må teste hjemme)

Så ingen av de valgene du har nevnt vil jeg forvente at vil være på det nivået uansett hvor mye godvilje du legger til. Da må du nok opp i pris. Piega 311 eller noe i den retningen vil nok levere bra til dine ønsker.

I det prissjiktet du ser, så kan jeg trygt anbefale Elac BS312.
 
Sist redigert av en moderator:

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Prøv at give Egglestonwoeks et lyt. Jeg har ikke hørt alle deres modeller. Men mine egne The Camilla og Andra er meget åbne i lyden.
Disse er nok helt unike, men noe slår meg med at de ligger i en langt høyere prisklasse..?
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Scansonic MB-1 har fått mye god omtale.
Takker, jeg har sett denne ligger på Finn.no, men til litt for høy pris ifm nypris.
Er det noen her inne som har erfaring med Scansonic MB-1?
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
ProAc har strålende stativhøyttalere som passer perfekt til det aller meste. Du får også utmerket service hos den norske importøren Gjallarhorn:

https://www.x3mhc.no/

(servicen er langt bedre en hjemmesiden)

Mvh
-BB-
Takker, ProAc burde helt klart være med i vurderingen.

MortenD
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Er det forresten noen som har erfaring med Guru?
Jeg ser det ligger et par med Guru Junior ute.. De virker lovende.
Guru har også en modell som heter Guru QM 10-2. Den virker utrolig lovende, men Etter å ha lest litt er jeg usikker om den har blitt solgt her i Norge.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Scansonic MB-1 har fått mye god omtale.
Takker, jeg har sett denne ligger på Finn.no, men til litt for høy pris ifm nypris.
Er det noen her inne som har erfaring med Scansonic MB-1?
Scansonic er billig serien til Raidho så jeg vil absolutt anbefale deg en lytt på de. Det begynner å bli lenge siden jeg hørte de men de spiller bra.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Tja, jeg har både ELAC og Piega på overskuddslageret mitt. Flotte saker begge deler!
D026B40F-ED56-4017-A66E-5540AC492028.jpg
 
Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
I min søken mot en kompakt høyttaler som gir et åpent, detaljert og luftig lydbilde ønsker jeg erfaringer og anbefalinger rundt følgende produkter. Hvem bør jeg velge til min Burmester 051?

Jeg lytter i hovedsak til klassisk, jazz og blues, men liker også Pink Floyd, Dire Straits, etc..

Følgende høyttalere vurderes:
Piega TMicro 40 AMT
Piega Classic 3.0
Piega Premium 1.2
Elac CARINA BS243.4
Elac BS312
..eventuelt andre gode alternativer i det pris spekteret

MortenD
Hva andre mener er vel helt irrelevant, det viktigste synes jeg er å dra ut og høre på veldig mye forskjellige anlegg, danne seg et bilde av hva man liker og ikke liker. Jeg mener det er egentlig så enkelt som å sette seg ned og lytte, liker du musikken eller ikke, har du lyst til å høre på mere, gi blaffen i imponatoreffekter, får det fram smilet i deg, er det vakkert, får du tårer i øynene, greier du ikke å slutte å høre på musikk....
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Piega Classic 7.0 🙌🏻
Kjempefornøyd rett ut av esken.
nye eller brukte?

Hvis nye så blir de nok vesentlig bedre etterhvert .... jeg har selv hørt med egne ører hvordan Piega ribbon blir bedre med en del spilletid ....
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
nye eller brukte?

Hvis nye så blir de nok vesentlig bedre etterhvert .... jeg har selv hørt med egne ører hvordan Piega ribbon blir bedre med en del spilletid ....
Helt nye ja. Herlig at de bare blir bedre👍🏼👍🏼
Lyden er bedre enn jeg forventet. Tok en råsjans uten å ha hørt de og stolte på anbefaling fra Duet Audio.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Helt nye ja. Herlig at de bare blir bedre👍🏼👍🏼
Lyden er bedre enn jeg forventet. Tok en råsjans uten å ha hørt de og stolte på anbefaling fra Duet Audio.
Det er en råsjans ... det at gutta på Duet liker dem betyr ikke nødvendigvis at du gjør det, men dette blir sikkert bra :)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Har du mulighet å flytte på dem?
Trekke dem ut fra vegg og gi dem litt "pusterom", eksperimentere med plassering betyr utrolig mye :)

Ser ut som det ikke er spikes der, kan anbefale superspikes: https://www.bestsound.no/butikk/soundcare-spikes/standard-spikes
De står nå ca 17-18 cm fra vegg. Har prøvd å trekke dem ut ekstra 10 cm. Det så ikke direkte lekkert ut, og det var ikke store forskjellen å høre heller. I hvert fall ikke i mine ører.

Det fulgte med plate og spikes. Valgte å ha dem uten da det ikke var hørbar forskjell og det så bedre ut uten.

