Pioneer PL12D vs Rega RP6 (Gammel og god mot ny og hyllet)

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Har hatt en Rega RP6 i 4 måneder snart, og gikk for en stund siden til innkjøp av en gammel Pioneer PL-12D platespiller for bruk i mitt anlegg nr 2. Til min store forskrekkelse foretrekker jeg faktisk lyden fra dan gamle platespilleren fra 1977. Jeg har gjort litt utskiftninger av olje, dempemateriale og drivreim på den gamle spilleren, men den synger og spiller med mye større glede enn jeg noen gang har fått RP6 til å gjøre.

Når det gjelder RP6 blåste jeg budsjettet på selve platespilleren, så har måttet nøye meg med en Ortofon 2M Blue PU og en Cambridge 651P Riaa på denne så langt. Det som plager meg mest med RP6 er en egenstøy/hum som kommer så fort jeg switcher over til platespilleren fra andre innganger på forsterkeren. Dette har jeg ikke på Pioneer'en som er musestille helt til stiften treffer vinylen. Har byttet spillerene mellom anleggene og problemene følger RP6 uansett hvor jeg prøver den. Har vel lest noe om at Regaen ikke er like gode venner med alle PU'er så kan jo være tilfellet her. Har ikke prøvd pu'en fra Pioneer-spilleren ennå, som er en Shure M97XE.

Før jeg kjøpte Pioneer-spilleren så brydde jeg meg ikke så mye om denne lyden fra RP6, men nå som jeg har fått noe å sammenligne med så er det utrolig at en spiller til 9000,-(pluss ekstra for oppgradert reim, vta-justeringsadapter og Mitchell-Technoweight lodd tilsammen 1500,- der også) i mine ører taper kampen mot en gammel, men god Pioneer-spiller til 1000,-

Etter at jeg kjøpte Pioneer-spilleren har denne vært mye mer brukt en Rega'en, og jeg vurderer nå å kvitte meg med "problemet" mitt og heller nyte godlyden fra min 35år gamle platespiller.
 
Sist redigert:

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.502
Torget vurderinger
8
Har hatt samme opplevelse selv. Resultatet ble at acrylspilleren til 10-12k ble lagt ut for salg...

mvh
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Finnes det andre Pioneer spillere med eksakt samme utseende? Hvis ikke var dette samme spilleren som jeg overtok den gangen jeg begynte med vinyl som ung. Den gangen hadde jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag, men denne spilleren ga meg mange, mange timer med musikkglede sammen med en Sansui AU 217 og Seas trykkammerhøyttalere. Når jeg leser om resultatene av sammenligningen med en ny Rega, skulle jeg ønske den ikke hadde gått med i dragsuget under en opprydding i kjelleren hjemme hos foreldrene mine.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Konklusjonen kom ikke akkurat overraskende på meg, velkommen i klubben.
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Ja, er veldig fornøyd med den handelen :) Alt fungerer bra, og det virker ikke som det er en spiller som er alt for kjent her på forumet heller. Har prøvd å søke litt på den her men har ikke funnet mye, men det står en del om den på amerikanske forum. Føler vel at det var ett røverkjøp egentlig :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.836
Antall liker
38.553
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Moro å høre at den spiller ringer rundt en ny Rega,her i huset er det kun vintage som gjelder når det kommer til vinyl :cool:

mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
No er ikkje PL 12 nokon racer samanlikna med dei verkeleg gode spelarane frå midten av 70-talet, men når du optimaliserar pickup til arm, og kanskje i tillegg har ei betre riaatilpasning, er det ikkje overraskande at gamlingen leverer svært god lyd. Her i bygda hadde vi to PL 12 i diskotekanlegget før eg vart konfirmant, og den eine av desse har eg tilgong på endå. Grei spelar, men prøv ein direktedriven av dei litt tyngre, så får du endå betre vintagelyd.

