Forsterkere Plagsom pipelyd, hjelp!

fatalataf

Medlem
Ble medlem
31.05.2021
Innlegg
37
Antall liker
34
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har en forforsterker og en effektforsterker fra Pro-ject (Pre Box DS2 Digital og Amp Box DS2) som lager en pipelyd som ligger rundt 10000 Hz. Lyden er ikke høy, men hørbar i hele rommet når volumet er lavt. Jeg har prøvd forskjellige høyttalere, høyttaler- og signalkabler, strømfilter, plassering. Jeg har satt opp anlegget utendørs, slått av alle strømkursene i huset bortsett fra den ene som forer anlegget, lagt skjøteledning fra naboen.. Ingenting fungerer.
Lyden er KUN der når de to brukes sammen. Dersom jeg kobler til en annen forsterker som enten for- eller effektdel, så er lyden borte. Om jeg kobler DS2´ene med en forsterker i mellom så forsvinner lyden.
Begge forsterkerne har vært inne til sjekk hos butikken og jeg har fått nytt produkt begge gangene, men lyden er fortsatt der.
Er det noen som har noen idéer til hva dette er for noe eller hvordan det kan løses?
 

fatalataf

Medlem
Ble medlem
31.05.2021
Innlegg
37
Antall liker
34
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har også forsøkt å koble RCA fra fixed utgang på forforsterkeren (da med volumkontroll fra streamer), men fortsatt med pipelyd.
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Og du hadde prøvd med en helt annen forforsterker?
 

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.879
Sted
Oslo
Torget vurderinger
16
Beklager at jeg spør om ting du har beskrevet, må bare dobbeltsjekke.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Selg skiten/ hev kjøpet og finn noe annet , du har Jo prøvd alt
 

fatalataf

Medlem
Ble medlem
31.05.2021
Innlegg
37
Antall liker
34
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Og du hadde prøvd med en helt annen forforsterker?
Ja, jeg har en liten integrert sak som jeg har forsøkt å bruke både som for- og effektforsterker, i tillegg til å koble den mellom de to. Alle alternativene får lyden til å forsvinne. Det er kun når jeg kobler DS2´ene sammen at jeg får pipelyden.
 

fatalataf

Medlem
Ble medlem
31.05.2021
Innlegg
37
Antall liker
34
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Selg skiten/ hev kjøpet og finn noe annet , du har Jo prøvd alt
Det er jo et åpenbart alternativ, men jeg liker lyden, at de er så kompakte og modul-mulighetene i Box-systemet. I tillegg irriterer det meg at jeg ikke har klart å finne ut av hva det skyldes... :geek:
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Høres jo helt klar ut som at det ville vært interessant å få sjekka ting som krever spesialutstyr for å måle, men siden jeg ikke forventer at du har denslags tilgjengelig, og man er nær på å konkludere med at vi snakker om noe magi som foregår her; Har du en dritlang signalkabel, så enhetene kan stå langt fra hverandre? Dersom det er utslagsgivende er det jo et tegn på noe grunnleggende galt, da det tyder på at den ene enheten utstråler noe den andre plukker opp. Og det er jo ganske drøyt isåfall.
Andre spørsmål blir jordingsrelatert. Er noen av enhetene tiltenkt bruk med jordet kontakt?

Føler at uansett hva som er forklaringen her, så er det jo åpenbart et tegn på at noe er veldig galt. Om begge enhetene funker fint hver for seg, så bør du jo egentlig bare beholde den du føler er viktigst for deg. Ofte er det jo forforsterkeren pga innganger og betjening og sånt, også selger du den andre.
Er grenser for hvor mye innsats det er verdt å finne ut av sånt som dette.
 

fatalataf

Medlem
Ble medlem
31.05.2021
Innlegg
37
Antall liker
34
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Begge enhetene har SMPS strømforsyning som er uten jord. Ingen av boksene har jordingskobling så det er vrient å få testet om det hjelper å jorde de.
Jeg har forsøkt å flytte de så langt fra hverandre som mulig, men det har ingen innvirkning, så jeg tror ikke det rett utvendig påvirkning.

Men støysignalet blir påvirket av volumkontrollen. Når volumet blir justert opp blir støyen svakere (ingen musikk på såklart, kun signal uten lyd fra kilde.). Volumkontrollen lager vel en motstand på signalet når lydsignalet dempes, om jeg har forstått det riktig...? Kan denne motstanden på signalet (og økt impedans?) være en årsak til støyen?

