Plassering av diffusorer og absorbenter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.164
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte mest på mulige forbedringer med (moderate) tiltak i tak samt bak/frontvegg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.642
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helgens quiz; Hva er løsningen mht absorbsjon/diffusjon her? (litt starthjelp, bass kan en se bort fra, representerer pt. ikke noe problem. Avstand til sideveggene er 2,5 m. fra hver høyttaler)

Vis vedlegget 568501
    Burde muligens sende en forespørsel til Thohaug?
    Han er jo en råtass til å finne ut hvor tiltakene bør gjøres.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Helgens quiz; Hva er løsningen mht absorbsjon/diffusjon her? (litt starthjelp, bass kan en se bort fra, representerer pt. ikke noe problem. Avstand til sideveggene er 2,5 m. fra hver høyttaler)

Vis vedlegget 568501
    Kunne vært interessant å se hvordan det ville vært å satt skrå vegg der refleksjon treffer.
    Eventuelt er nok en kombi løsning ala et RPG Bad panel en god løsning hos deg. Vanskelig å si ut i fra bare en tegning.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det heter diffusor og diffusorer i flertall. Å diffusere er verbet.

Nærfeltsdiffusjon innebærer at det bare fungerer i høye frekvenser hvor bølgelengdene er korte. Men Svanå/SMT designer uansett ikke diffusorer i ordets rette betydning. De følger ikke den tradisjonelle tanken om det lyden skal distribueres jevnt i ulike frekvenser til ulike vinkler.
    De lyder for mig fantastiske de V-Wings. Jeg hører kun en forbedring og IKKE nogen ujævn frekvensgang. Tværtimod. De har så den store fordel, at man kan sidde tættere på dem, end QRD foreskriver for den slags. Det de gør, for det meste, er kanaler forskellig længde, hvor den længste er 80 cm. Det er for mig noget større forskel end QRD. Jeg har selv Hofa diffusere som er "•Modifiziertes QRD-Design (QR-Diffusor durch Kombination von 4 Modulen möglich)". Dem købte jeg før dem fra SMT, og de bruges stadig, og gør det godt foran vinduerne, for at modvirke glaslyd.
    Men dem fra SMT er bedst. Helt klart.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund

Nærfeltsdiffusjon innebærer at det bare fungerer i høye frekvenser hvor bølgelengdene er korte. Men Svanå/SMT designer uansett ikke diffusorer i ordets rette betydning. De følger ikke den tradisjonelle tanken om det lyden skal distribueres jevnt i ulike frekvenser til ulike vinkler.
    De lyder for mig fantastiske de V-Wings. Jeg hører kun en forbedring og IKKE nogen ujævn frekvensgang. Tværtimod. De har så den store fordel, at man kan sidde tættere på dem, end QRD foreskriver for den slags. Det de gør, for det meste, er kanaler forskellig længde, hvor den længste er 80 cm. Det er for mig noget større forskel end QRD. Jeg har selv Hofa diffusere som er "•Modifiziertes QRD-Design (QR-Diffusor durch Kombination von 4 Modulen möglich)". Dem købte jeg før dem fra SMT, og de bruges stadig, og gør det godt foran vinduerne, for at modvirke glaslyd.
    Har du noe dokumentasjon på dem? For de virker for meg for gode til å være sanne. Om det er sant, er jeg som sagt svært interessert i å lese om dem og eventuelt prøve dem. Men jeg tror ikke på hokus pokus. Kun harde fakta som fungerer på meg.
    Det virker mer som de bare sprer lyden kaotisk, og fungerer mer som en bokhylle ut i fra beskrivelser.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Har du noe dokumentasjon på dem? For de virker for meg for gode til å være sanne. Om det er sant, er jeg som sagt svært interessert i å lese om dem og eventuelt prøve dem. Men jeg tror ikke på hokus pokus. Kun harde fakta som fungerer på meg.
    Det virker mer som de bare sprer lyden kaotisk, og fungerer mer som en bokhylle ut i fra beskrivelser.
    Jeg tror på min hørelse. Giver det en forbedring eller ej. Er forbedringen stor så er det mig nok. Men jeg finder det interessant, at de gør det så godt.
    Til Tråd starter: Jeg håber at det er fint med min besvarelse på det spørgsmål, eller så send mig en besked, og jeg svarer ikke mere i denne tråd.