Hadde du hekta på Regaen ein veldig god pickup, ville du (kanskje/truleg) kome til eit anna resultat. Men når du kjem såpass billeg frå det som du gjer, er no det eit svært godt argument også. Om du påmonterer t.d. ein Dynavector DV 20, får lommeboka di eit innhogg på 5000 kr, minst. Så må du få gjort noko med støyen - slik skal det ikkje vere. Sjekka alle potensielle jordingsproblem?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
På tide å oppdage mellomhjul, Arve! En garvet hifimann som deg...
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Gikk fra en LP12 med moderne specs til en rp3 for noen uker siden, har tidligere både hatt gode Dualer, mellomhjulsspillere, diverse brettspillere. Gammelt og nytt. Alle har spilt musikk. Jeg bare opplevd svak brum på maks volum på Regaer, støtter Arve på at noe ikke stemmer.
Jeg gikk fra Dual 704 til Planar 2, og syntes at det byttet var helt ok. Dualen var en toppspiller dengang, Planar 2 godt under din rp6.
Erfaringer er som baken :)

Delt.

Bollis
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Brukte min Pioneer PL-71 fra sånn ca 74 før jeg byttet.Var en meget god spiller. Var ansett for og være blant de beste direktedrevne spillerne på den tid. Vet ikke riktig hvorfor jeg byttet. I hvertfall ikke på p.g.a lyden. men heller at direktedrevne spillere har negativ innvirkning på moveing coil pickup'er. Hørte at det surret litt fra motoren. Var helst når jeg brukte de gamle STAX hodetelefonene:) Tror faktisk jeg kunne levet med denne i dag også. Står fortsatt i en eske på loftet. Fordelen med den jeg har nå, er at man får mindre statisk elektrisitet i platene når det brukes akryl som materiale. mvh Guit
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
En klassisk Lenco kan låte helt kanon, men da snakker vi om drivverket. Med nytt plint, PTP (stålplate til montering av verk) langt bedre arm.. Da snakker vi! Bare se på trådene til HR og Gut Man.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Svært få av oss tek seg bryet med å overføre armar mellom eit par-tre drivverk...men det burde vi sjølvsagt gjere før vi uttalar oss. Likevel
Det var nok ein komplett Lenco og originalarm, men eg hugsar ikkje pickupen. Technicsen var også heilt "standard", men med ein annan pickup. Så lyden var ganske ulik. No skal eg ikkje påstå at Lenco 75 er noko skrangleverk, langt derifrå, men det må no jobbast ganske mykje med å bygge nytt kabinett, montere arm og anna styr, så samanlikna med ein SL 1000, er det travelt.
Elles er samanlikninga mellomhjul (dvs rimdrive) og snordrift lett å gjere på ein VPI SSM, og her kjem heilt klart rimdrive best ut lydmessig, men det er lettare å justere ein snordriven sak. Ein direktedriven er også velsigna enkel. Om han då let like godt som ein SL 1000, tykkjer eg valet ikkje nødvendigvis er opplagt Lenco. Og det kan lenge diskuterast kva som er best drivverk, men poenget er å matche dette med arm, kupikk og riaa.
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Jeg ser jo at jeg kanskje ikke har gitt Rega RP6 de ultimate forhold å fungere under, som Arve sier så burde den nok kanskje hatt en PU som dynavectoren, og også en RIAA i bortimot samme prisklasse, men jeg føler vel kanskje ikke at det er verdt å spytte 10000,- til på denne spilleren, når jeg får såpass mye glede av Pioneeren for en slikk og ingenting i forhold. Kan jo heller eksprimentere enda litt mer med forskjellige PU'er i lavere prisklasse og se hva jeg kan få ut av Pioneeren. Har allerede følerene ute etter andre Vintage-spillere og en direkte drevet står øverst på lista. Gjerne Pioneer det også, siden jeg har såpass god erfaring med den jeg har. Luxman eller Technics kan også være aktuelle. Vil også gjerne prøve Dual(Svigermor har en 1219 et eller annet sted;-))...en spire er sådd...så det baller seg på kanskje jeg sitter med 4-5 vintage spillere istedenfor om ei lita stund:)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Ja, smaken og måten å høre på er forskjellig. At rimdrive (er det nynorsk for mellomhjul?) er bedre på VPI er da interessant å merke seg.

