Pioneers venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    3
    Det kan hjelpe å sette sånne i en av inngangene

    10pcs-x-Noise-Stopper-Gold-Plated-Copper-Cap-Dust-Protector-RCA-Caps.jpg
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    3.091
    Torget vurderinger
    3
    SA - 7500 - Støy på phonoinngang

    Hei Pioneers venner!
    Har en eldre SA-7500 forsterker. Liker veldig godt lyden på den, men det kommer statisk støy når man kobler en platespiller til phono inngangen. (Både phono 1 & 2).
    Noen som har opplevd noe liknende?
    Tips til løsning?
    Rca plugger kan hjelpe. Blend en av inngangene.
     

    Vedlegg

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet hvor en kan få kjøpt den dyreste nettverkspilleren fra Pio? Hverken Soundgarden eller Stereofil har den...
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Da kom denne i hus, litt usikker på pris/status etc da denne kom ut men ser ut som en påkostet spiller og den er i flott stand.
    A158148B-C2B2-4D0B-A7E3-E1AEEA3C3D25.jpeg
    0B49E242-C146-4F00-90CB-56DC28ED6FF0.jpeg
     

    Vedlegg

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    PL- L1000 (y)
    Sørg for, at den står absolutt 100% i water, for at tangentialarmen skal virke som tiltenkt.
    Og så er det bare å spille løs :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Amason: Innstegsmodell i 1979, om jeg husker. Visuelt fiksa på i 1981- da kalt PL-L1000A. Pioneer hadde kun EN rettarmet tangentialspiller i dyrere prisklasse (PL-L1).
    Men hvis det er en MP110 jeg ser for enden av armen, lyder den nok langt bedre enn den tids forventning skulle tilsi.. Blant tangentialene gikk armen her for å være blant de tyngre, så den tåler "mellommyke " PUer også- som Nagaoka. MP110 er ei regelrett prisbombe, så det skulle ikke forundre meg om den pakka tåler å kobles på f.eks. Graham Slee GramAmp 2 SE heller. Med et mer enn akseptabelt resultat..Regner uansett med at du allerede har en RIAA i minst 2SE-klasse, og forhåpentlig også bedre enn det..? Spørsmålet da er hva du har måttet betale for Pioen...
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Amason: Innstegsmodell i 1979, om jeg husker. Visuelt fiksa på i 1981- da kalt PL-L1000A. Pioneer hadde kun EN rettarmet tangentialspiller i dyrere prisklasse (PL-L1).
    Men hvis det er en MP110 jeg ser for enden av armen, lyder den nok langt bedre enn den tids forventning skulle tilsi.. Blant tangentialene gikk armen her for å være blant de tyngre, så den tåler "mellommyke " PUer også- som Nagaoka. MP110 er ei regelrett prisbombe, så det skulle ikke forundre meg om den pakka tåler å kobles på f.eks. Graham Slee GramAmp 2 SE heller. Med et mer enn akseptabelt resultat..Regner uansett med at du allerede har en RIAA i minst 2SE-klasse, og forhåpentlig også bedre enn det..? Spørsmålet da er hva du har måttet betale for Pioen...
    Har en Heed Quesar riaa og byttet birt i en Technics sl1220 mkll i god stand så vet ikke om det var særlig lurt 😂 men ville ha en automatisk spiller. Den er ihvertfall gedigen i størrelse og veier 12 kg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Amason: Vet du, det kan være lurt, det. 1200Mk2 kan fort være i verre stand enn man tror, gitt det liv de er laget for. Og de har imo kun ett riktig pickupvalg-en Ortofon. Den Heed´en holder, den og! Er direkte konkurrent med Rega og GSP, lyder noe forskjellig. Ikke nødvendigvis BEDRE, men forskjellig. Og svært musikalsk også. Sett opp, spill og kos deg, du..

    PS: QUASAR eller QUESTAR??
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Amason: Vet du, det kan være lurt, det. 1200Mk2 kan fort være i verre stand enn man tror, gitt det liv de er laget for. Og de har imo kun ett riktig pickupvalg-en Ortofon. Den Heed´en holder, den og! Er direkte konkurrent med Rega og GSP, lyder noe forskjellig. Ikke nødvendigvis BEDRE, men forskjellig. Og svært musikalsk også. Sett opp, spill og kos deg, du..

