Plan i januar; platespiller

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Så skal det skje! I januar skal det investeres i platespiller! Trenger også RIAA i samme slengen. Tilsammen skal dette koste opp mot 6000 kr. Med andre ord lite budsjett, men god lyd blir det vel? Start tipsrunden om hva jeg bør kjøpe!

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Hvem fører de forskjellige merkene?

T

Thomas1

Gjest

3500 kr

Rega P3 4900 kr

Thorens td240. 5000 kr

Project. 4700 kr

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
faen, mye fint, gleder meg til å få noe sånt i hus! Din clearaudio var jo rimelig lekker også da!

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte nettopp den nad spilleren på øverste bilde sammen med en rimelig nad riaa. Kan ikke si at jeg ble lamslått akkurat, men har blitt fortalt at den spilleren blir sinnsykt god med et par enkle grep. Så man får se etterhvert. Ny pu står først for tur, så en riaa. Tror jeg går for lehmann sin rimligste.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg kjøpte nettopp den nad spilleren på øverste bilde sammen med en rimelig nad riaa. Kan ikke si at jeg ble lamslått akkurat, men har blitt fortalt at den spilleren blir sinnsykt god med et par enkle grep. Så man får se etterhvert. Ny pu står først for tur, så en riaa. Tror jeg går for lehmann sin rimligste.

Gratulerer så mye! :D
Er vel samme som Rega P2, det er vel en grei inngangspiller i vinyl verdenen. :D

Oppgraderingsspøkelse kommer før eller senere uansett. ;)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Takker :)
Joda, fare for det, selv om jeg helt ærlig må si at det så langt ikke har gitt lydmessig mersmak. Men, etter å ha hørt bluenote - coda rigg hos pmaudio på torsdag er jeg overbevist om at vinyl er tingen. Forbaska at det skal koste så mye.
Time will show ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27
Fikk ny pickup idag, Benz Ruby 3, men venter på nytt arm-rør til Mørchen. Det er ikke noe som er mer morsomt enn å fikle med platespillere:)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Takker :)
Joda, fare for det, selv om jeg helt ærlig må si at det så langt ikke har gitt lydmessig mersmak. Men, etter å ha hørt bluenote - coda rigg hos pmaudio på torsdag er jeg overbevist om at vinyl er tingen. Forbaska at det skal koste så mye.
Time will show ;)

Kjøp deg en brukt vinylrigg. :D
De står jo til stadighet på bruktbørsen, nesten halv pris hvis du er heldig. :D

Vinyl er livet. ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hvis man har en bra vinylrigg og man synes det er gøy med vinylplater (all fikling og styr) så blir man hekta. ;)
Det er noe helt eget kontra sølvplatene. 8)

Har nå spillt LP plater siden '77 sånn cirka. ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mye fint og brukt, ja...Micro Seiki, Rega, Thorens, Technics,Michell...For å nevne noen. Hva med å sette inn en annonse?

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Avventer med å sette inn annonse til slutten av desember, men ja, blir nok så jeg gjør det. Man får jo gjerne mest for pengene hvis man kjøper brukt! Hvor mye er det forresten å hente på en relativt billig platespiller hvis man kjøper til bedre PU og tonearm?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vanskelig å svare på, det der...Ikke minst fordi hva som regnes som "relativt billig" er nettopp, ja....relativt! Dessuten er det jo slik at arm og PU skal passe til hverandre, og ikke minst til platespillerverket. En tung arm på et verk med flytende oppheng, f.eks Thorens eller Linn, er slett ikke å anbefale, men den samme armen kan være kanon på en udempet spiller som f.eks Opus eller Rega. Er vinyl ganske upløyd mark for deg kan det være lurt å gå for et komplett oppsett, som f.eks. en brukt Rega P5, som er en forrykende spiller til prisen, i stedet for å eksperimentere for mye med eksotiske ting som kanskje ikke funker optimalt sammen.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Sett at jeg kjøper en rega eller project til rundt 5000 kr, noe jeg kaller relativt billig. Hvor mye er det å hente på ny pu og tonearm (og kanskje andre ting?) og en god RIAA i dette prisleiet?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27
Jeg hadde en Project Perspective som er en ganske rimelig spiller, ca 8000 kr inklusive arm. På den hadde jeg i starten en Clearaudio Aurum Alpha. Det var en helt annen opplevelse etter overgang til Benz Glider L2.