Spiller kun på lavt volum, så det er omtrent ikke merkbare resonanser i kabinettet, som jo er rimelig solid bygget.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
De står nå ca 17-18 cm fra vegg. Har prøvd å trekke dem ut ekstra 10 cm. Det så ikke direkte lekkert ut, og det var ikke store forskjellen å høre heller. I hvert fall ikke i mine ører.

Det fulgte med plate og spikes. Valgte å ha dem uten da det ikke var hørbar forskjell og det så bedre ut uten.

Spiller kun på lavt volum, så det er omtrent ikke merkbare resonanser i kabinettet, som jo er rimelig solid bygget.
Fronten på mine stativhøyttalere er 130 cm fra vegg ....
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Fronten på mine stativhøyttalere er 130 cm fra vegg ....
Det var voldsomt langt ut... Hvilke stativhøyttalere er det? Jeg er ikke helt der... Men jeg skal se om jeg ikke kan eksperimentere litt til.

Bredden på stua mi er bare 3,4 m så det er en del begrensninger på plassering av høyttalere dersom jeg skal kunne ha folk der og forflytte meg rundt i den.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er en fordel i bassen å ha dem så tett på vegg som mulig for å presse kanselleringen fra frontvegg så høyt oppover i frekvens som mulig, så det er ikke slik at man bare vinner ved å trekke høyttalerne ut.

Det er vanskelig å mene noe særlig ang plassering da det er ekstremt avhengig av avstander til andre flater også hva som fungerer best, så det er bare til å prøve seg frem. 👍
 
  • Liker
Reaksjoner: pp

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Det var voldsomt langt ut... Hvilke stativhøyttalere er det? Jeg er ikke helt der... Men jeg skal se om jeg ikke kan eksperimentere litt til.

Bredden på stua mi er bare 3,4 m så det er en del begrensninger på plassering av høyttalere dersom jeg skal kunne ha folk der og forflytte meg rundt i den.
Det er helt avhengig av Høyttalere
- Jeg har et par Meadowlark Kestrel 2, de trives relativt nær frontvegg
- Sonus faber Guarneri Evolution, i min stue 130 cm fra frontvegg, 64 cm fra sidevegger
- Duntech PCL-15, ca 150 cm fra frontvegg, tett på sidevegger og kraftig toe-in
(distanse fra frontvegg er her distanse fra veggen til diskanten)

Det jeg ser etter her er best imaging og størst realisme i lydbildet, men ja man taper bass på å trekke dem ut, men det kan fikses på andre måter

Det er vel vanskelig å si hva som funker/ikke funker, det må vel bare prøves, men jeg sverger til "Joachim Gerhard metoden" (Audio Physic); høyttalere langt ut og godt fra hverandre, funker generelt for meg. Men alle høyttalere jeg har krever forskjellig oppsett for å funke best.
 
  • Liker
Reaksjoner: pp

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Det er en fordel i bassen å ha dem så tett på vegg som mulig for å presse kanselleringen fra frontvegg så høyt oppover i frekvens som mulig
Kan du si noe mer om hvordan denne kanselleringen fra frontvegg (det er vel veggen bak høyttaler?) fungerer?
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Det er helt avhengig av Høyttalere
- Jeg har et par Meadowlark Kestrel 2, de trives relativt nær frontvegg
- Sonus faber Guarneri Evolution, i min stue 130 cm fra frontvegg, 64 cm fra sidevegger
- Duntech PCL-15, ca 150 cm fra frontvegg, tett på sidevegger og kraftig toe-in
(distanse fra frontvegg er her distanse fra veggen til diskanten)

Det jeg ser etter her er best imaging og størst realisme i lydbildet, men ja man taper bass på å trekke dem ut, men det kan fikses på andre måter

Det er vel vanskelig å si hva som funker/ikke funker, det må vel bare prøves, men jeg sverger til "Joachim Gerhard metoden" (Audio Physic); høyttalere langt ut og godt fra hverandre, funker generelt for meg. Men alle høyttalere jeg har krever forskjellig oppsett for å funke best.
Har eksperimentert litt i kveld. Trakk dem ca 90 cm ut på det lengste (målt fra frontbaffel), og jeg kan ikke si at lyden ble bedre. Kanskje heller motsatt, da det ble noe mindre fyldig bass. I tillegg stengte de for verandadøra, så det ville blitt en varm innesommer om det hadde vært superlyd i den posisjonen... Men verdt å prøve, da.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Uten flere subwoofere plassert fornuftig med EQ og tidsjustering blir plassering av høyttalere et kompromiss mellom god bass og stereo-perspektiv. Begge deler er uhyre viktig for opplevd lydkvalitet, så det er ikke gitt at det lønner seg å ta fra den ene for å gi til den andre.

Det sies at området fra 20-400 hz er det viktigste for vår opplevelse av lyd, så det gir intuitivt mening å forsøke å optimalisere for bassen først. Det varierer hva folk vektlegger, så man må nesten bare prøve seg frem.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Og det eneste håpet for store høyttalere er å bygge dem inn i veggen 😢

B64103FD-6B7F-47EF-9644-357178BD7CE7.jpeg
 
Topp Bunn