    PS: QUASAR eller QUESTAR??
    Var vist Questar! Technicsen kostet meg 6000 så det blir jo da det samme på PL-1000
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    1200Mk2 . Og de har imo kun ett riktig pickupvalg-en Ortofon.
    Det bli´r altså ikke mere rigtigt af, at du gentager det igen og igen og igen og igen og.
    Det er stadig 100% forkert.
    Og PL-L1000 er alt fra å være en innstegsmodel. PL-L1 var den største, men PL-L1000 har samme motor, samme arm med samme magnetic rails, samme elektroniske styring af både arm og motor som PL-L1. Eneste forskel var designet på den meget tungere plint på PL-L1, som samlet vejede over 25kg.
    Under dem kom PL-L50 og PL-L70, og snakker vi innstegsmodel er det nok nærmere plastikmodeller som PL-L800/800S eller PL-X505.... alle havde de tangentialarm, men ingen så avancerede som den, der sidder på PL-L1 & PL-L1000 (samme arm).
    Synes, det er temmelig dårligt, at du vælter alle disse feilinformationer ud i en lind strøm konstant. Gør dig selv en tjeneste: Faktacheck dig selv, før du skriver.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Den er ihvertfall gedigen i størrelse og veier 12 kg
    Til info @amason:
    Den veier altså "kun" 9,5Kg og ikke 12 (fabrikksopgivelse) :)
    Lanceringsprisen i USA var 699 US$
    Designendringen til fra PL-L1000 til PL-L1000A var at utskifte "Jog-Shuttle" hjulet med to højre/venstre armkontroll knapper i stedet og endre metal-look til svart.
    Ellers var de identiske.
    Mener, der kom en model med Carbon-arm også, men husker ikke helt. Måske, det var 1000A??
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Til info @amason:
    Den veier altså "kun" 9,5Kg og ikke 12 (fabrikksopgivelse) :)
    Lanceringsprisen i USA var 699 US$
    Designendringen til fra PL-L1000 til PL-L1000A var at utskifte "Jog-Shuttle" hjulet med to højre/venstre armkontroll knapper i stedet og endre metal-look til svart.
    Ellers var de identiske.
    Mener, der kom en model med Carbon-arm også, men husker ikke helt. Måske, det var 1000A??
    Ok merket at den var tyngre enn SL1210 ihvertfall og den er bredere og dypere, ser at 699$ var en brukbar pris på den tiden og jeg synes den er litt coolere enn Technicsen 😊 lydmessig har jeg ikke fått sammenlignet helt ennå da jeg skal montere PU fra SL1200 til denne, en AT520 tror jeg den heter, vil ikke justere denne spilleren selv
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takker 😊 spesiell men litt morsom spiller så lenge den virker ihvertfall 😂
    Med et minimum af vedligehold, er den nærmest upslidelig. Eneste issue er armlift, som trækkes af en lille motor
    via en meget lille gummirem. Med tiden drypper der lidt olie/fedt på den drivremmen, så den først glider og til sidst
    bli´r for slap. Den er lidt omstendig at skifte, men den koster nesten intet, og med gode, kompetente venner kommer man
    langt med et par hundrede og et par go´e flasker vin 😁
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Med et minimum af vedligehold, er den nærmest upslidelig. Eneste issue er armlift, som trækkes af en lille motor
    via en meget lille gummirem. Med tiden drypper der lidt olie/fedt på den drivremmen, så den først glider og til sidst
    bli´r for slap. Den er lidt omstendig at skifte, men den koster nesten intet, og med gode, kompetente venner kommer man
    langt med et par hundrede og et par go´e flasker vin 😁
    Den er gått over og byttet div pakninger og remm 😊
    ser at 699$ i 1979 var litt penger så billig var den ikke
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ove.... Husk nu, at det er PL-L1000. Det sidste L´et for linear.
    Om dem nogensinde har lavet en PL 1000, ville den vært med alm. radial arm 😁
     

    HiFi-kabler

    Fersking
    Ble medlem
    13.11.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    5
    Sted
    Moss
    Dette er en flott spiller PL-530 som har blitt restaurert av Mr. Sørlie som driver Elektronisk Bureau. Spilleren er oppgradert med restaurert plint i nydelig valnøtt finish. Står og underholder på mitt kontor!
    P4.jpg
    P4.jpg
    P5.jpg
    P4.jpg
    P5.jpg
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Amason: Der finner du GSP også...Thomas har også vært instrumentell i å få opptakskassetten ut i Norge igjen, Og hvor mange av oss har fått remediene til vedlikehold av kassettspilleren våres derfra siden oppstarten? Ganske så mange...Gjenbruk i praksis.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Hmmm plutselig så får jeg inn russisk radio og støy på vinylavspillingen!!! ikke gjort noen verdens ting og ingen radio påslått her i huset!!! blir også mye støy når jeg vrir på volum!!! dette kom plutselig og før det var det helt tyst 🤪😱 noen eksperter der ute som har en formening om hva som kan ha skjedd ?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Etter lang tid på vannvogna sprakk jeg da jeg ble tilbudt en gammel forsterker i fin stand, en Pioneer SA-100 til en ganske så overkommelig pris. SA-100, hva er det? Helt ukjent for meg, så jeg slo til usett. Må ha, må bare ha. Det viste seg å ikke være annet enn SA-1000, antagelig navnet 100 for hjemmemarkedet. Sånn er’e når man aldri sjekker noe før man kjøper.
    Jeg har jo hatt et par SA-1000 tidligere, men de har sammen med en pre-amp vært strandet hos en reparatør i åresvis og jeg får de neppe igjen.
    Kjekt å ha en fungerende en.
     
    Sist redigert:

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    728
    Antall liker
    486
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Pioneer lagget mange gode høytalere, jeg savner forsatt mine hpm 1100, klassiker som hpm 150, 1500, 900 og til og med 100 har blitt veldig sjelden og umulig å få tak i. Jeg kjenner ikke prologue series så godt men har fått tak i et par prologue 100 som er fra 1989-1992 periode, som jeg forstår var disse pioneer topp modell i den tiden. De se helt anonymt ut men er veldig tunge, elementer og kasser av høy kvalitet.... Måtte testes. Spiller utrolig bra, pen lydbilde, hifi riktig, ikke stor gøy faktor som med store hpm men skikkelig kompetent ht, savner ikke dynamikk eller. Overraskende gode ht. Noe andre med erfaring med prologue series fra den tiden?
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: 666
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn