Plassering av senter vs TV og front...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Sliter med plasseringen av senteren under TV, kjører derfor fantom senter om dagen.
    TV er 75" og øyehøyde er 1m i kinoen. Dette gir ca 40cm å gå på under tv og ergo ikke plass til senter....
    Lurer på å sette den på toppen av tv isteden?! Det vil da være mindre vinkel på hypotenusen mellom ht og øre. Dessuten vil elementer være mye mer på høyde med front (diskant 120cm) 🤔
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Bare lurer: ville det ikke blitt noe bra hvis man hadde den under tv og vinklet senter litt oppover?
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Bare lurer: ville det ikke blitt noe bra hvis man hadde den under tv og vinklet senter litt oppover?
    Jo, sikkert men ikke plass og vinkelen blir større oppover enn nedover. Lurer bare på hvordan andre med store tver løser dette.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1


    Synes dette fungerer greit. Bilde er tatt etter at alt ble plassert sånn noenlunde første gang og ikke helt representativt for hvordan det er nå. Ideelt skulle kanskje alle høyttalerne i front vært tiltet litt tilbake med tanke på det lavt plasserte hornet, men så langt ikke følt behovet. TV'en er en 75" og blir trolig byttet ut med 80+" etter hvert bl.a. for å holde følge med PS5.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Slik løste jeg det
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490


    Synes dette fungerer greit. Bilde er tatt etter at alt ble plassert sånn noenlunde første gang og ikke helt representativt for hvordan det er nå. Ideelt skulle kanskje alle høyttalerne i front vært tiltet litt tilbake med tanke på det lavt plasserte hornet, men så langt ikke følt behovet. TV'en er en 75" og blir trolig byttet ut med 80+" etter hvert bl.a. for å holde følge med PS5.
    Henger tv ca 60cm opp på veggen?
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har TV-oppheng med tilt på min 55 tommer.
    Underkant av TV er 90cm over gulvet.
    Stereo-racket er ca 65cm høyt, og på det har jeg en SF Sonetto Senter1.
    «Stativet» til den er rundt på toppen, som høyttaleren på bunnen, og det gjør at jeg kan finjustere vinkel på senter-høyttaleren.

    Vil tro at det fungerer fint med til litt høyere opp på veggen også.
    Så lenge senter på TV er under midten på veggen, og med tilt, bør det ikke by på problemer med en senter-høyttaler under.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Henger tv ca 60cm opp på veggen?
    Har faktisk aldri målt før nå, det er 71cm fra gulvet og opp til bunn av TV.

    PS, på stua er det 65,5 cm, men der er det jo ingen senter å ta hensyn til og så er det bare en 65"
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det blir vel vanskeligere med senter jo større TV man har, da senter helst bør være midt på TVn når man ser midt på den. :) Man må nesten velge om bilde eller lyd kommer først. Jeg har også TV litt høyere oppe slik at man ser midt på skjermen irundt 1/3, og har senter under TV med litt vinkel oppover.
    Enklere sånn sett med lydtransparent lerret, da får man tilpasset best på både lyd og bilde optimalt. Også har man også noen nye serier med OLED som gir lyd fra skjermen visstnok som kan brukes som senter, men ikke hørt dette selv og hvor bra det egentlig er.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Opplever at Atmos & upmixing hjelper godt for å plassere dialog bedre, med senterhøytaler plassert under tv & lerret.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Lydtransparent lerret er eneste måten å få fikset dette på, angrer ikke et sekund på den avgjørelsen. Jeg har dedikert rom, får skjult alt i front (inkl subwoofere, bassfeller, høyttalere, forsterkere etc).
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Det blir vel vanskeligere med senter jo større TV man har, da senter helst bør være midt på TVn når man ser midt på den. :) Man må nesten velge om bilde eller lyd kommer først. Jeg har også TV litt høyere oppe slik at man ser midt på skjermen irundt 1/3, og har senter under TV med litt vinkel oppover.
    Enklere sånn sett med lydtransparent lerret, da får man tilpasset best på både lyd og bilde optimalt. Også har man også noen nye serier med OLED som gir lyd fra skjermen visstnok som kan brukes som senter, men ikke hørt dette selv og hvor bra det egentlig er.
    Ja, jeg må velge å senke eller heve tv så den blir for høy eller lav eller lerret 🤔
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Er det noe i veien for å bruke 2x front ht i senter...? Blir dette feil på noen måte? Har 2x Klipsch rp-500m til overs etter litt endringer.
    Fordelen er at jeg da kan bruke 2 av kanalene i effektforsterkeren :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Velg plasseringen som gir minst høydeavvik i din situasjon. Og så tilter du senterhøyttaleren inn mot lytterposisjon for å kompensere.
    1623156816264.png
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe i veien for å bruke 2x front ht i senter...? Blir dette feil på noen måte? Har 2x Klipsch rp-500m til overs etter litt endringer.
    Fordelen er at jeg da kan bruke 2 av kanalene i effektforsterkeren :)
    Bruker et sitat funnet på den store verdensveven:
    I don't know, I think if dual center speakers were a good idea, surround sound receivers and companies who make them would have jumped on that bandwagon a long time ago. There's a reason why there's only one center speaker output on 99.99999999999999999999999999999999999999999999999999999999% of them.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ville anbefalt lydtransparent duk fra avshop på 2*3 meter, koster vel 4k på tilbud + en billig 4k prosjektor til 10-15k så er alt i boks. Mekk ramme selv av 48*48 og man har mye større bilde enn det noen normalprisede TVer har .... Blir ikke kino uten lerret. ;)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Bruker et sitat funnet på den store verdensveven:
    He he det er mange som liker å svare på spørsmål selv om de ikke vet svaret. Jeg kommer selvsagt til å bruke en utgang, med y kobling til de to effektforsterkerne. Svaret feiler også mtp subwooferutganger. 99.99% har en eller to utganger, mens det beste er minimum 4 subber.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    20210608_193957.jpg