Tilnærmingen til hifi betyr vel også noe. Jeg har sansen for gjenbruk og har det bra når jeg finner noe interessant i en container. Vintage er moro, og musikkglede er oppnåelig med enkle midler.

L 75 har en svakhet. Det horisontale akslingen på armen hviler på noen blokker av gummi. Disse er ikke laget med samme presisjon som resten av spilleren, de varer ikke evig og tilstanden på disse påvirker lyden. De bør som regel byttes.
 
L

Labbis

Gjest
Jeg ser jo at jeg kanskje ikke har gitt Rega RP6 de ultimate forhold å fungere under, som Arve sier så burde den nok kanskje hatt en PU som dynavectoren, og også en RIAA i bortimot samme prisklasse, men jeg føler vel kanskje ikke at det er verdt å spytte 10000,- til på denne spilleren, når jeg får såpass mye glede av Pioneeren for en slikk og ingenting i forhold. Kan jo heller eksprimentere enda litt mer med forskjellige PU'er i lavere prisklasse og se hva jeg kan få ut av Pioneeren. Har allerede følerene ute etter andre Vintage-spillere og en direkte drevet står øverst på lista. Gjerne Pioneer det også, siden jeg har såpass god erfaring med den jeg har. Luxman eller Technics kan også være aktuelle. Vil også gjerne prøve Dual(Svigermor har en 1219 et eller annet sted;-))...en spire er sådd...så det baller seg på kanskje jeg sitter med 4-5 vintage spillere istedenfor om ei lita stund:)
Hei tommo21!

Jeg kan skrive under på at dette fort kan balle seg på, også rent økonomisk. Kunne nok hatt en "superspiller" for det jeg har brukt på en haug med vintagespillere. Men det er en morsom hobby,- sammenligne side ved side - PU -drivverk osv. for å finne den riktige synergi og matching. Få kloa i denne Dual 1219. Dette er en god mellomhjulsspiller .
Kristian
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Gratulerer:)

Forøvrig ingen overraskelse ( for undertegnede ).

Pioneer PL12D var en budsjett-spiller fra sin tid.

The Pioneer PL-12D was a budget record deck which saw much success in the seventies, and I feel deserves a place on this site, as I am sure that many of you will enjoy another look at an old favorite.

Retro Hi-Fi Pioneer PL12D

Forøvrig hadde Pioneer noen virkelig gode platespillere på 70-tallet som var langt dyrere.

Rega RP6 kostet / koster vel ca 9-000,- kr

Rega RP6 | Lyd & Bilde

Forøvrig er jeg av den mening at skal man sammenligne platespillere så må det være i orginalt utførelse.

Slik de er solgt, men kan selvfølgelig bruke samme pickup/stift.
Ikke alle blir/ble solgt med pickup - og på gamle platespillere kan nål / pickup være herpet.

Når man monterer en regaarm eller hvilken som helst arm bortsett fra orginal arm på en Technics 1200/1210 - ja da har man ikke lengre en Technics 1200/1210
Man er på vei til en DIY platespiller.

Kikker ofte på eldre platespillere, skal ha minst en til, kanskje flere.
Men valget er vanskelig, bør være strøken og til en fornuftig pris i forhold til spiller.

Av nye platespillere er nesten kun Denon aktuelt, da fra utlandet.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det virker uansett som om det er noe galt med Regaoppsettet. Det skal ikke stå og suse på tomgang uansett. RIAAen støyer nok litt, slik billige RIAAer ofte gjør. Cambridgen er vel også litt i grenselandet for hva man bør pare med en såpass dyr spiller. Jeg brukte en RIAA til 30k på en Rega P5, og det var et stort skritt opp fra en i 6000-kroners klassen, all støy forsvant blant annet (sier ikke at mitt eksempel bør etterfølges, men RIAA-trinnet betyr mye for lyden).
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Det virker uansett som om det er noe galt med Regaoppsettet. Det skal ikke stå og suse på tomgang uansett. RIAAen støyer nok litt, slik billige RIAAer ofte gjør. Cambridgen er vel også litt i grenselandet for hva man bør pare med en såpass dyr spiller. Jeg brukte en RIAA til 30k på en Rega P5, og det var et stort skritt opp fra en i 6000-kroners klassen, all støy forsvant blant annet (sier ikke at mitt eksempel bør etterfølges, men RIAA-trinnet betyr mye for lyden).
Tror ikke det er RIAA-trinnet, siden det fungerer støyfritt på på Pioneeren. Men ser den, som nevnt tidligere att RP6 nok har fortjent bedre RIAA enn den jeg har. Alikevel ønsker jeg nok ikke å bruke mer penger på Regaen, så den blir nok lagt ut for salg i løpet av uka....