Og ja, det blir nok til at jeg kvitter med en eller begge... 🙂
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Har hatt problemer med 10KHz ved et par anledninger på forsterkere. Ved én anledning skyldtes det i hovedsak displayet. Når displayet ble dimmet/slått av så forsvant pipelyden nesten, men ikke helt... Det var kun hørbart i umiddelbar nærhet men ikke ut i rommet. Muligens kom det fra andre deler av apparatet enn displayet også. Jeg synes det er forferdelig irriterende og uakseptabelt med piping, og produktet ble levert tilbake. Den andre gangen var det på en litt gammel men dyr subwoofer. Garantien var gått ut for lengst, derfor ble den ikke byttet inn. Fikk likevel helt ny og oppgradert subwooferforsterker helt fra Amerika, som jeg ikke har orket å installere. Vet derfor ikke om det vil hjelpe. Lykke til 🤓
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Målt om du har jordfeil i huset?
 

fatalataf

Medlem
Ble medlem
31.05.2021
Innlegg
37
Antall liker
34
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Målt om du har jordfeil i huset?
Jeg har ikke utstyr til å måle, men jeg har tenkt tanken. Har derfor forsøkt med strøm fra nabohuset, men med samme resultat. Så om det er en jordfeil ligger den utenfor huset. Spørs om jeg må få en elektriker til å komme og teste...
 

fatalataf

Medlem
Ble medlem
31.05.2021
Innlegg
37
Antall liker
34
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har hatt problemer med 10KHz ved et par anledninger på forsterkere. Ved én anledning skyldtes det i hovedsak displayet. Når displayet ble dimmet/slått av så forsvant pipelyden nesten, men ikke helt... Det var kun hørbart i umiddelbar nærhet men ikke ut i rommet. Muligens kom det fra andre deler av apparatet enn displayet også. Jeg synes det er forferdelig irriterende og uakseptabelt med piping, og produktet ble levert tilbake. Den andre gangen var det på en litt gammel men dyr subwoofer. Garantien var gått ut for lengst, derfor ble den ikke byttet inn. Fikk likevel helt ny og oppgradert subwooferforsterker helt fra Amerika, som jeg ikke har orket å installere. Vet derfor ikke om det vil hjelpe. Lykke til 🤓
Jeg har aldri hatt noe annet utstyr med dette problemet, men da er det likevel ikke så uvanlig.
Takk for informasjon!! 🙂
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Jeg har aldri hatt noe annet utstyr med dette problemet, men da er det likevel ikke så uvanlig.
Takk for informasjon!! 🙂
Tror det er ganske vanlig. Sannsynligvis kommer det fra noen strømkretser. Tror flere har denne pipinga, men enten ikke hører det eller gidder bry seg. Lyden lå hos meg gjerne noe over 30dB ved forsterkeren, og selv om jeg hørte det ut i rommet også så er det ikke sikkert det bærer ut til lytteposisjon hos andre. Hadde forresten en slik piping i en Finlux bilderørs TV fra begynnelsen av 00-tallet også. Inne på reparasjon flere ganger uten effekt... Overlevde noen år med lyden. Den tålmodigheten er det slutt på nå.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har ikke utstyr til å måle, men jeg har tenkt tanken. Har derfor forsøkt med strøm fra nabohuset, men med samme resultat. Så om det er en jordfeil ligger den utenfor huset. Spørs om jeg må få en elektriker til å komme og teste...
Okei. Da så..
Joda er jo en mulighet, men så regel er det eget hjem.
 

fatalataf

Medlem
Ble medlem
31.05.2021
Innlegg
37
Antall liker
34
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tror det er ganske vanlig. Sannsynligvis kommer det fra noen strømkretser. Tror flere har denne pipinga, men enten ikke hører det eller gidder bry seg. Lyden lå hos meg gjerne noe over 30dB ved forsterkeren, og selv om jeg hørte det ut i rommet også så er det ikke sikkert det bærer ut til lytteposisjon hos andre. Hadde forresten en slik piping i en Finlux bilderørs TV fra begynnelsen av 00-tallet også. Inne på reparasjon flere ganger uten effekt... Overlevde noen år med lyden. Den tålmodigheten er det slutt på nå.
Hos meg det lyden høyere enn det, og hørbar fra lytteposisjon med musikk på lavt volum. Ikke helt optimalt... 😕
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Hos meg det lyden høyere enn det, og hørbar fra lytteposisjon med musikk på lavt volum. Ikke helt optimalt... 😕
Det er ikke spesielt bra nei. Bytt ut skiten og se deg aldri tilbake.
 
Topp Bunn