Plassering høyttalere og sub

O

omholt

Gjest
Trenger noen råd om plassering av høyttalere og subwoofer. Har flyttet anlegget i påvente av plasma som skal monteres på vegg.  
Jeg bruker ikke sub til musikk. Den er koblet til surround receiver og brukes bare til film. Frontene drives av en integrert forsterker. Ønsker å finne en god posisjon til subben uten å ødelegge stereolyden. Stereo er høyest priotert. Subben er forresten en Infinity Kappa som har et eget kalibreringsverktøy som fungerer bra tror jeg.
Legger ut noen bilder både uten sub og med sub på to forskjellige plasser. Også et bilde av sittgruppen. Har et L-formet rom.

http://omholt.blogspot.com/

Frontene står ca. 48cm til bakvegg. Høyre høyttaler kan ikke stå lenger lenger til høyre hvis den skal ha bakvegg.

På bildet med sub imellom venstre høyttaler og rack er det ca. 43cm mellom høyttaler og sidevegg. Merker at dette oppsettet kveler noe av lyden sammenlignet med å fjerne subben helt.

Plasserer jeg subben i hjørnet blir avstanden mellom høyttalernes diskant element ca. 1.95cm.

Et annet alternativ er å sette subben på høyre side, enten i mellom høyttaler og rack eller ute på siden. Da må jeg skyve oppsettet mot sideveggen på venstre side.

Noen forslag?
 
O

OldBoy

Gjest
Har du prøvd å plassere sub'en på venstre side, under det som ser ut som et vindu? Jeg hadde i en periode tilsvarende plassering i min TV-stue, og erfaringen er at det ikke betyr mye for filmlyden om sub'ens høyttalerelement ikke peker mot lytteposisjonen. På den måten kan du kanskje få plassert fronthøyttalerne dine mer optimalt.
 
O

OldBoy

Gjest
Tenker du der som det står cd/dvd stativ?
Ja, jeg tenker på det mellomrommet som det ser ut som om du har mellom venstre fronthøyttaler og CD/DVD-stativet. Enten vinkelrett ut fra veggen (slik hadde jeg det en god stund før vi endelig ommøblerte) eller pekende mot lytteposisjon hvis du skulle foretrekke det.

Med plassering mellom sofa og panelovn tror jeg den kommer for nær lytteposisjonen.

Men er ikke dette bare et spørsmål om å prøve og feile litt? Hvis du ikke har lang nok signalkabel til sub'en, kan du jo lett skjøte på noen lengder, for eksempel med kabelrester som du måtte ha liggende, og så er det jo bare å taue sub'en rundt i rommet til du eventuelt finner et bra sted.
 
O

omholt

Gjest
Skal den stå der under vinduet der, må jeg nok flytte CD/DVD stativene. Det blir kanskje litt kort avstand til sofaen. Her er et annet bilde.
http://photos1.blogger.com/blogger/6742/3223/320/IMG_0275.jpg

Har forresten 4m subwoofer kabel. Det aller viktigste er at subben ikke ødelegger for stereo lyden. Selvfølgelig greit om den fungerer bra til film også.
Bak sofaen vil fungere bra til musikk, men vet av erfaring at det ikke er så bra for sub lyden. Må nok gå på kompromi etter eller annet sted. :-/
 
O

OldBoy

Gjest
Skal den stå der under vinduet der, må jeg nok flytte CD/DVD stativene. Det blir kanskje litt kort avstand til sofaen. Her er et annet bilde.
http://photos1.blogger.com/blogger/6742/3223/320/IMG_0275.jpg
Den linken til bildet ditt fungerte ikke hos meg.

Men uansett tror jeg at suben foran lytteposisjonen, enten til høyre eller til venstre har størst iboende muligheter til å gi akseptabel filmlyd. Før jeg bestemte meg hvor jeg skulle ha min sub, prøvde jeg med sub'en bak og og på siden av lytteposisjonen, men jeg syntes ikke at ørene mine var så lettlurte med hensyn til retningen på bassen som enkelte påstår at de burde være.

Men nå har jeg kommet til det tidspunktet hvor jeg må ønske god helg og god sankthans. Og lykke til!
 
K

kbwh

Gjest
For å kaste ut en ide før helgen:
Hva med å plassere høyre fronthøyttaler til høyre for døra?
 
O

omholt

Gjest
For å kaste ut en ide før helgen:
Hva med å plassere høyre fronthøyttaler til høyre for døra?
Det går nok ikke. Da vil den stå foran en peisovn og det blir veldig stor avstand mellom høyttalerne.
Alternativet som jeg lurer på er å flytte høyre høyttaler litt lenger til høyre og sette subben på utsiden. Ikke så pent visuelt, men det er ikke det viktigste.
Kom gjerne med flere forslag.
 
O

omholt

Gjest
Har nå prøvd å plassere sub på høyre side imellom høyttaler og rack. Opplever det samme her, forringing av stereobilde. Tror jeg har følgende alternativer:

1. Plassere sub på venstre side under vinduet der som cd/dvd stativene står.
http://photos1.blogger.com/blogger/6742/3223/320/Canon bilder 002.jpg

2. Trekke høyttalerne lenger utifra bakvegg og plassere sub imellom på en av sidene.

3. Plassere sub bak sofa. Leve med litt dårlig plassering for sub, men kose meg med musikk.

4. Slutte å se film og hive subben ut av vinduet.

Noen som har noen synspunkter på hvor stor avstand det bør være fra høyttalerne til bakvegg?
 

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
201
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Ville nok satset på nr 3 der...
Film er moro, men musikk er bedre.
 
Topp Bunn