Oppdatert: Ooops...der var den visst solgt gitt...ble solgt 3 minutter etter at jeg la den ut, uten alt for stort tap også:)
 
Sist redigert:

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Personlig hadde jeg har hatt litt mere is i magen og ikke minst kjøpt en bedre pickup og RIAA til deres ex moderne vinylsnurrer før jeg hadde solgt.
Har noen eldre gode Japse spillere i samlingen og kjennetegnet med de er at man blir lett imponert i starten men etterhvert merker man hvor dårlig oppløst lyden er og hvor lett man kan la seg lure ved rask A/B skifte.
Det finnes selvsagt utrolig mange gode eldre vintage spillere, men mine personlig sammenligner over tid viser at de ikke er noe bedre en det som er på markedet i dag. Som oftest er de dårligere pga slitasje.

Tror det må har vært en feil på deres Ortofon pickup eller RP6. Hos meg er Rega P3-24en like tyst som min modifiserte Technics SL1200. Altså ingen støy fra begge. Bruker Ortofon 2M Bronze på Regaen og Denon DL110 på 1200 og Trichord Dino RIAA.

Unasett supert at du har funnet musikkglede med vinylen. Det er uansett viktigere en utstyret :)
 
Sist redigert:

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Personlig hadde jeg har hatt litt mere is i magen og ikke minst kjøpt en bedre pickup og RIAA til deres ex moderne vinylsnurrer før jeg hadde solgt.
Det tror jeg er fornuftig. Siden spilleren er annonsert som defekt her i tråden er den jo heller ikke noe bra salgsobjekt før støyproblematikken er løst, for dette er ikke normalt. Men ser at noen likevel bet på.
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Jeg har ikveld montert Ortofon 2M Blue i et headshell og prøvd den på Pioneeren...det kan se ut som om det var den som var synderen...for plutselig dukket støyen opp der også....har man garanti på en pick-up? Kjøpte den på Hifiklubben for 5 mnd siden...

Uansett jeg var ikke klar for å bruke mer penger på Regaen nå...så da er det bedre at noen andre får gleden av den, og yter den rettferd med bedre pick-up og riaa. Jeg starter heller litt på scratch og nyter musikken fra vinylen, så får man prøve seg frem litt mer med gamle spillere...før jeg evt tar meg mer vann over hodet og kjøper noe nytt;-) Har mest lyst til å eksprimentere litt med forskjellige "rimelige" PU'er og se hvor langt jeg kan komme med Pioneeren før jeg "investerer" noe mer....
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg har ikveld montert Ortofon 2M Blue i et headshell og prøvd den på Pioneeren...det kan se ut som om det var den som var synderen...for plutselig dukket støyen opp der også....har man garanti på en pick-up? Kjøpte den på Hifiklubben for 5 mnd siden....
Selvsagt er det fem års reklamasjonsrett på en pickup. Spørsmålet er om støyen anses som normal, kanskje pickupen plukker opp noe elektromagnetisk støy fra resten av anlegget.
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Jeg har ikveld montert Ortofon 2M Blue i et headshell og prøvd den på Pioneeren...det kan se ut som om det var den som var synderen...for plutselig dukket støyen opp der også....har man garanti på en pick-up? Kjøpte den på Hifiklubben for 5 mnd siden....
Selvsagt er det fem års reklamasjonsrett på en pickup. Spørsmålet er om støyen anses som normal, kanskje pickupen plukker opp noe elektromagnetisk støy fra resten av anlegget.
Spørsmålet er da om den plukker opp samme støy fra to helt forskjellige anlegg...selv om det da er samme RIAA...som også ble kjøpt sammen med denne på Hifiklubben...kanskje det er de som ikke er helt venner??
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Ble litt inspirert av denne tråden, og har sikret meg en Dual 701, som skal akkompagnere min Clearaudio Concept :) Nysgjerrigheten på en slik gammel traver tok litt overhånd, så det blir morsomt å teste den opp mot Concepten.
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Lenco med shure har fra tidenes morgen vert et vellykket "ekteskab".