    Regner med dette blir en grei oppgradering av senter.
     

    bengt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    150
    Antall liker
    55
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    1
    Sånn har jeg gjort det. TVens veggfeste er vinklet ca 5 grader fremover fra toppen. Senter vinklet ca 3 grader opp. TVen er 77" og 66cm opp fra gulvet.
    16231790365814377907425647750199.jpg
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg løste det slik, mekka til en benk selv da det var umulig å finne både rett høyde og bredde. 75" TV.

    20201129_233841.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    He he det er mange som liker å svare på spørsmål selv om de ikke vet svaret. Jeg kommer selvsagt til å bruke en utgang, med y kobling til de to effektforsterkerne. Svaret feiler også mtp subwooferutganger. 99.99% har en eller to utganger, mens det beste er minimum 4 subber.
    Jeg har ikke prøvd, men du vil antageligvis få trøbbel med to diskanter kontra en :)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Jeg har ikke prøvd, men du vil antageligvis få trøbbel med to diskanter kontra en :)
    Ja, det lurer jeg også på. Selvom jeg ikke klarer å se hva som skal feile...i teorien skal det gå bra, bare senke senter 3db når nr2 kommer på :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er komplisert om man ikke er ekstremt nøyaktig.
    Er ikke delay perfekt mellom de to vil du få utfasing, og verre lyd en med kun én, samt opplevelsen av pointsource vil kollapse.
    Opplevelsen av dialog vil være "all over the place".
    For å lykkes med dette trengs nøyaktig DSP, samt måleutstyr.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Det er komplisert om man ikke er ekstremt nøyaktig.
    Er ikke delay perfekt mellom de to vil du få utfasing, og verre lyd en med kun én, samt opplevelsen av pointsource vil kollapse.
    Opplevelsen av dialog vil være "all over the place".
    For å lykkes med dette trengs nøyaktig DSP, samt måleutstyr.
    Det er sant, jeg har jobbet i ukesvis med dette på subbene så med rew og umik kan jeg lett måle dette. Tviler på noe forskjell mellom to like effektforsterkere.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Men med reciver eller prosessor med Centerspread, eller dialog lift er det lettere å komme i mål.
    Tror ikke min AV8805 har dette?! Men Marantz er lunefull....masse menyer er borte hvis vilkårene ikke er tilstede.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Min Trinnov gjør forøvrig denne øvelsen med bragd.
    Jeg har testet med en høyttaler i taket faktisk.
    Men her er det kontroll på både delay, phase, amplitude og i tillegg så flytter Optimizer kilden virtuelt slik at lydobjekt plasseres der den er ment å være.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Jeg ender opp med å kjøre senter. Det ble såpass mye løft med 2x rp-500m med 2x150W så jeg går for den løsningen. Så bygger jeg bare plattå til lytteposisjon i forhold til tv høyde.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bra at du har de høyttalerne som blir omtalt positivt i denne videoen.
    Klipsch pleier å bli «slaktet» pga ujevn frekvensrespons og lite verdi for pengene:

     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Bra at du har de høyttalerne som blir omtalt positivt i denne videoen.
    Klipsch pleier å bli «slaktet» pga ujevn frekvensrespons og lite verdi for pengene:

    Ja, disse låter latterlig bra. Ønsket derfor ikke å selge dem. Passer meget bra som senter og stor fordel at man kan kjøre 2 effekttrinn på dem.
    Ujevn frekvensrespons......? Det er vel ingen som liker lyden av "flat" respons??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn