Platematte forslag?

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.341
Antall liker
2.147
Sted
Nordland
I motsetnad til mykje anna, er effekten av platematte ofte ganske tydeleg. Min spelar har ein tallerk som er designa til å legge plata direkte på utan matte. Likevel likar eg ei skinnmatte veldig godt, så denne har blitt standard no. Har også andre eg kan mikse med; Plattermatter (same som Oracle bruke tidlegare) fungerer veldig godt saman med direktedrivne verk, kork fungerer godt med det meste, filt finnest i mange kvalitetar (men eg har ikkje prøvd noko eg likar), akryl går veldig bra om du har platestrammar eller -krans.
Prøv deg fram, og finn ut kva du likar best.
Har du prøvd å ha skinnmatta opp ned (med glatte siden ned)?
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.336
Mine ører har vært med såpass lenge, at jeg ikke vil hevde å kunne høre lydmessig stor forskjell på de ymse matter, som har vært prøvd her i huset. Det jeg derimot absolutt har registrert, er den store forskjellen på statisk elektrisitet som er til stede. Kjøpte to filtmatter på Bay'en til ingen penger, som basis for et prøveprosjekt. Ikke den lefsete Rega-typen, men en stivere variant som sklei rundt på tallerkenen som forventet. Svart silikon påført med breisparkel på ene siden, tørk over natta, og tilsvarende, men i litt tjukkere lag på andre siden. Denne har nå blitt testet i små to uker, og resultatet er bedre enn forventet. Jeg spiller med det tjukke glatte laget ned mot tallerken, og den penere filtavtrykk-siden mot vinylen. Den ligger som limt til tallerkenen, absolutt ingen statisk elektrisitet, og (subjektivt) bedre lyd enn både gummi og kork. Pris mellom 15 og 20 kroner pluss litt arbeid.
20210404_212416~2.jpg
20210404_212519~2.jpg


Steen
 
  • Liker
Reaksjoner: cox
Topp Bunn