Det heter diffusor og diffusorer i flertall. Å diffusere er verbet.
Nærfeltsdiffusjon innebærer at det bare fungerer i høye frekvenser hvor bølgelengdene er korte. Men Svanå/SMT designer uansett ikke diffusorer i ordets rette betydning. De følger ikke den tradisjonelle tanken om det lyden skal distribueres jevnt i ulike frekvenser til ulike vinkler.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man gång efter gång läser dina försök att dissa SMT:s Wing familj på olika forum . Denna gång toppar du detta när du påstår att Wing familjen inte kan benämnas diffusorer eftersom de sprider smalbandigt och ojämnt i närfältet !!
Verkligheten är precis den motsatta eftersom bredbandiga QRD moduler har en numerisk design som skapar lobing och spökhögtalare i närfältet ! Detta medför att polär diagrammen som uppmätts normalt på 7 m och rekommenderade lyssnings avstånd ca 3 m(3 ggr lägsta diffuserande våglängd )
Wing familjen banbrytande design bygger på olika långa smala vertikala halvvågs kanaler (tex kanal längd 85 cm = 200 Hz ) skapar ett bredbandigt nära nog perfekt polärdiagram i närfältet .
V- wingens polär diagram (0 och 45 grader ) uppmätt 1,6m från 3 st V wingar Micken är placerad 1,6m från 3 st V wingar Mick avståndet går ej att minska pga att direkt ljudet måste elimineras från impuls svaret (45 graders diagrammet är inte fullständigt pga av detta)
ljudkälla rakt framifrån Symmetrisk wing uppställning
ljudkälla 45 grader
Till skillnad från QRD varianter (som har periodiciteten som sin värsta fiende ) så kopplar wingarna till varandra (pga de smala vertikala öppningarna ) vilket innebär jämnare både far- och near field diffusion Detta var tex skälet till att Yamaha valde wingarna som komplement till deras prestige AFC3 projekt både i Stockholm och Göteborg Sammanfattningen från musikerna är spot on :
http://www.diffusor.com/PDF/S-Wings.pdf
Bredbandigheten (långt över 20000Hz ) som wingarna skapar i närfältet bevisas med dessa mätningar
Plan vägg ljudkälla 45 grader
3 st V wingar 1,8m höga ljudkälla 45 grader
Tuulikki Bartoski sammanfattar nedan vad detta psychoakustiskt innebär för upplösning och timbre
Hennes senaste albumspelades in i Petter Berndalens banbrytande 2 m2 wing bås !
"The forest has been my favourite place to record for the last couple of years. I wanted to record my album during the quiet nights in the forest, but it turned out to be impossible due to the damp conditions. However, in the Wing booth I could for the first time in my life hear the overtones of my instrument in a studio setting. I was able to incorporate the overtones into my music making, something I have only experienced in forests up to this point.
When I play on my instrument I normally try to shape the sound. In the Wing room, everything falls into places automatically. I connect with my instrument and my inner self almost immediately. I was able to relax completely and stop looking for a nuanced sound while playing in the Wing room, because I had access to the full capacity of my instrument and could hear just about every detail, just as if I were in the forest. Every small movement can generate a whole spectrum with multidimensional sounds. It feels incredible to be able to experience something like this and get to hear the full capacity of my custom made free-bass accordion from Pigini accordion factory!
Inspelningen blev så uppmärksammad att Tuulikki blev intervjuad i SR P1
Ett kort avsnitt
https://youtu.be/NvTRRbOdhog