Plassering på rack, isolering/demping?

bagde

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Antall liker
3
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hei!

Har lest og søkt i tidligare forumtrådar utan å finne svar eg er heilt fornøgd med, prøver meg derfor på min første tråd på HFS.

Problemet: På grunn av eit kjedelig plassert vindu har eg ikkje mulighet til å plassere spelaren på vegghylle. Den blir ståande øverst på eit Solid Tech Radius Solo rack. Å bruke solid techs eige hylledempingsystem med fjører er eg litt skeptisk til fordi det går på bekostning av rackets stabilitet.

Korleis kan eg kople/isolere spelaren best mulig til hylla for å begrense uønska vibrasjonar?

Spelaren det gjeld er ein heilt standard rega p5.

Tar imot alle gode forslag og innspel!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Bruk et sett vibrapod dempeføtter fra Høium HIFI.....sett i nr1 bør passe vektmessig. ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.969
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
BASE- plattform? Du må prøve ut først, Kuzmaen min tålte ikke en slik en, Micro Seikien, derimot, så ut til å trives på den.

mvh

bagde

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Antall liker
3
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kva med Solid Tech Feet Of Silence, nokon som har erfaringar med dei til platespelar?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå spør du mer enn ti vise menn kan svare. Du får veie svarene deretter.
Rega-spillere liker generelt å bli avkoplet fra masse, ikke koblet til masse; de liker IKKE å bli satt rett opp på tunge underlag. Du må tenke avkobling. La oss si; en rullende kule nedi en tallerken... ala Finite eller NaimFraim, vil være rigid og avkoblende på en gang, genialt.
Du må også tenke på hvilke frekvenser du egentlig ønsker å filtrere bort; husk at platespilleren også plukker opp plenty luftbårne vibrasjoner, og om underlaget ditt ikke representerer en fluktmulighet for disse, så vil de stå og klinge i spilleren din.

Hvorfor ikke bare prøve rett på racket ditt, evt med CeraBalls... de er ikke dumme :)

Vokt deg vel for å introdusere stor sideveis bevegelsesmulighet, da det vil gå utover lydkvaliteten din.

Mvh Vidar P

bagde

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Antall liker
3
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Nå spør du mer enn ti vise menn kan svare
Eg er vel på rett plass då ;)

Dette er mine første steg inn i vinylverden, blir fort ein del slike spørsmål då.

Symposium Ultra Platform ser i prinsippet ut som hyllesystemet i eit DIY-rack eg teikna for ei tid tilbake. Prosjektet blei skrinlagt då eg flytta til leilighet uten arbeids-bod..

EspenW

Medlem
Ble medlem
28.11.2006
Antall liker
0
Symposium Ultra Platform ser i prinsippet ut som hyllesystemet i eit DIY-rack eg teikna for ei tid tilbake. Prosjektet blei skrinlagt då eg flytta til leilighet uten arbeids-bod..

Divinycell-plater som "vibrasjonsabsorbent"?

Espen

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Vidar P skrev:
Nå spør du mer enn ti vise menn kan svare. Du får veie svarene deretter.
Rega-spillere liker generelt å bli avkoplet fra masse, ikke koblet til masse; de liker IKKE å bli satt rett opp på tunge underlag. Du må tenke avkobling. La oss si; en rullende kule nedi en tallerken... ala Finite eller NaimFraim, vil være rigid og avkoblende på en gang, genialt.
Du må også tenke på hvilke frekvenser du egentlig ønsker å filtrere bort; husk at platespilleren også plukker opp plenty luftbårne vibrasjoner, og om underlaget ditt ikke representerer en fluktmulighet for disse, så vil de stå og klinge i spilleren din.

Hvorfor ikke bare prøve rett på racket ditt, evt med CeraBalls... de er ikke dumme :)

Vokt deg vel for å introdusere stor sideveis bevegelsesmulighet, da det vil gå utover lydkvaliteten din.

Mvh Vidar P
Hadde en P5 på hjemlån nylig, og opplevde det som Vidar beskriver. Helt forferdelig. Satte et sett med Holfi puter under, og problemet var løst. Men her er det viktig å merke seg at spilleren sto på et godt dempet glassbord. Ikke sikkert det vil fungere like bra på andre underlag

Mvh

Topp Bunn