plater som er konkave, hva gjør man?

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.661
Antall liker
1.406
Torget vurderinger
2
Jeg var innom PK i går og tok med meg et eksemplar av det fenomenale albumet "Sun Ra & The Blues Project play Batman and Robin"...når jeg så skal spille denne viser det seg at platen er fullstendig konkav! Når side A skal spilles av ligger platen som ei skål på tallerkenen og kan ikke flates ut med det jeg har av hjelpemidler (utvalget er begrenset da jeg har flytende oppheng (Linn Sondek LP12)), ekstremt lett platestrammer er det jeg kan benytte. Motsatt når side B skal spilles, da klarer jeg å få flatet den ut med bedre (subjektivt) lydkvalitet som resultat.

Hva kan gjøres med plata? Må den byttes (dette var det eneste eksemplaret i butikken), eller finnes det andre "enkle" løsninger?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har lest et sted der noen legger platen mellom to glassplater, og så inn i ovnen med en viss temperatur - uviss hvilken, så det må du selv finne mer ut av.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.661
Antall liker
1.406
Torget vurderinger
2
Har lest et sted der noen legger platen mellom to glassplater, og så inn i ovnen med en viss temperatur - uviss hvilken, så det må du selv finne mer ut av.
Har også hørt om dette trikset, men slik jeg ser det er vel kanskje faren overhengende stor for å skade plata. Enten ved for høy temp, for lang steketid el. lignende. Må forøkes på et utvalg loppis-vinyl først kjenner jeg. Kanskje forsøke ca 60°C over en tid på 3-4 timer med langsom nedkjøling under fortsatt et visst press...umulig å vite. Er det noen som har erfaring med dette?
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Går vel an å reklamere også? Ingen vits med plater som ikke kan spilles.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.418
Antall liker
17.114
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Er det noe spesielt med hvordan PK lagrer/oppbevarer platene på sitt hovedlager?
Jeg har et inntrykk av at de er overrepresentert mht plater med slike feil. Har vært borti flere tilfeller der plater kjøpt hos PK er behengs med slike feil, mens samme plater kjøpt gjennom andre ikke har det:confused: .

Men, @vinagunners skisserte forslag kan prøves. Egnet temperatur er jeg usikker på. Det finnes også et eget produkt ("dyrt") beregnet for slikt. OVK har ihvertfall kjøpt inn en slik - og @Scrooge har testet/holder på å teste. Usikker på hovrdan det har forløpt.

For egen del har jeg klart å rette ut plater som har vært litt konkave ved å legge de i "motpress" over tid. Til dette formålet har jeg ofret et platecover som er skåret ut i senter med en diameter ca. 2 cm mindre enn ei plate. Legger "tung" vekt i senter/over label. Plassering på et temperert sted vil korte ned tiden.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg pleier å banne på platene, så kraftig jeg kan.

...Det hjelper ikke så veldig

Dersom du gidder, så ta dem med tilbake og bytt i nye.

Ellers finnes det gadgets for å rette ut plater (Vinyl Flat, etc), men det innebærer jo alltid en risiko.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Har lest et sted der noen legger platen mellom to glassplater, og så inn i ovnen med en viss temperatur - uviss hvilken, så det må du selv finne mer ut av.
Forsøkte med ovnen ei gang, ble for varmt det gitt.
Nå legger jeg de på badegulvet mellom to glassplater, med et teppe over. Baker de der 2-3 dager eller lenger avhengig av hvor ille de er. Klarer å rette ut det meste da.
Nye plater som er mye warpet sender je gi retur.
Edit: PS! Har Ganske varme badegulv.
 
Topp Bunn