Hei!
Jeg får vel hjelpe til så godt jeg kan jeg da
Jeg har hatt denne nå i ca.-to måneder ?
Jeg kan starte med å si at jeg er kjempefornøyd og mener at det bildet jeg nå har selv på vanlige tv-sendinger faktisk er bedre enn jeg kanskje hadde forventet.
Noe av det første jeg gjorde var å stille litt på brukerinnstillingen.
Det er en løsning blant en del andre "forhåndprogrammerte" innstillinger.
Jeg har stillt farge(metning) på minus 16, da jeg syntes at standard innstilling ga et alt for glorete bilde (i hvert fall i min stue og forhold).
Videre så har jeg mottak av de vanligste kanalene digitalt og digitaldecoder (kabeltv).
I det store og det hele mener jeg at den innstillingen jeg har gjort fører til en langt mer naturlig fargegjengivelse.
Særlig føler jeg at studiosendinger på svensk tv er råbra.
Jeg har ingen HDTV kanaler tilgjengelig, så noe HDTV signaler har jeg ikke fått testet her hjemme.
Dette gleder jeg meg derimot enormt til å få prøvet en gang om ikke alt for lenge.
Svensk tv skal visstnok sende årets fotballvm. i HDTV.
Mye HDTV er jo fortsatt et fremtidprospekt, men når det er sagt så går det (i hvert fall hos meg) kjempefint med vanlig tvsendinger.
Skikkelig bra å se på fine naturprogrammer bl.a. på Animal Planet.
Jeg har jo hoppet rett fra en Sony 29" til denne 43 tommeren og det var litt uvant helt i starten med såpass mye større tvbilde.
Godt programmateriale på dvd blir svært bra gjengitt også fra min Denon DVD 2900 som ikke har HDMI utgang.
Dette siste har jeg sett med egne øyne er en forbedring, men det går fint uten også.
Minussider vet jeg ikke om, mer enn at neste genaerasjon ganske sikkert vil bli forbedret ytterligere.
Generelle minussider (og da med alle store og mindre bredskjemer) er at dersom det er dårlig overenstemmelse mellom mottatt signal (f.eks. 4:3) og en ønsker å fylle skjermen med en annen størrelse enn signalene inn så må jo dette "omregnes" til ønsket størrelse og her kommer det da litt an på hvor godt hvert enkelt apparat gjør slike prossesser.
Det er jo en del valgmuligheter på ønsket størrelse tror det er 6-7 stykker.
Bred,Zoom,Film14:9,Full skjerm+++, noen vil være et bedre valg enn andre.
Tenker her på korte kropper og brede ansikter dersom en velger feil (eller ønske å fylle skjermen med fullt bilde når det ikke passer)
Dette vil jo på tid være et forbigående fenomen og en har i mellomtiden noen valgmuligheter.
Dette siste her har jo ikke noe med selve bildekvaliteten (farge,kontrast brightnes o.l.)
I tillegg har nevnte plasma en bråte med manuelle innstillinger i tillegg til det jeg allerede har nevnt.
Faktisk tildels avanserte innstillinger en kan gjøre manuellt fargebalanse bl.a.
HiFi news har nettopp testet den (50tommeren) i siste nummer.
De skriver på slutten:
If there`s any justice, the PDP 506 XDE (50") will sprint off the shelves and onto the walls of AV enthusiasts across the land.
Designet har du vel sett?
Markedets beste etter min mening
Legger med et bilde som er knipset rett fra min skjerm
Film:Microcosmos
Mvh.KW