Nå skal det for ordens skyld nevnes at det ble byttet høyttaler samtidig, men jeg mener å kunne tillegge pu-skitet stor del av æren for den opplevde lydforbedringen.

Det samme gjalt en senere overgang fra Clearaudio Basic til SAT Phonofix på riaa-siden. Stor forandring og et kvalitatitivt hopp.

Men, jeg vil vel si at Benzen så absolutt ligger i grenseland av hva det er poeng å investere i på en såvidt rimelig spiller.

Matching og innstilling av arm og pu er alfa og omega når det gjelder vinyl. Så er det klart at dersom alt stemmer så vil du få bedre lyd med bedre pu, men du får ikke ut potensialet i pickupen.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du kan alltids oppgradere, men det er viktig å ha en plan med det man gjør, elllers kan det fort koste mye penger og mange frustrasjoner, uten å føre til bedre lyd. De fleste av oss som har holdt på med dette en stund har vært der flere ganger enn vi liker å innrømme. Det er nemlig viktig å huske på at om noe låter "anderledes", er det ikke nødvendigvis bedre! Av de to du nevner har jeg kun erfaring med Rega, selv om jeg vet at også Project lager veldig gode spillere. Finner du f.eks. en Rega P25, som nok kan finnes til prisen du nevner, er det lite å hente på å oppgradere armen, relativt sett. Den er nemlig usedvanlig god, og du skal virkelig et stykke opp i pris for å finne noe bedre. Videre passer den som hånd i hanske til verket, og den synergieffekten er jo noe av det de fleste av oss sliter med å oppnå. Når vi gjør det, er vi som regel utrolig fornøyde og beholder utstyret i årevis. Mht. pick-up kan det være mange veier å gå. Mange av disse er levert med Regas egne elementer, noe som funker veldig bra, men her vil det alltid finnes alternativer, og her er det ofte lommebok og foretrukket lydsignatur som bestemmer. Ender du opp med en god platespiller, er det selvfølgelig viktig med en god riaa, og her lønner det seg ofte å legge litt av midlene. Når du kommer så langt, kan det være lurt å kikke nærmere på både Project Tube-box og mindre modeller fra Graham Slee. Disse gir utrolig mye vellyd for pengene uten å koste en formue.
Lykke til!

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Takker for god informasjon! Noe grunnen til at jeg ønsker meg platespiller er at jeg fikk høre en i mitt oppsett for et års tid siden. Husker dessverre ikke hvilken spiller eller RIAA som ble brukt, bare at herligheten kostet rundt 10000 kr. Noe av grunnen til at jeg nok ikke husker dette, er at jeg var så opptatt av lyden. Husker bare at jeg tenkte at "dette var noe annet enn cd!". Det var liv og sjel i musikken! Og nå nærmer endelig seg dagen da jeg har penger til dette (nærmer og nærmer, 2,5 mnd igjen da). Får håpe at jeg klarer å gjenskape den gode opplevelsen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.563
Torget vurderinger
27
Jeg tror vel at både Rega og Project i denne prisklassen er slik at det vil være lønnsomt å beholde standard arm. Ikke minst på grunn av synergieffekt, men også av hensyn til hva armer og drivverk er verdt uten.

Jeg vet at folk med hell har byttet arm på RPM9, men denne har da også en litt mer kilen karbonarm.

Ellers er begge spillere veldig gode kandidater ut fra det du etterspør. Enig med impuls i at pu er et mer åpent spørsmål. Her er det letter å bytte og skifte og handle etter preferanser. Men ta deg tid til å forhøre deg om gode kombinasjoner og god match.

Atter en gang enig med impuls i hans betraktninger rundt tubebox. Den jeg hadde på hjemlån var befengt med litt sus, men det er fullstendig uproblematisk hvis du kombinerer den med en pickup med noe høyere utgangsnivå (eller bytter rør?). Men, det blir trolig utenfor budsjett i starten.

Topp Bunn