Denne uken faller jeg delvis tilbake til gamle synder. Men jeg har en god grunn, og det er at jeg har valgt en utgivelse som «Ukens Plate» som egentlig ikke er noe å skrive hjem om. Ikke musikalsk, men den har likevel et uhyre viktig budskap.
Derfor har jeg falt litt tilbake på gamle synder med å skrive om fem ulike utgivelser, men riktignok i en mer kortfattet versjon enn tidligere årganger av PLATESMAKINGENE. Og dette valget er også begrunnet i at det var så vanvittig mye spennende musikk som ble utgitt denne helgen.
1.000 UK Artists – Is This What We Want?
Denne gangen har jeg gjort et uvanlig valg når jeg plukket ut Ukens Plate. Og det er ikke fordi det er så fantastisk flott musikk på den, men fordi det fremstår som ukens desidert viktigste utgivelse. For dette er en protest mot et engelsk lovforslag som tillater at KI trener på artister sin opphavsrettsbeskyttede musikk.
Albumet består av 12 spor, og ingen av dem inneholder musikk. De er lydopptak fra tomme gangtrafikk i tomme studioer som er ment å gi et klart budskap om hva resultatet av lovforslaget vil være. Og et enda tydeligere budskap er summen av de 12 låttitlene, som gir setningen: The British Guvernement Must Not Legalise Music Theft To Benefit IA Companies.
Det er 1.000 britiske artister som står bak denne utgivelsen, der Kate Bush, Damon Albarn, Tori Amos, Annie Lennox, Pet Shop Boys, Billy Ocean, the Clash, Ed O'Brien, Dan Smith, Jamiroquai, Mystery Jets, Hans Zimmer, Imogen Heap, Cat Stevens, Max Richter, the King's Singers, the Sixteen, John Rutter, og James MacMillaner blant de mest prominente.
Selv om Kunstig Intelligens er en gave når den brukes riktig, er den også gryende trussel for musikere og musikkinteresserte, og begynner også å snik-infiltreres på enkelte strømmetjenester.
Les mer om Is This What We Want på bevegelsens hjemmeside. Og ta gjerne diskusjonen på Hifisentralen.
Les hele platesmakingen med omtale av totalt 5 plater hos Audiophile.no