PLATESMAKING: 1.000 UK Artists - Is This What We Want?

PS-0925 (1 of 1).jpg

Denne uken faller jeg delvis tilbake til gamle synder. Men jeg har en god grunn, og det er at jeg har valgt en utgivelse som «Ukens Plate» som egentlig ikke er noe å skrive hjem om. Ikke musikalsk, men den har likevel et uhyre viktig budskap.

Derfor har jeg falt litt tilbake på gamle synder med å skrive om fem ulike utgivelser, men riktignok i en mer kortfattet versjon enn tidligere årganger av PLATESMAKINGENE. Og dette valget er også begrunnet i at det var så vanvittig mye spennende musikk som ble utgitt denne helgen.

1.000 UK Artists – Is This What We Want?
Denne gangen har jeg gjort et uvanlig valg når jeg plukket ut Ukens Plate. Og det er ikke fordi det er så fantastisk flott musikk på den, men fordi det fremstår som ukens desidert viktigste utgivelse. For dette er en protest mot et engelsk lovforslag som tillater at KI trener på artister sin opphavsrettsbeskyttede musikk.

Albumet består av 12 spor, og ingen av dem inneholder musikk. De er lydopptak fra tomme gangtrafikk i tomme studioer som er ment å gi et klart budskap om hva resultatet av lovforslaget vil være. Og et enda tydeligere budskap er summen av de 12 låttitlene, som gir setningen: The British Guvernement Must Not Legalise Music Theft To Benefit IA Companies.

Det er 1.000 britiske artister som står bak denne utgivelsen, der Kate Bush, Damon Albarn, Tori Amos, Annie Lennox, Pet Shop Boys, Billy Ocean, the Clash, Ed O'Brien, Dan Smith, Jamiroquai, Mystery Jets, Hans Zimmer, Imogen Heap, Cat Stevens, Max Richter, the King's Singers, the Sixteen, John Rutter, og James MacMillaner blant de mest prominente.

Selv om Kunstig Intelligens er en gave når den brukes riktig, er den også gryende trussel for musikere og musikkinteresserte, og begynner også å snik-infiltreres på enkelte strømmetjenester.

Les mer om Is This What We Want på bevegelsens hjemmeside. Og ta gjerne diskusjonen på Hifisentralen.

Les hele platesmakingen med omtale av totalt 5 plater hos Audiophile.no

PS-0925 (1 of 1).jpg

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.227
Link til alle artikler
469
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
ÅRET SOM GJEKK – STIG ARNE SI DAGBOK JANUAR 2025

ÅRET SOM GJEKK – STIG ARNE SI DAGBOK JANUAR 2025

• 1
Dempematerial som fyk rundt i stova, ny dac, høgtalarar, forsterkarar og platespelarar frå golv til tak. Og nokre øl før å roa ned att. Fyrst litt Ztigosofi: I den store samanhengen var 2024...
Fortsett
Audiophile.no
Ravnen D50 – ny DAC fra Hegel

Ravnen D50 – ny DAC fra Hegel

• 6
Hegel har lansert en helt ny DAC, den første helt nye frittstående på over 12 år. Hegel D50 har fått tilnavnet Ravnen, og det har en grunn… Hegel har nettopp lansert en helt ny DAC, og forrige...
Fortsett
Audiophile.no
QUAD 33 og 303 - Norgespremiere på Oslo HiFi Show 2025

QUAD 33 og 303 - Norgespremiere på Oslo HiFi Show 2025

• 0
Det ikoniske forsterkersettet QUAD 33 og 303 har kommet i ny tapning, og nå får vi en norgeslansering på Oslo HiFi Show mot slutten av mars. I 1967 konsturerte Peter Walker et av de mest ikoniske...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Die Zauberflute – Orkester Nord - Martin Wåhlberg. Ren magi

PLATESMAKING: Die Zauberflute – Orkester Nord - Martin Wåhlberg. Ren magi

• 0
Tryllefløyten av Mozart er ikke et hvilket som helst verk av Mozart, og helt fra jeg hørte en introduksjon til denne utgivelsen for et par uker siden på P2 med tilhørende smakebit av ouverturen...
Fortsett
Audiophile.no
DS200 og MSA5500 – to nye strømmeprodukter fra McIntosh

DS200 og MSA5500 – to nye strømmeprodukter fra McIntosh

• 0
McIntosh har nettopp lansert to nye strømmeenheter. Det startet med MSA5500 i begynnelsen av desember i fjor, og fortsatte med DS200. McIntosh har egentlig holdt på med strømmeprodukter siden...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING: Mathias Eick - Lullaby

PLATESMAKING: Mathias Eick - Lullaby

• 0
Platesmakingen denne helgen landet på en av de norske jazzgigantene. Men det skjedde ikke helt uten sverdslag… Den første kandidaten som ble vurdert var Spirit Fall med trioen til bassisten John...
Fortsett
Topp Bunn