Har også for mange år siden vert inne i diskussioner rundt direkte-drevet, versus mellomhjul og versus remdrift.

Det en "teoretisk" ønsker er at platen går KONSEKVENT med samme omdreiningshastighet - og MEST mulig avkoblet fra vibrasjoner i motor.

Dette kan oppnåes på fler måter:

Kraftig motor (evt. med servoregulering) som direkte driver en ikke al for tung plate. Vellykkede eksempler herpå er Technics-spillerne (trur jeg erindrer noe i stil med 1210??). Fordeler er en god hastighetskontroll, ulemper er at kraftig motor med lett tallerken har en risiko for overføre dette til pu'en.

Avkoblede metoder:

1. Mellomhjul. Her nyttes vanligvis tyngre tallerken (inerti) og litt mindre kraftig motor. Største feilen på disse er at mellomhjulet kan bli kilde til feil. Mellomhjulet må vere av et mjukt materiale for avkoble tallerken fra motor. Uansett flytende oppheng eller en stabil konstruksjon - blir motor med dette prinsipp direkte koblet til tallerken og arm. I tillegg er det to andre ulemper med dette. Mellomhjul må lages med nitide toleranser for at fungere bra. Er ikke dette HELT cirkulært - vil det i sig selv medføre problemer. Et annet problem er at stort sett alle "gummiblandinger" med tiden stivner til - slik hjulet må byttes - og endelig, at det med mellomhjul er innført ennå en støykilde, nemleg lageret for dette. En konstruksjon hvor dette prinsippet var perfeksjonert var Mørch's platespiller fra

2. Remdrift. Typisk en svakere motor men med en betydelig tyngre tallerken. Inertien i tallerken skal da sikre konstant hastighet i "tutti-passasjer" hvor pu'en beveger sig så mye at den potentielt kan bremse rotasjonshastigheten. Mulighet for veldig godt at avkoble motorvibrasjoner fra tallerken, og kan nyttes like godt på flytende oppheng (f.eks. Linn Sondek, Systemdek, Ariston) som i "faste" konstruksjoner (alle "boreplattform-konstrusjonene).

Min etterhvert lange erfaring er at det er mulig at få god lyd med alle prinsipper - det som er avgørende er at konstruktøren har betydelig teknisk viten, i tillegg må prøve sig en del frem - og ikke mindst velger at prioritere at det holdes en høy kvalitet i alle ledd innen toleranser og produksjon.

Linn f.eks. ble rett og slett byggd på den enkle oppdagelse at Ivor Tiefenbrun ved tilfeldighet fandt ut at en kunne dreie med toleranser på under 1/1000 mm. Og valgte at prøve at bygge en spiller hvor slike toleranser på alt som snur - skulle overholdes. Og han kom bra ut av det.

Andre har og det - og som nevnt ovenfor er det veldig mange andre gode spillere innen alle principper - men Linn'en er veldig enkel at leve med...(pga. flytende oppheng og god grunnkonstruksjon)...;-)
 
L

Labbis

Gjest
Ble litt inspirert av denne tråden, og har sikret meg en Dual 701, som skal akkompagnere min Clearaudio Concept :) Nysgjerrigheten på en slik gammel traver tok litt overhånd, så det blir morsomt å teste den opp mot Concepten.
Dual 701 var/er en god spiller, ingen tvil om det. Hvor godt den klarer seg mot Clearaudio blir interessant. Ser frem til tilbakemeldinger.

Mvh
 
Topp Bunn