Jeg har købt V-Wings, Pap-Wings (DIY), Wing 95 og så en del Bubbler, der ligner lampekupler, fra SMT, og andre derfra kender jeg ikke. Men V-Wings synes jeg, bare gør det godt. Men det er ikke nok, bare at sige til dig thohaug, da du vil have hårde fakta.
    Da jeg købte mine, spurgte jeg til placeringen blandt andet, og jeg blev opfordret til at placere mine højttalere end 20 - 30 cm fra sidevæggen. Det giver et meget bredt lydbilede, og som så giver et dybere lydbillede.
    Hårde refleksioner fra sidevæggen, skal bestemt undgås. Det kamuflere os fra at opfatte timbre, detaljer og meget mere. En V-Wings fjerner den hårde refleksion, og giver mange små, som ikke er noget problem, men tværtimod. Det betyder, at vi får mange tidlige refleksioner, som gør, at vores hjerner bedre opfatter lyden.
    Hvis du afspiller et stykke ukendt musik, kan du nyde musikken. Afspiller du musikken en gang til, vi du opleve at der er flere detaljer. Hjernen ved hvad der skal ske, og kan slappe mere af, og derfor høres flere detaljer. Stig Carlson udnyttede de tidlige refleksioner til sine højttalere, fordi de er vigtige. De må bare ikke genere.
    Absorbering fjerner dem i stedet for.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    thohaug, du bad om hårde fakta. Her er nogle gamle målinger jeg har fra dengang jeg købte mine. Kopieret fra Gearslutz 2012.

SMT måleskema.jpg

"If critcal listening means expose everything in the recording and take you to the tracking rooms acoustics (erase the influence of the listening room ) the answer is no
    Instead we need a room in balance and reflections broadbanded time delayed as long and even as possible Then we end up in the spaciousness field
    Ex from a 25m2 room, directional speakers
    The Lawn of reflections create pinknoice in time"

Svanå måling impuls.jpg

"To achive this spaciusness sound field in a small room you need single modules were each module (this example V-Wing ) create broadbanded temporal diffusion just in front of the module You can see it like pink noice bursts like this and they should cover all first reflection points, 250mm deep and almost 5ms delay with low and even absorbtion. "

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Hofa diffusoren ser ut som en kopi av RPG sin Omniffusor. Det er jo ikke et optimalt produkt å bruke til sidevegger siden den diffuserer i to plan. Dessuten er den bare 11 cm dyp, så da er fungerer den primært bare over 1000 Hz og kun opp til 4000-5000 Hz. Med andre veldig lite bredbåndet og det ikke ideelt å bruke i mindre rom og spesielt til tidlige refleksjoner. Du vil se i brosjyren under at RPG oppgir ærlige måledata basert på målinger:
    https://www.rpgacoustic.com/documents/2017/06/rpg-omniffusor-w_data-sheet_rgpa.pdf/

En bredbåndet 1D diffusor om virker fra 400/500 Hz og helt opp til 20KHz gir et helt annen resultat.

