Planlegging og perfeksjonering av filmrom

L.R.

Medlem
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
48
Antall liker
111
Sted
Drammen
Godtfolk!

Ny på forumet her. I utgangspunktet trodde jeg at jeg var godt over snittet interessert i lyd og bilde, men når jeg blar igjennom tråder på forumet er det lett å se at her stiller jeg i nedre sjikt.

I løpet av neste året skal jeg pusse opp kjellerstua og får muligheten til å bygge det opp som en hjemmekino, forutsatt at det er visuelt akseptabelt for kona. Planen er 7.2.2. Det skal ikke bli et lytterom, det har jeg et annet sted. Fokus blir film og hengested for familie og tenåringer når den tid kommer. Men det er jo ingen grunn til å gjøre det dårlig på egenhånd når man kan gjøre det bedre ved å bruke noen som har bedre peiling.


Er på utkikk etter noen som kan bistå i prosessen. Mot betaling naturligvis. Det kan være privatperson eller firma. Fokus må bli på å få mest mulig ut av utgangspunktet uten økonomisk ruin. Fortrinnsvis av noen som ikke selv har interesse i å selge spesielt dyre komponenter for egen fortjeneste. Jeg har ikke noe budsjett egentlig, men la oss si omkring 100k totalt på spesialløsninger i byggeprosessen og front/senter/forsterker. I tillegg kommer TV.

Og som har utstyr til måling, gode ører osv, når det hele er ferdigstilt og trenger fintuning.



Noen her som tar på seg slike oppdrag, eller kjenner noen de vil anbefale meg å kontakte? Holder til i Drammen og noen i nærheten er vel enklest.

Legger også ut litt basic info om utgangspunktet. Tar gjerne imot råd og kommenterer på dette også.
Rommet er foreløpig 470cm langt og 360 bredt. Det kommer dør inn fra siden i begge ender, så jeg får ikke brukt hele bredden i noen av endene. Muligens kan det bli litt endringer når vegger og tak rives og bygges opp på nytt.
Har fått kloa i Speakercraft AIM 255 x4 til bakre del (de må takmonteres) og AIM Wide Five x 2 til Atmos til tak.
Fra før har jeg 99 W12.16S L/R subber som jeg ser for meg å beholde.
Jeg har XTZ 99.26 MKII som kan brukes. Liker utrolig godt lyden i disse sammen med Hegel DAC og diverse forsterkere.
Siste tiden har det stått Epos M12i oppå subbene og en Epos M8i senterhøyttaler. Mulig det er placebo, men disse har fulgt meg i vel 15 år nå og jeg synes stadig de leverer god lyd til film. Men jeg har enda ikke forsøkt 99.26’ene til film, bare så det er sagt.
Er det absolutt anbefalt å gå for XTZ 99.26 i hele fronten, inkludert senter?

Har jeg dårlige ører som liker så godt Epos?

Forsterkermessig hadde jeg egentlig tenkt å bestille en Yamaha RX-A2080, men fikk beskjed om at det kommer en ny versjon til sommeren, så jeg avventer det.

85’’ fjernsyn tror jeg også det blir...

Lars
 
Sist redigert:

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Du utelater det viktigste, hva er budsjettet ditt? Er det 10K, 100K. 1 mill eller10 mill?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Legg ut noen bilder.

Vent med høyttalere/elektronikk/projektor til alt annet er klart.
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har XTZ 99.26 i front og senter, vil anbefale 99-serie senter (99.26/99.25) hvis du har det som fronthøyttalere, jeg brukte 99wmt før og har brukt dynavoice lcr-4ex, men det blir ikke det samme. 😉
 

L.R.

Medlem
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
48
Antall liker
111
Sted
Drammen
Takk for tips!
Det kom kanskje ikke så godt fram i originalinnlegget men det jeg hovedsakelig er ute etter er om noen, privat eller firma, tilbyr hjemmebesøk med optimalisering av lyd/bildeinnstillinger. Og eventuelt også akustiske tiltak i rommet.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Det er mye mer tilfredsstillende å klare det selv 😉
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.178
Antall liker
2.127
Pga hvor tråden er plassert, så kan ikke bransjeaktører svare her.
 

L.R.

Medlem
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
48
Antall liker
111
Sted
Drammen
Det er mye mer tilfredsstillende å klare det selv 😉
Det er jeg for så vidt enig i. Men det er noen ganger i livet man også har glede av å innhente hjelp. Jeg synes spesielt det gjelder der man ikke selv kan stole på egenkontroll av kvalitet på arbeidet. For min del gjelder det både sveising av nye motorfester og fintuning av hjemmekino.
Jeg er ganske sikker på at noe så subjektivt som opplevelse av lyd er forbundet med mye placeboeffekt og er enda sikrere på at jeg ikke er til å stole på dersom jeg selv skulle finne på kjøre hele prosjektet uten tilsyn.
Jeg vil jo ha stor glede av å selv stå for byggingen, men jeg må jo først vite hva som er fornuftig å bygge.
Og så kan det jo hende at jeg vil oppleve det som enda mer tilfredsstillende når jeg vet at jeg har innhentet spesialistkompetanse for å maxe utbyttet av investeringen...

eller?
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Det er jeg for så vidt enig i. Men det er noen ganger i livet man også har glede av å innhente hjelp. Jeg synes spesielt det gjelder der man ikke selv kan stole på egenkontroll av kvalitet på arbeidet. For min del gjelder det både sveising av nye motorfester og fintuning av hjemmekino.
Jeg er ganske sikker på at noe så subjektivt som opplevelse av lyd er forbundet med mye placeboeffekt og er enda sikrere på at jeg ikke er til å stole på dersom jeg selv skulle finne på kjøre hele prosjektet uten tilsyn.
Jeg vil jo ha stor glede av å selv stå for byggingen, men jeg må jo først vite hva som er fornuftig å bygge.
Og så kan det jo hende at jeg vil oppleve det som enda mer tilfredsstillende når jeg vet at jeg har innhentet spesialistkompetanse for å maxe utbyttet av investeringen...

eller?
Joda, hvis du gjør dette som et engangsprosjekt og ikke ønsker å endre setup og utstyr senere. Dessuten, pengene du sparer på å gjør selv kan du bruke på fetere utsyr 😉. Men jeg skjønner fristelsen. Et tips er å gå for 4 ht i taket med en gang 👍
 
Topp Bunn