Wings er som tidligere nevnt ikke en diffusor i ordets rette betydning. Målet for en diffusor er jevn distribusjon av lyden, på samme måte som jevn høyttalerspredning er viktig. Da måler man diffusoren med polarrespons målinger. Svanå har uttalt at de ikke designer produktet slik. De kaller det dessuten heller ikke en diffusor, men time delay enhet:
    http://www.diffusor.com/PDF/Broschyr 2012 LAYOUT_komp wing sida.pdf

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Interessant med Hofa diffusere. Dem bruger jeg ikke i ørehøjde, men ovenpå V-Wings og Pap-wings. Jeg købte dem før Wings, og nu har jeg dem jo. Men så er placeringen af dem (Hofa) vel god nok Orso?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Interessant med Hofa diffusere. Dem bruger jeg ikke i ørehøjde, men ovenpå V-Wings og Pap-wings. Jeg købte dem før Wings, og nu har jeg dem jo. Men så er placeringen af dem (Hofa) vel god nok Orso?
    Hvis man skal først bruke en 2D diffusor, så er enten høyt på veggen eller i taket gjerne det beste.

Men det er alltid en fordel å behandle bredbåndet. Dersom man utelukker behandler en liten av frekvensspekteret til refleksjonen, så vil resterende frekvensområdet stå ubehandlet. Man bør i det minste behandle refleksjoner fra 500 Hz til 5000 Hz og ideelt sett fra over Schrøder frekvensen (200-300 Hz) og helt opp i frekvens. Bruker man mange diffusorer er det dessuten vesentlig at de tar høyde på å minimere periodisk effekt. Får man periodisk effekt, så oppstår frekvensmessige avvik i spredningen og man mister en jevn og fin distribusjonen av lyden.

Når du er så begeistrer for "diffusjon" av typen kaotisk spredning i et begrenset frekvensområdet, så lurer jeg på hva du hadde syntes dersom du fikk bredbåndet og jevn distribusjon av lydenergien!

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Orso, tak for dit svar. Ja de minder meget om Hofa. Hofa nok lidt mindre kraftig. Men de sluger en del alligevel. 0,30 ca. og sikkert det samme for Hofa.

Det vigtigste er at de SMT diffusere fungere godt i mit mindre Lytterum, også på kort afstand. Jeg håber igen, at få besøg af The Shy og Roald til sommer, så kan de måske beskrive mit Lytterum, hvor det står uden det store lærred. Jeg synes selv, at jeg har god lyd, og jeg arbejder stadig på mit Lytterum.

Jeg kender ikke de diffusere du forhandler, men QRD skal have noget afstand for at virke, og kan derfor ikke stå tæt på fronthøjttalerne, så man får det bredde lydbilede.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.059
    Sted
    Langesund
    Det er planlagt og det er flere ting vi prøver å nå over. En festlig bytur i København har førsteprioritet.... så kommer litt forskjellige anlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    men QRD skal have noget afstand for at virke, og kan derfor ikke stå tæt på fronthøjttalerne, så man får det bredde lydbilede.
    Krav til avstand er ikke spesifikt relatert til QRD diffusorer. Det handler om hvilke frekvenser som diffuseres. Som jeg tidligere skrev, så innebærer en "nærfelts-diffusor" at den kun diffuserer høyere frekvenser. Eller at det ikke er en diffusor i det hele tatt.

Det er fysiske lover her som følges. Forøvrig er det avstand fra diffusor til lytter som er gjeldende. Men selv for kort avstand til en diffusor er som regel bedre enn en reflekterende vegg.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    En person som Dennis Foley, har den opfattelse, at er længden 3 meter fra lytteren og til bagvæggen, er diffusion et must gælden to-kanal, surround og lyd studier. Er der under 3 meter altid absorbering. Ikke at hans mening nødvendigvis er rigtig og der er dem, der mener at han forvirrer. Jeg har dog set de fleste af hans videoer, fordi akustik interesserer mig. På Gearslutz er mange imod ham, men sådan er det vel ofte. Han siger at det er afstanden, der afgør hvilken type diffuser der skal bruges.
    De problemer har man så ikke med V-Wings, fordi min erfaring med lytning er at jeg sagtens kan være meget tættere på end 3 meter. Jeg mener, at øret er det bedste måleinstrument. :cool:

smt

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2011
    Antall liker
    14

Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man gång efter gång läser dina försök att dissa SMT:s Wing familj på olika forum . Denna gång toppar du detta när du påstår att Wing familjen inte kan benämnas diffusorer eftersom de sprider smalbandigt och ojämnt i närfältet !!
    Verkligheten är precis den motsatta eftersom bredbandiga QRD moduler har en numerisk design som skapar lobing och spökhögtalare i närfältet ! Detta medför att polär diagrammen som uppmätts normalt på 7 m och rekommenderade lyssnings avstånd ca 3 m(3 ggr lägsta diffuserande våglängd )

Wing familjen banbrytande design bygger på olika långa smala vertikala halvvågs kanaler (tex kanal längd 85 cm = 200 Hz ) skapar ett bredbandigt nära nog perfekt polärdiagram i närfältet .
    V- wingens polär diagram (0 och 45 grader ) uppmätt 1,6m från 3 st V wingar Micken är placerad 1,6m från 3 st V wingar Mick avståndet går ej att minska pga att direkt ljudet måste elimineras från impuls svaret (45 graders diagrammet är inte fullständigt pga av detta)
    ljudkälla rakt framifrån Symmetrisk wing uppställning
    v ving polar 1.6m.jpg

ljudkälla 45 grader
    polar v wing 45 grader 2018.jpg

Till skillnad från QRD varianter (som har periodiciteten som sin värsta fiende ) så kopplar wingarna till varandra (pga de smala vertikala öppningarna ) vilket innebär jämnare både far- och near field diffusion Detta var tex skälet till att Yamaha valde wingarna som komplement till deras prestige AFC3 projekt både i Stockholm och Göteborg Sammanfattningen från musikerna är spot on : http://www.diffusor.com/PDF/S-Wings.pdf

Bredbandigheten (långt över 20000Hz ) som wingarna skapar i närfältet bevisas med dessa mätningar
    Plan vägg ljudkälla 45 grader
    flat wall  45 degrees nearfield.jpg

3 st V wingar 1,8m höga ljudkälla 45 grader
    dense diffuse nearfield  from 3 V-wings 1,8m high vs flat wall 45 degrees.jpg

Tuulikki Bartoski sammanfattar nedan vad detta psychoakustiskt innebär för upplösning och timbre
    Hennes senaste albumspelades in i Petter Berndalens banbrytande 2 m2 wing bås !
    "The forest has been my favourite place to record for the last couple of years. I wanted to record my album during the quiet nights in the forest, but it turned out to be impossible due to the damp conditions. However, in the Wing booth I could for the first time in my life hear the overtones of my instrument in a studio setting. I was able to incorporate the overtones into my music making, something I have only experienced in forests up to this point.
    When I play on my instrument I normally try to shape the sound. In the Wing room, everything falls into places automatically. I connect with my instrument and my inner self almost immediately. I was able to relax completely and stop looking for a nuanced sound while playing in the Wing room, because I had access to the full capacity of my instrument and could hear just about every detail, just as if I were in the forest. Every small movement can generate a whole spectrum with multidimensional sounds. It feels incredible to be able to experience something like this and get to hear the full capacity of my custom made free-bass accordion from Pigini accordion factory!

Inspelningen blev så uppmärksammad att Tuulikki blev intervjuad i SR P1
    Ett kort avsnitt https://youtu.be/NvTRRbOdhog

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.561
    Sven Palvig jeg synes du bare skal slappe af og høre musik. Det lyder jo helt fantastisk hos dig nu. Nu er jeg misundelig.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak Drossel. Dejligt at høre. 😀 Men det er lige blevet en tand bedre end da du var der. Jeg fjernede 2 stk. Hofa diffusere og placerede en Pap-Wings i stedet for. Jeg kunne komme på besøg og medbringe et par Pap-wings, så du kan høre dem hjemme. 😀

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn